Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Anton p vg mot sin efterlngtade comeback

Thyli snabbast p Virtual Alliansloppet

rets Charlotte Kalla-stipendium till Mrta Rosenberg

strm bjuder in till inspirations- och rullskidtrffar i Blekinge

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Så gick det i VL 15

• Vänligen logga in för att kunna svara
195 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Tungfört med vatten och blask i spåret! Super skidor och topp form! 120:e plats på 4:51. Super nöjd!

Åkte på medel från kemiföretagen (gilette rakhyvlarna har inte hittat mig än.)

Swix:

Svart maraton + FC10X

Fäste: KX20 + KX35 samt KX75 på toppen. Spike feste! Kunde diagonala upp i sista branterna innan upploppet.

2mm skärande rill i en LJ02 struktur. Ingen gled ifrån.

Du klarade inte att hänga Kowalschyk in i mål då iaf. :)    Du flög förbi mig precis efter att hon flugit förbi i backarna innan Mångsbodarna.  Både ni och era skidor såg starka ut!  Grattis till ett grymt lopp

roopie

roopie

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Startade i fronten av startled 4, gjorde som alla andra och ställde mig till vänster där det tog tvärstopp i första backen. Uppe på toppen på 30 minuter, smågan vid 55:08 och placering 31xx*. Tog därefter placeringar successivt. Väl i mål kom jag i mål som 1672:a på tiden 06:05:45. Nöjd med placeringen med tanke på starten och förutsättningarna längs med spåret då det var svårt att köra om första halvan av loppet!

Lite surt att jag missade medaljtiden, men med en bättre start ska det nog vara möjligt hoppas jag. Hoppas på att nå topp 1000 nästa år, är det realistiskt?

(x=okänd, får inte upp resultatet på vasaloppet.se för tillfället)

Östersund

VickeC

VickeC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 48 inlägg

Trasslig början gjorde att jag kom dåligt in i backen och därmed så tog det lång tid att ta sig upp. Väl uppe var jag dock väldigt fräsch så jag kunde direkt börja ta placeringar. Sen fortsatte det så genom hela loppet. Blev aldrig trött och hade kanonskidor. Hade aldrig kunnat drömma om att göra ett så bra lopp som jag gjorde. Ibland lyckas man bara få allting att stämma.

DanneS

DanneS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg

Ja, det var blött...  Och det var pannbenet som styrde mig i mål i Mora efter slit i 9h57min. 
Slet som en hund från Eldris för att komma under 10h.
Startade i led nio och var dyngsur om fötterna redan innan startskottet gick. 

Grymt glid med Swix HF gul-nånting och rak rill, men pissigt fäste som fick vallas om fem gånger.

Men, det som störde mig mest var inte vatten, utan alla gel-förpackningar som låg precis överallt i många nedförslut.

Ni som gladeligen slänger ifrån er förpackningarna, hur kul tror ni det är för oss längre bak som får dem i klistret?? 
Idioter!! Hur svårt är det att bara trycka in förpackningen under tröjan, i skon eller var som helst?? Så jävla respektlöst... Ni borde diskas för nedskräpning hela bunten! 

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Tungfört med vatten och blask i spåret! Super skidor och topp form! 120:e plats på 4:51. Super nöjd!

Swix:

Svart maraton + FC10X

Fäste: KX20 + KX35 samt KX75 på toppen. Spike feste! Kunde diagonala upp i sista branterna innan upploppet.

Rickard vilken kometkarriär du gjort på några år. Fortsätter du är du snart inblandad i medaljstriden  :)

/Mats

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Var det någon som åkte med ruggskidor alternativt Skintech? Det blev väl mycket skit i klistret?

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

Stod absolut längst fram led 4 typ 5 spår från mitten på vänster sida. Lyckades från det vara på plats 3590(!) i Smågan, fick en chock då jag visste att det stod drygt 2600 pers framför mig. Matade på som fan sen och tog 800 placeringar till Oxberg innan jag halvväggade lite då jag tappade glidet på höger skida i typ 8 km(måste fastnat nåt) men tappade inte mer än typ 50 placeringar in till mål. In på 6.34 och placering 2941(med damerna) vilket var precis under målet på topp 3000.

Hade kanonskidor(förutom dom där typ 8 km då).

Stålsicklade Ross Xium Whitebase

Swix Marathon Svart

2mm skärande rill

Fäste:

Rode Violett som grund

Start Universal Wide och Rodes Rossa 50/50 som åklager.

Fram till Evertsberg gled jag typ ifrån alla, när det blev mer konstsnö gled jag istället ganska jämnt med dom flesta, kanske aningen bättre. Superfäste hela vägen. Kunde gå uppför första backen utan att använda stavarna.

Dock så verkar det som att klockjävelns minne var fullt(står visserligen på 90%) för ingen data är lagrad från loppet, bara distans och tid. Jag som älskar statistik, satan.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

Kaffe_o_Snus

Kaffe_o_Snus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg
En notering jag gjorde var att det var oerhört många som vurpade helt oprovocerat. Platt och stakåkning- pang så låg någon ner. Gjorde själv en fin när högerskidan fick för sig att skära vänster 5 meter efter en kille som låg ned... Åkte som sagt från led 8. Vore intressant att höra om iakttagelser på detta tema längre fram i fältet.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 647 inlägg

Ja, det var blött...  Och det var pannbenet som styrde mig i mål i Mora efter slit i 9h57min. 
Slet som en hund från Eldris för att komma under 10h.
Startade i led nio och var dyngsur om fötterna redan innan startskottet gick. 

Grymt glid med Swix HF gul-nånting och rak rill, men pissigt fäste som fick vallas om fem gånger.

Men, det som störde mig mest var inte vatten, utan alla gel-förpackningar som låg precis överallt i många nedförslut.

Ni som gladeligen slänger ifrån er förpackningarna, hur kul tror ni det är för oss längre bak som får dem i klistret?? 
Idioter!! Hur svårt är det att bara trycka in förpackningen under tröjan, i skon eller var som helst?? Så jävla respektlöst... Ni borde diskas för nedskräpning hela bunten! 

Håller med. Det där med nolltolerans verkade folk varken lyssnat på eller hållit efter. Kanske lite mindre än tidigare år, men massor med tomma geler i väldigt många nedförbackar.

Bommen

Bommen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Startade i andra rad i startled 2, utan fäste. Stakade på i startbacken, utom i de brantaste partierna, då saxade jag. Utan fäste går det sakta att saxa, men jag ville inte bränna armarna för mycket, så därför avlastade jag så, för att inte stoppa upp gjorde jag det längst till höger, ändå så skulle folk diagonal över mina skidor när jag saxade, fästvallanördar:) Var kanske 1250 på toppen, sedan hade jag superglid, 1162 i Smågan, bättre och bättre för varje station, i mål 764 i herrklassen, tappade uppför, eftersom jag valde att saxa när det var som brantast, det går inte fort att saxa med superglid med långa gamla skidor från 2001, men på platten och utför var det en fröjd! Djävligt slitigt upp mot Hökberg. Supernöjd. Mitt mål var att komma sub 1000, senast jag gjorde det var 2005 och då hade jag min dittills bästa placering 812.

Grattis! Skoj att någon från klubben lyckades bra igår. Noterade vilken fart du åkte iväg med när du passerade mig i smågan. Måste medge att jag är avis på dig och andra som skriver om bra glid.

På tidigare VL har glidet aldrig varit ett problem (fästet dock en annan historia). Har som sämst haft likvärdigt och flera år bättre än genomsnittet. I år var jag lite orolig kvällen innan. Har tre stycken ”tävlingsskidor”, alla kallföres men där det äldsta paret har högst spann och således varit mina klisterskidor. Dessa har inte blivit omslipade någonsin och har en del repor m m, men har alltid varit enkla att få bra glid i (speciellt i lite halv-isiga spår) så jag har inte velat röra dem. Misstänkte att i ett väldigt varmt och vått före skulle de gå sämre, men trodde aldrig att de skulle gå så pass dåligt. Glidvallningen var marathon svart + Winco pulver + HVC warm och 1,0 mm rak rill. Hade säkert lite för mycket klister som påverkade men med tanke på att jag inte såg någon i söndags med sämre glid (placeringar kring 1.100-1.400 fram till evertsberg) så tycker jag att det inte kan vara hela sanningen. Strukturen spelar säkerligen en stor roll (större än jag trott). Men de flesta i söndags måste ju ändå, precis som jag, ha kört på klistervallade kallföresskidor, eller vad tror ni?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Gick inte alls. Bröt för första gången ett lopp. Sjuk veckorna inför start och kändes så även under loppet, även om jag känt mig i princip frisk dagarna innan. Samma känsla som ifjol, rekordhög puls i backen trots att jag tog det lugnt (alltså mycket högre under lång tid än jag någonsin maxar på långlopp eller 4 min intervaller t.ex.). "Feberkänslor" och senare yrsel då jag försökte trycka på. Pulsen gick inte ner mycket trots lugnt stakande på myrarna. (tappade 600plac till Mångs) Känslan var ändå OK och gick bra uppför backen.

Bra fäste, men märkte sedan att jag nästan hade sämst glid. Inge prestationsmål mtp förutsättningarna men vill såklart gå i mål, vilket jag trodde jag skulle göra fram tills Mångsbodarna - efter det blev jag helt slut. Gav upp efter Tennäng, men gjorde ett sista försök att ta i och se hur det kändes - gick okej till Risberg så jag bröt inte där. Efter 500m ville jag dock vända tillbaka. Slet mig till Evertsberg (1200plac hade blivit 2600) och bröt där vilket var svårt. Hade kunnat ta mig imål såklart men då jag blev sjuk hela våren efter fjolårets liknande lopp då jag slet mig igenom valde jag att bryta. Mycket tråkigt då man lagt ner mycket fokus, tid och pengar (resa, startplats) som bara resulterar i besvikelse och tomhet. 

Tror för övrigt mina skidor är sämst i varmföre. Har alltid bra glid relativt de omkring mig i kallare fören, aldrig gått bra kring noll och uppåt - riktigt dåligt faktiskt. Måste skinteca dom framöver. Känslor nu är tomhet, aldrig mer men också motivation att träna och någon gång prestera bra i VL. 

Glidet var Kuzmin+, 2+1 mm Rill. Svart Marathon + Racewax pulver. 

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 150 inlägg
Skällde lite halvvänligt...(?) på en som kastade en gelförpackning.
. Tänkte att framöver får samtliga gelförpackningar olikn dna-märkas, o om ngn påträffas på icke sanktionerad plats blir åkaren diskad.

yens

yens

Medlem

• Members
  • Pip
  • 128 inlägg

Skällde lite halvvänligt...(?) på en som kastade en gelförpackning.
. Tänkte att framöver får samtliga gelförpackningar olikn dna-märkas, o om ngn påträffas på icke sanktionerad plats blir åkaren diskad.

Sätt kameror på tio i förväg icke angivna platser längs banan. Diska alla som slänger något i spåret. Då är frågan hur många som vågar chansa på att det inte sitter en kamera just där de skräpar ner... 

39-årig Lundabo utan längdåkningserfarenhet som åkte och överlevde VL-15. Om karriären fortsätter återstår att se... 

Niperza

Niperza

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Genomförde mitt första Vasalopp igår och 2 seedningslopp innan. Tränat relativt hårt och hade målsättning under 6 timmar..
Stavarna höll och pannbenet har träningsverk idag. Stakade in i mål på 6:15:59 och placering 1957. Jag är nöjd, men lite surt att man inte lyckades plocka hem medalj.

När det väl släppte på efter starten tryckte jag på och snittade en puls på 175 innan jag var tvungen att slappna av lite och lyssna på musklerna som var sopslut med 3 mil kvar. Lyckades ändå plocka placeringar ändå in i mål.

Startade längst bak i led 4 och hade gått in med inställningen att det skulle vara ett rent helvete, men tycker ändå spåren var ok, skidorna ok, kroppen ok!

Nu satsar vi på nästa år :)

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 257 inlägg

Förresten, ni som lyckade bra i starten. Vad hade ni för taktik/var stod ni m.m? Jävligt nyfiken. Tycker plats 3500 i Smågan är brutalt dåligt om man som jag står längst fram i led 4. Kände snarare att jag tog placeringar väl uppe på myrarna så backen måste gått....sådär.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Dagen började bra, med att jag kom på buss 14 mot Sälen, en av de första bussarna som gick iväg. Efter en timme stannade chaffisen bussen pga överhettning. Nytt försök, kom 20 minuter framåt, sen blev det avstigning för samtliga passagerare... En halvtimmes väntan mitt i mörka skogen innan det kom en buss med tomma platser. Redan då borde man ha anat hur dagen skulle bli...
Så, sist i led 8 istället för först.

Satt i buss nummer 15, såg att det rök rätt bra ur bussen när vi passerade er. Så fruktansvärt trist, men skönt att det löste sig till slut. För att glädja dig lite så tror jag inte du missade så jättemånga meter i startledet, startade själv i 4 led och var närmare femmans led än treans led när jag placerade mina skidor i fållan och det var det första jag gjorde efter att ha hoppat ur bussen.

Själv pratade jag med en tjeckisk åkare och vi kom överrens att vänstra sidan skulle vara den snabbaste, på den högra sidan var stora vattensamlingar. Bör ha varit ett felbeslut då jag både hade sämre placering (omkring 3100) samt tid i år i Smågan än förra året.

Klarar man topp 2000 på totalen klarar man led 3 va?

Tränar alldeles för lite..

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 237 inlägg

Var ju typ det där föret man bara åkt i några enstaka gånger på träning tidigare och då åkt max en mil för att det är så segt. Nu insåg man så fort man kom upp på myrarna att det faktiskt ska åkas på i 9 mil. Inte en meter fick man gratis till Mångsbodarna, och stavarna var ofta nere i diken. Just denna del räddades väl lite av att man fortfarande hade krafter men också att det fanns draghjälp. Var tokjobbigt att ligga själv. Ett "normalt" år är denna del fantastisk och vill du öppna loppet lugnt kan du göra det men ändå hålla hög fart i stakningen, men i år var det ett helvete. Gick långsamt och man bara längtade tills det gick lite utför för första gången så man fick vila lite. När väl Risbergsbackarna började kunde jag inte fullfölja diagonalen riktigt. Dels är jag svag i "lugn" diagonal och så hade jag fegat och lagt klistret lite för kort. När jag närmade mig Evertsberg var jag riktigt sliten och bestämde mig för att ta en längre vila vid stationen men också ta av mig skidorna och göra rent glidytorna med vallaväck för att på så sätt förhoppningsvis glida lite bättre men också få en nytändning mentalt. Kom sen in i min bästa period hittills även om jag tror föret var lite bättre fram mot Oxberg också. Började glida rätt bra jämfört med omgivningen nu och kunde äntligen känna att det kommer gå vägen idag. Efter Oxberg tungt igen men var bara att slita sista biten och sista milen går som vanligt bra med enkel stakning.

Smågan plac ca 5000, i mål ca 4500 (7:30) efter att ha startat typ längst bak i led 5. Tappar säkert mycket till Smågan och kanske inte är tillräckligt tuff i backen men samtidigt tror jag det kostar en del i längden att trängas och springa där. Brukar försöka hålla nere pulsen och ha koll på stavarna. Överlag rätt nöjd med prestationen. Hade nog aldrig fullföljt för 1-2 år sedan med dessa förutsättningar, och tänkte under loppet att blir det inte rekordmånga som bryter i år skulle jag bli väldigt förvånad.

Material: Kuzmin+, Julgran, Sned Coarse och 2mm rill. Multigrade/Rossa och några duttar Start Wide. Sämre glid än medel första halvan men bättre och bättre ju senare det blev.

Vasastakaren

Vasastakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Riktigt nöjd med 401:a plats med tanke på att jag kom 1584:a förra gången. Skidor som gick som spjut och spikefäste.

imponerande förbättring! vad åkte du på för skidor?
VL 2015 1085:a

PatrikT

PatrikT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Swix:
Svart maraton + FC10X

Hej, jag är också sjukt imponerad av din utvecklingskurva. Det har kanske nämnts i någon annan tråd men du får gärna svara på några frågor. Vilken träningsbakgrund har du sen tidigare, hur gammal är du och hur mycket har du tränat de senaste åren för att nå dessa otroligt imponerande resultaten.
Tack på förhand!
Mvh patrik

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Ja jäklar vilken pers. Tack för alla roliga historier. Helt klart sämst förutsättningar under mina VL(2011-15) 

Förra året gjorde jag samma som alla andra och ställde mig längst till vänster i led 3, gick kasst. Nu gjorde jag tvärt om och ställde mig i en basäng med vatten på högerflanken. Hade helt ok start (17XX i Smågan) men stavar knäcktes till höger och vänster i backen, lyckades precis dra undan min stav innan en snubbe faller ihop över den på högersidan...läskigt. (Mer knäck än vanligt?)

Var också mkt fler vurpor än vad jag brukar se från led 3 i backarna, men jag klarade att vejja. Kände redan på myrarna att detta kommer bli ett slitigt lopp så jag höll mig lite i mitten och plockade lite placeringar utan att luras med i vänsterflankens hårdkörande och stojjande om att "håll höger för fan"

Tycker det var riktigt svårstakat då man inte fick något betalt för bra teknik och tryck med bålen (för små trugor). Pga detta blev det dålig stakteknik eftersom enda sättet att få fart var att köra "långa" staktag med armarna. I Oxberg krampade triceps och axelpartiet var rejält slut. Jag var glad varje gång jag kom till en backe och fick växla över till diagonal och spara armmusklerna lite.

I mål på plats 1430 och helt tom inombords. Efteråt lite mer nöjd då jag såg att jag kört 300 platser bättre än förra året trots sämre skidor och stavar.

Fäste helt ok. Testade Wide + Rossa dagen innan och hade dåligt fäste så jag kladdade på lite K22 och fick bra fäste. Funkade bra under hela loppet. (Räddningen var nog inte K22 utan att jag lagt för tunt mtp hur lösa spåren var)

Glid: inte bra. Hade inte sämst skidor men ganska många som susade förbi i backarna. Hade Kuzmin +, svart marathon + FC10X.Därefter tokrillat med 2+1mm rak. Tror skidan i sig hade avgörande betydelse, jag hade en lila skida men denna dag skulle det nog varit riktigt korta tryckzoner(?)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar