Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skna kvitton fr Isabel Saln och Markus Lundholm

Olympisk guldglans ver Nattvasan

Victor Gustafsson och Emma Hglund var snabbast p Vasaloppet 45

Sveriges trupp till vrldscupen i Lahtis

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Så gick det i VL 15

• Vänligen logga in för att kunna svara
195 svar till detta ämne

Vasastakaren

Vasastakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Tungfört med vatten och blask i spåret! Super skidor och topp form! 120:e plats på 4:51. Super nöjd!

Åkte på medel från kemiföretagen (gilette rakhyvlarna har inte hittat mig än.)

Swix:
Svart maraton + FC10X
Fäste: KX20 + KX35 samt KX75 på toppen. Spike feste! Kunde diagonala upp i sista branterna innan upploppet.
2mm skärande rill i en LJ02 struktur. Ingen gled ifrån.

Riktigt grymt lopp! Vilka skidor åkte du på?
VL 2015 1085:a

Blek-Inge

Blek-Inge

Medlem

• Members
  • Pip
  • 387 inlägg

Osannolikt många som stakar sig igenom loppet i år jämfört med för 4-5 år sedan. Bland eliten stakade ju de flesta och även i led 1-2 var det många. Såg inte många som skejtade, men i första backen blir det ju många irriterande stoppklossar som inte orkar hänga med klisternördarna och därmed stänger sitt spår för åkarna bakom. Bakom en stakare måste man stanna upp och saxa, varpå spåren förstörs för de som kommer bakom. Utveckling för skidsporten = avveckling för klassisk åkning?

VL 1992: 5:20:42 plac 695. VL 2013: 4:57:05 plac 618. VL 2014: 5:05:41 plac 723. VL 2015: 5:34:12 plac 744. VL 2016: 4:57:21 plac 792. VL 2017: 25-års jubileum sedan första gången i VL2!

DUJ

DUJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 77 inlägg

Mycket tungt lopp för mig. Fick en bra start längst till höger från startled 3, plats 1600-nånting i smågan. Hade grymt fäste i första backen (Rode Multigrade/Rossa 70/30), och ok glid (likvärdigt med de flesta) när jag kom upp på myrarna (Svart Marathon + FC8 + Rillat järnet med 2 mm rak). Sen i mångsbodarna började kriget... Skidorna dog totalt i glid. Fick kämpa något oerhört för varenda meter. Jag är stark i stakningen och lite sämre uppför, så jag är väldigt beroende av den lilla vilan som det normalt innebär för mig att stå och staka. Efter Risberg fattade jag att det här blir bara att kriga sig till Mora och glömma allt vad medalj heter. Stapplade mig i mål i knapp styrfart på 6.53. Kollade skidorna efteråt, en väldans massa skit i klistret och även skit och lite klisterfläckar i glidzonerna, vilket kanske förklarar varför skidorna dog. Man kanske borde överväga att stanna och göra rent skidorna på framtida lopp.. Eller var det fler som upptäckte att något hände med föret efter mångsbodarna?

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Blev ett mycket roligt och inspirerande lopp, kanske mitt bästa Vasalopp givet förutsättningarna.

Var ganska negativ på lördagen och befarade att det skulle bli ett spårlöst inferno.
Gick från led 6 och spåren var betydligt bättre än befarat.
Skidorna var kanon både fäste(Start Univ. Wide och Rode Rossa) och glid(Kuzmin, linjär 2mm rill och rotoborste) var topp.

Starten var kaosartad och det vara i princip stopp till någon km före Smågan där jag låg drygt 6000.Eftersom jag inte hade några specifika mål så tog jag det lugnt och hetsade inte upp mig utan tänkte att det får bli omstart från Smågan. Tog mycket folk redan innan Smågan sedan kör jag i vänsterspåret i 5-6mil och plockar placeringar hela loppet. Insåg tidigt att klockan inte skulle vara till nån nytta för att bedöma hur man låg till. Peppades av de placeringssiffror jag lyckades snappa upp under vägen. Slutade drygt 4400 och har kört om ca 2000 personer under loppet, tog placeringar till varje kontroll. Lyckades hitta krafter oväntat bra och väldigt nöjd med min prestation utifrån förutsättningarna. De tidigare lopp där jag haft bättre placeringar har ju varit från bättre startposition och med betydligt mer träning i kroppen. 

Det som dock är en liten sur grej är hur starten funkar i Vasaloppet. Jag trodde att ja gjort en katastrofstart som var 6000 i Smågan från led 6. När jag kollade hur många som stog i varje led visade sig följande intressanta siffror:

Åkare tom led4: 4125
Åkare tom led5: 5792
Åkare tom led6: 7304

Det innebär att om alla åkare är korrekt seedade och upprätthåller sin prestation så skulle ingen av de åkare som står i led 6 klara av att hålla sitt led och bara knappt 300 av de som står i led 5. Det innebär också att placering 6000 i smågan från främre delen av led 6 var en ok start.

Jag tycker att de här siffrorna ställer en del frågor om start och seedningsförfarandet i Vasaloppet. Vore det inte bättre och rättvisare med vågstart där varje led släpps med något mellanrum, det gör också seedningen och startled mindre viktig. Desto fler som seedar sig i nuvarande startform gör startledet viktigare och viktigare eftersom varje led sväller en hel del.

Vad säger ni där ute? Jag tror att Vasaloppet på sikt måste överge den traditionella masstarten i takt med deltagarna överlag blir bättre och bättre, för den sportsliga rättvisans skull bör utvecklingen leda till att masstarten skrotas?

Om inte kan man ju alltid marknadsföra sig som det enda loppet med en egen sjö mitt på startområdet.

Cufus

Cufus

Medlem

• Members
  • Pip
  • 59 inlägg

Förresten, ni som lyckade bra i starten. Vad hade ni för taktik/var stod ni m.m? Jävligt nyfiken. Tycker plats 3500 i Smågan är brutalt dåligt om man som jag står längst fram i led 4. Kände snarare att jag tog placeringar väl uppe på myrarna så backen måste gått....sådär.

Jag startade också i led 4, men 5-6 skidor från slutet och precis till vänster om vattenpölen som fanns i startfållan, således mitt i fållan i sidledd sett. Höll ungefär mitten hela vägen upp i backen och nådde smågan på plats 3403. Det flöt på skapligt jämfört med de tre tidigare lopp jag gjort (led 6, 5, 3). Jag funderade på att ställa mig 2 skidor bakom första skidpar i 4:an..alltså i pölen..men tyckte det skulle vara förjävligt att bli dyngsur om fötterna redan från start.

Loppet annars för min del blev en riktigt tung historia då min uppladdning sista 4v innan vasan inte alls blev som tänkt..gled in på 7h 20min, glad ändå över att slutföra loppet.

VL2010 led 6 plac 5900, SV 2011 plats 126, VL2012 på kryckor :(, VL 2013 led 5 plac 3774, VL 2014 led 3 plac 2021, VL 2015 led 4 plac 4023, ÖSS 2016 "mysloppet" 7:12, VL 2016 led 3 plac 1495, VL 2017 led 2 plac 1053, VL2018 led 2 plac 1279, VL2019, led 2 plac 787.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg

imponerande förbättring! vad åkte du på för skidor?

Speedmax med fint klisterspann. Ultra hårt rillade med swix skärande rill 2mm. Black vasa och lite diverse pulver och fluider. Rossa och multigrade lite kortare än utmärkta klisterzonen men hade kanske 4-5 tjuvsläpp på hela loppet. Tog mest placeringar uppför pga att många körde blankt och sista 9km. Tror rillern gjorde susen
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 126 inlägg

Just hemkommen efter årets Vasaloppsäventyr. Sammanfattning: 
*Öppet spår söndag i pissföre (o-gradigt, nysnö och motvind heöla vägen). Tid: 7.54
* Magsjuk direkt efter målgång och låg heldäckad två dar utan att kunna äta något väsentligt (endast lite Proviva slank ner)
* Stafettvasan i Enklaresports  lag. Körde slutsträckan från Hökberg på 1.20 och som lag körde vi på 6.06
* Vasaloppet under mycket dåliga förhållanden för oss bak i kön (det var strora drivor av vatten vi fick runda eller köra igenom) och det sög duktigt i det varma vädret Tid: 8.43

Känner mig redan helt återställd och med distans på det hela är jag mycket nöjd, Som vanligt mycket bra glid (i förhållande med de jag kan jämföra med)  med mina stålsicklade skidor. Tusen tack Enklaresport för att fixa slutstruktureringen och tusen tack Niklas för ditt hjälp och stöd. Smiley grin Smiley heart

Anm: Jag gjorde i år slag i saken och stannade och rengjode glidytorna vid två tillfällen under loppet och det fungerade PERFEKT. Upp emot en mil efter hade jag påfallande bättre glid än de omkring mig 

men så långt bak som där jag nu är betyder det inte att man vinner mycket placeringar men definitivt krafter.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Osannolikt många som stakar sig igenom loppet i år jämfört med för 4-5 år sedan. Bland eliten stakade ju de flesta och även i led 1-2 var det många. Såg inte många som skejtade, men i första backen blir det ju många irriterande stoppklossar som inte orkar hänga med klisternördarna och därmed stänger sitt spår för åkarna bakom. Bakom en stakare måste man stanna upp och saxa, varpå spåren förstörs för de som kommer bakom. Utveckling för skidsporten = avveckling för klassisk åkning?

i TV-sändningen ondgjorde Anders Blomqvist sig över åkare som åker utan fäste men inte riktigt klarar av det med skaterisk som följd. Minns inte om han även sa något om söndersaxade spår. Det känns som att det blivit lite av en trend och ett sätt att visa sig stark. Förhoppningsvis upptäcker dom som inte klarar av det att dom inte har något att vinna på att staka hela vägen. 

/Mats

rible12

rible12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 138 inlägg

Riktigt grymt lopp! Vilka skidor åkte du på?

Åkte på ett par speedmax, LJ02 struktur, 1,35/0,4

Rickard Bergengren, VL 09: 8:17 - 7752:a, VL 10: 6:38 - 3681:a VL 11: 4:59 - 659:a, VL 12: 4:49 - 1038:a, VL 13: 4:55 - 584:a, VL 14: 4:44 - 292a, VL-15: 4:37 -120:e! Funbeat!

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 998 inlägg

Det är inte bara folk utan fäste som tar skateskär. Jag hade en åkare i gul dräkt med startnr ur led 2, två placeringar före mig i mål. Denne åkare hade fäste under skidorna, men valde ändå att glida ut stegen då han saxade i vissa backar. Jag skällde gött på honom i Lundbäcksbackarna.

"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

the_p

the_p

Medlem

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg

Man såg ju arrangören stå i några uppförsbackar och filma oss åkare, jag såg några som skejtade just där så diskningar borde det ju bli. När kan man räkna med att den slutgiltiga och officiella resultatlistan finns? Antar att det tar ett tag att gå igenom all film

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Dom som står och filmar kanske kan göra någon anteckning så dom vet var i filmen dom ska titta eller skriver bara upp startnummer och har filmen som bevis. Bästa effekt tror jag är om vi som ser skejtarna vågar säger till och visa att det är oacceptabelt.

Jag sa också till en skejtare fast på ÖSS. Han mumlade något till försvar men jag fick en känsla av att han snabbt insåg att det inte fanns något försvar och slutade skejta. På en av kontrollerna uppmanade speakern oss åkare att vänligt men bestämt säga ifrån när någon skejtar. Det är nog ganska riksfritt att göra det för skulle det uppstå en diskussion lär nog skejtaren inte få särskilt många på sin sida.

På ÖS kan man kanske tycka att det inte spelar så stor roll om någon skejtar lite i någon backe men om ingen säger till börjar nog snart den ene efter den andre att skejta och det är ju inte tanken med VL.

/Mats 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 992 inlägg

Ett par saxare såg jag, 681x och 1350y (jag vet exakt vad sista siffran är. Jag blir riktigt ilsken när jag ser sådant och var nära att åka upp och skälla men kom ihåg mitt löfte till mig själv att le mot världen innanför startfållan (på köfuskare får man skälla allt man kan).

Jag tyckte jag gjorde en dålig start, drygt 6000 i Smågan från led 6. Massor av led 7-9 runt mig men försökte inbilla mig att det var mest seedade... knappast...

Jag tog drygt 1000 placeringar till mål med halvbra glid i början men mer konkurrenskraftigt glid på slutet (men dåligt förstås med klister från topp till tå). Rodetipset kom sent så jag hann valla KX75 ytterst och hade spikfäste överallt. Jag kunde gå förbi massor eller diagonala, uppför inga problem men synd att jag inte kunnat löpträna i vinter så till slut fick jag enbart gå förbi folk som saxade i backarna. Märkligt många som diagonalar där det är flackt och stakar där det är slakmota utan att riktigt orka hålla i. Stakning med frånskjut gav god utdelining där och var ytterligare en anledning att jag kunde plocka placeringar och vila samtidigt.

Jag åkte förbi Richard Olsson på startgärdet men ser honom långt upp i backen sedan... så började det men blev bättre men inget avancemang i startleden trots god upphämtning. Får bli seedningslopp på snö :) så går det kanske bättre.

Jag är mycket nöjd att ha genomfört loppet, helt klart det jobbigaste på de 9 år jag kört. Spåren höll ändå bättre än vad jag trodde, stavfästet sämre än jag trodde och mycket blötare än jag trodde och jag hade aldrig i min fantasi trott att Vasaloppet skulle ha så många genomslag. Funktionärerna och en positiv inställning hos de runt mig gjorde att det ändå blev ett Vasalopp!

nils

nils

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Förresten, ni som lyckade bra i starten. Vad hade ni för taktik/var stod ni m.m? Jävligt nyfiken. Tycker plats 3500 i Smågan är brutalt dåligt om man som jag står längst fram i led 4. Kände snarare att jag tog placeringar väl uppe på myrarna så backen måste gått....sådär.

Jag startade också i led 4, men 5-6 skidor från slutet och precis till vänster om vattenpölen som fanns i startfållan, således mitt i fållan i sidledd sett. Höll ungefär mitten hela vägen upp i backen och nådde smågan på plats 3403. Det flöt på skapligt jämfört med de tre tidigare lopp jag gjort (led 6, 5, 3). Jag funderade på att ställa mig 2 skidor bakom första skidpar i 4:an..alltså i pölen..men tyckte det skulle vara förjävligt att bli dyngsur om fötterna redan från start.

Loppet annars för min del blev en riktigt tung historia då min uppladdning sista 4v innan vasan inte alls blev som tänkt..gled in på 7h 20min, glad ändå över att slutföra loppet.

Jag stod i mitten lite till vänster ganska långt bak i led 4 och var 3900+ i Smågan. Funderar på om strulet i starten gjorde så att mitten "stannade upp" och de andra gled förbi på sidorna? Sedan var det visst 4000+ åkare tom led 4. Kämpade på och var drygt 2800 i mål.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Jag tyckte jag gjorde en dålig start, drygt 6000 i Smågan från led 6. Massor av led 7-9 runt mig men försökte inbilla mig att det var mest seedade... knappast...

Då var vi i Smågan samtidigt, jag hade samma funderingar som du om hur dålig start jag fått.

Så här många stog det i varje led enligt Vasaloppets resultatsida, väldigt många uppseedade alltså.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 110 inlägg

Jag stod i mitten lite till vänster ganska långt bak i led 4 och var 3900+ i Smågan. Funderar på om strulet i starten gjorde så att mitten "stannade upp" och de andra gled förbi på sidorna? Sedan var det visst 4000+ åkare tom led 4. Kämpade på och var drygt 2800 i mål.

Efter en skön sovmorgon och lite tvekande i led 4 strax efter 07.00 så parkerade jag mig i det främre vattenbrynet av sjön i fållan. Låg i högra fåran på startrakan och märkte inte av startstrulet mer än att det låg mer stavrester än vanligt på backen. Blev sugen på ett par Oakley som låg och skräpade... men nej. Såg att vänsterfåran blev invallad en bit fram som säkert sinkade där. Själv tar jag några spårbyten utan att riskera några kollisioner. Över vägen och uppför backen går jag i mitten då det statistiskt går fortast där. Håller kanske lite höger första (inner) och andra (ytter) sväng, sen lite till höger om mitten ända upp till toppen. Inget tokrusande mellan spår eller på kanten för det tar för mycket energi. Så länge det går så håller jag skidor parallella och stavarna vid pjäxorna (passgång ibland) för att skydda utrustningen. Kanske lite övermodig i stakningen till Smågan i de två vänstra spåren, men tickar in på plats 1926 vilket var klart bättre än förra årets katastrof från vänsterkanten långt fram i led 4 då jag var 2700-nånting i Smågan.

Sova är gött, köa är skit. :P

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

JanA

JanA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 168 inlägg

Jobbig dag som ändå slutade med pers på placering 1740 (förbättring med ca 600 platser).

Startade för första gången från led 3 och kändes som att första backen gick riktigt bra.

Kunde välja höger/vänster vid skogsdungen och valde höger. Gick sedan långt höger hela vägen upp och för mig hade det inte behövt gå snabbare än så.

Skidorna (kuzmin, skärande rill 2 mm, pressande rill 1mm, marathon + hf8) gled riktigt bra i utförskörning, något sämre vid stakning. Fäste enligt Swix rekommendation gav springfäste, men funkade inte för diagonalåkning. Var nog lite för snål med klistret  :(

Tog det medvetet lugnt i början av loppet, men var ändå rejält trött på slutet. 

Tunek

Tunek

Medlem

• Members
  • Pip
  • 12 inlägg

Lyckades med nytt pers på placering, 425a i mål. Var dock en slitsam historia. Bestämde mig på lördagskvällen för att chansa och köra på blanka skidor då jag tyckte klisterskidorna gick dåligt framförallt vid stakning. Startade längst bak i led 1 och kom 15m innan folk körd ihop och ramlade över mina skidor. Stod still i ca 20-30 sekunder innan alla kom upp men stavar och skidor var hela.  Blev en tuff resa uppför första backen och var i Smågan på placering 820. Skidorna sög och jag hade inte bättre glid än de som åkte med fäste runt omkring mig. Riktigt trött i både Risberg och Evertsberg men nötte på och efter Oxberg började mina skidor gå riktigt bra. Blev mentalt stärkt och kännde mig piggare i kroppen och kunde avsluta loppet bra.

Körde på Swix HF10 och FC10 och 2mm tryckande rill. Svor på mig själv i början att jag hade valt att köra blankt men var glad för det i slutet.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 992 inlägg

Då var vi i Smågan samtidigt, jag hade samma funderingar som du om hur dålig start jag fått.

Så här många stog det i varje led enligt Vasaloppets resultatsida, väldigt många uppseedade alltså.

jomen rätt många av dessa startade inte ens enligt resultatlistan så fattas många resultat på de som anges som "startande" d v s detta är inseedade inte startande.

Men visst har många seedat sig med tanke på hur måmga jag körde om så var seedningen uppenbarligen tuffare imitt enda seedningslopp än på de som gett dessa startplatser :) eller så var detbara en bra start för andra...

Jag stod ju i mitten och min analys i efterhand ger nog att, även om det inte var totalstopp, det gick långsammare i mitten pga grindstrulet och att högersidan var vinstlott för de som stod ut med blötan. Själv var jag rätt så torr i Smågan men senare var det kört, kanske skulle man blött ner sig direkt och vunnit 1000 platser till Smågan? (men det visste jag ju inte)

men nästa år :) då blir det blåextraföre och solsken, jag har seedat upp mig och är i toppform!

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 143 inlägg

Stod i led 3, till höger längst fram. - Hade nog riktigt bra startgärde och backe. Hade nog inte åkt, mer än möjligen marginellt, snabbare ens om jag varit helt ensam. (skall jfra min gps-fil med ÖS 2013 då jag åkte fritt från start till mål).

Även om pulsen var ganska hög, så förtog jag mig inte alls fram till varken Smågan eller Mångsbodarna. - Mkt nog iofs tack vare bra relativt "stakglid".

Fick kalla in Marinens dykare för att finna o bärga mina skidor i startfållan...

Redline Plus. Riktigt korta glidzoner (tror jag nog). 2,3/0,35 (Eikermätare, Klas på Alewalds). Kuzmin +, Swix skärande 1 mm + 2 mm. Kuzmin FP brush. Bara borstat en 10 drag med handstål.

- Grundklister, Rode Gialla 20 cm från pinnen o framåt, Rode violett, Rode Rossa Special. - Allt mkt mkt tunt, nästan som burk. (tycker dock det är lite svårt se på vita belag hur tjockt det är...?). Lade från strax framför hälen (en bra bit innanför 0,5 mm, men "ända" fram till 0,3 mm.

Smågan plac knappt 1100 ngnting.

Hade lite men märkbart bättre glid utför än de allra flesta, ehuru ej alla,. Inbillade mig att jag hade än bättre relativt glid i stakningen, tog mkt folk där (eller också är jag bättre stakare - på min nivå - än jag tror, vill se mig som diagonalåkare...).

Trodde ett tag nästan jag skulle greja sub 1000. Hade inte bra, men nog helt OK fäste, ända in i kaklet. Trodde inte jag skulle ha särskilt bra fäste i de spåren med så tunt med klister. Tappade en hel del ork, men kanske framför allt fokus o pannben uppför ngnstans typ drygt halvvägs, nästan surade ur o gick i många uppförsbackar... - humöret räddades lite av att det gled så bra relativt andra, och tog igen mkt i stakningen.

Gjorde inte ren glidytorna längs vägen. Behöll (nog) mitt relativa bra glid hela vägen.

Ganska tom på energi o framför allt värdelöst pannben från km 65-75 o in i mål. I mål plac knappa 1300. Ganska nöjd ändå, men tror nog att en psykolog skulle kunna förbättra mig ganska mkt. - Man börjar bli gammal, lat o mätt.

------------------

Mkt gelförpackningar, trist!! - Skällde på en jag såg slängde.

Såg ingen skejtare, mer än ngra enstaka tillfällen ngra mkt korta enstaka skär, i princip nästan OK tror jag. Tänkte att ser jag ngn skall jag säga till - o försöka säga till snällt - att det ser mkt illa ut med skejt.

--------------

Var de såå många i startleden, blir ju märkligt. Fanns ju en tråd om detta. I den såg det ju rätt rimligt ut. Men kanske många seedade sig i det sista? - Sedan kan man ju ibland undra hur en del seedat upp sig. Åkte säkert fram till Smågan om ngt tiotal personer som åkte redigt långsamt, o "märkligt" (tror inte det berodde på ngn form av väggning elikn., utan att de helt enkelt inte var snabbare)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar