Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta, statistik, nyheter och kuriosa infr det 96:e Vasaloppet

Britta har Vasaladdat i sitt eget paradis

Hjrnskakning kan stoppa Kardin frn Vasaloppet

Skna kvitton fr Isabel Saln och Markus Lundholm

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Så gick det i VL 15

• Vänligen logga in för att kunna svara
195 svar till detta ämne

laxkung

laxkung

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg
10 rullskidpass och 40 mil på snö gav mig placering 2248 :) siktar på topp 1000 2016

lejon

lejon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 154 inlägg

10 rullskidpass och 40 mil på snö gav mig placering 2248 :) siktar på topp 1000 2016

Ingen annan träning alls?

Keysor

Keysor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 71 inlägg

Är det den med minst träning och bäst placering som vinner eller? Tycker alla skryter om hur lite de har tränat :P

Jag hade över 200 mil på rullskidor i sommar och 100 mil på snö. Åkte på 7:07.

laxkung

laxkung

Medlem

• Members
  • Pip
  • 201 inlägg

Ingen annan träning alls?

Ingen löpträning under sommaren pga skada. Men åkte ju skidor Jan,februari och Vasaloppet 2014 så det ska väl också räknas....

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Träning är för talanglösa, var det nån som sa. Så eliten borde väl mest slappa på sofflocket då va?  ;)

Jonas79

Jonas79

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Plats 2573.

5 mil på snö under julhelgen i Sverige och 15 mil på rullskidor i Dubai. 

Tog ut mig fullständigt och är fortfarande sliten. Om jag åker Vasaloppet en gång till så kommer det bli mer träning innan...  :D

betaåkarn

betaåkarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 184 inlägg

Undra vem på VL15 som tränade minst och placerade sig bäst? Så man kan kopiera, lat som man är  :)

Precis som tidigare sagt så är det ju inget att skryta med att man inte lyckats få ihop fler timmar.

För mig blev det 175 h som gav en 330:e plats. Någonting i min träning gjorde att jag ändå tog ett stort kliv i år.
Vasaloppet 2011: tid 5.43 plac 2026 Vasaloppet 2012: tid 4.58 plac 1379
Vasaloppet 2013: tid 5.10 plac 956. Vasaloppet 2015: Tid 5.11 plac 330 Vasaloppet 2016: Tid 4.53 plac 700

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 647 inlägg

Egentligen är det en omöjlighet att jämföra olika åkare träningvs placering. Årets lopp krävde nog att man inte fuskat med träningen, då man inte fick så mycket gratis.

Själv hade jag 40 mil på snö, men inget långpass förrrän 1 vecka före, blev trött efter 3 mil, men sen blev jag inte tröttare utan kunde masa på ända till målet i lagon "lösketempo" placering runt 7500 samma som 2011, då jag åkte på 8.01, men med mer mil i benen, ung det dubbla.

När man kommer upp i åren som jag (67) är det svårare att ta ut sig. Efter detta lopp återhämtade jag mig snabbt och var ute och promenerade redan på tisdagen och på torsdagen körde jag ett inlinespass, dock hade jag gått ner i vikt, men den återhämtade sig i veckan.

Sen tycker inte jag att det går att kopiera andra, som haft lite träning och åkt bra ändå, vad hade de åkt på med bättre träning och hur hade de då kännt sig under loppet. Den gamla rekommendationen att ha minst 40 mil i benen tycker jag står sig ganska bra fortfarande och i första hand är det ju mot sig själv man tävlar.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Precis som tidigare sagt så är det ju inget att skryta med att man inte lyckats få ihop fler timmar.

För mig blev det 175 h som gav en 330:e plats. Någonting i min träning gjorde att jag ändå tog ett stort kliv i år.

Wow! Vad blir det, ca 3-4 h/vecka? Är det fullt järn vid varje pass då eller?  Har du nån träningsdagbok du vill dela med dig av? Jag är inte enbart lat utan skyller också på tidsbrist. Hus, fru och 4 ungar tar sin tid. Är dessutom heltidsarbetanden med en del resor i tjänsten, tur nog till Sandviken och boende vid Högbo. Så det brukar bli en del hasande runt konstsnöspåret. Jag är ute efter optimalt träningsupplägg så jag når mitt medaljmål på nästa VL.  Är 30 min ifrån som bäst.

jontec

jontec

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Imponerande placering på den träningsmängden. 1900 plats fördelat på 13h rullskidor och 13h skidor i princip allt i januari och februari på grund av sjukdom. Placeringsmässigt likvärdigt med mitt öppetspår 2014 på 5:48 skulle jag säga men då med ca5ggr mer träning. Tror att skidor och pannben belönades mest detta år.

hoai_nam

hoai_nam

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg

Wow! Vad blir det, ca 3-4 h/vecka? Är det fullt järn vid varje pass då eller?  Har du nån träningsdagbok du vill dela med dig av? Jag är inte enbart lat utan skyller också på tidsbrist. Hus, fru och 4 ungar tar sin tid. Är dessutom heltidsarbetanden med en del resor i tjänsten, tur nog till Sandviken och boende vid Högbo. Så det brukar bli en del hasande runt konstsnöspåret. Jag är ute efter optimalt träningsupplägg så jag når mitt medaljmål på nästa VL.  Är 30 min ifrån som bäst.

Man ska komma ihåg att betaåkarn är en riktig konditionstalang. Jag som vanlig dödlig skulle aldrig nå hans resultat med samma mängd :)

betaåkarn

betaåkarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 184 inlägg

Tack Slasko. 3.25 h/ vecka, helt träningsfri vissa veckor, så 3,98 h/frisk vecka. Om du har funbeat så tror jag min träningsdagbok är öppen att titta på, Andreas Degerfeldt. Jag kan själv inte se den självklara anledningen till utvecklingen. Jag har haft mindre tid pga småbarn, sovit mindre men regelbundet och festat mindre. Träningen har varit effektiv, men från Vasaloppet fram till november sprang jag endast, rörde i te överkroppen alls, inte en meter rullskidor eller Stakmaskin kördes. Även om jag har enkelt för konditionsträning enligt hoai_nam så är det intressant även för mig att försöka förstå varför jag tagit ett så relativt stort steg i år för att kunna fortsätta utvecklas.

Generellt ska man nog akta sig för hasande i spåret om man har ont om tid. Jag har under året haft en tanke med nästan alla pass.
Vasaloppet 2013: tid 5.10 plac 956. Vasaloppet 2015: Tid 5.11 plac 330 Vasaloppet 2016: Tid 4.53 plac 700

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 421 inlägg

114h 2014, plac 1033 VL15. Om jag räknar från att jag kom i mål VL14 till jag kom i mål VL15 blir det 120 h.

Finns på Funbeat, Lars Pettersson. Möjligen måsta man Frienda mig.

Fick vårt andra barn med 18 mån mellan i juni 2014. Sommaren och hösten har varit nere på underhållsnivå med ffa löpning 1-2 ggr per vecka. Prioriterade att åka på snö och fick ihop ca 70 mil innan vasan. Blev ca 20h träning per månad i jan och feb. Hade tur att vara sjukdomsfri från jul fram till VL.

Möjliga framgångsfaktorer är en inrutad småbarnstillvaro med regelbundna tider och kriminellt låg alkoholkonsumtion.

felldin

felldin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 174 inlägg

275 h sedan vasaloppet 2014. Väldigt blandad träning då jag kör löpning, simning, skidor, cykling, ishockey och styrketräning. Lite dåligt med rullskidor men rejält med skidor på snö efter julafton (upp mot 80 mil). Jag har historiskt sett aldrig tidigare varit över 40 mil skidor på en säsong. Blev plats 768 och det är jag riktigt nöjd med.

VL2017 5:01 plac 716

VL2019 6:17 plac 950

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Tack Slasko. 3.25 h/ vecka, helt träningsfri vissa veckor, så 3,98 h/frisk vecka. Om du har funbeat så tror jag min träningsdagbok är öppen att titta på, Andreas Degerfeldt. Jag kan själv inte se den självklara anledningen till utvecklingen. Jag har haft mindre tid pga småbarn, sovit mindre men regelbundet och festat mindre. Träningen har varit effektiv, men från Vasaloppet fram till november sprang jag endast, rörde i te överkroppen alls, inte en meter rullskidor eller Stakmaskin kördes. Även om jag har enkelt för konditionsträning enligt hoai_nam så är det intressant även för mig att försöka förstå varför jag tagit ett så relativt stort steg i år för att kunna fortsätta utvecklas.

Generellt ska man nog akta sig för hasande i spåret om man har ont om tid. Jag har under året haft en tanke med nästan alla pass.

Kan du dela med dig lite av din talang? Skulle du halvera placeringen om du dubblade träningstiden? Kommer du att köra med liknande träningsupplägg inför nästa VL?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 178 inlägg

Jag tror att man måste titta lite på träningsbakgrund också när man jämför träningsmängder. Har man tränat mycket tidigare år så kan man leva på det något år efteråt även med ganska lite träning senaste året. Sen finns det naturligtvis dom som har enormt mycket talang också och kommer väldigt långt på det.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 647 inlägg

Det är lite intressant att läsa flera av inläggen, där man visar hur lite man tränat. Det verkar som om träningen bara är ett "nödvändigt ont" fö att nå ett visst resultat, ganska långt ifrån de ideal som gäller bland tränande ungdomar idag.

Själv har jag hållit på och tränat runt 50 år och har svårt att låta bli att ge mig ut på någon form av rörelse varje dag ung som att man bortstar tänderna varje dag. För mig är träningen i sig värdefull och nuförtiden är det kanske ett eller två pass/vecka som är av någon effektiv karaktär - resten aktiv återhämtning eller "friskluftkaraktär"

Jag upprepar att ni som når bra resultat med lite träning borde ha en potential att höja er ytterligare, när möjlighet ges till en större träningsmängd + att man måste lära sig att gilla att träna. (även om det finns pass som man helst vill slippa)

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 214 inlägg

Vi kan vända på det. Vem tränade mest och åkte sämst? Kanske inte så många som vill rapportera det. Finns nog även några som tränat alldeles för hårt och mycket = övertränade och sjuka och inte ens kom till start.

VildeBill

VildeBill

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

Man ska komma ihåg att betaåkarn är en riktig konditionstalang. Jag som vanlig dödlig skulle aldrig nå hans resultat med samma mängd :)

Jag tror det handlar om karma i Betaåkarens fall, han är så trevlig och glad jämt och sådant borde ju belönas och vad kan då vara bättre att få som belöning än en fin vasaloppsplacering. :)

Själv hade jag en superfin dag bredvid spåret och det var inte fy skam att följa vasaloppet på så sätt heller.

betaåkarn

betaåkarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 184 inlägg

Kan du dela med dig lite av din talang? Skulle du halvera placeringen om du dubblade träningstiden? Kommer du att köra med liknande träningsupplägg inför nästa VL?

Haha, talang var jag kanske för 20 år sedan, men ännu slöare då.

Om jag dubblade träningstiden vet jag inte alls vad resultatet skulle bli, risken skulle vara stor att jag fick överträningssymptom. Årets utveckling har kommit genom en viss kontinuitet men med helt annan träning än vad jag tror är optimalt.

I år kommer jag köra rullskidor hela grundträningen, men jag kommer även i år försöka förbättra mig på lidingöloppet. Men jag ska verkligen försöka öka totala mängden till mellan 250-300 h.

Volevodin, jag älskar att träna. Tyvärr är det inte så lätt att öka mängden utan att det påverkar familje- och sociala livet negativt. Det finns verkligen inte tid till återhämtningspass eller pass av friskluftskaraktär, förutom några barnvagnsjoggar iofs.

1 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Landers Legend