Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Så gick det i VL 15


LFN

Recommended Posts

Ok nu är jag övertygad- Glidvalla är HELT ONÖDIGT!

Stålsickling + borstning + rätt struktur= är KING

 

Startade i led 5, hade placering 6000 vid Smågan, i mål 3800.

Fram till och med Oxberg hade jag lika bra glid eller oftast bättre glid än kollegorna runt omkring mig. Efter Oxberg gled 3-4st förbi mig. Dessa var dock de enda under hela loppet!

 

Jag menar- Av de ca 2200st som jag passerade så hade säkerligen en hel del av dessa lämnat in sina skidor på "lyxbehandling" med pulver mm. 

 

Detta måste väl ändå vara ett klockrent bevis på att glidvalla är onödigt?

 

Eller?

Jag håller inte med, därför att klister o skit fastnade på glidytorna oavsett om de var vallade eller stålsicklade. Det som krävts var i stället rengöring med vallaväcktrasa av glidytorna ett par gånger under loppet oavsett hur man preparerat gliddelarna. Egentligen tror jag inte det är så stor skillnad mellan stålsickling och preparering med hårt paraffin typ Maraton,

det är nog snarare struktureringen som påverkar glidet mest.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 195
  • Created
  • Last Reply

Ok nu är jag övertygad- Glidvalla är HELT ONÖDIGT!

Stålsickling + borstning + rätt struktur= är KING

 

Startade i led 5, hade placering 6000 vid Smågan, i mål 3800.

Fram till och med Oxberg hade jag lika bra glid eller oftast bättre glid än kollegorna runt omkring mig. Efter Oxberg gled 3-4st förbi mig. Dessa var dock de enda under hela loppet!

 

Jag menar- Av de ca 2200st som jag passerade så hade säkerligen en hel del av dessa lämnat in sina skidor på "lyxbehandling" med pulver mm. 

 

Detta måste väl ändå vara ett klockrent bevis på att glidvalla är onödigt?

 

Eller?

Kul att det funkade så bra.  Jag tror också att främsta skillnaden om du glidvallat enligt konstens alla regler är att du hade hunnit sova mindre natten före loppet.  :)

Link to comment
Share on other sites

Dåligt resultat, kunde inte ligga på i stakningen pga problem med armbåge. Hursomhelst....

Hade bättre glid än de flesta runt mig och hade fäste hela vägen.

 

Glid:

BWLF, Marathon Svart, FC8X (enda pulvret jag hade). Rak 1mm rill med ganska grov grundstruktur på skidorna.

 

Fäste:

KB20 spray, KX35 tunnt, KX22n som avslutande lager blandat med lite KX65 mitt under foten.

 

Jag testade skidor dagen innan i Evertsberg och efter 2km utan pulver hade jag massa klister på glidzonerna. I mål i mora hade jag väldigt lite klister på glidzonerna... Det är ju välkänt att flour är bra för att hålla smutsen borta men att det funkade så bra att hålla klister borta från glidzonerna var oförväntat... Eller har ni någon annan förklaring? Någon som upplevt samma sak?
Jag hade möjlighet att rengöra glidzonerna i Evertsberg men avstod för dom såg OK ut...

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag funderat på är om man skulle skippat pulver och bara kört på den hårda Maratonvallade ytan med tanke på att det fastnade skit på glidytorna. Pulvret gör att ytan blir lite "fet", vilket borde göra att det fastnade mer. Mina tester från skitig konstsnö pekar mot att ett hårt paraffin tar upp minst smuts motsvarande stålsicklat. Nu var det ju speciella förhållande med klisterrester i spåren, som hjälpte till att solka ner glidytorna. 

 

Noteras bör är att jag inte rillat glidytorna, vilket jag därför inte har någon uppfattning om hur det påverkade smutsupptaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag har börjat överväga att titta på mina skidor efter VL, då ska vi se hur det ser ut med bara Maratonvalla, om jag har några kg klister i mina glidzoner. Jag gled inte sämre än de andra halvdöda blåbären omkring mig när jag lufsade i mål på kvällskvisten... 

Link to comment
Share on other sites

Efter en mycket bra säsong hade jag topp 200 som mål på vasan. Veckan innan start fick jag en riktigt tung influensa som inte släppte förrän på tisdagen på vasaloppsveckan. Fick sänka mina resultatambitioner ordentligt men bestämde mig ändå för att chansa och köra enligt plan. Min plan höll i 2h och 10 min, då blev jag TRÖTT. Ser i efterhand att min snittpuls de första 2h låg på 5-15 slag högre än jag brukar ha på långloppen. Skillnaden är bara att på långlopp är det då dags för målgång men på VL är det 3h kvar. Antar att influensan gjorde att min puls var högre än normalt.

 

Körde resterande 3h i distansfart pga utmattningen. Såg i Eldris att jag låg 530 och hade chans på topp 500 om jag skyndade mig lite. Körde på helt ok sista 5km och plockade 36 plac. Skönt att avsluta bra efter flera timmars misär. Lärdom: Kör inte VL med blanka skidor i grisföre med dåligt återhämtad kropp efter influensa! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade upp mina placeringar på varje kontroll, och herregud vad usel jag är på att känna av min egen förmåga. Jag tyckte det gick ok fram till Mångsbodarna. Där hade jag min sämsta position i hela loppet. Sedan tyckte jag bara det var ett stort antal timmar av tappade platser. Det visar sig att min bästa placering var i Hökberg efter att ha klättrat några placeringar per kontroll dit. Bästa "etappen" var mellan Evertsberg och Oxberg, så min känsla att jag åtminstone inte hade sämre glid än blåbärskollegorna var tydligen korrekt. Mellan Hökberg och Eldris förstod jag att jag tappade, för där bytte jag handskar och fick "massage" av Preem. Från Eldris tyckte jag att jag tryckte på lite bättre in mot mål, där tappade jag igen. Totalt sett var jag i princip på samma plats genom hela loppet. Det skiljer mindre än 5% mellan min bästa och sämsta placering, så jag blev omåkt av ungefär lika många som bröt framför mig med andra ord... Ridå... 

Link to comment
Share on other sites

Fantastiska skidor gav mig en bra resa trots att det var det trögaste året i mannaminne (för oss bakom topp tusen).

 

Tog vallan jag hade hemma: HF8+C44. 

Fick struktur och fäste av Start-gänget på Johns Sport: Någon klisterkompott i kortkort 41 cm fästzon.

 

Gled förbi nästan allt! Superfäste hela vägen! 

 

Landade vid placering 3700, där jag brukar hålla till, men i år med endast 47 mil skidor och rull i kroppen. Toknöjd.

 

Konstigt att VL fortfarande inte kan sätta upp en enkel räknare vid varje chippassering (fanns totalt bara två). Vi som kört många lopp skiter i tiden, det är placering som räknas. 

 

Konstigt att VL gått över till att redovisa tider för kvalificering till olika startled när de fortsätter att egentligen följa gamla placeringstabeller.

 

Superservice med specialanmälan för oss "lojala". Redan anmäld till 2016;)

 

/ 13 VL. Bästa placering: 1850 (5.30)

Link to comment
Share on other sites

Undra vem på VL15 som tränade minst och placerade sig bäst? Så man kan kopiera, lat som man är  :)

Precis som tidigare sagt så är det ju inget att skryta med att man inte lyckats få ihop fler timmar.

 

För mig blev det 175 h som gav en 330:e plats. Någonting i min träning gjorde att jag ändå tog ett stort kliv i år.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är det en omöjlighet att jämföra olika åkare träningvs placering. Årets lopp krävde nog att man inte fuskat med träningen, då man inte fick så mycket gratis.

Själv hade jag 40 mil på snö, men inget långpass förrrän 1 vecka före, blev trött efter 3 mil, men sen blev jag inte tröttare utan kunde masa på ända till målet i lagon "lösketempo" placering runt 7500 samma som 2011, då jag åkte på 8.01, men med mer mil i benen, ung det dubbla.

När man kommer upp i åren som jag (67) är det svårare att ta ut sig. Efter detta lopp återhämtade jag mig snabbt och var ute och promenerade redan på tisdagen och på torsdagen körde jag ett inlinespass, dock hade jag gått ner i vikt, men den återhämtade sig i veckan.

Sen tycker inte jag att det går att kopiera andra, som haft lite träning och åkt bra ändå, vad hade de åkt på med bättre träning och hur hade de då kännt sig under loppet. Den gamla rekommendationen att ha minst 40 mil i benen tycker jag står sig ganska bra fortfarande och i första hand är det ju mot sig själv man tävlar.

Link to comment
Share on other sites

Precis som tidigare sagt så är det ju inget att skryta med att man inte lyckats få ihop fler timmar.

 

För mig blev det 175 h som gav en 330:e plats. Någonting i min träning gjorde att jag ändå tog ett stort kliv i år.

 

Wow! Vad blir det, ca 3-4 h/vecka? Är det fullt järn vid varje pass då eller?  Har du nån träningsdagbok du vill dela med dig av? Jag är inte enbart lat utan skyller också på tidsbrist. Hus, fru och 4 ungar tar sin tid. Är dessutom heltidsarbetanden med en del resor i tjänsten, tur nog till Sandviken och boende vid Högbo. Så det brukar bli en del hasande runt konstsnöspåret. Jag är ute efter optimalt träningsupplägg så jag når mitt medaljmål på nästa VL.  Är 30 min ifrån som bäst.

Link to comment
Share on other sites

Precis som tidigare sagt så är det ju inget att skryta med att man inte lyckats få ihop fler timmar.

 

För mig blev det 175 h som gav en 330:e plats. Någonting i min träning gjorde att jag ändå tog ett stort kliv i år.

Imponerande placering på den träningsmängden. 1900 plats fördelat på 13h rullskidor och 13h skidor i princip allt i januari och februari på grund av sjukdom. Placeringsmässigt likvärdigt med mitt öppetspår 2014 på 5:48 skulle jag säga men då med ca5ggr mer träning. Tror att skidor och pannben belönades mest detta år.

Link to comment
Share on other sites

Wow! Vad blir det, ca 3-4 h/vecka? Är det fullt järn vid varje pass då eller?  Har du nån träningsdagbok du vill dela med dig av? Jag är inte enbart lat utan skyller också på tidsbrist. Hus, fru och 4 ungar tar sin tid. Är dessutom heltidsarbetanden med en del resor i tjänsten, tur nog till Sandviken och boende vid Högbo. Så det brukar bli en del hasande runt konstsnöspåret. Jag är ute efter optimalt träningsupplägg så jag når mitt medaljmål på nästa VL.  Är 30 min ifrån som bäst.

Man ska komma ihåg att betaåkarn är en riktig konditionstalang. Jag som vanlig dödlig skulle aldrig nå hans resultat med samma mängd :)

Link to comment
Share on other sites

Wow! Vad blir det, ca 3-4 h/vecka? Är det fullt järn vid varje pass då eller?  Har du nån träningsdagbok du vill dela med dig av? Jag är inte enbart lat utan skyller också på tidsbrist. Hus, fru och 4 ungar tar sin tid. Är dessutom heltidsarbetanden med en del resor i tjänsten, tur nog till Sandviken och boende vid Högbo. Så det brukar bli en del hasande runt konstsnöspåret. Jag är ute efter optimalt träningsupplägg så jag når mitt medaljmål på nästa VL.  Är 30 min ifrån som bäst.

Tack Slasko. 3.25 h/ vecka, helt träningsfri vissa veckor, så 3,98 h/frisk vecka. Om du har funbeat så tror jag min träningsdagbok är öppen att titta på, Andreas Degerfeldt. Jag kan själv inte se den självklara anledningen till utvecklingen. Jag har haft mindre tid pga småbarn, sovit mindre men regelbundet och festat mindre. Träningen har varit effektiv, men från Vasaloppet fram till november sprang jag endast, rörde i te överkroppen alls, inte en meter rullskidor eller Stakmaskin kördes. Även om jag har enkelt för konditionsträning enligt hoai_nam så är det intressant även för mig att försöka förstå varför jag tagit ett så relativt stort steg i år för att kunna fortsätta utvecklas.

 

Generellt ska man nog akta sig för hasande i spåret om man har ont om tid. Jag har under året haft en tanke med nästan alla pass.

Link to comment
Share on other sites

114h 2014, plac 1033 VL15. Om jag räknar från att jag kom i mål VL14 till jag kom i mål VL15 blir det 120 h.

Finns på Funbeat, Lars Pettersson. Möjligen måsta man Frienda mig.

 

Fick vårt andra barn med 18 mån mellan i juni 2014. Sommaren och hösten har varit nere på underhållsnivå med ffa löpning 1-2 ggr per vecka. Prioriterade att åka på snö och fick ihop ca 70 mil innan vasan. Blev ca 20h träning per månad i jan och feb. Hade tur att vara sjukdomsfri från jul fram till VL.

Möjliga framgångsfaktorer är en inrutad småbarnstillvaro med regelbundna tider och kriminellt låg alkoholkonsumtion.

Link to comment
Share on other sites

275 h sedan vasaloppet 2014. Väldigt blandad träning då jag kör löpning, simning, skidor, cykling, ishockey och styrketräning. Lite dåligt med rullskidor men rejält med skidor på snö efter julafton (upp mot 80 mil). Jag har historiskt sett aldrig tidigare varit över 40 mil skidor på en säsong. Blev plats 768 och det är jag riktigt nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

Tack Slasko. 3.25 h/ vecka, helt träningsfri vissa veckor, så 3,98 h/frisk vecka. Om du har funbeat så tror jag min träningsdagbok är öppen att titta på, Andreas Degerfeldt. Jag kan själv inte se den självklara anledningen till utvecklingen. Jag har haft mindre tid pga småbarn, sovit mindre men regelbundet och festat mindre. Träningen har varit effektiv, men från Vasaloppet fram till november sprang jag endast, rörde i te överkroppen alls, inte en meter rullskidor eller Stakmaskin kördes. Även om jag har enkelt för konditionsträning enligt hoai_nam så är det intressant även för mig att försöka förstå varför jag tagit ett så relativt stort steg i år för att kunna fortsätta utvecklas.

 

Generellt ska man nog akta sig för hasande i spåret om man har ont om tid. Jag har under året haft en tanke med nästan alla pass.

 

Kan du dela med dig lite av din talang? Skulle du halvera placeringen om du dubblade träningstiden? Kommer du att köra med liknande träningsupplägg inför nästa VL?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...