Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Status på Årefjällsloppet


Micke31

Recommended Posts

Det känns som om jag har en del kvar att uppleva just den här skidsäsongen. Med det sagt så har jag tagit korn på Årefjällsloppet.

 

Är det någon som har koll på statusen kring själva spåren i nuläget, med allt vad det innebär.

 

Jag bor i Karlskrona/Blekinge och det lutar starkt åt att jag kör bil upp (om jag anmäler mig). Resesällskap vore därför önskvärt.

 

Micke Åström - Ronneby OK

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Det beror nog helt på hur det blir de kommande veckorna. Har ju varit väldigt upp och ner de senaste veckorna som jag förstått det. Kan tipsa om att gå in på Ottsjö fjällby på Facebook, de lägger ofta ut bilder och rapporterar om snöläget just där. Vålådalens fjällstation lägger upp bilder ibland också.

 

Starten kan de nog absolut dra på något vettigt sätt, eventuellt förkortat. Det kritiska är nog runt Hensjön, och även vägen från duved och in mot Åre

Link to comment
Share on other sites

Känns bara tragiskt att arrangören inte kan svara på de frågor som ställs angående snöläget.. Såg även en annan som frågat på facebook om hur många som är anmälda, svaret blev "fler än förra året".. Känns ju inte seriöst för fem öre.

 

Men en anmälningsavgift lika stor som vasaloppet har man ju betalat sedan länge, men i övrigt verkar Årefjällsloppet ligga hästlängder efter vasaloppet (nu kan man ju inte ställa samma krav förstås men nån måtta får de väl vara).

 

Nä man får väl åka i år, om de blir nåt, sen får det nog bli nån annan tävling kommande år.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker årefjällsloppet verkar vara ett riktigt trevligt arrangemang som jag väldigt gärna skulle åkt. Om det inte var så jävla dyrt. Tycker inte att det går att motivera ett sånt pris när man inte vet vilken typ av garanti kring snö m.m. som de kan ge.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara rekommendera Årefjällsloppet. Kvalitén på skidåkningen upplever jag har varit bättre än på VL med bättre spår, och mer varierad och häftigare bansträckning. Framförallt första året var det helt magiskt bra. Mycket förstås beroende på väder och förhållanden, Sedan sitter jag hellre och göttar mig på spa-avdelningen på Holiday Club vid Åresjön än i dusch-hangaren i Moraparken efter loppet. :)

Med det sagt, Vasaloppet är ju alltid Vasaloppet. Fantastiskt på sitt sätt.

 

Vad gäller priset ligger det väl i paritet med övriga Ski Classics lopp. Jag tycker inte man riktigt kan jämföra det med exempelvis de vanliga seedningsloppen. Arrangemanget är större och seriösare, Ski Classics-final och allt (okej, info och kommunikation kanske de får jobba på då). Att köra bansträckningen över fjället ställer helt andra krav än att köra 8 varv på den lokala 5 kilometersslingan.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte 2014 med en alternativ start i Edsåsdalen. Mycket bra alternativ. fantastiskt bansträckning och bra spår. Familjärt småmingel innan start. Rikligt kul att se damerna starta 15 min innan. Många världsucpsåkare där. Richardsson, Kertu Niskanen, Emma Wikén, Charlotte Kalla. Holiday clubs spa när man gått i mål var pricken över i.

Årefjällsloppet har goda förutsättningar att bli ett stort lopp.

Enda minuset är att jag som bor i södra norrland har lite svårt att ladda om efter Vasaloppet då spåren här börjar försvinna.

Link to comment
Share on other sites

Jag är på väg nu att sälja min startplats i Årefjällsloppet. Är det någon som känner till hur namnändringen går till? Jag minns inte (och hittar inget i mejlboxen) hur det var med startbeviset. Det var ju en ganska enkel administration på plats i tävlingskansliet på Holiday Club så det är väl bara att göra namnändringen på plats, eller vad tror ni? Jag har läst att det skall kosta 300 kr att göra namnändringen.

Link to comment
Share on other sites

Bansträckningen är klar. Det blir bara 47 km och sträckningen blir från Vålådalen till Vålådalen via en slinga upp på Ottfjället. Starten skjuten en timme till 1000. De som deltar i år har 30% på anmälningsavgiften nästa år. Info finns på hemsidan.

Känns lite blandat tycker jag. Hade hellre åkt "ordinarie" sträckningen, men skönt att det blir av och bra för min träningssituation i år att det blir kortare.

Link to comment
Share on other sites

Det känns som om jag har en del kvar att uppleva just den här skidsäsongen. Med det sagt så har jag tagit korn på Årefjällsloppet.

 

Är det någon som har koll på statusen kring själva spåren i nuläget, med allt vad det innebär.

 

Jag bor i Karlskrona/Blekinge och det lutar starkt åt att jag kör bil upp (om jag anmäler mig). Resesällskap vore därför önskvärt.

 

Micke Åström - Ronneby OK

 

Har du inte funderat på tågresa i stället. Jag åkte upp till Undersåker från Växjö i lördags och var framme vid 9-tiden. Jag bodde där två nätter och åkte tåg till mitt lopp i Storlien. Vet inte om arrangören ordnar med skjuts till och från Vålådalen, men annars är taxi i minibuss ett alternativ, såg precis ett sällskap åka iväg när jag kom fram. (jag beställde en månad före och resan kostade bara ca 800 kr + anslutningen till Storlien blev det bara 1100 kr, vilket var billigt, nu lite dyrare men ändå billigt jfr med bilresa)

 

Finns det anslutning från Karlskrona, som hinner till Alvesta till 10.31, i så fall skulle det gå. Hemresa måndag kl 10 över Stockholm i Alvesta vid halv 9, finns anslutning mot ditt håll ? Ett annat alternativ är att köra bil de 10 milen från Karlkrona och ansluta till tåget i Alvesta.

 

Jag har full förståelse för om arrangören kortar av loppet till 47 km, då det var lite snö i omgivningarna, i Undersåker i stort sett barmark. Blir det töföre hinner du nog köra slut på dig i den tuffa fjällterrängen.

Link to comment
Share on other sites

Alltså nu blir jag fan förvirrad på riktigt: Swix säger burk imorgon men dom som jag pratat med idag säger tveklöst klister. Ni orakel här på forumet, vad är en vettig stridsidé (ja, jag nojjar som fan just nu)?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...