Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Status på Årefjällsloppet


Micke31

Recommended Posts

Alltså nu blir jag fan förvirrad på riktigt: Swix säger burk imorgon men dom som jag pratat med idag säger tveklöst klister. Ni orakel här på forumet, vad är en vettig stridsidé (ja, jag nojjar som fan just nu)?

Ski and run rekar också burk. Det mesta tyder på att det ska vara 4-5 minus och klart inatt. Då kommer nysnön att torka ur en del vilket borde göra att burk funkar. Sedan beror det lite på hur varmt det bli i morgon. Klister täck med burk är säkert en kompromiss som kan duga. Risk att det suger en del på högre höjd. Jag vallar upp två par skidor men lutar åt att jag åker på kallföresskidorna såvida det inte är plus direkt vid nio.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 79
  • Created
  • Last Reply

Inför Birken i lördags var det lite liknande förhållanden: Dagen före kom det snöblandat regn på låg höjd, blötsnö eller fuktig snö längre upp. Sedan klarnade det upp och blev minusgrader på natten och på lördagen.

 

Vallatipsen gick isär, Swix rekommenderade enbart burk, Rode sa klistergrund täckt med burk. Jag tror båda fungerade. Jag körde tunt klister täckt med burk och hade kanonfäste hela vägen. Ingen ifrysning trots torr snö som hade drivit in i spåren uppe på fjället. Lite sämre glid dock.

Link to comment
Share on other sites

Inför Birken i lördags var det lite liknande förhållanden: Dagen före kom det snöblandat regn på låg höjd, blötsnö eller fuktig snö längre upp. Sedan klarnade det upp och blev minusgrader på natten och på lördagen.

 

Vallatipsen gick isär, Swix rekommenderade enbart burk, Rode sa klistergrund täckt med burk. Jag tror båda fungerade. Jag körde tunt klister täckt med burk och hade kanonfäste hela vägen. Ingen ifrysning trots torr snö som hade drivit in i spåren uppe på fjället. Lite sämre glid dock.

 

Man får komma ihåg att det var kallare ner mot -10-11 grader i Birkenspåret och vindar på uppemot 6-7 m/s som torkade ut fukten också. Sen var starten 1,5-2h tidigare på morgonen än Årefjällsloppet.

Link to comment
Share on other sites

Man får komma ihåg att det var kallare ner mot -10-11 grader i Birkenspåret och vindar på uppemot 6-7 m/s som torkade ut fukten också. Sen var starten 1,5-2h tidigare på morgonen än Årefjällsloppet.

Låter i alla fall galet att lägga klister till imorgon. Har kommit ett par dm kall nysnö, visst kan det kanske komma fram is på några ställen i botten men att åka runt med klister känns vågat.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att Eliassen vann med ihoplånade grejer idag. Just skidor är ju inte det lättaste, fast lättare med blanka skidor kanske.

Gjerdalens kommentar om vad svenskarna behöver göra för att kunna konkurrera bättre nästa år: De må trend mer.

Det var ruggigt många norska flaggor i resultatlistan ner mot 20:e plats, sen började de svenska fanorna att dominera.

Link to comment
Share on other sites

Nej blir de inte diskade där när de skejtar mitt framför kameran, då vet jag inte vad som ska till.

Jag får känslan av att det verkar vara lätt för "domaren" i skidor att döma olika straff för samma regelbrott. Alltså antingen något kännbart eller bara en varning. Om detta är svårt att komma ifrån så borde i alla fall varningarna samlas på något sätt så att de till slut innebär ett mer kännbart straff.

Link to comment
Share on other sites

Jag får känslan av att det verkar vara lätt för "domaren" i skidor att döma olika straff för samma regelbrott. Alltså antingen något kännbart eller bara en varning. Om detta är svårt att komma ifrån så borde i alla fall varningarna samlas på något sätt så att de till slut innebär ett mer kännbart straff.

På vanlig världscup har de gult kort och sedan ryker de väl på nästa grej?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...