Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nattvasan


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Motsvarande lampa nu mot mina barns är väl denna. (De har lite lampor nu på xxl´s hemsida…) Hur ljusbilden är på denna vet jag dock inte.

 

https://www.xxl.se/magicshine-ms-608-1200-multi-cykellampa/p/1114075_1_style

Jag är absolut inte i behov av fler lampor. Men jag insåg att det var näst sista dagen att köpa denna lampa på XXL för 299kr. Ska testa den mot ungarnas 858 och se om det är någon skillnad ;)

 

De flesta Magicshine-modellerna till halva priset.

Link to comment
Share on other sites

Jag är absolut inte i behov av fler lampor. Men jag insåg att det var näst sista dagen att köpa denna lampa på XXL för 299kr. Ska testa den mot ungarnas 858 och se om det är någon skillnad ;)

 

De flesta Magicshine-modellerna till halva priset.

Testade den nya lilla MS608 igår mot några av mina andra lampor. En helt OK liten lampa om den håller ;). Lite lättare och smidigare än 858-an. En annan fördel är att den har 3 st fasta sken dvs även en på 30%, så att ljuset ska räcka 8 timmar på det lilla batteriet. Att tänka sig åka en hel nattvasa på endast detta lilla batteri skulle jag nog inte våga. Men det kanske skulle räcka med ett stort batteri och ta med detta lilla som reserv. ;) Dessutom inget blink och larv, som det brukar vara.

 

Provade lite ljusbilder i går kväll på några av mina lampor. 

MS608 ungefär motsvarande mot 858, Dock lite mer koncentrerat ljus, med mer ströljus i cirklar utåt. Föredrar nog i så fall 858-an lite bättre. 

Min starkaste kines klart oslagbar i ljusbredd och styrka och min gamla Silva Alpha känns helt föråldrad. Sämre än den nya lilla lampan för 299 kr. 

 

Skulle nog ta den nya lilla MS608 om jag skulle åka nattvasan. ;) Lätt och smidig och i alla fall OK (tillräcklig) ljusbredd. Men att kunna ha en liten lampa som inte drar så mycket batteri är ju också en fördel. ;)

 

Om någon vill att jag ska lägga upp ljusbilder som på gamla cykelforum, får ni säga till! ;)

Link to comment
Share on other sites

Går det att göra en generalisering med hur mycket snabbare man brukar skejta än åka klassiskt? Och då är ordet generalisera nyckelordet i den meningen, jag förstår att det beror på hur tränad och duktig man är.

När jag var en 6.30-7 tim-åkare åkte jag 1 tim snabbare skejt på de 4 ÖS; 5,59, 5,28, 5,59, 6.11 (snöade), Första gången hade jag väldigt ont i en sena i ena armen och det året det snöade trött i låren. I övrigt funkade det fint på en så lång sträcka.Jo, första gången jag åkte körde jag för hårt i första backen och var nära att gå in i väggen. Jag var då runt 55 år.

 

Om du inte är en topp 2000-åkare kan du nog räkna med - 1 tim.

Link to comment
Share on other sites

Mitt stora problem för att klara av det är bristen på mörkerträning. Jag har inte tränat med pannalampa sedan 1970-talet utan flängt runt på elljusspår kvällstid och övrig tid alltid dagtid.

Frågan är om det går att köpa plats, i så fall hann man testa hur det fungerar med mörkeråkning, innan man köpte den..

Om den möjligheten fanns kunde man anmäla ett par och sen om det inte fungerade antingen sälja hela dubbelplatsen eller

ersätta sig själv eller sin kompis med en annan åkare.

Link to comment
Share on other sites

Mitt stora problem för att klara av det är bristen på mörkerträning. Jag har inte tränat med pannalampa sedan 1970-talet utan flängt runt på elljusspår kvällstid och övrig tid alltid dagtid.

Frågan är om det går att köpa plats, i så fall hann man testa hur det fungerar med mörkeråkning, innan man köpte den..

Om den möjligheten fanns kunde man anmäla ett par och sen om det inte fungerade antingen sälja hela dubbelplatsen eller

ersätta sig själv eller sin kompis med en annan åkare.

Har du snö kvar? Ut och testa ikväll!

Link to comment
Share on other sites

Snart dags för en "Nattvasan Team Builder-tråd" för att matcha ihop lag... 

 

Jag borde verkligen köra, men jag har med visst magont bestämt mig för att satsa på vanligvasan även nästa år. Den skulle gått helgen innan. Då nobrainer. 

Link to comment
Share on other sites

Om jag åker gör jag det inte bara för min egen skull utan även för att inspirera min kompis att klara sin rehabilitering efter

den hjärtinfarkt han fick i vintras. I år stod han vid sidan av spåret under VL, kände dock på spåren dagen före. Skulle tro

att ha är sugen att komma tillbaka i VL-spåret och då vore det kanske bättre med ett parlopp än att ge sig in i hetluften under Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Såg här om dagen att Nattvasan inte kommer att räknas i klassikern pga möjligheten att hjälpa varandra med rep. Nu har Vasaloppet även bestämt att loppet inte får räknas som "årslopp" för jubileumsmedaljer/veteran av samma orsak. Jag har 22 lopp och hade hoppats få skejta nästa år men det blir tydligen att staka vidare eller möjligen dubblera. Trist att de behandlar sitt eget lopp så här när de har gjort så mycket PR men de vill väl få lägga ned det så snart som möjligt och konstatera att "ingen vill skejta".  :(

Link to comment
Share on other sites

Såg här om dagen att Nattvasan inte kommer att räknas i klassikern pga möjligheten att hjälpa varandra med rep. Nu har Vasaloppet även bestämt att loppet inte får räknas som "årslopp" för jubileumsmedaljer/veteran av samma orsak. Jag har 22 lopp och hade hoppats få skejta nästa år men det blir tydligen att staka vidare eller möjligen dubblera. Trist att de behandlar sitt eget lopp så här när de har gjort så mycket PR men de vill väl få lägga ned det så snart som möjligt och konstatera att "ingen vill skejta".  :(

Det är ju lite märkligt, ty då ÖS gick i fristil så räknades det som årslopp och medaljgrundande (10, 20, 30 osv)

Link to comment
Share on other sites

Såg här om dagen att Nattvasan inte kommer att räknas i klassikern pga möjligheten att hjälpa varandra med rep. Nu har Vasaloppet även bestämt att loppet inte får räknas som "årslopp" för jubileumsmedaljer/veteran av samma orsak. Jag har 22 lopp och hade hoppats få skejta nästa år men det blir tydligen att staka vidare eller möjligen dubblera. Trist att de behandlar sitt eget lopp så här när de har gjort så mycket PR men de vill väl få lägga ned det så snart som möjligt och konstatera att "ingen vill skejta". :(

I Mora särar man inte på benen. Vasaloppet ser nattvasan mer som ett äventyr än ett långlopp. Målgruppen är inte riktiga skidåkare utan mer typ Göran Kropp-wannabes som ska se det här som en utmaning att ge sig iväg på natten i den farliga dalaskogen i ljusskenet från en 5000krs Silvalampa. Tanken att anordna ett riktigt långlopp i fristil finns inte.

 

Ska man skejta tävlingslopp får man åka vidare på disktrikrmästerskap och lokala riktiga tävlingar. Gott så.

Link to comment
Share on other sites

I Mora särar man inte på benen. Vasaloppet ser nattvasan mer som ett äventyr än ett långlopp. Målgruppen är inte riktiga skidåkare utan mer typ Göran Kropp-wannabes som ska se det här som en utmaning att ge sig iväg på natten i den farliga dalaskogen i ljusskenet från en 5000krs Silvalampa. Tanken att anordna ett riktigt långlopp i fristil finns inte.

 

Ska man skejta tävlingslopp får man åka vidare på disktrikrmästerskap och lokala riktiga tävlingar. Gott så.

 

Sådär, då har man en plats i Nattvasan. Tur det finns lopp även för oss oriktiga skidåkare. Ni riktiga skidåkare i led 2-5 slipper åtminstone en bromskloss i Vasaloppet 2017 :) 2018 är jag dock förmodligen tillbaka igen så det gäller att ni passar på att njuta av avsaknaden under nästa år :)

Link to comment
Share on other sites

Fastnade också i kraschen, fullt på 0-tid. Står på reservlistan. Antagligen gör väl de flesta som vi, dvs 2 st försöker boka 1 biljett så det borde ju vara iaf hälften som tackar nej så småningom. Får vänta och se, VL skiter jag i iår.

 

Enda behållningen nu är att se Skogsvakt äta upp sitt klister :-)

Link to comment
Share on other sites

Fastnade också i kraschen, fullt på 0-tid. Står på reservlistan. Antagligen gör väl de flesta som vi, dvs 2 st försöker boka 1 biljett så det borde ju vara iaf hälften som tackar nej så småningom. Får vänta och se, VL skiter jag i iår.

 

Enda behållningen nu är att se Skogsvakt äta upp sitt klister :-)

Man kan ju hoppas att det är så och att man lyckas få en plats. Är faktiskt inte heller så sugen på något annat arrangemang än just Nattvasan i Vasaloppst regi. 

Link to comment
Share on other sites

Missade också p.g.a dålig planering och att jag inte trodde att det skulle vara så populärt! Men jag får köra VL istället där är det ju lätt att få tag på plats.

 

Sedan skall det bli skoj att se när Skogsvakt käkar Chola klister, är övertygad om att Nattvasan kommer att bli en hit!

 

Kanske man kan blanda med Rossa för att dämpa den starka kärasmaken.......

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...