Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Femteplatser fr Linn Svahn och Oskar Svensson

Ny dubbel fr Team Koteng - Korsgren trea och Holmberg sexa

Lager 157 tillbaka med fullt lag p Marcialonga

Moa Olsson och Viktor Thorn distansvinnare i Falun

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Nattvasan

• Vänligen logga in för att kunna svara
193 svar till detta ämne

matte82

matte82

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Hört ett rykte om att nattvasan införs 2017. två sträckor och båda i skate. Start vid 18.00 men bara ett rykte.

matte82

matte82

Medlem

• Members
  • Pip
  • 139 inlägg
Eller två manna lag kan ju även innebära att det är något man ska köra i par. Lansering vid årets vecka tydligen.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 855 inlägg
Bättre än inget. Men varför gömma skate på natten? Är det nåt man inte får visa för barnen? Dom kanske får för sig att börja skejta istället för att drabbas av stakzombiehysterin. Denna masspsykos som råder i längdsverige.

Nattvasan i par känns mer som ett jippo än ett riktigt motionslopp i skate. Tyvärr tror jag knappast detta upplägg blir nån succe eller långkörare. Ännu ett slag mot motionsskejten. Titta säger vasaloppet, nu körde vi ett skejtlopp igen och det blev bara 300 åkare, så vi lägger ner alla tankar på fristil igen. Det är ju klassiskt i obegintliga spår utan fäste alla vill åka.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 709 inlägg

Bättre än inget. Men varför gömma skate på natten? Är det nåt man inte får visa för barnen? Dom kanske får för sig att börja skejta istället för att drabbas av stakzombiehysterin. Denna masspsykos som råder i längdsverige.
Nattvasan i par känns mer som ett jippo än ett riktigt motionslopp i skate. Tyvärr tror jag knappast detta upplägg blir nån succe eller långkörare. Ännu ett slag mot motionsskejten. Titta säger vasaloppet, nu körde vi ett skejtlopp igen och det blev bara 300 åkare, så vi lägger ner alla tankar på fristil igen. Det är ju klassiskt i obegintliga spår utan fäste alla vill åka.

+1. Ett riktigt 9mil långt skatelopp verkar vara omöjligt i Sverige, speciellt i Mora där "män inte sårar på benen" enligt Vasasvans bok. En tjej-skatevasa kanske? Tur att man bor nära Finland, där vågar man skejta.
Saami skirace på 9mil och Laponia skiweek med tre lopp på 6, 5 och 8mil i fristil inbokat!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 855 inlägg
Hur tänker vasaloppet? Från att det var för få åkare i skejtvasan 45 km som gick på dagen till att det skulle bli fler som vill åka i par på natten? Jag gissar detta är nån reklamgrej för Silva lr Petzl typ.

Jag ska dock försöka se det positivt och hoppas att det går att köra även solo. Start kl 18 och säg att det tar 6h, målgång runt midnatt. Blir mer som ett Kvällsvasa. Känns okej ändå :)
Återinför skejtvasan
41.57.63

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 739 inlägg

Jag svär ytterst sällan, men..........

J...a dumheter. Låt oss som gillar fristil åka på dagen!

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 855 inlägg
Det närmar sig nu....
Återinför skejtvasan
41.57.63

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 855 inlägg

Jag svär ytterst sällan, men..........
J...a dumheter. Låt oss som gillar fristil åka på dagen!

Kan bara hålla med.

Vasaloppet vill inte visa att man kan använda benen när man åker skidor, bäst att gömma dårarna på natten!

För dom snabba blir det mer än kvällsvasa. Det låter ok :) men köra på natten, skitlöjligt!
Återinför skejtvasan
41.57.63

PC

PC

Medlem

• Members
  • Pip
  • 232 inlägg

Jag tycker det låter som en kul grej. Vill man utvärdera hur det funkar att utvärdera ett 9 mils skejtlopp i mindre skala får man väl hitta nån twist på det.

VL08 Repet i Evertsberg | VL11 08:54:27 | VL12 08:10:48 | Birken 13 04:07:24 | VL14 06:04:27 | VL15 05:36:47 | Birken 15 03:24:35 |

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 855 inlägg
Nyheten släpps om 8 dagar! Månne nu bara inte vasaloppet låter detta bli mer av ett jippo än ett riktigt långlopp i fristil. Silva är den stora sponsorn.
Återinför skejtvasan
41.57.63

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 061 inlägg

Nu börjar SVT lätta på förlåten: http://www.svt.se/ny...cerar-nattvasan

Låter som hela sträckan i samma riktning fast på natten. Vet inte vad jag ska tycka.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Skejtarn

Skejtarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Blir det hela Vasaloppssträckan i fristil är jag garanterat med och kör. Tycker det är kul att köra med pannlampa i mörker, tränar ofta så. Hoppas bara att man får räkna det som ett lopp i "årsföljden" så man slipper dubblera.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Tycker också det låter som en kul grej! Att köra med pannlampa är lite av en favorit. Dock kanske det inte är samma mysfaktor om det är 500 som kör med pannlampa.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 855 inlägg
Det får ses som ok, bara det blir en riktig tävling och att den inte bara går som stafett. Dom snabba lär ändå inte behöva köra på natten.

Jag tycker fortfarande dock att det är lite fånigt att köra på kvällen /natten. Det verkar inte finnas nån ände på hur nutidens lopp ska tvistas till. När nattvasan blivit för mycket mellanmjölk vad är nästa grej? Köra hela sträckan på skike på midsommarafton ? Hjulvasan på natten , baklänges på en skida?
Återinför skejtvasan
41.57.63

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 709 inlägg
En 9-mils skatevasa på normalt sätt dagtid och 100% säkert att jag hänger på låset till anmälan. Jippolopp på natten 80% chans jag åker.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 739 inlägg

Skrivit det förut och skriver det gärna igen. J..la dumheter. Om det handlar om ett skejtlopp vill säga. Har inget emot ett kvälls- nattlopp, men låt oss som gillar fri stil köra i dagsljus.

KlasA

KlasA

Medlem

• Members
  • Pip
  • 134 inlägg
Vad tror ni om en andra Vasaloppsvecka på vintern, en "nattvecka" ?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 855 inlägg
Spekulationerna pågår, en del tror på skejt i ospårad terräng! Herregud om det stämmer
Återinför skejtvasan
41.57.63

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 162 inlägg

Spekulationerna pågår, en del tror på skejt i ospårad terräng! Herregud om det stämmer

Jag tror det är ospårat från Mora till Sälen där svenskar startar först och med danskar i en jaktstart sen...;-)

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Danska skidskyttar.

/Mats

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar