Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nattvasan


skogsvakt

Recommended Posts

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Det får ses som ok, bara det blir en riktig tävling och att den inte bara går som stafett. Dom snabba lär ändå inte behöva köra på natten.

 

Jag tycker fortfarande dock att det är lite fånigt att köra på kvällen /natten. Det verkar inte finnas nån ände på hur nutidens lopp ska tvistas till. När nattvasan blivit för mycket mellanmjölk vad är nästa grej? Köra hela sträckan på skike på midsommarafton ? Hjulvasan på natten , baklänges på en skida?

Link to comment
Share on other sites

Kan tänka mig att det blir lite mysigt att komma till kontrollerna där marschaller lyser fint. Själv åker jag inte skejt, har funderat på att börja lite smått men i dagsläget inget som lockar. Ungefär som Tunnelrun eller Midnattsloppet, lite väl mycket jippo för min del.

 

Men finns det intresse så är väl det bra!

Link to comment
Share on other sites

Meenva tjuriga ni är nu då. Mitt problem är att hitta en polare. Det här blir ju skitkul, mindre tävlingshets, mer än upplevelse. Tja, kalla det för jippo. Jag skejtar ung som jag åker klassiskt (dvs lite snabbare) och skulle väl sida in i led 3, finns det en wing mate där ute????

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite konstigt att de säger att de vill få folk som INTE normalt åker längdåkning att prova på det här konceptet. En mindre använd teknik, hitta en likvärdigt skidande kompis, åka på natten, enbart en kontroll. Det låter ju knappast som om det skulle locka fler nybörjare direkt... 

Link to comment
Share on other sites

Skön prislapp :)

 

Exakt. 2450 sek är ju inte direkt billigt även om jag antar att det är för 2 man.

 

Med risk för att gnälla, men anledningen till att det är 2-mannalag kommer förmodligen från ett säkerhetsperspektiv där arrangören annars hade fått sätta upp fler kontroller och varit betydligt fler funktionärer längs banan. Nu blir ju arrangörens insats minimal jmf med de övriga loppen.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte lite konstigt att de säger att de vill få folk som INTE normalt åker längdåkning att prova på det här konceptet. En mindre använd teknik, hitta en likvärdigt skidande kompis, åka på natten, enbart en kontroll. Det låter ju knappast som om det skulle locka fler nybörjare direkt... 

 

Enligt vasaloppets hemsida kommer det att finnas två klassiska spår längs banan så det går utmärkt att åka klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att äta upp mitt chola klister om detta blir en succé. Skida på natten, i två mannalag , i en teknik som ytterst få motionärer tränar, till ett pris på 2500kr , utan kontroller och släpa på en ryggsäck.

 

Jag avgår från Vasacirkusen för gott.

Link to comment
Share on other sites

Jag lovar att äta upp mitt chola klister om detta blir en succé. Skida på natten, i två mannalag , i en teknik som ytterst få motionärer tränar, till ett pris på 2500kr , utan kontroller och släpa på en ryggsäck.

 

Jag avgår från Vasacirkusen för gott.

 

Håller med, men tänker fan inte äta nåt klister! ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite överdrift att kalla det historiens största äventyr kanske, men det kan bli trevligt ändå. Har man ändå hittat en bra parkamrat så kan man ju dra kungsledenrännet någon månad senare också. Det känns som mer äventyr...

 

För min del är det dags att se till att min fru börjar åka skate seriöst så jag har någon att åka med.

 

Men det hade varit betydligt bättre om de hade kört det med ordinarie kontroller (ok, skippa Smågan då om det är jobbigt att vara utan el på natten) och som individuell tävlig. Just kontrollerna i mörkret, upplysta med marshaller och eldar hade nog kunnat vara stämningsfullt. Med så få deltagare så blir ju bemanningen av kontrollerna ganska liten också.

 

Jag tänker lite på den klassiska orienteringstävligen Höknatten i sundsvallstrakten där banlängderna är långa, kontrollerna få och alla kontroller är bemannade. Om vinden ligger rätt kan man förnimma eldarna vid kontrollerna på långt håll. Mycket trevligt att komma ut ur mörkret och kylan, in i värmen vid eldarna en stund, dricka något varmt och sedan iväg igen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...