Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Anders Aukland med Drickabälte + drickslange.


cloc

Recommended Posts

Blandar man ut sportdrycken med tillräckligt mycket alkohol så behöver man inte vara rädd för att slangen ska frysa.  ;) 

Personligen brukar även svepa ett par öl innan varje långpass, bara för att vara på den säkra sidan.  -_-

För att slippa att frysa? Eller för att kunna tömma blåsan helt? Är inte det svårt efter några öl?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett salomon bälte. Jag tycker det är sådär. Antingen blir det att det spänner för hårt eller så är det för löst imed det är med kardborrband. Sen är klämman alldeles för klen och svår att få fast bra på kläderna. Lite synd för väldigt smart annars tycker jag. Så enligt mig är det en liten besvikelse.
Link to comment
Share on other sites

Har ett likvärdigt bälte som jag köpt på postorder från England för en del år sedan. Slangen fryser inte då den ligger emot kroppen, munstycket kan däremot frysa om det blir för kallt. Jag brukar ha en buff runt halsen och peta ned munstycket under den om det är kallt ute för att hålla det isfritt.

Ett drickabälte med slang är en bättre lösning än både lösa flaskor eller Camelback, förstår inte varför intre fler använder denna lösning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har ett salomon bälte. Jag tycker det är sådär. Antingen blir det att det spänner för hårt eller så är det för löst imed det är med kardborrband. Sen är klämman alldeles för klen och svår att få fast bra på kläderna. Lite synd för väldigt smart annars tycker jag. Så enligt mig är det en liten besvikelse

"klämman alldeles för klen" Instämmer! Har du lyckats löst det? Jävligt irriterande. Man kanske ska ha slangen under jackan :-) Funkade bra annars. Tyckte det satt bra.

Link to comment
Share on other sites

Testade bältet på vålådalen ski maraton: det var katastrof. Klämmande höll inte så jag vek ned slangen i midjebältet igen. Halva blåsa med sportdryck rann ut längs benen innan jag fattade vad som höll på hända. Munstycket håller inte tätt om det inte hålls upp! Tror inte jag kommer att använda detta igen. Vanliga flaskor är betydligt mera pålitliga och så svårt är det inte att dricka i utförslöpa. Dessutom lättare att byta o fylla på!
Link to comment
Share on other sites

Jag använde också Salomon S-Lab bältet i Vålådalen och det funkade superbra, riktigt mjukt och skönt att ha på sig och väldigt lätt att dricka ur, inga som helst problem med klämman. Det som jag kan klaga på är väl att kardborrfästet runt midjan är lite kort så det skulle kanske kunna gå upp om det utsätts för mycket belastning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har kört med Inov8. Har även gjort ett litet hål bak på tävlingsdräkten och dragit slangen innan för och upp på framsidan. Med en enkel gummicord runt halsen så når jag munstycket lätt med ena handen precis vid halsen på tröjan, ka då fortsätta åka med båda stavarna och dricka samtidigt. När jag druckit färdigt så släpper jag bara taget och slangen glider ner till "standbyläge" :-)

Jag är nyfiken på din smarta gummibord-lösning som gör att du kommer åt slangen. Jag testade bältet på ett lopp men lyckades inte dricka en enda gång. Hade slangen under tävlingströjan och upp genom halsen. Det var kallt (-12) och jag hade buff.  Första gången jag försökte dricka fick jag inte tag på slangen under buffen. När jag väl fick tag i slangen hade munstycket glidit in slangskyddet och fastnat där. Gav upp och efter halva loppet märkte jag att något hängde ner längs benen. Det var slangen, klämman hade lossnat. Riktigt fiasko!

 

Tacksam mot tips på hur man sätter fast slangen så man får tag i den. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker klämman fungerar suveränt, går att öppna när "gångjärnet" är åt sidan och låser sig när det är rakt ut.

Bra för dig att du tycker klämman är bra. Jag litar inte det minsta på klämman som den är efter mina två tester så jag är på jakt efter produktförbättring  

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på din smarta gummibord-lösning som gör att du kommer åt slangen. Jag testade bältet på ett lopp men lyckades inte dricka en enda gång. Hade slangen under tävlingströjan och upp genom halsen. Det var kallt (-12) och jag hade buff.  Första gången jag försökte dricka fick jag inte tag på slangen under buffen. När jag väl fick tag i slangen hade munstycket glidit in slangskyddet och fastnat där. Gav upp och efter halva loppet märkte jag att något hängde ner längs benen. Det var slangen, klämman hade lossnat. Riktigt fiasko!

 

Tacksam mot tips på hur man sätter fast slangen så man får tag i den. 

 

 

Jag har alltså fäst gummicorden i isoleringen runt slangen. På min blir det ca 2-3 cm nedanför munstycket. Sen trär jag corden över huvudet, nu hänger munstycke någonstans vid halsgropen. Har man en buff så kan ju munstycket sticka upp lite från tävlingsdräkten. Jag har inget skydd över munstycket, behövs inte då jag inte tror det fryser så nära kroppen. Jag hade detta i helgen när jag tränade i Idre, var 10-14 minus och jag hade träningsjacka och buff, lite trix blev det då jag var tvungen att dra upp dragkedjan på jackan lite för att få tag på munstycket. Men ändå klart enklare än andra typer av lösningar.

Jag tycker mig sett på TV att eliten verkar ha löst problemet med klämman med kraftigt kardborreband. Ser ut som en svart fyrkant på nummerlappen(kolla Gjerdalen), troligen ditsydd eller kardborre med klister på baksidan och sen en kardborre på isoleringen. Har även haft detta tidigare då jag tävlade i skidorientering. Då hade jag en camelbak och slangen kommer ju då fram ner över axeln. Kardborre på slang och kartställ så är fästanordningen löst. Det blir ju inte lika stor belastning på kardborren när slangen hänger ner från axeln, jämfört med upp från midjan. 

Jag har min lösning främst för att minimera frysning i slangen.

Hoppas du blev lite klokare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har alltså fäst gummicorden i isoleringen runt slangen. På min blir det ca 2-3 cm nedanför munstycket. Sen trär jag corden över huvudet, nu hänger munstycke någonstans vid halsgropen. Har man en buff så kan ju munstycket sticka upp lite från tävlingsdräkten. Jag har inget skydd över munstycket, behövs inte då jag inte tror det fryser så nära kroppen. Jag hade detta i helgen när jag tränade i Idre, var 10-14 minus och jag hade träningsjacka och buff, lite trix blev det då jag var tvungen att dra upp dragkedjan på jackan lite för att få tag på munstycket. Men ändå klart enklare än andra typer av lösningar.

Jag tycker mig sett på TV att eliten verkar ha löst problemet med klämman med kraftigt kardborreband. Ser ut som en svart fyrkant på nummerlappen(kolla Gjerdalen), troligen ditsydd eller kardborre med klister på baksidan och sen en kardborre på isoleringen. Har även haft detta tidigare då jag tävlade i skidorientering. Då hade jag en camelbak och slangen kommer ju då fram ner över axeln. Kardborre på slang och kartställ så är fästanordningen löst. Det blir ju inte lika stor belastning på kardborren när slangen hänger ner från axeln, jämfört med upp från midjan. 

Jag har min lösning främst för att minimera frysning i slangen.

Hoppas du blev lite klokare.

Tack Petter! Jag tror jag förstår ungefär hur du menar. Jag ska prova. Tack tack

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nån mer som testat sig fram till en bra lösning? Jag testade mitt bälte igår och tyckte det var för klumpigt att ha det innanför dräkten. Det får bli på utsidan, fortfarande inte hundra på exakt hur jag ska fästa det. Om det räcker men bifogad klämma eller om man ska fixa lite med kardborre. Hade en fundering på att fästa slangen en extra gång med säkerhetsnål i dräkten.

 

Fäller ni över isolering över munstycket? Blir ju lite krångligare att få fram munstycket då...

Link to comment
Share on other sites

Körde med mitt på Marcialonga, satte ett resårband runt halsen och fast runt slangen vid klämman. Så munstycket hamna under hakan på bröstet. Funka fint, slangen hade jag utanpå dressen men under nummerlappen, blir det kallare kan man ha en buff runt halsen och över munstycket för att det inte ska frysa. :)

 

Fällde bort isoleringen över munstycket, smidigare då!

 

Hade ca 1 liter, drack nästan upp allt + att jag drack lite på några stationer.

Link to comment
Share on other sites

Jag gav mitt bälte en andra chans på Marcialonga. Funkade bättre nu: åkte utan isolering, drog slangen över ryggen och tejpade ihop den med nummerlappen på axeln. Funkade bra. Tycker dock att jag dricker mera när jag har flaskor, men bältet fungerar när man kör utan langning. På vasaloppet kör jag nog med langning från VasaSvan. 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jag är fortsatt nöjd med mitt iaf!

 

Åkte ÖS samt ett par andra seedningslopp i flertalet minusgrader förra året och inga frystendenser. Jag försöker dock att alltid blåsa tillbaka lite luft i slangen så det inte ska frysa, men vet egentligen inte om man behöver det. Det beror väl på hur ofta man dricker antar jag.

 

Den stora fördelen med denna jämfört med camelbak-ryggor är ju viktfördelningen. Vid stakning är det ju inte optimalt med en ryggsäck direkt.

 

Klämman fungerade felfritt för mig.

 

Blåsan sugs tom och det spelar ingen roll om det är en horisontell eller vertikal blåsa, tom blir den iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag är fortsatt nöjd med mitt iaf!

 

Åkte ÖS samt ett par andra seedningslopp i flertalet minusgrader förra året och inga frystendenser. Jag försöker dock att alltid blåsa tillbaka lite luft i slangen så det inte ska frysa, men vet egentligen inte om man behöver det. Det beror väl på hur ofta man dricker antar jag.

 

Den stora fördelen med denna jämfört med camelbak-ryggor är ju viktfördelningen. Vid stakning är det ju inte optimalt med en ryggsäck direkt.

 

Klämman fungerade felfritt för mig.

 

Blåsan sugs tom och det spelar ingen roll om det är en horisontell eller vertikal blåsa, tom blir den iaf.

Har du slangen innanför kläderna? Jag har inte testat mitt bälte ute i spåret än, men när jag har provat hemma med att bara klämma fast slangen utanpå kläderna känns det som att slangen kommer att sladdra och slå när man stakar.

 

Jag saknar magnetfästet som håller fast slangen på ett jättebra sätt vid bröstremmen på min Osprey! Får sy fast en magnet i tävlingsdräkten...

Link to comment
Share on other sites

Har du slangen innanför kläderna? Jag har inte testat mitt bälte ute i spåret än, men när jag har provat hemma med att bara klämma fast slangen utanpå kläderna känns det som att slangen kommer att sladdra och slå när man stakar.

 

Jag saknar magnetfästet som håller fast slangen på ett jättebra sätt vid bröstremmen på min Osprey! Får sy fast en magnet i tävlingsdräkten...

Jag brukar ha slangen innanför nummerlappen, tycker det räcker. Var ute och åkte i minus 26 nu i helgen, borde ha provat den då...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...