Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Elpex IRS eller StaffanStaven?


dubbeltumme

Recommended Posts

Behöver något bättre än Excels fjädrande rullholkar och börjar förbereda mig mentalt på att öppna plånboken för ett par fjädrande stavar. 

 

Ni som har koll, vad ska man köpa - Elpex IRS eller StaffanStaven? Och om man köper Elpex IRS är det då Comfort eller Extreme som gäller? Plus och minus med respektive? 

 

Ordet är fritt!

Link to comment
Share on other sites

Inte testat Staffanstaven. Köpte Elpex comfort förra säsongen och mycket nöjd med dämpningen, smidig och bra, armbågarna mycket nöjda! Lite klumpig jmf med toppstavarna och skulle jag köpt idag hade jag nog valt Extreme. Finns gammal tråd om ämnet. Handremmen fanns åtminstone tidigare bara i large som var lite för stor för mig (8,5 storlek)

Link to comment
Share on other sites

bara testat SS och här kommer mina korvören

 

Väldigt bra överlag. Skulle aldrig kunna åka utan numer. Grymt bra dämpning. Man vänjer sig och blir bortskämd så nu tänker jag inte på att dom sitter på ens. Dom påverkar inte pendel. Finns ett minus som talats om tidigare här. Det blir ett litet glapp mellen dom båda rören som pedanten EV kanske åker runt och stör sig på. Inte jag dock. Fördel oxå att dom monteras enkelt hemmavid på valfri stav. Dom kostar ju en del, men det gör ju elpex med. Priset man får betyala för en så nischad produkt. Men åker man mkt rull så är det lätt värt det. Betydligt bättre än de dämpade rullholkarna

Link to comment
Share on other sites

Har köpt SS till i år efter att ha fått lite ont i en armbåge. Köpte elit och har bara kört en runda så långt och det kändes bra, tänkte inte på dem alls. Det var enkelt att montera och upplever inget glapp som någon ovan nämnde, fyllde med massor av smältlim och det räckte. En fördel med SS är att man kan köra på samma handtag/rem som på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Varför? Vad är det som skiljer mellan Comfort och Extreme? Man måste vara en duktig detektiv för att hitta någon info om stavarna på Elpex hemsida.

[/quote

 

Det som skiljer är styvheten på rören. Jag köpte comfort i höstas o är nöjd med dom.]

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej och halloj!

 

det två alternativen vi har i stavväg är som bekant comfort och extreme.

comforten har ett 100% kolfiberrör med HS kvalitet, alltså lite tyngre och något mjukare än Extremen.

Extremen har ett 100% kolfiberrör av UHM (ultra high modulus) kvalitet som är styvare och lättare än ett HS rör.

 

beklagar att vi inte fått till en bra information(läs obefintlig) på vår hemsida.........kommer under våren men här kommer en första info.

 

gällande kapning av stavrören för 2,5cm förkortningar så går det bra men då måste ni gå upp till 11mm rullholkar.

till 2016 kommer vi med 2,5cm intervaller.

 

Link to comment
Share on other sites

Hej och halloj!

 

det två alternativen vi har i stavväg är som bekant comfort och extreme.

comforten har ett 100% kolfiberrör med HS kvalitet, alltså lite tyngre och något mjukare än Extremen.

Extremen har ett 100% kolfiberrör av UHM (ultra high modulus) kvalitet som är styvare och lättare än ett HS rör.

 

beklagar att vi inte fått till en bra information(läs obefintlig) på vår hemsida.........kommer under våren men här kommer en första info.

 

gällande kapning av stavrören för 2,5cm förkortningar så går det bra men då måste ni gå upp till 11mm rullholkar.

till 2016 kommer vi med 2,5cm intervaller.

 

Kan du svara på när 2016 års modell kommer ut i handeln ? Nästa vår eller senare i år ?

Link to comment
Share on other sites

Skickade en fråga om vad SS skickar med på sin budgetstav, men de verkar ha lika dålig koll på inkommande frågor som de har i övrigt på att skapa en kommunikativ hemsida.

Typiskt en bra produkt misshandlad av duktiga prylutvecklare till skillnad mot produktutvecklare. Synd!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte IRS Extreme och är mycket nöjd. Kommer förhoppningsvis rädda min armbåge i år. Men kontrollremmen var inget vidare, iaf inte för mina händer. Har för mig att jag läst här på forumet att man kan byta till madshus men kan inte hitta det. Försökte nämligen men de passa inte. Nått tips ? Finns de nån annan kontrollrem som funkar. Föredrar KV+ och Madshus...

Link to comment
Share on other sites

En skruvmejsel brukar vara tricket för att trycka igenom lite grövre remmar.

Jag trycker in mina med en spårmejsel. Du får ta i rätt ordentligt första gången, men bänd de två små plastflärparna i öppningen lite uppåt innan du försöker få i remmen. Jag kör med Madshus i mina. Har även testat med Swix.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...