Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Elpex IRS eller StaffanStaven?


dubbeltumme

Recommended Posts

Det blev till slut ett par IRS Comfort som provkördes idag. Oj vilken skön pendel jämfört med att ha Exels dämpade rullholk längst ned. Gillar också kontrollremmen med resåret som hindrar att simhuden mellan tumme och pekfinger kommer i kläm. 

 

Tack elpexjohan och de andra i Öjebyn!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dags att börja rulla och tänkte prova Elpex IRS Extreme i år; men funderar på om det är en stor grej att byta handtag på dem (remmar verkar ju gå att byta med lite tvång)? Verkar i och för sig inte vara så mycket kork på handtagen så de kanske går för evigt...

Link to comment
Share on other sites

Dags att börja rulla och tänkte prova Elpex IRS Extreme i år; men funderar på om det är en stor grej att byta handtag på dem (remmar verkar ju gå att byta med lite tvång)? Verkar i och för sig inte vara så mycket kork på handtagen så de kanske går för evigt...

Mina är nästan som nya, bara skitigare efter 3 år. Så du kan vara lugn! Det skulle förvåna mig om inte Elpex fixar lösa handtag den dagen det väl behövs.

Link to comment
Share on other sites

Dags att börja rulla och tänkte prova Elpex IRS Extreme i år; men funderar på om det är en stor grej att byta handtag på dem (remmar verkar ju gå att byta med lite tvång)? Verkar i och för sig inte vara så mycket kork på handtagen så de kanske går för evigt...

 

Jag tappade stavröret på ena, dvs röret lossnade från handtaget.

Skruvade bort de två skruvarna och drog ut hela dämparen. Röret hade lossnat från hylsan som dämparen sitter i. Det var inga problem att limma dit röret igen. Här kan man även justera längden på staven genom att antingen kapa röret, eller lägga i lös rördel för förlängning.

 

Om annat handtag ska användas så behöver man ju borra nya hål för skruvarna, och kolla så att placeringen för det funkar på nya handtaget. Borde inte vara några problem.

 

Jag har använt mina under 2 års tid, och handtagen är inte alls slitna.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej och halloj!

 

det två alternativen vi har i stavväg är som bekant comfort och extreme.

comforten har ett 100% kolfiberrör med HS kvalitet, alltså lite tyngre och något mjukare än Extremen.

Extremen har ett 100% kolfiberrör av UHM (ultra high modulus) kvalitet som är styvare och lättare än ett HS rör.

 

beklagar att vi inte fått till en bra information(läs obefintlig) på vår hemsida.........kommer under våren men här kommer en första info.

 

gällande kapning av stavrören för 2,5cm förkortningar så går det bra men då måste ni gå upp till 11mm rullholkar.

till 2016 kommer vi med 2,5cm intervaller.

Är det nån som vet hur stora orginal holkarna är? (Om man ska ha 11 mm för kapade stavar antar jag att man kan ha mindre på okapade stavar).
Link to comment
Share on other sites

Inte bytt men 10 mm borde väl gå, är det lite mindre är det ju bara kleta mer smältlim. Har nu kört IRS Extreme på våren och är mycket nöjd- rekomenderar starkt.  Inga skavsår, inga armbågsproblem, och helt OK känsla. Negativt är väl att de är lite tyngre - så klart med lite extra prylar inmonterade - och att de låter mycket. Tycker det "knakar och rasslar" lite här och var men det beror väl på att det är lite rörliga delar. Störs inte av det men ett par vanliga stavar går tystare. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...