Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Synpunkter på min träning


DirhChefotsir

Recommended Posts

När jag pratade med Micke Mattson för ett antal år sedan tyckte han att för tröskelpass skulle man sikta på 60min, elit borde försöka köra 8x8min medan om man var liite klenare kanske 7x8min. Att köra intervallpass på typ 35-50min effektiv tid var han inget stort fan av eftersom han tyckte att det var lite för kort för tröskelträningen och för långt för Vo2max.

 

Hur står sig det mot det ni lär er nu?

Det står sig bra. Om man håller konstant hastighet, och ligger exakt vid tröskel bör man kunna håll på 45-60 min. Själv kör jag ofta för hårt gällande tröskel, lägger mig gärna lite över och kortar därför ner tiden/antalet intervaller. 8 minutare är lämplig tröskelträning, och om man inte ligger för högt ska man ju kunna hålla på ett tag :)

 

Men för skidåkning på elljusspår tycker jag det är halvknepigt med bra tröskelintervaller om man inte har goda valmöjligheter... Med banprofilen i beaktning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag förespråkade väl kanske åtminstone 7x8min. :)   3-4 första intervallerna blir ju relativt behagliga och lätta på ett sånt pass medans de sista kommer vara mer slitiga och den sista riktigt tuff att lyckas hålla samma tempo.

 

Glömde fråga, hur länge ska man vila mellan intervallerna?

Link to comment
Share on other sites

Fram till hösten så skulle jag lägga fokus på konditon, mycket Rullskidor (långa pass varvat med intervallpass) och bara något enstaka styrkepass i veckan.

när du går in i mitten september så trappar du ner lite på konditions träningen och bara håller den vid live med 3 pass i veckan för att istället byta ut något/några pass mot styrka.

Fördelar med detta upplägg:

 

1. kondition tar lång tid att bygga och är ganska smidigt att hålla kvar om man bara sedan underhåller den.

2. Rätt muskelgrupper blir belastade och man får en klar bild över vad som behöver för bättras inför kommande styrkeperiod.

3. att gå över på styrka en kortare period innan man går på snön är bra då man inte vill ha för mycket massa att syresätta som leder till mycket mjölksyra.  

4. Ju närmare vintern man kommer så bör man börja tänka teknik då rullskidor och vanliga skidor är 2 skilda saker och när snön kommer så är fokus på skidåkningen viktigast.

 

Bästa träningen för skidåkning är skidåkning.

 

Jag hoppas du lyckas och blir lite avundssjuk att jag inte kom till denna insikt med hur kul skidor är i din ålder! 

Link to comment
Share on other sites

Fram till hösten så skulle jag lägga fokus på konditon, mycket Rullskidor (långa pass varvat med intervallpass) och bara något enstaka styrkepass i veckan.

när du går in i mitten september så trappar du ner lite på konditions träningen och bara håller den vid live med 3 pass i veckan för att istället byta ut något/några pass mot styrka.

Fördelar med detta upplägg:

 

1. kondition tar lång tid att bygga och är ganska smidigt att hålla kvar om man bara sedan underhåller den.

2. Rätt muskelgrupper blir belastade och man får en klar bild över vad som behöver för bättras inför kommande styrkeperiod.

3. att gå över på styrka en kortare period innan man går på snön är bra då man inte vill ha för mycket massa att syresätta som leder till mycket mjölksyra.  

4. Ju närmare vintern man kommer så bör man börja tänka teknik då rullskidor och vanliga skidor är 2 skilda saker och när snön kommer så är fokus på skidåkningen viktigast.

 

Bästa träningen för skidåkning är skidåkning.

 

Jag hoppas du lyckas och blir lite avundssjuk att jag inte kom till denna insikt med hur kul skidor är i din ålder! 

 

2-4 min lätt aktiv vila kan vara lämpligt. Pulsen ska gå ner en bit, men fortfarande "arbetspuls". Inte under A1, i skidåkartermer.

 

Tack för tipsen!

 

Jag ångrar att jag inte kom på det 2 år tidigare..

 

Hur som helst, jag kommer på frågor lite allt eftersom här :P Det jag blev fundersam över nu är om den här tröskelträningen ger lika bra effekt på träningscykel som på rullskidor/skidor/löpning ? Känns rent spontant som att det borde fungera men frågar för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Tröskel ska helst vara så specifikt som möjligt då en viktig effekt är lokal enzymaktivitet (rullskidor, stakmaskin, löpning med stavar/stavgång kanske). Denna period (om vi blickar fram mot nästa vinter) behöver du inte ha så mycket fokus på tröskelträning dock. 

Link to comment
Share on other sites

Du får central kapacitet (hjärta lungor) av cykling men inte lika spot on vad gäller grenspecifik lokal kapacitet. Men, min personliga åsikt, att varva olika typer av träning och motion minskar risken för att få en fysisk eller psykisk downperiod. Man har lättare att ha suget kvar.

 

Kan vara et gyllene tips för att hålla igång motivationen alltså! Tack

 

Tröskel ska helst vara så specifikt som möjligt då en viktig effekt är lokal enzymaktivitet (rullskidor, stakmaskin, löpning med stavar/stavgång kanske). Denna period (om vi blickar fram mot nästa vinter) behöver du inte ha så mycket fokus på tröskelträning dock. 

 

Ok najs!

 

Varför skulle jag inte ha så mycket fokus på tröskelträning nästa vinter för?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du just håller på att börja träna mer seriöst så kan en del av träningens mål vara att du ska lära dig hur olika träning ska kännas, hur det ska kännas i lugnt distanstempo, i snabbdistans, tempopass osv. Mitt första råd borde varit att gå med i en lokal skidklubb och börja träna med juniorer/ungdommar/seniorer.

 

En intervallform som kan vara enkel att börja med är 70-20 - dvs 70 s högintensivt 20 s vila. Det som gör den enkel som löpintervall är att man kan springa just under 400-m-tempo (nästan full fart) just så mycket saktare att man inte drar på sig mjölksyra. På så sätt tränar man upp "fartkänsla".

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du just håller på att börja träna mer seriöst så kan en del av träningens mål vara att du ska lära dig hur olika träning ska kännas, hur det ska kännas i lugnt distanstempo, i snabbdistans, tempopass osv. Mitt första råd borde varit att gå med i en lokal skidklubb och börja träna med juniorer/ungdommar/seniorer.

 

En intervallform som kan vara enkel att börja med är 70-20 - dvs 70 s högintensivt 20 s vila. Det som gör den enkel som löpintervall är att man kan springa just under 400-m-tempo (nästan full fart) just så mycket saktare att man inte drar på sig mjölksyra. På så sätt tränar man upp "fartkänsla".

 

 

Jag säger också "gå med i en gemenskap".

 

Träning är roligare när det är en social aktivitet. Rolig träning blir av. Träning bokad med andra blir av. All träning som blir gjord är bra träning.

 

 

Ska gå med i skidklubb till vintern nu så tänkte att under tiden ser jag bara till att göra allt jag kan själv :)

 

Eller är det en helt usel idé?

Link to comment
Share on other sites

Ska gå med i skidklubb till vintern nu så tänkte att under tiden ser jag bara till att göra allt jag kan själv :)

 

Eller är det en helt usel idé?

Det är under sommarn man blir skidåkare, så det bästa är såklart att hitta en klubb direkt.
Link to comment
Share on other sites

Ok har tittat upp lite och har fått fram att det finns två typer av långdistansträning och det är:

 

1. Ligga på runt 70-80% av maxpuls.

 

2. Ligga på runt 50-70% av maxpuls.

 

Fattar inte riktigt vad fördelarna med respektive metod är men tänker att jag kör båda varianter. Skulle dock uppskatta om någon skulle kunna förklara för- nackdelar med de båda varianterna.

 

Sen tycker ni jag borde köra båda varianterna eller bara ena??

 

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...