Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Salomons SNS eller Rottefellas NNN?


StefanS

Recommended Posts

Den eviga frågan. När jag köpte det första paret av mina nuvarande tävlingsskidor 2011 så kändes det ganska så självklart att välja Salomon/Atomic och SNS systemets finfina Propulse-bindning när deras pjäxor passar så bra. Det trots att bindning var tvungen att skruvas genom NIS-plattan på Fischer-skidorna.

 

Nu är det dax att uppgradera skidparken och nu är jag inte lika säker längre. NNN-pjäxorna har blivit mycket bättre och även om jag är tveksam till Xcelerator-bindningen driftsäkerhet (efter bl a Johan Olssons problem vid SM i år och Lars Nelsons problem vid OS-stafetten, det skulle aldrig ha hänt med en Propulse-bindning), så är det ett jämt lopp numer. Det känns som SNS är på väg mot avveckling, antalet pjäxmodeller på racing-nivå blir allt färre även om de fortfarande är kanonsköna att ha på foten.

 

Vad tror ni, skall jag byta från Salomons SNS till Rottefellas NNN i den nya skidparken? Vad talar för och emot?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar om integritet, att inte stödja självgoda norska företag som Rottefella och Madshus som slarvar och tillverkar bristfälliga överprissatta produkter för att istället stödja ett företag som alltid har begripit att skidbindningar inte inte inte får krångla och hållit en adekvat kvalitetskontroll.

 

Jag har själv råkat ut för att en rottefellabindning poppat upp i nysnö på en lite äventyrligare tur. Att jag skulle åka rullskidor med Rottefella och NIS-plattor det finns inte, vill inte ha med de där företagen att göra.

 

Om alla resonerar "det känns som att SNS är på väg bort", vad kommer då att hända med skidmarknaden och civilisationen?

 

Och jag har ändå breda fötter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt de senaste 5 åren med Rottefellagrejer, utan några som helst problem. Tvärtom, det har funkat mycket bra! Toppåkarna åker på Rottefella. Det skulle de inte, om de vore betydligt sämre än nåt annat.

Valet av skidsko får styra bindning. Man har ju flera märken att välja på oavsett vilket bindningssytem man väljer.

Link to comment
Share on other sites

Det tråkiga svaret är som vanligt- välj den sko som passar dig bäst och då ger det sig själv vilken bindning du väljer. Både Rottefella och Salomon har/har haft problem med kvalitén. Har skrivit en del i en annan tråd om mina upplevelser med xcelerator, men det som fick mig att byta system var Salomons numera avvecklade SNS pilot (den klassiska). En misslyckad konstruktion. Tycker att bägge tillverkarna gör bra saker, men de tar också rätt bra betalt för en bit plast med lite metall i...........

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag har gått från franskt till norskt för några år sedan. Hade eviga problem med Salomonbindningen där hela kudden flög av titt som tätt. Jag har inte haft några problem med Rottefellas, men jag vet ju att det finns där.

 

Jag tycker att Salomons pjäxor är supersköna i butik, men får inte till känslan på skidan. Där är Alpina, Ross och Madshus (och säkert Fischer) långt före i min värld. Men det finns ju de som gillar RC Carbon också, även om jag inte förstår det.

 

Och vad gäller företags girighet så är nog brunostätare ungefär lika bra/illa som snigelätare.

Link to comment
Share on other sites

Pendeln har vänt.

För några år sedan var Salomon den store stygga producenten som mörkade alla problem kring Salomon pilot classic. Det påverkade mig till att byta från i mitt fall Salomon profil till Rottefella R3 Classic.

Bindningen imponerad först med på bl.a. den bakvända öppningen som jag tolkade direkt som en smart lösning på att konkurrenterna av misstag petar upp bindningen, tror det var på VM 2001 som jag såg detta första gången på en salomonåkare, men sen vilken rapplig, hård och tunn plast det var jämfört mot Salomons konstruktioner.

 

Nästa par skidor blev med R4 bindningen och tack och lov nu hade man uppgradera framförallt plasten.

 

Nästa par skidor ja då fick vi plötsligt skapa bekantskap med Xcelerator Classic. Jaha nu har man vänt på öppningen till samma riktning som Salomon har där risk finns för att andras stavar av misstag öppnar dem. Jaja det går väl bra ändå ...men nu börjar ni rapportera att det inte går bra och att den lilla sketna plastläpp som ska hålla den stooora starka stålbygeln inte håller formen. Gah! :(

 

Alpina pjäxan räddar upp det hela, men jag skulle nog kunna tänka mig en Alpina med Salomon om det inte vore för tjockleken som blir på sulan. Bara så ni vet det Rottefella ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tittade precis på Birkenbeinerrennet, fantastiskt skidlopp och spännande avslutning. Värt att notera var dock att nästan 90% av toppåkarna åker på NNN. Är det känslan av att foten kommer närmare skidan i NNN som avgör? Jag antar att även sponsning påverkar valet för elitåkarna.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...