Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor för skate


Labolina

Recommended Posts

Föredrar helt klart att åka skate. Har swenor Carbonfibre för klassisk och ett par Jenex Aero V2 150S för skate. Nöjd med båda men funderar på att köpa ett par traditionella skate-rullisar. Är dock rädd för nerförsbackarna. Har sett att Jenex har en variant med carbonstomme och vadbroms. Har även sett att Elpex kommer med vadbroms (enbart klassiska?).

 

När jag läser här verkar Marwe och Eagle vara bland de bättre. Vilka märken rekommenderas?

 

Hur gör ni när ni bromsar? Har någon erfarenhet av vadbroms på skaterullisar? (Tycker att det fungerar jättebra på mina Jenex Aero)

 

Antar att carbonstomme är att föredra framför alu för komforten?

 

Vilka hjul ska man ha, gummi eller PU? För mig är det bara motion (inte tävling) som gäller.

 

Kom gärna med era råd och erfarenheter. Tack på förhand! /L

 

PS Har läst många gamla trådar men tycker inte riktigt jag hittar svar på allt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är elpex F1 pro. Väldigt väldigt bra hjul som inte ens slinter vid blöt asfalt. Åker du på vanliga cykelbanor o likn. är vibrationer inga problem alls. Du ska definitivt inte åka med tävlingshjul utan standard tvåorna blir perfekta för motionärer

 

Kan även säga att elpex service om nåt skulle strula är ypperlig. Jag hade problem med ett hjul och dom ringde upp mig och utan snack postade ett nytt direkt, gratis ofc.

Link to comment
Share on other sites

Tack @skogsvakt för svar! Kollade in dem. Det är alustomme, blir inte det väldigt mycket vibrationer i fötterna?

 

Jag hade ett par Pro-Ski C2 som jag avskydde pga vibrationer innan jag skaffade mina carbonfibre. De skramlade iofs också och kullagrena var urdåliga så det var många skäl till att jag inte gillade dem men jag är skeptisk till något annat en kolfiberstomme. Finns det någon nackdel med det?

Link to comment
Share on other sites

Bor du nära Landskrona finns väl rullskidcenter där som man kan prova olika modeller innan. Kanske fler handlare erbjuder det?

 

Jag har ingen erfarenhet av att skejta på kolfiberstomme men jag tycker inte vibrationer är ett problem alls på elpexen. Annars sägs Marwe vara skejtkungar, men dom ligger nån tusenlapp över.

 

Bromsa är lite knivigare än på klassiska. Det bromsar inte lika effektivt när man plogar med dom mindre hjulen. Jag funderar på att byta bakhjulen till trögare. Det går att få upp rätt högt fart på skejt med standardhjulen. Men för en nybörjare funkar dom bra.

Kolla denna videon på bromsteknik. För övrigt åker Robin i videon just på elpex F1 pro.

Link to comment
Share on other sites

Tack för videon med bromsteknik. Har kört rullskidor i 6år och det har väl inte hänt några olyckor och det har jag vadbromsen mycket att tacka för. Klassiskt går ju inte så fort så där är det lätt att bromsa. Jag kommer upp i nästan 50km/h på mina Jenex Aero och jag antar att det kommer att kunna gå ännu fortare med ett par traditionella skate-rullisar och då vill jag ha kontroll. Jag bor i Sthlm city och behöver passera lite trafik innan jag kommer ut på riktiga bra cykelvägar så det är inte bara att ge sig ut i gräset... Att bromsa med ena skidan bakom såg ju bra ut, det skall jag testa.

 

När du skriver tävlingshjul, är det även materialet du syftar på? Finns det motions-2:or både i gummi och PU och i så fall vilket är att föredra? Eller är det bara gummi-2:or som är alternativet för motion.

 

Såg på Huselius att Elpex även hade en variant med carbonstomme  men den finns inte på Elpex hemsida. Tror jag måste göra som ni säger att testa. Får hitta något, Alewalds brukar säkert ha testdagar. Behöver dock avgränsa urvalet lite så om ni har fler omdömen och tankar är jag tacksam. /L

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat Swenor Skate Long (alu) och Swenor Elite (trälaminat). Det var inte alls så svårt att stanna som jag befarat,  inte svårare än på klassiska. "Gummibromsen" från videon ovan kändes ok även om det säkert tar lite tid innan jag är helt trygg med den.

 

Jag föredrar helt klart de mjukare Elite för jag upplever att alustommen på Skate Long ger mer vibrationer som nog blir jobbigt för fötterna efter några timmar. (Påminner om vad jag tyckte om Pro-Ski Flex C2, nuvarande Swix)

 

Mina gamla Salomon kombipjäxor fungerar jättebra och är tillräckligt stabilt att åka med.

 

Får se vad det blir...

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat Swenor Skate Long (alu) och Swenor Elite (trälaminat). Det var inte alls så svårt att stanna som jag befarat,  inte svårare än på klassiska. "Gummibromsen" från videon ovan kändes ok även om det säkert tar lite tid innan jag är helt trygg med den.

 

Jag föredrar helt klart de mjukare Elite för jag upplever att alustommen på Skate Long ger mer vibrationer som nog blir jobbigt för fötterna efter några timmar. (Påminner om vad jag tyckte om Pro-Ski Flex C2, nuvarande Swix)

 

Mina gamla Salomon kombipjäxor fungerar jättebra och är tillräckligt stabilt att åka med.

 

Får se vad det blir...

Du kanske kan testa marwe 620 xc (åt mig oxå) så är du jättesnäll :)

Link to comment
Share on other sites

Är lite krasslig så det blev tyvärr inga längre provrundor när jag ändå hyrde skidor, hann bara med ca 10km. Det var en positiv överraskning att det inte var så svårmanövrerat att skejta nerför som jag trott. Det går att bromsa bra på de flesta ställen och jag kommer ut genom stockholmstrafiken kontrollerat. 

 

Swenor Elite vinner definitivt över Swenor Alu även om alu-skidan är lättare. Jag vägde dem hemma med bakvågen: En skida Swenor Alu Long väger 1000g inkl bindning mot 1160g för Swenor Elite inkl bindning. Carbon Fibre vägde exakt lika mycket (1160g) och Jenex V2Aero 150S ink bindning och broms väger 1296g. Det märks att traditionella skaterullisar är smidigare att åka på, inte lika tunga och stora men Aeron hade varit bättre ändå idag eftersom det inte är sopat än. Men när sommaren kommer igång så skulle jag nog föredra att åka på små homogena hjul för smidighetens skull...så det blir nog ett par.

 

Eliten knarrar/gnisslar i svikten på samma sätt som mina carbonfibre. Är det så med alla laminatskidor? Eller är det ett Swenorfenomen. Lite störande tycker jag fast sedan när man åker så hörs det inte.

 

Jag lutar åt att köpa Marwe 620XC eller Jenex XLQ98. Marwe verkar många tycka är den bästa skidan. Jenex'en är ett oprövat kort, har inte hört någon här som har testat dem men de verkar vara de lättaste skidorna (som inte är alu) på marknaden och skall jag komplettera mina Aero så vill jag ha något lätt.

 

Dessutom vill jag ha en broms. För även om det går hyfsat nerför så skulle jag inte våga mig runt utan en broms på mina relativt kuperade favoritrundor med kurvor och trafikkorsningar. Chattade med XC-Elite Sport och de kan sätta på en broms på både Marwe och Jenex. Enligt dem är det mer komfort i Jenex och när det är kuperat åker de bara på Jenex. När det är platt så åker de bara på Marwe. Alewalds hade ingen erfarenhet av någon av dem och alla säljare där verkar föredra alu-stommar. XC-Elite Sport sade dock att Jenex hjul håller bara en säsong och rekommenderade i så fall att köpa Marwes hjul sedan när Jenexhjulen är slut. Enligt dem håller Marwes hjul ca 4 säsonger om man åker lika mycket i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

☺️ Skulle gärna vilja men de hade inte dem för uthyrning på Alewalds när jag var där. Tror dock inte att alu-stomme är nåt för mig eller tror du att det är stor skillnad mot Swenors Alu Skate? (Förstod på en annan tråd här att jag kanske borde köpt Elpex Evo V istället för mina Carbonfibre.)
Link to comment
Share on other sites

På skate är det marwe eller elpex som gäller ;)

 

dessa kanske? 

 

 http://www.huseliusskidsport.se/rullskidor/skate/elpex/elpex-evolution-composite-skate.html

 

finns naturligtvis på fler ställen tex skistart, pölder osv 

 

Absolut, det där verkar vara något! Förstod jag det rätt att "Skåningen" som svarade tidigt i tråden är säljare på Huselius? Verkar vara dessa Huselius rekommenderar. Skulle vilja testa först, får kanske ge mig till tåls, verkar inte finnas några rullskidstester förrän i slutet av maj i Sthlm.

Link to comment
Share on other sites

Absolut, det där verkar vara något! Förstod jag det rätt att "Skåningen" som svarade tidigt i tråden är säljare på Huselius? Verkar vara dessa Huselius rekommenderar. Skulle vilja testa först, får kanske ge mig till tåls, verkar inte finnas några rullskidstester förrän i slutet av maj i Sthlm.

Bra att du är kräsen i ditt val. Köper du elpex lr marwe tror jag inte du blir besviken . Men visst är det suveränt o kunna provåka innan. Jag chansade dock bara men gick bra :)

 

Ja det stämmer om skåningen. Håkan på Huseliussport är föredömligt hjälpsam och kunnig,svarar alltid snabbt på mail. Det är skistart oxå för den delen. Säkert fler handlare men dom två rekommenderar jag starkt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag gjorde misstaget när jag skulle köpa mina klassiska att bara lyssna på en säljare (på Runner's Store i Sthlm) när jag köpte mina Pro-ski Flex. Det var dryga 3000:- i sjön. Oåkbara! Kullager som inte tålde regn och då gällde tydligen bara garantin för två av hjulen, de andra hackade ju bara lite... Dessutom passade de inte mig ändå för jag stod inte ut med vibrationerna. Skramlet gjorde inte åkningen mera njutbar. Lite surt med så mycket pengar...

 

Därför gick jag mer på ett säkert kort när jag köpte Carbonfibre för de hade jag i alla fall provat. Blev rekommenderad Elpex även då men tänkte inte på att hyra/låna då. Men som sagt när jag var inne på Alewalds för att hyra så hade de bara Swenors skate-varianter just då. Därför har jag inte provat några andra märken än.

Link to comment
Share on other sites

halloo :-)

 

vid testdagarna i slutet på maj så kommer jag att ha med mig testskidor så att du då kan jämföra med övriga fabrikat som Swenor mfl. tror nog även att Marwe kommer att vara på plats under Alewaldsdagarna.

 

//Johan

Elpex Composite Skate verkar vara ett väldigt intressant alternativ. Hur går det med broms till skate-skidorna? (Länkar till motsvarande Jenex-produkt.)

Link to comment
Share on other sites

halloo :-)

 

vid testdagarna i slutet på maj så kommer jag att ha med mig testskidor så att du då kan jämföra med övriga fabrikat som Swenor mfl. tror nog även att Marwe kommer att vara på plats under Alewaldsdagarna.

 

//Johan

Förresten har insett att jag inte kommer att kunna vara med på Alewaldsdagarna den helgen. Finns det något annat sätt att få testa era skidor i Sthlmsområdet? Gärna tidigare...

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att tyskarnas test är känt för de flesta inblandade  :)  men om nån inte känner till så kommer en länk här

 

http://www.xc-ski.de/855--skiroller_test.html

 

För egen del så verkar marwe vara ett säkert kort om jag inte lyckas få testa men de nya elpexskidorna verkar ju onekligen mycket intressanta, väger lite mindre än marwe trots att de är lite längre än både marwe 620 och swenor skate long.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...