Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tillräckligt långa lopp i långloppscupen Ski Classics?


Willie

Recommended Posts

Är inte loppen i Ski Classics lite korta för att vara "The long distance Ski championship"? Den vanliga världscupen innehåller ju förvisso både sprint och mellandistanser men även 50km. I Ski classics har loppens längd i år varit:

La sgambeda 35km

Jizerska 50km

La diagonela 43km

Marcialonga 57km

König 46km

Vasan 90km

Birken 54km

Årefjällsloppet 47km

 

Ok, några av loppen har förkortats något pga snöbrist men långloppscupen borde ju ha fler lopp som är längre än en vanlig femmil? Lite som att ultraloppen inom löpning alltid är längre än ett vanligt marathon. Vet att någon av långloppsrävarna menade att loppen blir för korta när åktiden blir under två timmar, det ställs andra krav när det krävs hård körning upp mot tre timmar eller längre.

 

För övrigt är det ett skämt att Ski classics börjar säsongen sent och sedan tar paus en månad (!) mellan König och Vasan, mitt under bästa vintermånaden...

Link to comment
Share on other sites

La sgambeda 35km gick dock på hög höjd dessutom så var det ganska många höjdmeter att plocka. I övrigt håller jag med om att loppen känns lite korta. Frågan är dock vart gränsen ska gå? Ska alla lopp vara över 50 km? räcker det med 42 km?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju tycka att maratondistans är lämpligt. Så länge loppet inte går på "rundbana" med massa varv utan bansträckningen är från start till mål så att säga. Så ser jag på skillnaden mellan långlopp och traditionell tävling iallafall.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...