Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svajiga Madshus?


FredrikE

Recommended Posts

Hej!

 

Jag gillar och har åkt rätt mycket på Madshus(pre redline)tävligsskidor och har haft två med kärnkross (resultatet blir mjuka partier oftast kring hälen under belaget)

Ett par som var rejält styva(hypersonic C3) har nästan tappat spannet, vid sista mätningen hade jag ca 10cm kortare spann bak än vid första uppmätning. Hade även tappat ett par cm fram.

 

Sen hör man rykten om snedsicklade Redline och även kärnkross, har jag haft otur eller vågar man köpa ett par Redline? Obs jag kör med varmt järn och snabbt! Ingen direkt uppvärmning av skidan mao.

 

Mvh Fredrik

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför så många ambitiösa motionärer ens överväger Madshus och betalar lika mkt som för FIscher när det finns i vart fall två andra märken som vinner tävlingar och kostar nästan hälften så mycket. Är det för att nån av långlopsstakarna använder dem? (Tynell tror jag). Nån får gärna förklara vad den norska dragningskraften beror på.

 

Har bara en erfarenhet av dem och det är tillräckligt, ett par hypersonic skate, skeva belag som är besvärliga att valla. Har aldrig haft såna problem sedan jag köpt andra märken Skidor, pjäxor och framförallt bindningar ska inte vara nån slags förbrukningsvara utan de ska hålla i typ tio år.

 

Hörde jag ens såna rykten om Madshus nya 7 000 kronorsmodell skulle jag och ville betala så mkt skulle jag köpa ett par såna svart-gula som alla har på teve istället eller Rossignol eller Salomon som oxå vinner tävlingar och kostar nästan halva priset. Det är sällan man ser någon vinna tävlingar med Madshus, de brukar väl konsekvent få dåliga betyg i tyska testet, de är fula etc.

 

Jag vill absolut inte kritisera eller dissa utan vill dig bara väl :) men om du har dåliga erfarenheter och du hör fortsatta rykten, vad mer behöver du? Tjacka två par Salomon S-lab är mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

har 2 par redline, ett Cold ett plus.

 

ngra pytte "skavanker" från fabrik i kanten på belaget, och på ngra få ställen lite som färgskiftningar, typ, i belagen. - men då ska man veta att jag är PETIG, och granskar med lupp.

 

plus var MKT konkurrenskraftiga på VL (jag är led 3-åkare)

 

Cold var OK konkurrenskraftiga på Engelbrektsloppet. (glid relativt andra OK, fäste bättre)

 

jag tycker redline är snygga, men kan förstå de som ej gillar designen/färgsättningen.

 

har ett par nanosonic rugg. ej åkt mkt på, men nöjd hittills. inga som helst "skavanker" från fabrik.

 

aldrig glidvallat ngra, alla är stålsicklade.

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta. När jag började åka längd för ett antal år sedan kostade toppmodellen av alla märken i princip lika mycket och de var relativt billiga. Idag har det skett en så kallad utveckling där de finns flera toppmodeller av de flesta märken. Dessutom skiljer det ganska mycket i pris mellan Fischer/ Madshus och Atomic/Salomon/Rossignol. Är inte säker på att priset speglar kvaliteten på skidorna. Åkte mycket på Fischer i början men har numera andra märken i skidparken som jag upplever som lika bra.

Har haft några småfel på mina Madshus som jag aldrig upplevt på Fischer så det kanske finns en viss sanning i det som skrivs här ovan. Däremot har mina Ross, Atomic eller Ski Trab inte visat på några av dessa småfel och jämfört med Fischer får du rätt mycket för pengarna.

Är annars nöjd med mina Madshusskidor och i min smak är Redline kanonsnygg,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...