Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2016


larsbern

Recommended Posts

Birkebeinerrennet, Birkebeinern, Birken. Kärt barn har många namn.

Imorgon 14 april öppnar lojalitetsanmälan där alla vi utlänningar automatiskt inkluderas. Garanterad plats innan 24 april. Lyxigt värre. Som ni kan läsa i äldre trådar så rekommenderas detta starkt. Speciellt skönt för de som tröttnat på KÖANDE.

Tråden Birken 2015: http://www.skidforum.se/index.php/topic/10214-birken-2015/

Tråden Birken 2014 (som tyvärr blåste bort): http://www.skidforum.se/index.php/topic/9496-birken-2014/?hl=birken

Tråden Birken 2013: http://www.skidforum.se/index.php/topic/8090-birken-2013/?view=findpost&p=121678&hl=birken

 

Anmälan till Birken 2016: http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/Pamelding/2013-og-2014/Pamelding-2016/

 

Kan vara värt att poängtera redan här att svenskar som åker för klubb ansluten till Svenska Skidförbundet INTE behöver teckna norsk engångslicens.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Grattis till uppseedningar. Jag åkte själv upp från led 13 till 10, vilket är välkommet om jag åker nästa år.  Jag tar gärna ut stegen lite till i första backen. Nu finns även seedningen för Vasaloppet 2016 här. Ingen uppseedning för mig där dock.

Tillägg: Oj, uppmärksammade inte att detta är en separat ny tråd för Birken 2016, så uppseedningarna syftade på inägg i Birken 2015-tråden.  :)

Link to comment
Share on other sites

Lite halvdött på forat nu när rullskidsäsongen dragit igång. Blir inte så mycket snack om stålsickling och klistersamlingar när snön fattas...

Hur som så påminner jag om att vi svenskar (bland andra utlänningar) har förtur till anmälan till och med fredag.

Link to comment
Share on other sites

Vi är ett gäng som anmält oss under veckan. Flera av oss väljer Birken framför Vasaloppet på grund av mindre stress, trängsel mm. Sen är det ju smidigt att åka dit från trakterna av Bollebygd.

IK Stern verkar vara på gång med rese-/boendearrangemang, men jag vet inte hur nitiska de är med att även vara medlem?

Link to comment
Share on other sites

Anmälan till Birken 16 igång!

 

Om man fått meddelandet att "Du har nå reserveret en plass till Birkebeinerrennet 2016. Din kode er xxxxxxxxxx osv."

 

Då antar jag att plastsen är säkrad ? (ursäkta dum fråga men har aldrig anmält mig eller deltigit tidigare på birken...) ;)

Link to comment
Share on other sites

Fra ca kl. 07.30 den dagen påmelding starter legges birkebeiner.no i "påmeldingsmodus". Ett nedtellingsur vises på skjermen frem til påmelding åpner kl. 09.00. Husk å oppdatere siden så den kommer i påmeldingsmodus.

Trinn 1 

  • Du reserverer plass ved å legge inn fornavn, etternavn, fødselsdato og e-post to ganger. Meld deg på til trinn 1 her
  • Du får oppgitt en reservasjonskode som også blir tilsendt på oppgitt e-post                                     

Trinn 2

  • Du fullfører påmeldingen ved å bruke reservasjonskoden du fikk i Trinn 1 fra torsdag 30.april kl. 09.00
  • Fullfør påmeldingen her
  • Påmelding og betaling gjøres i perioden 30.april - 7.mai

- See more at: http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/Pamelding/Melde-pa/Trinn-1Trinn-2/#sthash.jxWOGCNd.dpuf

Link to comment
Share on other sites

 

Fra ca kl. 07.30 den dagen påmelding starter legges birkebeiner.no i "påmeldingsmodus". Ett nedtellingsur vises på skjermen frem til påmelding åpner kl. 09.00. Husk å oppdatere siden så den kommer i påmeldingsmodus.

Trinn 1 

  • Du reserverer plass ved å legge inn fornavn, etternavn, fødselsdato og e-post to ganger. Meld deg på til trinn 1 her
  • Du får oppgitt en reservasjonskode som også blir tilsendt på oppgitt e-post                                     

Trinn 2

  • Du fullfører påmeldingen ved å bruke reservasjonskoden du fikk i Trinn 1 fra torsdag 30.april kl. 09.00
  • Fullfør påmeldingen her
  • Påmelding og betaling gjøres i perioden 30.april - 7.mai

- See more at: http://www.birkebeiner.no/no/MainMenu/Pamelding/Melde-pa/Trinn-1Trinn-2/#sthash.jxWOGCNd.dpuf

 

 

Tack. Har nu också mailet från Birken. Allt i sin orning verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Dags för nästa väder-/valla-/trugnojatråd...

Om det ens blir i närheten av förra årets religiösa upplevelse så är jag mer än nöjd. Det är liksom inte prestationen som lockar utan bara upplevelsen.

 

Sen ska jag nog gå ner en storlek i TBS-trugor från Vasan ;)

Link to comment
Share on other sites

Det blir tyvärr ingen Birken för mig i år, trots den härliga upplevelsen i fjor. Familjen har bestämt annorlunda. Dessutom har jag redan överskridit min skidbudget rejält den här vintern efter Marcialonga, Finlandia och VL.

 

Jag hoppas att ni har vädergudarna på er sida även i år!

Link to comment
Share on other sites

Självklart blir det solsken. Brukar kunna vara bra drag i sjusjöen när norrmännen drar till fjälls. Blev erbjuden Jägermeister av ett glatt partygäng förra året. Tackade dock nej men skulle kanske tagit ett glas innan utförsåkningen efter Sjusöen. Då hade man varit mjuk och fin i knäna. Tycker det var mer fest i Norge än i Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Godis, vattenflaskor, guldtackor...

Jag fyllde på med frugans mjuka handledstyngder och då det är en vätskerygga så kan man fylla på vatten.

Mer innovativt tror jag Vasa körde med aluminiumsilikat om jag kommer ihåg rätt från nån gammal tråd.

Link to comment
Share on other sites

Jag fyllde på med frugans mjuka handledstyngder och då det är en vätskerygga så kan man fylla på vatten.

Mer innovativt tror jag Vasa körde med aluminiumsilikat om jag kommer ihåg rätt från nån gammal tråd.

 

Du har PM larsbern!

Link to comment
Share on other sites

Jag fyllde på med frugans mjuka handledstyngder och då det är en vätskerygga så kan man fylla på vatten.

Mer innovativt tror jag Vasa körde med aluminiumsilikat om jag kommer ihåg rätt från nån gammal tråd.

Du har bra minne!  :D

Fördelen med det eller sand är att det formar sig efter kroppen. Vatten borde kunna bli kallt mot ryggslutet även om det inte fryser.

Annars får du göra som Jann Post och köra med öll och bibeln.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere år har jeg brukt små vekter, men det er ikke helt optimalt siden det kan flytte på seg i sekken. Gikk til innkjøp av vektvest tidligere i vinter (ble inspirert av Johnsrud Sundby, hehe). Der er det åtte små sandsekker på 1.25 kg hver. Dette er helt genialt å ha i sekken. Har testet det de siste ukene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...