Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2016


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Råkade visst anmäla mig i elfte timmen. Hoppas väderprognosen slår in och det blir kallare för i 10 plusgrader blir det inga rekordtider direkt.

 

Hur orealistiskt är det att staka egentligen? Fått lite hybris efter att jag körde blankt på vasan utan större problem. Kör mycket stakning i Osloterrängen och det funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Råkade visst anmäla mig i elfte timmen. Hoppas väderprognosen slår in och det blir kallare för i 10 plusgrader blir det inga rekordtider direkt.

 

Hur orealistiskt är det att staka egentligen? Fått lite hybris efter att jag körde blankt på vasan utan större problem. Kör mycket stakning i Osloterrängen och det funkar bra.

 

Birken är Vasaloppets motsats. Målet ligger högre än starten. Tiden du åker i platt terräng eller nedför i VL åker du uppför i Birken. Efter starten i Rena åker du i stort sett 20 km uppför där du behöver benen om du inte är elit. Osv. osv.

 

Frågor jag tycker man ska ställa sig när man funderar på att staka Birken är:

- Varför ska jag staka?

- Vad vinner jag på staka?

 

Stakade också VL men skulle aldrig ens fundera på att staka Birken. Passar ist på att njuta av den fina diagonalterrängen upp över fjällsidorna :).

Link to comment
Share on other sites

Er enig med DomarnDan. Skal man stake Birken må man virkelig tenke på "Hva tjener jeg på det?". Det er ikke mange rene stakepartier i løypa. Eneste er fra Midtfjellet og inn til Sjusjøen. Ellers er det bare oppover og nedover. 

 

Og man skal være en rimelig "elitefyr" om du staker generelt fortere i oppoverbakke enn du går diagonal. Må huske at de første 13 kilometerene er oppover med noen ganske bratte bakker, og bare noen hundre meter "flate" partier, der du kanskje kan få igjen pusten :P En liten utforkjøring, så er det fem kilometer til med slakt oppoverbakke.

 

En kompis av meg var i Eliteledet i Vasan i år, og staket det for første gang og kom inn på 4.47. Han gikk Birken med feste i fjor på 2.52, og han skal stake Birken i år, men han var i tvil :P

 

Men for all del. Om det ikke er tid som er så viktig, og man føler seg sterk i staking, så klarer man å stake Birken. Bare tror det er noe satans tungt :)

Link to comment
Share on other sites

 

Frågor jag tycker man ska ställa sig när man funderar på att staka Birken är:

- Varför ska jag staka?

- Vad vinner jag på staka?

 

 

1. Har prioriterat bort diagonalåkningen denna vinter till förmån för stakning. Dom gånger jag kört diagonal upplever jag att det går långsammare uppför fast pulsen är högre. Plus att det är kul att utmana sig själv.

 

2. Tidsmässigt vet jag inte om/hur mycket jag tjänar. Psykologiskt kan det finnas mycket att tjäna. Flytta gränser. Alternativt får psyket sig en knäck om det skiter sig.

 

Ser mer Birken som en kul grej detta året. Har inte haft det här som mål alls.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser mer Birken som en kul grej detta året. Har inte haft det här som mål alls.

 

 

Tja, da synes jeg du egentlig bare skal kjøre på :) Høres ut som du er klar for det, i hvert fall. Vil jo være veldig bra trening. Og staker du Birken, så tror jeg du vil få mye bra erfaring i forhold til staking i oppoverbakke, som kan gjøre stakingen på Vasaloppet mye bedre i fremtiden.

 

Bare sørge for at du får god glid på skiene, så går nok dette bra.

Link to comment
Share on other sites

 

ingen vits å ha beslutsangest.. du vil tape 30-40 min om du staker. Men, do it!

god trening og hadde vært kjempeinteressant å lese dine kommentarer etterpå. Kanon staketrening!

 

første bakken på vl er omtrent slik minst 2 av milene på birken er. Det er opp opp opp ned et par min og opp igjen. 

Hva går du vasaloppet på?

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å se lyst ut med tanke på minusgrader på Birken nå. Og med overskyet vær vil det holde seg lengre. Kan nok bli ganske raskt føre med klister som feste. Etter hva jeg har skjønt er dere svensker flinke på rilling. Hva vil dere anbefale om det skulle ligge mellom -2 og 0 grader gjennom Birkenløypa?

Link to comment
Share on other sites

Råkade visst anmäla mig i elfte timmen. Hoppas väderprognosen slår in och det blir kallare för i 10 plusgrader blir det inga rekordtider direkt.

 

Hur orealistiskt är det att staka egentligen? Fått lite hybris efter att jag körde blankt på vasan utan större problem. Kör mycket stakning i Osloterrängen och det funkar bra.

 Skulle inte rekommendera att köra "blankt" på birken , Henric :)

Link to comment
Share on other sites

1. Har prioriterat bort diagonalåkningen denna vinter till förmån för stakning. Dom gånger jag kört diagonal upplever jag att det går långsammare uppför fast pulsen är högre. Plus att det är kul att utmana sig själv.

 

2. Tidsmässigt vet jag inte om/hur mycket jag tjänar. Psykologiskt kan det finnas mycket att tjäna. Flytta gränser. Alternativt får psyket sig en knäck om det skiter sig.

 

Ser mer Birken som en kul grej detta året. Har inte haft det här som mål alls.

 

Om man inte bryr sig om tiden är det ju en annan sak. Körde själv Skinnarloppet, som är relativt kuperat, i år med blanka skidor för att utmana mig själv då jag redan hade min seedning klar. Och det var mitt första seedningslopp på blanka skidor. Dock hade jag i just det loppet tjänat på att ha fäste. Men det var ett bra träningspass!

 

Gör ett försök om du känner så, det går ju alltid att ha fäste med sig eller att stanna vid en kontroll och få pålagt. Och som hebbe skrev: kom ihåg att berätta för oss hur det gick :).

 

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du diagonaler med feste i år. Så kan du heller ta beslutningen om å stake til neste år...

Er redd det blir en ubehagelig opplevelse ellers.

 

Ta på "solbrillene" og nyt turen og stemningen over fjellet.

 

Du har rätt i det. Jag har ju faktiskt ingen aning om vad jag ger mig in i. Bättre att första gången blir en trevlig upplevelse och inte en kamp för överlevnad ☺. När alla som åkt loppet och har efrarenhet avråder mig vore det väldigt dumt att inte lyssna.

 

 

Nu får vi hoppas på att det blir kallare så vi slipper åka i sommarvärme.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å se lyst ut med tanke på minusgrader på Birken nå. Og med overskyet vær vil det holde seg lengre. Kan nok bli ganske raskt føre med klister som feste. Etter hva jeg har skjønt er dere svensker flinke på rilling. Hva vil dere anbefale om det skulle ligge mellom -2 og 0 grader gjennom Birkenløypa?

Jo, den här prognosen köper jag vilken dag som helst istället för plusgrader: http://www.yr.no/sted/Birkebeinerrennet/

Men hinner det frysa ihop nåt vidare? Kanske kan funka med blått klister? Rill vete fan, jag varvar nog de två jag har, Swix rak 1mm och julgran 0,5mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det vil fryse på. Gikk opp til Skramstadsætra fra starten i ettermiddag. Det var natt og dag der sola hadde vært. Steinhardt i skyggen og løst/vått i sola. På veg ned igjen var solen borte, og det begynte alt å bli hardere spor og is. Det gikk noe så inni satans fort, så jeg måtte faktisk ploge litt noen steder. Bare man satt seg ned i hockey kjente man akselerasjonen. Blir det sånn ned fra Sjusjøen på lørdag må folk virkelig ha fokus, ellers kan man virkelig skade seg :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det vil fryse på. Gikk opp til Skramstadsætra fra starten i ettermiddag. Det var natt og dag der sola hadde vært. Steinhardt i skyggen og løst/vått i sola. På veg ned igjen var solen borte, og det begynte alt å bli hardere spor og is. Det gikk noe så inni satans fort, så jeg måtte faktisk ploge litt noen steder. Bare man satt seg ned i hockey kjente man akselerasjonen. Blir det sånn ned fra Sjusjøen på lørdag må folk virkelig ha fokus, ellers kan man virkelig skade seg :P

Då känns det nästan bra om de fräser upp spåren och Fredagsbirken mosar ner det lite för det gick bra fort redan förra året ner från Sjusjøen.

Link to comment
Share on other sites

Då känns det nästan bra om de fräser upp spåren och Fredagsbirken mosar ner det lite för det gick bra fort redan förra året ner från Sjusjøen.

 

Ja, noe må de gjøre. Tipper de kjører opp natt til fredag. Så får det sette seg litt før Fredagsbirken. Så vil det fryse på igjen til lørdag. Da blir det nok fine spor.

 

En av løypekjørerne i traseén sendte dette bildet fra onsdag morgen. Da var det så harde betongspor, at han kunne kjøre bilen sin oppå sporene!? og de ble ikke ødelagt :)

 

 

9536_1756206927945630_642523366021957242

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det blir rent klisterføre. Det vil bli veldig harde spor på lørdag. Som regel kan man møte på fokksnø i sporene over fjellene. Men nå har det ikke snødd i løypa på en og en halv uke.

 

Så de finnes ingen tørr og løs snø i løypa.

 

Snøen er nå veldig omdannet og gammel etter flere dager med solsmelting og frysning på natten.

 

Sånn det ser ut nå, så kommer jeg til å gå på innbrent grunnklister KX20 i bånn, med KX35 som mellomlag og VM universal på topp. Men skal ikke legge feste før i morgen formiddag.

 

På glid har jeg LF6, START HF10 og Swix Fc8x på topp.

 

(EDIT: Ser nå at det faktisk meldes bittelitt snø på fredag, men tror ikke det vil ha noe å si. Skal sjekke litt rundt med smørefolk)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det blir rent klisterføre. Det vil bli veldig harde spor på lørdag. Som regel kan man møte på fokksnø i sporene over fjellene. Men nå har det ikke snødd i løypa på en og en halv uke.

 

Så de finnes ingen tørr og løs snø i løypa.

 

Snøen er nå veldig omdannet og gammel etter flere dager med solsmelting og frysning på natten.

 

Sånn det ser ut nå, så kommer jeg til å gå på innbrent grunnklister KX20 i bånn, med KX35 som mellomlag og VM universal på topp. Men skal ikke legge feste før i morgen formiddag.

 

På glid har jeg LF6, START HF10 og Swix Fc8x på topp.

 

(EDIT: Ser nå at det faktisk meldes bittelitt snø på fredag, men tror ikke det vil ha noe å si. Skal sjekke litt rundt med smørefolk)

 

Tack för bra info! Värdefullt med en person på plats som rapporterar om föret.

Återkom gärna om du har mer att berätta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...