Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Birken 2016

• Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

SjBERG

SjBERG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Da var Birkebeinerrennet 2016 unnagjort.

Det ble mye, mye mildere enn det som var spådd. Etter Skramstadsætra (9km) var det egentlig påskeføre resten av veien. Tung, våt snø og lite med spor.

Dette er et av de hardeste rennene jeg har gått. Ble vond rygg etter hvert, grunnet dårlige spor og mye veksling mellom staking og diagonal, og ikke noe superfeste.

Men. Kom i mål på 3.51. Tre minutter foran merket, noe jeg er veldig fornøyd med på en dag der ikke kroppen spilte helt på lag.

Nå er fortsatt håpet om å bli Superbirkebeiner mulig, selv om jeg var veldig i tvil halvveis i dagens renn.

Semi-mosjonist med fokus på langrenn og sykkel.

VL14: 6.15 - VL15: DNF - VL16: 5.41

FB12: 3.43 - BB13: 4.30 -  BB14: Avlyst - BB15: 3.36 - BB16: 3.51

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 093 inlägg
Stiligt! :)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

Det blev stakning ändå tillslut. Hade hoppats på snabbt före, men i det tröga, sugande föret tog jag slut. Upp till midtfjellet var det inte kul. Kom i mål på 3.34. Eftersom jag tappade 30-40 min på att staka skulle det blivit runt 2.54 med fäste.

imponerende! Så tophat staket hele! respekt!

Helt seriøst.. Hvor mye tapte du på å stake uten feste?

Kan det sammenliknes med vl? Var det hårdare enn du hadde trodd?

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 95 inlägg
Det var hårdare än väntat, men det var det för alla i värmen. Trodde ju det skulle bli snabba spår men det var det verkligen inte. Alla jag pratat med har sagt att det här var den tyngsta Birken dom gått.

Om jag gått med fäste och följt rekommendationerna från swix hade jag ändå inte haft bra fäste utan tvingats åka och spänna mig och kanske springa på skidorna uppför. Nu var jag ändå förberedd på att staka så det var bara att köra. Men det var riktigt tungt upp till Midtfjellet, där tog krafterna slut.
Kanske tappade 3-5 min, inte så mycket mer. Startade i pulje 4, såg bara ett par 5:or men många 3:or och några 2:or.

Vasaloppet och Birken är definitivt två skilda lopp. Det krävs bra motor för att köra bra på birken, vasaloppet är mer nöta på under lång tid.

SjBERG

SjBERG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Det var hårdare än väntat, men det var det för alla i värmen. Trodde ju det skulle bli snabba spår men det var det verkligen inte. Alla jag pratat med har sagt att det här var den tyngsta Birken dom gått.

Imponerende, tophat! Veldig bra tid med tanke på at du staket og det var sugeføre. Lover bra for Vasan neste år det her!

Semi-mosjonist med fokus på langrenn og sykkel.

VL14: 6.15 - VL15: DNF - VL16: 5.41

FB12: 3.43 - BB13: 4.30 -  BB14: Avlyst - BB15: 3.36 - BB16: 3.51

Skorpan69

Skorpan69

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Blev varmare än vad prognoserna visade. Blött och sladdriga spår. Vallade om tre gånger. När man väl hade tagit sig upp till fjäller väntade härlig motvind. Trots detta otrolig stämning i spåret. Det är nog en och annan i publiken som är tung i skallen idag. Blev erbjuden Jägermeister i Sjusjön men tackade nej men det kanske hade varit bra med en hutt innan backarna ned mot målet. Många sa att det var det tyngsta loppet på länge.

heia norge

heia norge

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Tyngste siden 2004 etter min mening. Maksimaltidene i min klasse var riktignok dårligere i 2011 og 2013, men da fordi det var kald og trå nysnø, da blir det jevnere forhold også for de som starter senere og ikke tungt på samme måte.

red tag

red tag

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Min korta sammanfattning av Birken -16 : Förstagångsåkare, Pulje 10, lösa, sladdriga och våta spår, halvtaskigt fäste, mäktiga vyer uppe på kalfjället, underbar publik, totalt sönderplogade spår i nerförsbackarna efter sjusjöen,  :angry: , hård motvind !!, sjukt tungt men såhär efteråt ändå ett kul lopp. Fick ju  min stämpel i Worldloppet passet iaf...

..Kanske inte det optimala loppet för mig som bor på "plattlandet" och inte är så van med uppförsbackar ( nejdens mäktiga slalombacke har en höjdskillnad på hela 45 m :P.

Birken igen ett nytt år ? Njae, tveksam :unsure:

<p>En blivande worldloppet master - 2020 : König Ludvig lauf, Jyväskylä Ski marathon, Vuokattihiihto, Ylläs-Levi 70km...

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 inlägg

Apropå stakning i Birken.  :P

https://www.youtube....h?v=spf0BEmI6Lc

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Questrider

Questrider

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Apropå stakning i Birken.  :P

https://www.youtube....h?v=spf0BEmI6Lc

haha! Men alla har inte gett upp:

http://www.dn.no/dna...ken-uten-staver

Riktigt imponerande!

0 användare läser detta ämne