Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fråga till Lars-Erik


GundeG

Recommended Posts

Jag är lite konfunderad. En slutsats här är följande (direkt citerad från studien):

Resultat: Vitargo® lagrade in glykogen 70% snabbare än den "vanliga"

standardkolhydraten (stärkelsesirap) de första 2 timmarna efter avslutad

aktivitet. Mellan 2-4 timmar fanns ingen signifikant skillnad i glykogeninlagringshastighet mellan de båda kolhydraterna.

 

Just denna slutsats tyder väl snarare på att vitargo kan vara bra att dricka EFTER genomfört lopp men inte längre är 2 timmar efter då det är lika bra att övergå till denna studies standard "stärkelsesirap". Och vem använder sig av stärkelsesirap i sina laddningar och efterladdningar?

Intressant detta. Om man kör kolhydratladdning med tömning kan man alltså ta en Vitargo Carboloader direkt efter tömningspasset, men sedan lika gärna äta druvsocker...?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply
Till enklare sport: Du påstod att det fanns vetenskapliga tester som talade för dundermedicinen Vitargo.

Kan du redovisa exakt hur dessa tester gjorts och exakt vad resultatet blev.

Eftersom jag vet att du vill kika själv så får du göra det! :-) http://www.energikakan.se/vetenskap.htm

Tack enklaresport' date=' även om du här kanske inte ggör dett ENKLARE utan möjligen krånglar till det genom att propagera för något som kanske inte behövs ?

 

Jag är lite konfunderad. En slutsats här är följande (direkt citerad från studien):

Resultat: Vitargo® lagrade in glykogen 70% snabbare än den "vanliga"

standardkolhydraten (stärkelsesirap) de första 2 timmarna efter avslutad

aktivitet. Mellan 2-4 timmar fanns ingen signifikant skillnad i glykogeninlagringshastighet mellan de båda kolhydraterna.

 

Just denna slutsats tyder väl snarare på att vitargo kan vara bra att dricka EFTER genomfört lopp men inte längre är 2 timmar efter då det är lika bra att övergå till denna studies standard "stärkelsesirap". Och vem använder sig av stärkelsesirap i sina laddningar och efterladdningar?

 

Hur kan man ur detta dra slutsatsen att det skulle vara bättre att dricka vitargo under loppet istället för det jag tror den mer magvänliga blåbärssoppan ? Jag är ännu inte övertygad.[/quote']

Krånglar till det vet jag inte men du ville ju se på fakta! ;-)

 

Men som inlagring är det ju bra att få x-tra drag och det blir ju särskilt gynnsamt om man gjort en tömning innan och liksaså om man har tagit slut under loppet

 

Jag själv är riktigt såld på just Carboloadern som uppladdning och kan utan problem dra i mig den sportdryck som finns tillhands så jag är inte hemmablind! :-)

 

Jag vill inte dölja ngt om det är ngt som inte är bra men just som uppladdning är jag övertygad att Carboloadern är riktigt bra. Och det av egna erfarenheter. Det är samma sak ute i skidspåren. Det bästa bevisen för att olika saker funkar är just ute vid den specifika aktiviteten fast jag kan medge att det har varit många intressanta diskussioner som har gett många vinklingar och ideér här på forumet. :-)

 

Och att blåbärssoppan skulle vara mer magvänlig? Borde vara så, kan tyckas, men jag har aldrig haft problem med Vitargo men däremot fått upp mängder av blåbärssoppa....

Link to comment
Share on other sites

Till enklare sport: Du påstod att det fanns vetenskapliga tester som talade för dundermedicinen Vitargo.

Kan du redovisa exakt hur dessa tester gjorts och exakt vad resultatet blev.

Eftersom jag vet att du vill kika själv så får du göra det! :-) http://www.energikakan.se/vetenskap.htm

Tack enklaresport' date=' även om du här kanske inte ggör dett ENKLARE utan möjligen krånglar till det genom att propagera för något som kanske inte behövs ?

 

Jag är lite konfunderad. En slutsats här är följande (direkt citerad från studien):

Resultat: Vitargo® lagrade in glykogen 70% snabbare än den "vanliga"

standardkolhydraten (stärkelsesirap) de första 2 timmarna efter avslutad

aktivitet. Mellan 2-4 timmar fanns ingen signifikant skillnad i glykogeninlagringshastighet mellan de båda kolhydraterna.

 

Just denna slutsats tyder väl snarare på att vitargo kan vara bra att dricka EFTER genomfört lopp men inte längre är 2 timmar efter då det är lika bra att övergå till denna studies standard "stärkelsesirap". Och vem använder sig av stärkelsesirap i sina laddningar och efterladdningar?

 

Hur kan man ur detta dra slutsatsen att det skulle vara bättre att dricka vitargo under

loppet istället för det jag tror den mer magvänliga blåbärssoppan ? Jag är ännu inte övertygad.[/quote']

Delar också din tveksamhet, Lars-Erik

 

Har varit en flitig användare av Vitargo, både elektrolyten under träning/tävling men även Carboloader som laddning och Protein efter långpass. Har dock senare tid använt Maxim Red Fruit Elektrolyte och den känns på nått sätt "lättare" och snällare för kroppen. Men det betyder ju inte att den funkar bättre än ex vatten eller blåbärssoppa. Med Vitargo har jag i bland upplevt att lusten att dricka det avtar med tid i ett lopp likt VL. För att inte tala om när man ska ladda enligt deras rekomenderade dos. Då kan jag säga att Carboloader Apelsin inte står högt i kurs!

 

En liten reflektion jag gjorde efter att snabbt tittat på testerna är att man först kör testpersonen slut i cykel/löpning för att sedan ge dryck. Tanken är väl att man fyller på hela tiden innan man blir slut och har man då konstant tillförsel har väl inte hastigheten ut i systemet någon betydelse, den sker ju konstant!?......förutsatt att magen pallar drycken givetvis. Som jag ser det är det mer ett bevis på att du återhämtar dig snabbare med Vitargo när du gått i väggen. Resonerar jag fel?

 

Den andra är att man pratar om Osmolalaitet och vikten av ett lågt tal. Det låga talet uppvisas med Carboloader medan man sedan rekomenderar Elektrolyten under tävling och vilken har en betydligt högre osmolalitet!?

 

Ett problem jag kan känna av att dricka sportdryck under träning/tävling är den "slemiga" hinna man får i munnen. Det ger en olust som inte känns bra, tycker jag. Här är faktiskt Maxim bättre än Vitargo. Jag har också experimenterat lite (gillar ju det:) ) med att blanda drycken med mycket lätt kolsyrat vatten. Det ger faktiskt en bättre känsla i munnen men det är inte lätt att hitta den ultimata doseringen. Min Soda Stream är inte ett under av perfektion......... för mycket kolsyra blir inte bra, som ni säkert kan tänka er!

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bra sida om detta:

http://www.maxtempo.se/profileview.php?id=3&PHPSESSID=7016cce89bd5299d4a7a15b8aa99724d

 

Enligt denna sida (och flera andra jag läst) är snabba kolhydrater inte bra vid kolhydratuppladdning (då det får kroppen att släppa ut insullin vilket medför sämre fettförbräning). Innehåller inte vitargo snabba kolhydrater? Vad har det för GI-index? Borde vara bättre att dricka vitargo under loppet istället.

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bra sida om detta:

http://www.maxtempo.se/profileview.php?id=3&PHPSESSID=7016cce89bd5299d4a7a15b8aa99724d

 

Mycket bra sida !

 

Enligt denna sida (och flera andra jag läst) är snabba kolhydrater inte bra vid kolhydratuppladdning (då det får kroppen att släppa ut insullin vilket medför sämre fettförbräning). Innehåller inte vitargo snabba kolhydrater? Vad har det för GI-index? Borde vara bättre att dricka vitargo under loppet istället.

Ingen fara. Du kan äta både långsamma och snabba. Snabba kan till och med vara en fördel ibland då dessa är mindre mättande. Att du får insulinsvängningar gör ju inget då du inte ska tävla under uppladdningsfasen.

Viktigt är dock att INTE drick sportdryck eller äta snabba kolhydrater 1-2tim före start, då är det långsamma som gäller. Annars riskerar du att få för mycket insulin och därmed en ökad risk för "reboundeffekt" dvs att du får en för låg blodsockernivå (känns som att gå in i väggen). När kroppen väl kommit igång kan du börja äta snabba kolhydrater igen utan risk.

Link to comment
Share on other sites

En fundering bara: Ibland vill debatterna mest handla om att visa att man har rätt genom att ta genvägar' date=' tex "Världens bästa inom det och det gör så, alltså är det så", "jag har testat den prepareringen av mina skidor och det kändes lätt så jag är övertygad". Visst har alla rätt till en åsikt, men jag anser själv att testforumet och diskussion ang sickling kontra vallning är riktigt bra, andra diskussioner handlar mer om att få göra sin stämma hörd.[/quote']

Men är det inte så människan är skapt , att alltid ta genvägar till det "perfekta".

Det ligger väl i lathetsgenen som alla bär på mer eller mindre. Alla söker väl den universala metoden för att få det bästa resultat som går att få oavsett om det gäller träning,kost,uppladdning eller vallning.Det är klart att man kan läsa sig till mycket som kan hjälpa en när det gäller dom här sakerna. Men i slutänden så finns det inte en metod som passar alla utan man måste hitta själv hitta den som passar. Men för att kunna få reda på olika vägar som man gå/prova så är det väl bra att folk gör sin "stämma hörd",

då får man valmöjligheter. När man skriver något i detta forumet kan man bara utgå från sig själv och vad man själv känner är bra, andra påståenden blir mindre värda!

Jag håller med dig, jag reagerade bara på att "sanningar" levererades med en väldans fart här

Link to comment
Share on other sites

[

 

Ett problem jag kan känna av att dricka sportdryck under träning/tävling är den "slemiga" hinna man får i munnen. Det ger en olust som inte känns bra, tycker jag. Här är faktiskt Maxim bättre än Vitargo. Jag har också experimenterat lite (gillar ju det:) ) med att blanda drycken med mycket lätt kolsyrat vatten. Det ger faktiskt en bättre känsla i munnen men det är inte lätt att hitta den ultimata doseringen. Min Soda Stream är inte ett under av perfektion......... för mycket kolsyra blir inte bra, som ni säkert kan tänka er!

Ett tips är att prova att blanda din egen sportdryck. Leta upp en bryggeributik och köp några påsar Maltodextrin (samma sak som Maxim's sportdrycker nästan uteslutande består av om de inte ändrat receptet). Finns även på http://www.humle.se/ för en billig peng. Lite dextrosol, lite salt och sedan smaksatt av någon blandsaft. Funkar kanon för mig.

 

 

 

Viktigt är dock att INTE drick sportdryck eller äta snabba kolhydrater 1-2tim före start, då är det långsamma som gäller. Annars riskerar du att få för mycket insulin och därmed en ökad risk för "reboundeffekt" dvs att du får en för låg blodsockernivå (känns som att gå in i väggen). När kroppen väl kommit igång kan du börja äta snabba kolhydrater igen utan risk.

Viktig synpunkt!

Insulinchock råkade jag ut för när jag skulle springa Lidingöloppet tillsammans med min sambo 2004. Åt en energikaka någon timme innan start och drack säkert 1-1,5 liter sportdryck fram tills starten. Efter 3 km börjar jag undra om jag öppnat för hårt. Vid första vätskekontrollen (efter 5 km eller vad det nu är) så är jag helt grön i ansiktet och har i princip gått in i väggen. Noll, och jag menar verkligen noll energi. Drar i mig några muggar sportdryck, en halv banan och några saltlakrits som jag får av en kompis som skulle langa lite extra. På mindre än 1 minut piggnar jag till igen och har sedan inga problem att fullfölja loppet. Ingen rolig upplevelse!

Link to comment
Share on other sites

Nu är förvirringen total (iallafall i min skalle) vad gäller Vitarogos Caroboloader. Är vi överens om att man under uppladdning, och i synnerhet timmarna före tävling, INTE skall äta snabba kolhydrater och att man under och efter tävling SKALL äta snabba kolhydrater? Vilken av kategorierna tillhör då Vitargo Carboloader (och för den delen alla andra preparat?) Den kan väl inte vara både snabb och långsam på samma gång? Jag trodde tidigare att den "extra stora molekylen" som Vitargo skryter med innebar att de hade tagit fram just en långsam kolhydrat som var bra att ladda med och dricka före tävling. Men när man SAMTIDIGT framhåller tester som visar hur SNABBT deras "medicin" åker ner i tunntarmen (och därmed, antar jag, vidare ut i blodet som glukos) känns det som om man försöker påstå två oförenliga saker på samma gång.
Link to comment
Share on other sites

Nu är förvirringen total (iallafall i min skalle) vad gäller Vitarogos Caroboloader. Är vi överens om att man under uppladdning, och i synnerhet timmarna före tävling, INTE skall äta snabba kolhydrater och att man under och efter tävling SKALL äta snabba kolhydrater? Vilken av kategorierna tillhör då Vitargo Carboloader (och för den delen alla andra preparat?) Den kan väl inte vara både snabb och långsam på samma gång? Jag trodde tidigare att den "extra stora molekylen" som Vitargo skryter med innebar att de hade tagit fram just en långsam kolhydrat som var bra att ladda med och dricka före tävling. Men när man SAMTIDIGT framhåller tester som visar hur SNABBT deras "medicin" åker ner i tunntarmen (och därmed, antar jag, vidare ut i blodet som glukos) känns det som om man försöker påstå två oförenliga saker på samma gång.

Man skall inte börja ta Carboloader på samma dag som loppet och speciellt inte 2 timmar innan start

Ett högt insulinpådrag innebär inte bara en ökad fettinlagring. Insulinet behövs för maximal inlagring av glykogen.

Jag vet att Bosse Engwall, SM-vinnare i Marathon (81?) och aktieguru (då vet nog de flesta vem han är) laddade med godis. Hemligheten är ju att hålla insulinet på en stabil nivå.

SÅ vi är inte överrens.

Men jag skall skicka frågan vidare till Energikakan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vi på Vitargo ska försöka reda ut detta.

1. Vitargo är en SNABB kolhydrat, som tex maltodextrin i övrigt. Högt GI(glykemiskt index)

 

2. I studier vid Karolinska Institutet har det visats att Vitargo är extra effektiv på att återinlagra glykogen i muskel och att dryck på denna kolhdrat har låg osmolalitet=drycken passerar magsäcken väldigt fort och ligger inte där och skvalpar.

 

Detta har man nytta av när man:

1. Återladdar kroppen med energi efter träning/tävling.

2. Vill ha en supereffektiv sportdryck som ger kroppen snabbast möjliga energi. I magsäcken stannar annars vanliga sportdrycker(socker, maltodextrin, stärkelsesirap mm) och kan ge obehagskänslor. Därav sportdryckers dåliga rykte...

 

Och

3. När man vill kolhydratladda inför tex Vasalopp, Vätternrundor mm, och KOMPLETTERA sin kost med kolhydratförstärkande tillskott. Vitargo rekommenderar att ladda tre dagar innan tävlingen, tex med 2 påsar Carboloader eller +Electrolyte mellan måltider, och sedan äta NORMALA protioner vid måltiderna. Detta underlättar för mag/tarmkanalen att smälta maten, och man slipper känna sig som om magen står i 4 hörn. OCH man får VÄTSKA på köpet om man kolhydratladdar med Vitargodricka, annars är risken stor att man dricker för lite vatten i förhållande till kolhydratintaget av pasta/ris/potatis. (Vetenskapen säger att det krävs ca 3 g vatten för att lagra 1 g glykogen/kolhydrat) i din muskel.)

 

När det gäller den vanliga träningsvardagen så är det korrekt att man äter långsamma kolhydrater i huvudsak vid måltiderna, med undantag för DIREKT efter träning.

Angående när man ska dricka Carboloader, så är det klokt att vara fulladdad till den dagen loppet körs, alltså ska man inte dricka en massa Vitargo 2 timmar innan start.

Vill man kan man för att få ett stabilt blodsocker och undvika hunger innan startsignal, smådricka vatten eller Vitargo TILLSAMMANS MED Energikakan TM(fibrer o frukt), så får man en jämn tillförsel av kolhydrater, och riskerar inte ett sk blodsockerfall precis när startskottet går. Blodsockerfall kan kännas som orkeslöshet en stund efter start, innan kroppen hunnit reglera balanssen igen, och det kan vara ödesdigert, speciellt för elitåkare.

 

MVH

Jeanette Blomster

Energikakan AB

 

Nu är förvirringen total (iallafall i min skalle) vad gäller Vitarogos Caroboloader. Är vi överens om att man under uppladdning' date=' och i synnerhet timmarna före tävling, INTE skall äta snabba kolhydrater och att man under och efter tävling SKALL äta snabba kolhydrater? Vilken av kategorierna tillhör då Vitargo Carboloader (och för den delen alla andra preparat?) Den kan väl inte vara både snabb och långsam på samma gång? Jag trodde tidigare att den "extra stora molekylen" som Vitargo skryter med innebar att de hade tagit fram just en långsam kolhydrat som var bra att ladda med och dricka före tävling. Men när man SAMTIDIGT framhåller tester som visar hur SNABBT deras "medicin" åker ner i tunntarmen (och därmed, antar jag, vidare ut i blodet som glukos) känns det som om man försöker påstå två oförenliga saker på samma gång.[/quote']

Man skall inte börja ta Carboloader på samma dag som loppet och speciellt inte 2 timmar innan start

Ett högt insulinpådrag innebär inte bara en ökad fettinlagring. Insulinet behövs för maximal inlagring av glykogen.

Jag vet att Bosse Engwall, SM-vinnare i Marathon (81?) och aktieguru (då vet nog de flesta vem han är) laddade med godis. Hemligheten är ju att hålla insulinet på en stabil nivå.

SÅ vi är inte överrens.

Men jag skall skicka frågan vidare till Energikakan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vi på Vitargo här;

 

När studien på Vitargo gjordes, gav man testpersoner en lösning med lika mycket kolhydrater per Liter, dvs samma koncentration och givetvis samma volym.

Eftersom Vitargo lämnade magsäcken nästan lika fort som vatten, pga ska låg osmolalitet, så kunde också Vitargo börja lagras som muskelglycogen snabbare än referensdrinken(blandning av maltodextrin/sockerlika kolhydrater). Därav att Vitargo lagrade bäst inom de 2 första timmarna, från 2-4 timmar fanns ju inte så mycket kolhydrater kvar i omloppet att lagras och värdet blev lågt.

För referensdrinken var det ju tvärtom, den gick långsamt från magsäck ut i blodet, och därför bör det ha funnits mer kolhydrater kvar att lagra i muskeln mellan 2-4 timmarsmätningen, där denna drink kunde öka i inlagringsvärde.

FÖR IDROTTARE är det viktigt att få en snabb inlagring, vilket man får med Vitargo, samt att om man vill ha en effektiv sportdryck, UNDVIKA TEX drycker som BLÅBÄRSSOPPA som sportdryck. Detta för att blåbärssoppa har hög koncentration av socker, jag tror mellan 12-14g socker per dl, en sportdryck gjord på sockerarter ska helst inte överstiga 7 g per dl, för att inte ge magproblem. Socker jämfört med Vitargo, stannar kvar LÄNGE i magsäcken, så blåbärssoppa är INTE skonsamt i detta fall.

Under Vasalopp, när man kanske inte alltid kan ta med egen sportdryck, rekommenderar vi att ALLTID ta en mugg blåbärssoppa/sportdryck + 1 mugg vatten, så späder man koncentrationen socker till ca 7%, som magen har större chans att tåla bra. Likaså med sportdrycker som innehåller enkla sockerarter(tex. glukos, sackaros, stärkelsesirap mm).

 

Hur kroppen tål dricka under arbete beror också på ansträngningsgrad, de som inte har så bråttom i spåret kan klara sig med varm choklad och smörgåsar, men ska man ut på Vasalopp eller motsvarande, och anstränga sig avsevärt, kan det vara skönt att använda dryck och tilltugg som man vet kroppen accepterar.

DVS, använd den sportdryck/tilltugg du vill ha under långlopp även under distansträningspass.

 

Läs gärna mer på www.energikakan.se eller www.vitargo.com

 

MVH

 

Jeanette Blomster

Energikakan AB

 

Sedan beror det också

 

Till enklare sport: Du påstod att det fanns vetenskapliga tester som talade för dundermedicinen Vitargo.

Kan du redovisa exakt hur dessa tester gjorts och exakt vad resultatet blev.

Eftersom jag vet att du vill kika själv så får du göra det! :-) http://www.energikakan.se/vetenskap.htm

Tack enklaresport' date=' även om du här kanske inte ggör dett ENKLARE utan möjligen krånglar till det genom att propagera för något som kanske inte behövs ?

 

Jag är lite konfunderad. En slutsats här är följande (direkt citerad från studien):

Resultat: Vitargo® lagrade in glykogen 70% snabbare än den "vanliga"

standardkolhydraten (stärkelsesirap) de första 2 timmarna efter avslutad

aktivitet. Mellan 2-4 timmar fanns ingen signifikant skillnad i glykogeninlagringshastighet mellan de båda kolhydraterna.

 

Just denna slutsats tyder väl snarare på att vitargo kan vara bra att dricka EFTER genomfört lopp men inte längre är 2 timmar efter då det är lika bra att övergå till denna studies standard "stärkelsesirap". Och vem använder sig av stärkelsesirap i sina laddningar och efterladdningar?

 

Hur kan man ur detta dra slutsatsen att det skulle vara bättre att dricka vitargo under loppet istället för det jag tror den mer magvänliga blåbärssoppan ? Jag är ännu inte övertygad.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Jo jag förstår att förvirringen snarare ökat än minskat under denna intressanta tråd.

Det är lite samma grej när det gäller valla och glid, ovallat, vallat..... =)

 

Jag tänkte mig försöka mig på att kortfattat dela med mig av mina erfarenheter. Inte sagt att det stämmer till 100%. Jag insåg från första stund för 6år sen när jag började träna inför VL hur viktig kosten är för att nå bra tränings- och tävlingsresultat och har lagt ner en del tid på att försöka ta reda på hur det fungerar.

 

Inför mitt 2:a VL tog jag hjälp av en kostexpert inför uppladdningen. Jag fick 3st lådor märkta tors, fre och lör. När jag öppnade lådorna trodde jag inte det var sant...hur mycket godis som helst. Jag frågad henne varför så mycket godis. Hon berättade att basen är grötfrukost/yougurt/flingor och pasta/ris till huvudmålen (lunch+middag) men att till mellanmål får man i sig mer kolhydrater med en mix av nästan fettfritt godis och energibars m.m. Bara att digga läget..

Jag minns att jag sista kvällen ringde henne och frågade om jag måste äta upp den sista påsen med äckligt sött godis..det behövde jag inte men då får du äta 4st stora gula eller gulbruna bananer istället....jag åt godiset....

Under loppet åt jag Gel och bullar blandat med sportdryck och blåbärssoppa och jag fick inga energisvackor alls.

 

Trots bra att upplägget fungerade har jag ändå valt att ändra uppladdning. Jag kände att jag behövde mer "mat". Jag tog efter en annan kostexpert som skrev ett par sidor i Vasalöparen året efter och det är utifrån hennes koncept jag kört de sista årens uppladdning (finns under en annan tråd). Jag har gjort lite småjusteringar under årens lopp och till i år kommer jag försöka plocka med mig någon form pannkaka eller liknande att stoppa i mig under loppet.

 

Jag har även kollat upp det här med snabba kolhydrater i uppladdningen på annat håll (bl.a Fredrik Paulin) och är man vältränad så kan det t.o.m vara en fördel att "toppa" uppladdningen med snabba kolhydrater (GI >=90). Detta kan då ge en bättre glykogeninlagring. Fredrik menar att om man är vältränad så har man också en bra fettförbränning och en hög "insulinkänslighet". Är man nybörjare eller i starten av sin "VL-karriär" kanske det inte är att rekommendera. Då håller man sig till mellanhögt GI (70-90).

 

Det här är mina erfarenheter. Vore kul om andra ville dela med sig av sina. Vore intressant att få ett uppladdningsförslag av Jonas Colting som tror på ett annat upplägg.

 

Det finns säkert många varianter som fungerar. Frågan bara är hur mycket man orkar testa. Det är ju inte direkt kul att kostladda.... =)

 

Keep on eating..........

Link to comment
Share on other sites

Fundering:

 

Om man ligger på hög intensitet bränner man också högre andel kolhydrat än om man ligger på lägre intensitet då man bränner mera fett, eller hur?

 

Det borde innebära att en elitåkare eller "elitmotionär" som dessutom har kortare åktid och högre intensitet än en medelmotionär också borde vara mer beroende av kolhydratladdning än den senare, är det feltänkt?

 

Kan det isåfall delvis förklara de indivudella skillnader som vi märker?

Vid ett föredrag med Staffan Larsson sa han att pulsen är hög för eliten även vid ett Vasalopp skillde bara några slag jämfört med tex millopp. För egen del är skillnaden mkt större vilket även borde ha påverkan på förbräninngen.

 

Rimligen borde även den längre åktiden spela, det är skillnad att vara ute 4 eller 7 timmar.

Förmoldigen har även Colting och Rune Larsson en lägre intensitet eftersom deras tävlingstider kan beroende på kraftprov ligga på ungefär Vasaloppsmotionärens i tid.

 

Kan det ligga något i detta resonemang?

 

För övrigt så är hela kostvetenskapen minerat område där kostexperter/forskare står emot varandra och med hjälp av olika undersökningar,forskning etc på vetenskapliga grunder hävdar mer eller mindre motsatta uppfattningar. Hittade efter lite googlande en monstertråd VoF:s (Vetenskap och folkbildning) på ca 150 sidor där man diksuterade olika dieter och näringsämnen utan att nå konsensus.

Link to comment
Share on other sites

FÖR IDROTTARE är det viktigt att få en snabb inlagring, vilket man får med Vitargo, samt att om man vill ha en effektiv sportdryck, UNDVIKA TEX drycker som BLÅBÄRSSOPPA som sportdryck. Detta för att blåbärssoppa har hög koncentration av socker, jag tror mellan 12-14g socker per dl, en sportdryck gjord på sockerarter ska helst inte överstiga 7 g per dl, för att inte ge magproblem. Socker jämfört med Vitargo, stannar kvar LÄNGE i magsäcken, så blåbärssoppa är INTE skonsamt i detta fall.

Generellt så håller jag med om att socker, eller kanske ännu mer rätt, fruktos kan vara problematiskt för magen. Men blåbärssoppa innehåller ju inte bara socker. Osötad blåbärssoppa fungerar för många oerhört bra vid tex magsjuka eller allmänna magproblem så något är det i blåbär som faktiskt är bra för magen.

Personligen har jag inga problem alls med blåbärssoppa under vasaloppet medans däremot Vitargo Carboloader gett mig magproblem under laddning, så det hela är som tidigare sagts otroligt individuellt. Men visst, ur perspektivet hur länge sockret stannar kvar, så ok.

Link to comment
Share on other sites

Intressant fundering.

Visst är det så, ju längre puls under loppet desto mer fett som bränsle.

Jag tror ändå att bägge kategorierna behöver "full laddning". Efter ca 2tim åkning börjar det hända grejer även om man åker i relativt lugnt tempo.

 

Kolla in nedan länk ur Martin Larssons dagbok. Gå längre ner innan och efter VL 2005 och 2006. Här ser man hans pulskurvor och kommentarer innan och efter loppen. Tar upp kostladdning m.m m.m Mycket intressant läsning.

 

http://www.malar.se/default.aspx?page=dagbok

Link to comment
Share on other sites

Jag har också upplevt att pizza dagen innan ger mycket engergi till loppet. Nu undrar jag om det är bra att äta fett lite innan? Jag kan tänka mig att det finns bättre fett att äta än den som ligger på pizzan.

 

Vad tror ni om att ladda upp genom att dricka ett par dl olja dagen innan tävling? Går det att tillgodose sig den engergin under loppet?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vi på Vitargo ska försöka reda ut detta.

1. Vitargo är en SNABB kolhydrat, som tex maltodextrin i övrigt. Högt GI(glykemiskt index)

 

2. I studier vid Karolinska Institutet har det visats att Vitargo är extra effektiv på att återinlagra glykogen i muskel och att dryck på denna kolhdrat har låg osmolalitet=drycken passerar magsäcken väldigt fort och ligger inte där och skvalpar.

 

Detta har man nytta av när man:

1. Återladdar kroppen med energi efter träning/tävling.

2. Vill ha en supereffektiv sportdryck som ger kroppen snabbast möjliga energi. I magsäcken stannar annars vanliga sportdrycker(socker, maltodextrin, stärkelsesirap mm) och kan ge obehagskänslor. Därav sportdryckers dåliga rykte...

 

Och

3. När man vill kolhydratladda inför tex Vasalopp, Vätternrundor mm, och KOMPLETTERA sin kost med kolhydratförstärkande tillskott. Vitargo rekommenderar att ladda tre dagar innan tävlingen, tex med 2 påsar Carboloader eller +Electrolyte mellan måltider, och sedan äta NORMALA protioner vid måltiderna. Detta underlättar för mag/tarmkanalen att smälta maten, och man slipper känna sig som om magen står i 4 hörn. OCH man får VÄTSKA på köpet om man kolhydratladdar med Vitargodricka, annars är risken stor att man dricker för lite vatten i förhållande till kolhydratintaget av pasta/ris/potatis. (Vetenskapen säger att det krävs ca 3 g vatten för att lagra 1 g glykogen/kolhydrat) i din muskel.)

 

När det gäller den vanliga träningsvardagen så är det korrekt att man äter långsamma kolhydrater i huvudsak vid måltiderna, med undantag för DIREKT efter träning.

Angående när man ska dricka Carboloader, så är det klokt att vara fulladdad till den dagen loppet körs, alltså ska man inte dricka en massa Vitargo 2 timmar innan start.

Vill man kan man för att få ett stabilt blodsocker och undvika hunger innan startsignal, smådricka vatten eller Vitargo TILLSAMMANS MED Energikakan TM(fibrer o frukt), så får man en jämn tillförsel av kolhydrater, och riskerar inte ett sk blodsockerfall precis när startskottet går. Blodsockerfall kan kännas som orkeslöshet en stund efter start, innan kroppen hunnit reglera balanssen igen, och det kan vara ödesdigert, speciellt för elitåkare.

 

MVH

Jeanette Blomster

Energikakan AB

 

Nu är förvirringen total (iallafall i min skalle) vad gäller Vitarogos Caroboloader. Är vi överens om att man under uppladdning' date=' och i synnerhet timmarna före tävling, INTE skall äta snabba kolhydrater och att man under och efter tävling SKALL äta snabba kolhydrater? Vilken av kategorierna tillhör då Vitargo Carboloader (och för den delen alla andra preparat?) Den kan väl inte vara både snabb och långsam på samma gång? Jag trodde tidigare att den "extra stora molekylen" som Vitargo skryter med innebar att de hade tagit fram just en långsam kolhydrat som var bra att ladda med och dricka före tävling. Men när man SAMTIDIGT framhåller tester som visar hur SNABBT deras "medicin" åker ner i tunntarmen (och därmed, antar jag, vidare ut i blodet som glukos) känns det som om man försöker påstå två oförenliga saker på samma gång.[/quote']

Man skall inte börja ta Carboloader på samma dag som loppet och speciellt inte 2 timmar innan start

Ett högt insulinpådrag innebär inte bara en ökad fettinlagring. Insulinet behövs för maximal inlagring av glykogen.

Jag vet att Bosse Engwall, SM-vinnare i Marathon (81?) och aktieguru (då vet nog de flesta vem han är) laddade med godis. Hemligheten är ju att hålla insulinet på en stabil nivå.

SÅ vi är inte överrens.

Men jag skall skicka frågan vidare till Energikakan.

Härligt att vi fått ett Blomster på tråden och som dessutom förklarar hur vi skall använda dunderdrycken Vitargo, som jag klarat mig utan i 33 Vasalopp (+6 öppna spår) men som nu ser helt oumbärligt ut.

 

Men, även jag försöker ju ta till mig nymodigheter och har prövat idag på mitt slutpass (60 km. på Ormberget) inför öppna spåren. Det positiva vara att jag inte fick ont i magen men jag kunde heller inte märka någon positiv effekt jämfört med den blåbärssoppa jag vanligen använder.

 

Jag tycker att 1. och 2. ovan kan ha stöd i den forskningsrapport som Blomster Jeanette refererar till men jag har svårt att förstå 3., det spelar väl inte någon roll vid laddning i tre dar om det laddas lite fortare t.ex. med Vitargo. Det viktiga är väl att man blir fulladdad om det tar någon timme mer eller mindre kan väl inte ha någon betydelse , eller ?

 

Anm 1: Eftersom det ser ut som att min mage klarar även denna dunderdryck så överväger jag att utnyttja detta när jag åkt öppet spår första dagen, då kan det ju vara viktigt att kunna ladda snabbt till dag 2. Dessutom avser jag att som ifjol gnaga i mig ett par energikakor under första loppet med tanke på dagen därpå, och det borde väl glädja

vårt nya Blomster på tråden.

 

Åker du skidor själv (t.ex. Vasaloppet) Jeanette ?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Vi på Vitargo ska försöka reda ut detta.

1. Vitargo är en SNABB kolhydrat' date=' som tex maltodextrin i övrigt. Högt GI(glykemiskt index)

 

2. I studier vid Karolinska Institutet har det visats att Vitargo är extra effektiv på att återinlagra glykogen i muskel och att dryck på denna kolhdrat har låg osmolalitet=drycken passerar magsäcken väldigt fort och ligger inte där och skvalpar.

 

Detta har man nytta av när man:

1. Återladdar kroppen med energi efter träning/tävling.

2. Vill ha en supereffektiv sportdryck som ger kroppen snabbast möjliga energi. I magsäcken stannar annars vanliga sportdrycker(socker, maltodextrin, stärkelsesirap mm) och kan ge obehagskänslor. Därav sportdryckers dåliga rykte...

 

Och

3. När man vill kolhydratladda inför tex Vasalopp, Vätternrundor mm, och KOMPLETTERA sin kost med kolhydratförstärkande tillskott. Vitargo rekommenderar att ladda tre dagar innan tävlingen, tex med 2 påsar Carboloader eller +Electrolyte mellan måltider, och sedan äta NORMALA protioner vid måltiderna. Detta underlättar för mag/tarmkanalen att smälta maten, och man slipper känna sig som om magen står i 4 hörn. OCH man får VÄTSKA på köpet om man kolhydratladdar med Vitargodricka, annars är risken stor att man dricker för lite vatten i förhållande till kolhydratintaget av pasta/ris/potatis. (Vetenskapen säger att det krävs ca 3 g vatten för att lagra 1 g glykogen/kolhydrat) i din muskel.)

 

När det gäller den vanliga träningsvardagen så är det korrekt att man äter långsamma kolhydrater i huvudsak vid måltiderna, med undantag för DIREKT efter träning.

Angående när man ska dricka Carboloader, så är det klokt att vara fulladdad till den dagen loppet körs, alltså ska man inte dricka en massa Vitargo 2 timmar innan start.

Vill man kan man för att få ett stabilt blodsocker och undvika hunger innan startsignal, smådricka vatten eller Vitargo TILLSAMMANS MED Energikakan TM(fibrer o frukt), så får man en jämn tillförsel av kolhydrater, och riskerar inte ett sk blodsockerfall precis när startskottet går. Blodsockerfall kan kännas som orkeslöshet en stund efter start, innan kroppen hunnit reglera balanssen igen, och det kan vara ödesdigert, speciellt för elitåkare.

 

MVH

Jeanette Blomster

Energikakan AB

 

Man skall inte börja ta Carboloader på samma dag som loppet och speciellt inte 2 timmar innan start

Ett högt insulinpådrag innebär inte bara en ökad fettinlagring. Insulinet behövs för maximal inlagring av glykogen.

Jag vet att Bosse Engwall, SM-vinnare i Marathon (81?) och aktieguru (då vet nog de flesta vem han är) laddade med godis. Hemligheten är ju att hålla insulinet på en stabil nivå.

SÅ vi är inte överrens.

Men jag skall skicka frågan vidare till Energikakan.

Härligt att vi fått ett Blomster på tråden och som dessutom förklarar hur vi skall använda dunderdrycken Vitargo, som jag klarat mig utan i 33 Vasalopp (+6 öppna spår) men som nu ser helt oumbärligt ut.

 

Men, även jag försöker ju ta till mig nymodigheter och har prövat idag på mitt slutpass (60 km. på Ormberget) inför öppna spåren. Det positiva vara att jag inte fick ont i magen men jag kunde heller inte märka någon positiv effekt jämfört med den blåbärssoppa jag vanligen använder.

 

Jag tycker att 1. och 2. ovan kan ha stöd i den forskningsrapport som Blomster Jeanette refererar till men jag har svårt att förstå 3., det spelar väl inte någon roll vid laddning i tre dar om det laddas lite fortare t.ex. med Vitargo. Det viktiga är väl att man blir fulladdad om det tar någon timme mer eller mindre kan väl inte ha någon betydelse , eller ?

 

Anm 1: Eftersom det ser ut som att min mage klarar även denna dunderdryck så överväger jag att utnyttja detta när jag åkt öppet spår första dagen, då kan det ju vara viktigt att kunna ladda snabbt till dag 2. Dessutom avser jag att som ifjol gnaga i mig ett par energikakor under första loppet med tanke på dagen därpå, och det borde väl glädja

vårt nya Blomster på tråden.

 

Åker du skidor själv (t.ex. Vasaloppet) Jeanette ?

Eftersom Jeanette nu blir mammaledig så har hon bett mig (!) att kommentera vidare frågor men det kan jag förstås inte göra i deras namn. Men jag kan försöka att besvara så gott det går.

Så nu är det bebis som väntar! :-)

Link to comment
Share on other sites

Enklaresport, vad menar du med detta ?

"Eftersom Jeanette nu blir mammaledig så har hon bett mig (!) att kommentera vidare frågor men det kan jag förstås inte göra i deras namn. Men jag kan försöka att besvara så gott det går.

Så nu är det bebis som väntar! :-)"

 

OK, jag tar dig på orden.

Hur är du relaterad till Jeanette och denna bebis ?

 

till både Jeanette och dig: Jag smyger nog in någon Vitargo Corboloader även i min uppladdning iår, även om ni inte kan förklara för mig teoretiskt varför jag skall göra så med stöd av forskningsrapporten. Det är säkert heller inte SÄMRE än andra kolhydrater man får i sig och jag tål det uppen barligen bra.

 

Tyvärr har helgens hårdkörning gjort att jag har fått lite ont i ryggslutet men det skall väl rätta till sig till helgen. Jag kanske söker upp dig om du är i Mora och sicklar.

* Kommer du att vara det ?

Link to comment
Share on other sites

Enklaresport, vad menar du med detta ?

"Eftersom Jeanette nu blir mammaledig så har hon bett mig (!) att kommentera vidare frågor men det kan jag förstås inte göra i deras namn. Men jag kan försöka att besvara så gott det går.

Så nu är det bebis som väntar! :-)"

 

OK, jag tar dig på orden.

Hur är du relaterad till Jeanette och denna bebis ?

 

till både Jeanette och dig: Jag smyger nog in någon Vitargo Corboloader även i min uppladdning iår, även om ni inte kan förklara för mig teoretiskt varför jag skall göra så med stöd av forskningsrapporten. Det är säkert heller inte SÄMRE än andra kolhydrater man får i sig och jag tål det uppen barligen bra.

 

Tyvärr har helgens hårdkörning gjort att jag har fått lite ont i ryggslutet men det skall väl rätta till sig till helgen. Jag kanske söker upp dig om du är i Mora och sicklar.

* Kommer du att vara det ?

Oj, oj! Nej, jag är inte ett dugg relaterad till Jeanette och hennes kommande bebis! Sorry om det lät som det!

På Jeanette så lät det som om det inte alls var läge för henne att följa Skidforum nu pga den kommande bebisen och hon hade då bett mig att försöka svara på frågor. Så var det med det!

Jag kommer att vara i Mora och sickla men tyvärr inte i anslutning till ståndet jag fått vara vid utan det blir ngn kilometer därifrån så det blir ett jäkla springande. I dagsläget så har jag tänkt att stänga ståndet mellan kl. 17:00-19:00 och sickla upp de skidor som folk har lämnat in. Har de bråttom så får de komma till det ställe där jag skall vara och sickla och hämta skidorna. Sen åker jag tillbaka några timmar igen till ståndet. Jag har med några rundstavar så boka gärna upp dem ifall Ni vill! En skall iaf Lars-Erik ha! :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...