Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningsupplägg?


Cerre

Recommended Posts

När man läser här på forumet så verkar många dela upp året i 3 olika perioder. Grundträning med mycket mängd. Tävlingsförberedelse som innehåller mer intervallträning och en tävlingsperiod. 

Detta låter väldigt bra om man enbart satsar på skidor. Men hur gör ni som tävlar på t.ex. rullskidor, löpning och cykel? Då är det ju tävlingssäsong hela året och någon lugn grundträningsperiod blir det ju aldrig.

 

Hur lägger ni upp er träning när snön smält bort?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat kring hur man bör fördela mellan löpning och skidor.

 

Senaste året har det blivit ungefär 4 pass skidor/rullskidor samt 2 pass löpning per vecka under vinterhalvåret. Under sommarhalvåret tvärtom med 4 pass löpning och 2 pass rullskidor. De passen kan ju varieras för att få fram eventuell formtoppning. Nu under våren blir kvalitetspassen i löpning och rullskidor kör jag endast lugnt till medelhårt.

Link to comment
Share on other sites

Just 3 fas upplägget är väldigt individuellt hur man vill göra.

Det är inte en satt ram med ett visst system som bör följas utan mer ett verktyg för att få träningen genomförd på olika nivåer.

Jag gör lite tvärtom och kör nu i fas 1 där jag fokuserar på att hålla vinterns träning färsk och samtidigt försöka förbättra den.

styrka samt rullskidor ingår i denna fas för mig, och inte några överdrivna mängder utan försöka hålla det på en lagom nivå fram till semestern.

 

Under semesterperioden börjar min Fas2 träning och då går jag över helt till rullskidor där jag alternerar mina pass beroende på vilka väderförhållanden som råder. Det ända jag inte tummar på är tänkte pass! Regnar det så kör jag ändå, men dessa pass blir väldigt sälla högintensiva då det är svårt att få ut vettig data som ger indikationer på träningseffekten. 

 

Fas3 startar i höst där jag går in i en period med återigen styrka balanserat med korta hårda rullskids pass.

backintervaller blandat med kortare pass på bara någon mil stakning för att fresta magen inför vinterns kommande upplägg där stakning ofta står på schemat.

 

Vintern kommer också få speciellt upplägg beroende på snömängd men det sparar jag lite på.

 

Om just träning så finner jag väldigt sälla någon som skriver om frekvensträning och dess fördelar.

Provat detta flertalet gånger vintern som var och finner stora fördelar med detta och även att jag är egentligen en för svag stakare.

Såg något klipp där några använder metronom för att följa ett mönster med stav i sättningarna.

väldigt intressant då jag upplever många stakare som har kort frekvens på platten vilket inte ger så mycket moment framåt, men en betydligt bättre fördel uppför.

Stakade hela ÖSS och märkte att där jag tog mest var just i uppförs bakarna där jag hade nytta av en högre frekvens.

Vore kanske på sin plats för en egen tråd men vill bara nämna det.

Link to comment
Share on other sites

När man läser här på forumet så verkar många dela upp året i 3 olika perioder. Grundträning med mycket mängd. Tävlingsförberedelse som innehåller mer intervallträning och en tävlingsperiod. 

Detta låter väldigt bra om man enbart satsar på skidor. Men hur gör ni som tävlar på t.ex. rullskidor, löpning och cykel? Då är det ju tävlingssäsong hela året och någon lugn grundträningsperiod blir det ju aldrig.

 

Hur lägger ni upp er träning när snön smält bort?

 

Jag tänker att det är viktigt att tänka igenom vilka tävlingar som verkligen är viktiga och vilka som är mindre viktiga. Personligen är ett normalår för mig ungefär så här:

 

A-tävlingar (de tävlingar som hela upplägget inriktar sig på)

Höstmaraton (t.ex. Växjö i okt)

Vasaloppet

---

har också haft 1/2-IronMan, Lidingölopp m.m. här men aldrig mer än 2.

I år blir det Vasalopp och BAMM.

 

B-tävlingar (tävlingar som ändrar upplägget 1-2 veckor)

Oftast inga. Kanske O-ringen eftersom det är så pass många dagar, men rent prioriteringsmässigt är det mer en c-tävling.

 

C-tävlingar (tävlingar som ändrar upplägget 3-4 dagar)

Seedningslopp till Vasaloppet

Några multisportlopp

25manna

Tjoget

Lidingöloppet (15km)

 

D-tävlingar (tävlingar som inte ändrar upplägget alls)

övriga orienteringstävlingar

kanske nåt millopp

troligtvis ett par KM i lite olika sporter

 

Har man bara två tävlingar där man verkligen tycker att formtoppning och annat spelar stor roll så är det inte så svårt att lägga upp en bra träning tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...