Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lngdlandslagets tvlingsdrkt 2018/2019

Filmen om skidjuniorerna snart klar

Stockholms barn och ungdomar intog Bosn

Landslagslger i Val Senales stlls in

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Keramiska lager


  • Vänligen logga in för att kunna svara
34 svar till detta ämne

#1
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
Hur mkt bang får man för pengarna med keramiska lager? Finns det några ovetenskapliga rulltester? Skistart video där Henrik rullar hjul finns ju. Men för 100kr lagret blir det 800kr för ett rullpar! Är det bara för pryl-mamils?

Vad säger Huselius tex? :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#2
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Moderators
  • 4 964 inlägg
SKF Downhill fungerar också bra och är inte så dyra! De dög till att rulla i täten på Alliansloppet och slog Brink i Idre ifjol. :)

#3
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
Har du nåt bra ställe o köpa skf downhill? Är det alltid samma lager till klassiska som skate som elpex som swenor etc
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#4
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 175 inlägg

Jag säger att torrrulla ett par hjul och titta på hur länge dom rullar har ingen som helst betydelse hur fort skidorna går när man åker på dom. Se är det ju ändå skillnad på hur dom rullar när dom är kalla och efter en kilomter när fett har blivit varmt. Men tänk på att hur dom rullar när ni testarmed handen har ingen betydelse, tror man det vet man inte hur det fungerar.

Men keramiska lager ger lite lite extra fart. Men jag rekommenderar det bara när det är torr asfalt, aldrig när det är regnig och vått, då är vanliga stållager bättre. även om det är skillnad på dessa lager också såklart.



#5
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 175 inlägg

Glömde en sak. Det är samma storlek på lager i alla fabrikat, dom passar oavsett om det är swenor, Swix, skigo, elpex, eagle eller vad det är.



#6
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
Stort tack Håkan
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#7
Vasa

Vasa

    Veteran

  • Moderators
  • 4 964 inlägg

Hittar inte något ställe som har i lager, verkar som de eventuellt slutat tillverkats?

Det är sådana här jag menar i varje fall:

www.hollywood.se/downhill-speedskater/p/7190



#8
MD

MD

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 18 inlägg
http://www.kullagerg...c-7--rostfritt-

#9
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg

http://www.kullagerg...c-7--rostfritt-


Slutsåld

Jag vill ha skf lager :)
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#10
Carl A

Carl A

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 053 inlägg

rotera i Täby (hur klistrar man in länk!!??)

 

hade skf (är ganska säker på det var skf) för ngt år sedan iaf. (om de ej kan skicka eller om det är dyrt m frakt, PM:a så kvistar jag förbi, köper o skickar)



#11
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 977 inlägg

Äntligen, kullagerfrågor! Klart det spelar roll hur lätt hjulen rullar, så där har du ju fel Håkan, sedan att det inte spelar så stor roll är ju en annan sak. Så jag har självklart keramiska lager när jag tävlar på rullisar och bryr mig, ungefär som att jag petade på Swix hwc varm på skidorna till Vasaloppet. Blir det bättre, jag marginellt, är det värt pengarna, nej, annat är mycket viktigare, lager sitter inte i kläm, backspärrsmotstånd och så självklart det viktigaste, hjulmaterialet.



#12
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
Ah stort tack Carl A. Mailade Rotera.

Det här med backspärren får bli nästa grej att labba med då. Finns det krav på att ha spärren? Tänker mig att eliten i tex alliansloppet stakar hela vägen ändå. Dom får väl låneskidor iofs? Lite som att åka ovallat.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#13
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 175 inlägg

Jag har inte fel Rotebrostakaren. För du skriver ju sen att det inte spelar någon roll. Det jag vill ha sagt är att ett hjul som bara snurrar några varv kan gå precis lika fort som ett hjul som snurrar i 5 min.

Men om det knappt går runt är man provar för hand så är det ju fel såklart.

Men jag anser inte att man kan avgöra hur fort en skida år bara genom att rulla på det, så enkelt är det inte.

 

Men precis som Rotebrostakaren skriver är det mycket viktigare att lager inte sitter i kläm, att det inte nyper, och att backspärren går bra. Dom faktorerna är ju viktigare än lagret. hjulmaterialet allra viktigast såklart.

 

Men jag tävlar också på keramiska lager, har oftast väldigt bra rull, men har råkat ut för problem i skitiga förhållanden också. T.ex. Viaredsloppet ifjol så hade jag otroligt bra skidor innan loppet när vi testade, under första halvan av loppet hade jag klart bäst rull i min klunga, det var märkbart stor skillnad. Men efter halva loppet började jag bli frånrullad nerför mer och mer. Det var riktigt blöt och grusigt lopp, när jag tog isär hjulen efter loppet så var det gott om grus i lagren. Det var det som gjorde jag tappade fart. Tror inte jag skulle ha tappat fart på torr asfalt.
Men jag kommer fortsätta "trimma" det känns ju bra, och tror man på det går det fortare.



#14
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 175 inlägg

Angående frågan om backspärr, så finns det en regel i Sverige som säger att det är krav på backspärr ja. Man måste alltså ha backspärr på svenska klassiska rullskidlopp.



#15
peter67

peter67

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Det stämmer att man kan inte avgöra hur lättrullad en rullskida är genom att rulla på hjulen med händerna . Kontaktsituationen vid noll last i lagret är inte samma som den last åkarens vikt motsvarar. För att få så lättrullad skida som möjligt ska lagren ha så lire friktion som möjligt. Det styrs till stor del av ansmygningen som är relationen mellan lagerringarnas (inner och ytterring) diametrar och kulans radie . Man kan minimera ett lagers friktion genom att laborera med ansmygning i designen. I praktiken går det inte som privatperson att komma i besittning av det. Det vore som att önska en Volvo xc60 med 7 växlar.
Keramiska lager har kulor i keramiskt material. Dessa påverkas inte av värmebildningen och är formstabila till skillnad från stålkulor. Keramiska lager kan ha en liten viss bättre prestanda än standardlager men är bra mkt dyrare. Däremot har keramiska lager mycket längre livslängd då det klarar av smutspartiklar bättre. Om det är regnväder spelar ingen roll.

#16
Jolar

Jolar

    Ny medlem

  • Members
  • 6 inlägg

Då motståndet i vanliga rulllager är _extremt_ litet blir det ingen skillnad i praktiken med keramiska lager.



#17
peter67

peter67

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Rullskidor använder sig inte av rullager utan av kullager. Ett rullager har linjekontakt mellan rulle och ringar under det att ett kullager har punktkontakt mellan kula och ringar. Det finns skillnader i friktion mellan olika tillverkare pga variation i tillverkning, kvalitet, intern geometri mm. En detalj med keramiska lager som ger något snabbare rullskidor är smörjningsaspekten. Fettsmorda standardlager har en viss friktion som kommer från att kulor och hållare flyttar runt smörjfettet inuti lagret, sk. "churning". Tar man bort smörjfettet i lagret och endast använder olja slipper man detta men löper också hög risk att lagret havererar. Keramiska lager har inte samma problematik. Keramiska lager med smörjning av lite tunn olja är ett bra recept om man letar sekunder.

#18
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 091 inlägg

Ni som kör på keramiska lager på tävling, hur ofta servar ni dom? Efter varje tävling? Eller bara om det har regnat under tävlingen? Vilken olja bör man använda? 


ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#19
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
ok! 800kr för byta till keramiska lager känns inte värt för en motionär. Jag får bita i det sura äpplet och träna lite hårdare helt enkelt. fan.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#20
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 774 inlägg

Ni som kör på keramiska lager på tävling, hur ofta servar ni dom? Efter varje tävling? Eller bara om det har regnat under tävlingen? Vilken olja bör man använda?


Någon som vet hur man servar/smörjer oljesmorda lager?
Jag har ju skaffat dessa nu och det rullar bra men hur sköter jag dem?
De gamla fettsmorda rörde jag inte innan jag bytte dem efter 490 mil...




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar