Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Keramiska lager


skogsvakt

Recommended Posts

Jag säger att torrrulla ett par hjul och titta på hur länge dom rullar har ingen som helst betydelse hur fort skidorna går när man åker på dom. Se är det ju ändå skillnad på hur dom rullar när dom är kalla och efter en kilomter när fett har blivit varmt. Men tänk på att hur dom rullar när ni testarmed handen har ingen betydelse, tror man det vet man inte hur det fungerar.

Men keramiska lager ger lite lite extra fart. Men jag rekommenderar det bara när det är torr asfalt, aldrig när det är regnig och vått, då är vanliga stållager bättre. även om det är skillnad på dessa lager också såklart.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen, kullagerfrågor! Klart det spelar roll hur lätt hjulen rullar, så där har du ju fel Håkan, sedan att det inte spelar så stor roll är ju en annan sak. Så jag har självklart keramiska lager när jag tävlar på rullisar och bryr mig, ungefär som att jag petade på Swix hwc varm på skidorna till Vasaloppet. Blir det bättre, jag marginellt, är det värt pengarna, nej, annat är mycket viktigare, lager sitter inte i kläm, backspärrsmotstånd och så självklart det viktigaste, hjulmaterialet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fel Rotebrostakaren. För du skriver ju sen att det inte spelar någon roll. Det jag vill ha sagt är att ett hjul som bara snurrar några varv kan gå precis lika fort som ett hjul som snurrar i 5 min.

Men om det knappt går runt är man provar för hand så är det ju fel såklart.

Men jag anser inte att man kan avgöra hur fort en skida år bara genom att rulla på det, så enkelt är det inte.

 

Men precis som Rotebrostakaren skriver är det mycket viktigare att lager inte sitter i kläm, att det inte nyper, och att backspärren går bra. Dom faktorerna är ju viktigare än lagret. hjulmaterialet allra viktigast såklart.

 

Men jag tävlar också på keramiska lager, har oftast väldigt bra rull, men har råkat ut för problem i skitiga förhållanden också. T.ex. Viaredsloppet ifjol så hade jag otroligt bra skidor innan loppet när vi testade, under första halvan av loppet hade jag klart bäst rull i min klunga, det var märkbart stor skillnad. Men efter halva loppet började jag bli frånrullad nerför mer och mer. Det var riktigt blöt och grusigt lopp, när jag tog isär hjulen efter loppet så var det gott om grus i lagren. Det var det som gjorde jag tappade fart. Tror inte jag skulle ha tappat fart på torr asfalt.
Men jag kommer fortsätta "trimma" det känns ju bra, och tror man på det går det fortare.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att man kan inte avgöra hur lättrullad en rullskida är genom att rulla på hjulen med händerna . Kontaktsituationen vid noll last i lagret är inte samma som den last åkarens vikt motsvarar. För att få så lättrullad skida som möjligt ska lagren ha så lire friktion som möjligt. Det styrs till stor del av ansmygningen som är relationen mellan lagerringarnas (inner och ytterring) diametrar och kulans radie . Man kan minimera ett lagers friktion genom att laborera med ansmygning i designen. I praktiken går det inte som privatperson att komma i besittning av det. Det vore som att önska en Volvo xc60 med 7 växlar.

Keramiska lager har kulor i keramiskt material. Dessa påverkas inte av värmebildningen och är formstabila till skillnad från stålkulor. Keramiska lager kan ha en liten viss bättre prestanda än standardlager men är bra mkt dyrare. Däremot har keramiska lager mycket längre livslängd då det klarar av smutspartiklar bättre. Om det är regnväder spelar ingen roll.

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor använder sig inte av rullager utan av kullager. Ett rullager har linjekontakt mellan rulle och ringar under det att ett kullager har punktkontakt mellan kula och ringar. Det finns skillnader i friktion mellan olika tillverkare pga variation i tillverkning, kvalitet, intern geometri mm. En detalj med keramiska lager som ger något snabbare rullskidor är smörjningsaspekten. Fettsmorda standardlager har en viss friktion som kommer från att kulor och hållare flyttar runt smörjfettet inuti lagret, sk. "churning". Tar man bort smörjfettet i lagret och endast använder olja slipper man detta men löper också hög risk att lagret havererar. Keramiska lager har inte samma problematik. Keramiska lager med smörjning av lite tunn olja är ett bra recept om man letar sekunder.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Ni som kör på keramiska lager på tävling, hur ofta servar ni dom? Efter varje tävling? Eller bara om det har regnat under tävlingen? Vilken olja bör man använda?

 

Någon som vet hur man servar/smörjer oljesmorda lager?

Jag har ju skaffat dessa nu och det rullar bra men hur sköter jag dem?

De gamla fettsmorda rörde jag inte innan jag bytte dem efter 490 mil...

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur man servar/smörjer oljesmorda lager?

Jag har ju skaffat dessa nu och det rullar bra men hur sköter jag dem?

De gamla fettsmorda rörde jag inte innan jag bytte dem efter 490 mil...

Efter att ha gått igenom tråden drar jag slutsatsen att keramiska lager rullar bättre i torra förhållande, men har sämre förmåga att stå emot smuts o vatten i regniga förhållanden. Det måste väl vara fettet i vanliga lager som hindrar vatten o smuts att komma in.

En fundering; är det någon vits med att ta ett tops och stryka på konsistensfett runt brickans kant på rullskidhjulet?

Link to comment
Share on other sites

Jag säger att torrrulla ett par hjul och titta på hur länge dom rullar har ingen som helst betydelse hur fort skidorna går när man åker på dom. Se är det ju ändå skillnad på hur dom rullar när dom är kalla och efter en kilomter när fett har blivit varmt. Men tänk på att hur dom rullar när ni testarmed handen har ingen betydelse, tror man det vet man inte hur det fungerar.

Men keramiska lager ger lite lite extra fart. Men jag rekommenderar det bara när det är torr asfalt, aldrig när det är regnig och vått, då är vanliga stållager bättre. även om det är skillnad på dessa lager också såklart.

Hur kommer det sig att vanliga lager fungerar bättre när det är blött? Vattnet ska ju inte leta sig in i lagret som är täckta (gummi eller "plåt") eller menar du att det ändå kommer in fukt?

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att vanliga lager fungerar bättre när det är blött? Vattnet ska ju inte leta sig in i lagret som är täckta (gummi eller "plåt") eller menar du att det ändå kommer in fukt?

Personlig erfarenhet. Dom flesta keramiska lager har inte alls samma tätning som vanliga lager. Vissa harmsen tätning på insidan t.ex. Swenors original keramiska är öppna på insidan. Och fukt kommer alltid in längs axeln och in på insidan.

Link to comment
Share on other sites

Skåningen, hur sköter du dina keramiska lager? T ex efter Viaredsloppet, vad gjorde du för att återställa det goda rullet?

Jag har bara kört 6 mil på mina och tänkte enbart ha dem vid tävling och eventuellt lite fartträning i torra förhållanden, blött på träning betyder treor med fettade stållager (dunderklumpen har förklarat hur man sköter sådana).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...