Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Bystrm tar med vassa norrmn till Alliansloppet

Kom igng med trningen infr vinterns lnglopp

Nations Challenge - landskamp mot Norge

Alliansloppet lockar eliten - och motionrerna

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Keramiska lager


  • Vänligen logga in för att kunna svara
34 svar till detta ämne

#21
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 517 inlägg

Någon som vet hur man servar/smörjer oljesmorda lager?
Jag har ju skaffat dessa nu och det rullar bra men hur sköter jag dem?
De gamla fettsmorda rörde jag inte innan jag bytte dem efter 490 mil...

Efter att ha gått igenom tråden drar jag slutsatsen att keramiska lager rullar bättre i torra förhållande, men har sämre förmåga att stå emot smuts o vatten i regniga förhållanden. Det måste väl vara fettet i vanliga lager som hindrar vatten o smuts att komma in.

En fundering; är det någon vits med att ta ett tops och stryka på konsistensfett runt brickans kant på rullskidhjulet?



#22
thowol

thowol

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 80 inlägg

Jag säger att torrrulla ett par hjul och titta på hur länge dom rullar har ingen som helst betydelse hur fort skidorna går när man åker på dom. Se är det ju ändå skillnad på hur dom rullar när dom är kalla och efter en kilomter när fett har blivit varmt. Men tänk på att hur dom rullar när ni testarmed handen har ingen betydelse, tror man det vet man inte hur det fungerar.

Men keramiska lager ger lite lite extra fart. Men jag rekommenderar det bara när det är torr asfalt, aldrig när det är regnig och vått, då är vanliga stållager bättre. även om det är skillnad på dessa lager också såklart.

Hur kommer det sig att vanliga lager fungerar bättre när det är blött? Vattnet ska ju inte leta sig in i lagret som är täckta (gummi eller "plåt") eller menar du att det ändå kommer in fukt?



#23
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 153 inlägg

Hur kommer det sig att vanliga lager fungerar bättre när det är blött? Vattnet ska ju inte leta sig in i lagret som är täckta (gummi eller "plåt") eller menar du att det ändå kommer in fukt?


Personlig erfarenhet. Dom flesta keramiska lager har inte alls samma tätning som vanliga lager. Vissa harmsen tätning på insidan t.ex. Swenors original keramiska är öppna på insidan. Och fukt kommer alltid in längs axeln och in på insidan.

#24
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 737 inlägg
Skåningen, hur sköter du dina keramiska lager? T ex efter Viaredsloppet, vad gjorde du för att återställa det goda rullet?
Jag har bara kört 6 mil på mina och tänkte enbart ha dem vid tävling och eventuellt lite fartträning i torra förhållanden, blött på träning betyder treor med fettade stållager (dunderklumpen har förklarat hur man sköter sådana).

#25
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 153 inlägg
Monterar nya bara

#26
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 517 inlägg

Hur kommer det sig att vanliga lager fungerar bättre när det är blött? Vattnet ska ju inte leta sig in i lagret som är täckta (gummi eller "plåt") eller menar du att det ändå kommer in fukt?

Vad menar du med att vanliga lager "fungerar bättre när det är blött" ? Det rullar iaf sämre när det är blött än när det är torrt är min erfarenhet. (det känns overkligt att diskutera fukt i lager, när vi knappt haft en regnskur kpå 3 månader ! B) )



#27
thowol

thowol

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 80 inlägg

Vad menar du med att vanliga lager "fungerar bättre när det är blött" ? Det rullar iaf sämre när det är blött än när det är torrt är min erfarenhet. (det känns overkligt att diskutera fukt i lager, när vi knappt haft en regnskur kpå 3 månader ! B) )

Det var inte jag som skrev detta. Man kan dock fundera på hur man ska avgöra hur stor del av den trögare körningen under blöt väderlek och asfalt som ska tillskrivas de keramiska lagren och hur mycket som kommer från det faktum att vägbanan är blöt och i sig bromsar hjulen.



#28
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 153 inlägg
Keramiska lager går självklart inte saktare för att det är blött. Men vanliga lager går bättre. Och med det menar jag att vanliga lager inte blir smutsiga lika lätt, och om, jag säger om ett keramiskt lager blir smutsigt av grus så blir dom sämre. Men det är ju inte av vattnet i sig utan att smutsen.
Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull.

#29
skogsvakt

skogsvakt

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 151 inlägg
"Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull. "

Väl skrivet
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

#30
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 737 inlägg
Ok, ingen skötsel alltså... låter som om det blir fettade laget nästa gång... som kan skötas a la dunderklumpen...
Dessutom hoppas jag på torra tävlingar framöver.

#31
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 153 inlägg
Självklart kam man sköta dom keramiska lagren också. Bara tvätta ur med lacknafta, T-sprit eller nåt annat som tar bort fett och olja bra, fram med tryckluften och blåsa dom rena. Sen på med lite fett igen. Jag använder fett i alla keramiska lager jag tävlar med. Olja är ju inte snabbare, bara sämre ur underhållssynpunkt. Olja är enligt flera tester enbart snabbare i några hundra meter, sen är fettet varmt och rullar lika fort.
Men visst ser man skillnad om man håller upp skidan rullar på hjulet med olja resp fett, men det är ju inte tävlingsbart direkt. Om det inte är tävling i löst rullande hjul förstås :)

Samma sak om man pratar om PU2 eller svarta 2:or från Elpex. Gummit är alltid snabbare från början i säkert en km, men efter det är troligen PU2 snabbare om det är varmt. Så att göra ett rulltest med kalla hjul, kalla lager ger inte så mycket. Det visar troligen bara vem som står bäst påmskidorna, vilket är mycket viktigare än valet av hjul/lager. Ännu viktigare är antalet träningstimmar såklart, dom är viktigare än timmarna på hjultrim.

#32
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 517 inlägg

När vi pratar om fett, vilket fett är bäst att använda i rullskidor. Jag har Biltemas Hjullagerfett- duger det ?



#33
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 737 inlägg
Biltemas litiumfett finns i mitt garage enligt rekommendation i detta forum.
Då får jag väl ta loss lagren i höst efter tävlingarna och rengöra och fetta in dem.
Just nu skulle jag nog hävda mig bra i en frirulltävling, aldrig har det snurrat så lätt...
Dessutom rullar jag betydligt bättre än treorna, de gamla lagren gjorde ju mina tvåor helt likvärdiga med treorna i rull.

#34
thowol

thowol

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 80 inlägg

Keramiska lager går självklart inte saktare för att det är blött. Men vanliga lager går bättre. Och med det menar jag att vanliga lager inte blir smutsiga lika lätt, och om, jag säger om ett keramiskt lager blir smutsigt av grus så blir dom sämre. Men det är ju inte av vattnet i sig utan att smutsen.
Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull.

Låter rimligt @skåningen !  :) Smutsen vill vi inte få in i lagerna.



#35
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 737 inlägg
Nu blir jag trött... de dåliga lagren som knastrade och knappt rullade runt byttes mot keramiska lager på mina tvåor, PB kom på träningsrundorna och frirull i VM klass. Så byter jag tillbaka till treorna som frirullar enbart något enstaka varv och jag tangerar direkt PB på Kortrunda med bibehållen puls.
Är tvåor (gamla) och treor verkligen så likvärdiga att ingen mätbar skillnad finns?
Temperatur är konstant hög, asfalten torr och vinden minimal. Aldrig tidigare har jag haft så likvärdiga förhållanden på mina träningspass...
Är keramiska lager inte mer värda?

Jag börjar återigen misstänka att 400 mil tagit ur det sista ur mina tvåor .




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar