Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Keramiska lager


skogsvakt

Recommended Posts

Hur kommer det sig att vanliga lager fungerar bättre när det är blött? Vattnet ska ju inte leta sig in i lagret som är täckta (gummi eller "plåt") eller menar du att det ändå kommer in fukt?

Vad menar du med att vanliga lager "fungerar bättre när det är blött" ? Det rullar iaf sämre när det är blött än när det är torrt är min erfarenhet. (det känns overkligt att diskutera fukt i lager, när vi knappt haft en regnskur kpå 3 månader ! B) )

Link to comment
Share on other sites

Vad menar du med att vanliga lager "fungerar bättre när det är blött" ? Det rullar iaf sämre när det är blött än när det är torrt är min erfarenhet. (det känns overkligt att diskutera fukt i lager, när vi knappt haft en regnskur kpå 3 månader ! B) )

Det var inte jag som skrev detta. Man kan dock fundera på hur man ska avgöra hur stor del av den trögare körningen under blöt väderlek och asfalt som ska tillskrivas de keramiska lagren och hur mycket som kommer från det faktum att vägbanan är blöt och i sig bromsar hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Keramiska lager går självklart inte saktare för att det är blött. Men vanliga lager går bättre. Och med det menar jag att vanliga lager inte blir smutsiga lika lätt, och om, jag säger om ett keramiskt lager blir smutsigt av grus så blir dom sämre. Men det är ju inte av vattnet i sig utan att smutsen.

Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull.

Link to comment
Share on other sites

Självklart kam man sköta dom keramiska lagren också. Bara tvätta ur med lacknafta, T-sprit eller nåt annat som tar bort fett och olja bra, fram med tryckluften och blåsa dom rena. Sen på med lite fett igen. Jag använder fett i alla keramiska lager jag tävlar med. Olja är ju inte snabbare, bara sämre ur underhållssynpunkt. Olja är enligt flera tester enbart snabbare i några hundra meter, sen är fettet varmt och rullar lika fort.

Men visst ser man skillnad om man håller upp skidan rullar på hjulet med olja resp fett, men det är ju inte tävlingsbart direkt. Om det inte är tävling i löst rullande hjul förstås :)

 

Samma sak om man pratar om PU2 eller svarta 2:or från Elpex. Gummit är alltid snabbare från början i säkert en km, men efter det är troligen PU2 snabbare om det är varmt. Så att göra ett rulltest med kalla hjul, kalla lager ger inte så mycket. Det visar troligen bara vem som står bäst påmskidorna, vilket är mycket viktigare än valet av hjul/lager. Ännu viktigare är antalet träningstimmar såklart, dom är viktigare än timmarna på hjultrim.

Link to comment
Share on other sites

Biltemas litiumfett finns i mitt garage enligt rekommendation i detta forum.

Då får jag väl ta loss lagren i höst efter tävlingarna och rengöra och fetta in dem.

Just nu skulle jag nog hävda mig bra i en frirulltävling, aldrig har det snurrat så lätt...

Dessutom rullar jag betydligt bättre än treorna, de gamla lagren gjorde ju mina tvåor helt likvärdiga med treorna i rull.

Link to comment
Share on other sites

Keramiska lager går självklart inte saktare för att det är blött. Men vanliga lager går bättre. Och med det menar jag att vanliga lager inte blir smutsiga lika lätt, och om, jag säger om ett keramiskt lager blir smutsigt av grus så blir dom sämre. Men det är ju inte av vattnet i sig utan att smutsen.

Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull.

Låter rimligt @skåningen !  :) Smutsen vill vi inte få in i lagerna.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag trött... de dåliga lagren som knastrade och knappt rullade runt byttes mot keramiska lager på mina tvåor, PB kom på träningsrundorna och frirull i VM klass. Så byter jag tillbaka till treorna som frirullar enbart något enstaka varv och jag tangerar direkt PB på Kortrunda med bibehållen puls.

Är tvåor (gamla) och treor verkligen så likvärdiga att ingen mätbar skillnad finns?

Temperatur är konstant hög, asfalten torr och vinden minimal. Aldrig tidigare har jag haft så likvärdiga förhållanden på mina träningspass...

Är keramiska lager inte mer värda?

 

Jag börjar återigen misstänka att 400 mil tagit ur det sista ur mina tvåor .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...