Volevodin Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 Hur kommer det sig att vanliga lager fungerar bättre när det är blött? Vattnet ska ju inte leta sig in i lagret som är täckta (gummi eller "plåt") eller menar du att det ändå kommer in fukt?Vad menar du med att vanliga lager "fungerar bättre när det är blött" ? Det rullar iaf sämre när det är blött än när det är torrt är min erfarenhet. (det känns overkligt att diskutera fukt i lager, när vi knappt haft en regnskur kpå 3 månader ! B) ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thowol Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 Vad menar du med att vanliga lager "fungerar bättre när det är blött" ? Det rullar iaf sämre när det är blött än när det är torrt är min erfarenhet. (det känns overkligt att diskutera fukt i lager, när vi knappt haft en regnskur kpå 3 månader ! B) )Det var inte jag som skrev detta. Man kan dock fundera på hur man ska avgöra hur stor del av den trögare körningen under blöt väderlek och asfalt som ska tillskrivas de keramiska lagren och hur mycket som kommer från det faktum att vägbanan är blöt och i sig bromsar hjulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 Keramiska lager går självklart inte saktare för att det är blött. Men vanliga lager går bättre. Och med det menar jag att vanliga lager inte blir smutsiga lika lätt, och om, jag säger om ett keramiskt lager blir smutsigt av grus så blir dom sämre. Men det är ju inte av vattnet i sig utan att smutsen.Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted August 3, 2018 Author Report Share Posted August 3, 2018 "Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull. " Väl skrivet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 Ok, ingen skötsel alltså... låter som om det blir fettade laget nästa gång... som kan skötas a la dunderklumpen... Dessutom hoppas jag på torra tävlingar framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 Självklart kam man sköta dom keramiska lagren också. Bara tvätta ur med lacknafta, T-sprit eller nåt annat som tar bort fett och olja bra, fram med tryckluften och blåsa dom rena. Sen på med lite fett igen. Jag använder fett i alla keramiska lager jag tävlar med. Olja är ju inte snabbare, bara sämre ur underhållssynpunkt. Olja är enligt flera tester enbart snabbare i några hundra meter, sen är fettet varmt och rullar lika fort. Men visst ser man skillnad om man håller upp skidan rullar på hjulet med olja resp fett, men det är ju inte tävlingsbart direkt. Om det inte är tävling i löst rullande hjul förstås :) Samma sak om man pratar om PU2 eller svarta 2:or från Elpex. Gummit är alltid snabbare från början i säkert en km, men efter det är troligen PU2 snabbare om det är varmt. Så att göra ett rulltest med kalla hjul, kalla lager ger inte så mycket. Det visar troligen bara vem som står bäst påmskidorna, vilket är mycket viktigare än valet av hjul/lager. Ännu viktigare är antalet träningstimmar såklart, dom är viktigare än timmarna på hjultrim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 När vi pratar om fett, vilket fett är bäst att använda i rullskidor. Jag har Biltemas Hjullagerfett- duger det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted August 3, 2018 Report Share Posted August 3, 2018 Biltemas litiumfett finns i mitt garage enligt rekommendation i detta forum.Då får jag väl ta loss lagren i höst efter tävlingarna och rengöra och fetta in dem.Just nu skulle jag nog hävda mig bra i en frirulltävling, aldrig har det snurrat så lätt...Dessutom rullar jag betydligt bättre än treorna, de gamla lagren gjorde ju mina tvåor helt likvärdiga med treorna i rull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thowol Posted August 6, 2018 Report Share Posted August 6, 2018 Keramiska lager går självklart inte saktare för att det är blött. Men vanliga lager går bättre. Och med det menar jag att vanliga lager inte blir smutsiga lika lätt, och om, jag säger om ett keramiskt lager blir smutsigt av grus så blir dom sämre. Men det är ju inte av vattnet i sig utan att smutsen.Och sen skall man ju komma ihåg som jag sagt många gånger skillnaden på keramisk lager och vanligt lager är extremt liten i praktiskt rull.Låter rimligt @skåningen ! :) Smutsen vill vi inte få in i lagerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted August 9, 2018 Report Share Posted August 9, 2018 Nu blir jag trött... de dåliga lagren som knastrade och knappt rullade runt byttes mot keramiska lager på mina tvåor, PB kom på träningsrundorna och frirull i VM klass. Så byter jag tillbaka till treorna som frirullar enbart något enstaka varv och jag tangerar direkt PB på Kortrunda med bibehållen puls.Är tvåor (gamla) och treor verkligen så likvärdiga att ingen mätbar skillnad finns?Temperatur är konstant hög, asfalten torr och vinden minimal. Aldrig tidigare har jag haft så likvärdiga förhållanden på mina träningspass...Är keramiska lager inte mer värda? Jag börjar återigen misstänka att 400 mil tagit ur det sista ur mina tvåor . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.