Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snötillgång kommande vintrar


Niklas

Recommended Posts

Så ni fick ingen snö i Luleå. men i Gällivare var det snö på morgonen, min svägerska skickade en bild på "eländet". Men både vårsnö och regn löser upp grundsnön, så det är sak samma för rekordsättningen, det börjar väl närma sig gränsen nu.....

 

ps. här nere i söder är det bad- och linneväder fö slog jag rekord på min 12 km rullskidrunda igår 45.01 på "di rosa" i 27 gr värme. B)

Du har rätt Volevodin. Det börjar bli ett gränsfall att det går att åka nu även för en envis jäkel som jag. Men i morse var jag uppe med tuppen, och efter en relativt kall natt gick det faktiskt att åka på min numera snöstäng (åtminstone på några ställen där spåret håller på att "skäras av") Jag åkte 39 varv och totalt 12.18 km. Jag har fortfarande förhoppning att klara otroliga drömgränsen 1 Juni men det är absolut inte säkert det går. Vädergudarna kan nog stoppa mig hur tjurig jag än är  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Katterjåkk verkar - trots väl ljus dygnet om - ha full vinter enligt prognosen för veckan nu...

Det stämmer snövinter, alla turistorter på gränsen mellan Norge och Sverige brukar ha åkbar  snö långt in i Juni. Som du kanske vet så arbetar jag även i Norge och åker denna sträcka med tåg mycket ofta. När jag sist åkte 20 Maj var det full fart på utförsåkning i backarna där. Men i Luleå är det något helt annat, skidåkningen brukar vara över runt 1 Maj och att som i år kunna åka till nästan 1 Juni är något så unikt att vi säkert aldrig får uppleva det igen. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Åter uppe med tuppen (5.45 idag) och nytt försök till skidåkning på Ormberget. Spåret har givetvis smält ytterligare men en mindre del är fortfarande i gott skick. Jag kunde inte åka hela mitt drygt 300 meters spår längre och efter att prövat mig fram i exakt 2 kilometer så bestämde jag mig för en ny avkortad spårsträckning. Jag åkte 44 varv med totalt 10.05 km vilket betyder att jag även idag åkt drygt 12 km. Det börjar nog att luta åt att det går att åka på något sätt även 1 Juni som jag förutspådde när P4 Norrbotten reportern åkte med och intervjuade mig rekorddagen 23 Maj. Jag kommer absolut att försöka även om spåret då får ytterligare kortas. Som vi matematiker säger: Allt medan spåret är "epsilon" långt så går det att åka rent teoretiskt, och dessutom hur långt som helst :rolleyes: 

Link to comment
Share on other sites

Åter uppe med tuppen (5.45 idag) och nytt försök till skidåkning på Ormberget. Spåret har givetvis smält ytterligare men en mindre del är fortfarande i gott skick. Jag kunde inte åka hela mitt drygt 300 meters spår längre och efter att prövat mig fram i exakt 2 kilometer så bestämde jag mig för en ny avkortad spårsträckning. Jag åkte 44 varv med totalt 10.05 km vilket betyder att jag även idag åkt drygt 12 km. Det börjar nog att luta åt att det går att åka på något sätt även 1 Juni som jag förutspådde när P4 Norrbotten reportern åkte med och intervjuade mig rekorddagen 23 Maj. Jag kommer absolut att försöka även om spåret då får ytterligare kortas. Som vi matematiker säger: Allt medan spåret är "epsilon" långt så går det att åka rent teoretiskt, och dessutom hur långt som helst :rolleyes:

Men inte hur länge som helst och då måste man åka hur fort som helst. Rullskidorna ropar och vill ut i solen!

Link to comment
Share on other sites

Helt överförbart är väl inte epsilon-delta-beviset dvs att sålänge det finns åkbar snö mer än 0 meter går det att åka, jag menar det måste vara en så lång snösträng att det åtminstone går att ta några skidkliv. När jag åkte sista gången hemma på en smältande snö och issträng var sträckan ca 125 m dvs 250 m fram och åter. Då hade jag fått dika ut på ett par ställen och skotta i på flera ställen där grusen tittade upp. Det märkliga är att jag tycker inte det är tråkigt att åka under så primitiva förhållande, då jag brukar bestämma den tid jag skall åka och sen kanske lägga på lite som bonus.

 

Så jag väntar med spänning, som Du klarar att spräcka 1-juni-vallen !

Link to comment
Share on other sites

Skidåkning i Luleå 1 Juni eller inte ? Detta har ju en tid varit en öppen fråga vi ännu inte vet svaret på. Efter att åter hört tuppen gala 5.45 för att väcka smågalna (obs vitsen ! ) mig så åkte jag som vanligt upp på Ormberget för att studera läget. Och jag måste medge att det faktiskt börjar se rätt så tunt ut med snö även för en entusiast som jag. Men skam den som ger sig, det blev 7.23 km även idag 31 Maj men nu på en 100 metersslinga ! Jag hoppas det blir en chans att Niklas kan komma upp imorgon och filma eventuellt rekordförsök och ytterligare existensbevis på att det finns en smågalen professor i Luleå (som många av joggarna konstaterade idag) :-D :rolleyes: 

Anmn: Volevodins resonemang om epsilon-delta bevis är feltolkat, vilket är teoretiskt klart men som jag hoppas kunna illustera även praktiskt :rolleyes: 

Link to comment
Share on other sites

Skidåkning i Luleå 1 Juni eller inte ? Detta har ju en tid varit en öppen fråga vi ännu inte vet svaret på. Efter att åter hört tuppen gala 5.45 för att väcka smågalna (obs vitsen ! ) mig så åkte jag som vanligt upp på Ormberget för att studera läget. Och jag måste medge att det faktiskt börjar se rätt så tunt ut med snö även för en entusiast som jag. Men skam den som ger sig, det blev 7.23 km även idag 31 Maj men nu på en 100 metersslinga ! Jag hoppas det blir en chans att Niklas kan komma upp imorgon och filma eventuellt rekordförsök och ytterligare existensbevis på att det finns en smågalen professor i Luleå (som många av joggarna konstaterade idag) :-D :rolleyes: 

Anmn: Volevodins resonemang om epsilon-delta bevis är feltolkat, vilket är teoretiskt klart men som jag hoppas kunna illustera även praktiskt :rolleyes: 

OK, med mina matte A-B- kunskaper kan jag medge att jag inte fattade någonting av epsilon-delta-beviset, så jag medger att jag var ute "på hal is (snö)" . Det är nära nu, så i morgon kan rekordet bli verklighet (ev med snöskyffelns hjälp), så jag hoppas att Niklas dyker upp, så vi får se bilder både på rekordmannen och spåret.

ps. texta gärna en skylt med datumet, som det inte går att få infällt i bilden.

Link to comment
Share on other sites

Med tuppens hjälp har jag åter varit upp och åkt skidor på Ormberget så rekordet med skidåkning 1 Juni är redan i hamn. Men tyvärr utan filmbevis. Jag är nu på väg till Hertsöskolan där jag arbetar hela förmiddagen med inspirationslektioner för fyra klasser där. Men efter det avser jag att köra ett andra pass med Niklas som filmare om nu inte spåret försvinner i det snöblask som väntas komma senare. Då får ni förhoppningsvis även konkret bevis och inte bara mitt ord på att rekordet är rejält och tydligt slaget. :rolleyes:  :wub: 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Nu kommer jag som vanligt dragande med ollonborren. I år var den vit från huvudet till ung mitt på kroppen och sen svart ända till bakändans slut. Med ledning av denna lilla larv (som kanske är larv) :rolleyes:  skulle det bli milt i början av vintern och kallt o snö i slutet av vintern. Det är det sämsta tänkbara för tillverkning av konstsnö, tvärtom är att föredra som gångna vintern.

Nu ett år efteråt har jag grävt upp flera ollonborrar och de såg likadana ut som förra året, vita från huvudet och svarta i bakändan. Om man jämför med den gångna vintern och ollonborrarna i oktober -16 tycker inte jag att det stämmer så bra. Det var en medelmild vinter, men inte kall på slutet iaf. Så jag tror vi kan lämna ollonborrarna därhän inför kommande vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tranemo har haft snöträning för sina juniorer idag. De sprutade 1500 kubik för några dagar sedan och drar igång igen när det blir en liten köldknäpp. Känslan är att det är de som levererat bäst på senare år, i varje fall ifjol och troligen denna säsongen.

Link to comment
Share on other sites

Tranemo har haft snöträning för sina juniorer idag. De sprutade 1500 kubik för några dagar sedan och drar igång igen när det blir en liten köldknäpp. Känslan är att det är de som levererat bäst på senare år, i varje fall ifjol och troligen denna säsongen.

 

Ja, Tranemo tar VM-Guld i tidiga spår i Västergötland, år efter år  :) . Förra året redan i början av november.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag är för gammal för att få nytta av en ev. försvagning av Golfströmmen med temperatursänkning som följd. Undrar om Golfströmmen kan ha tillfälliga försvagningar och att det skulle vara orsaken till att vi haft en och annan riktig vinter de senaste 10 åren (tex 2011) ?

 

Enligt vissa så var det faktiskt därför senaste våren var kall...

http://cornucopia.cornubot.se/2017/05/ar-det-bara-jag-eller-ar-varen-lite.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...