Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Lngdlandslagets tvlingsdrkt 2018/2019

Filmen om skidjuniorerna snart klar

Stockholms barn och ungdomar intog Bosn

Landslagslger i Val Senales stlls in

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Snötillgång kommande vintrar

• Vänligen logga in för att kunna svara
218 svar till detta ämne

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 384 inlägg

Jävla as :D

Haha. Undrar vad som gör södra Finlands vintrar till mildare än Mälardalens? Är det närheten till Östersjön som påverkar?

Exil Mas

Exil Mas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 117 inlägg

Här i Oslo har jag skottat snö 3ggr idag! börjar likna en gammal klassisk -70t vinter detta :)  

Öss 2013/6.47. Ösm 2014/ 6.35  Ösm-15/ 6.44  Ösm-16/ 5.49  Ösm17/ 6.25  ÖSM18/ 6.12 pl131 -27 året

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

I södra Sverige snarare de snöfria vintrarna 1973 o 74, då det var magert med skidträningen (ej VL de åren som tur var)

Antewest

Antewest

Medlem

• Members
  • Pip
  • 97 inlägg
Denna vinter har Limes Norrlandicus varit väldigt tydlig, med mycket snö norr därom och misär söder om... Här i Falun har vi inte haft en bättre snövinter sedan 2013, med skidåkning på natursnö från slutet av november. Får se hur det fortsätter, det har ju inte varit särskilt kallt hittills, bara senaste dagarna med ner till -18. Var i Sthlm över jul, och sån vädermisär som rådde där då är svårslagen. Har fått känslan att den globala uppvärmningen har nått en ny nivå de senaste åren, speciellt att köldperioderna blivit kortare och färre. Hoppas det inte är så....

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 573 inlägg
Hoppas det är så...
Lappen fryser i norr.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

Men ni har ju fått ovanligt mycket snö däruppe i år, så mycket att ni redan tvingats skotta ner från taken....

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

Den gemensamma nämnaren för norra och södra Sverige den här vintern hittills tycks vara ovanligt mycket lågtryck, som ger mildare väder och mycket nederbörd, d.v.s. snö i norr, regn (och dåliga förhållanden för att göra konstsnö) i söder. 

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 573 inlägg

Skänker er gärna lite köldgrader att flytta söderut :D Skulle underlätta både min och er skidåkning.  :ph34r:

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Februari (och även januari från nu, samt mars) ser bra ut på Accuweather för Helsingfors

Nepp, ser fortsatt dystert ut. Vi hade ett par timmar med snö i går. Regnade bort i natt.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 190 inlägg

Nepp, ser fortsatt dystert ut. Vi hade ett par timmar med snö i går. Regnade bort i natt.

Gick in på Accuweather och för Helsingfors visar de iaf kallt för februari fortfarande. Typ minus 2 till minus 12 lr nåt sånt hela februari just nu...

Lappen

Lappen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 573 inlägg
Eländes elände, ska det aldrig sluta snöa..?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

Från tisdag till tisdag= härligt vinterföre och vitt överallt. Onsdag: +5-7gr, regn o blåst, åkning på snöblask och genom vattenpölar, gräs o jord= 5 km på 40 min. Idag; gröna gräsmattor och all snö borta.

Ingen Accuweatherprognos i världen kan stoppa den snabba snösmältningen i södra Sverige - den enda snö som finns kvar är den som tillverkats på konstgjord väg.

Var detta vintern för i år ? :unsure:= pessimisten

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg
Men både Tranemo och Ulricehamn har öppnat 4-5 km konstsnlbanor! Det är rätt otroligt. Är dom världens bästa konstsnöanläggningar? Jag är allvarlig i frågan
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

Grizzlybrottarn

Grizzlybrottarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg

För konstsnöproduktion så tycker jag inte den här vintern har varit helt hopplös, utan snarare rättså bra. Dels så har vädret, förutom senaste dygnet, haft den goda smaken att inte vara rejält varmt och blåsigt och dels så har det varit ett par perioder med hyffsade minusgrader och längre perioder med i alla fall några minus.

Konstsnö klarar plusgrader ganska bra så länge det nöjer sig med ett vara ett par plusgrader och inte blåsa. Sju plus och blåst tar hårt på konstsnön också. Men som sagt, det har ju mest varit 1-2 plusgrader.

För produktionen så är dygn med -10 och kallare väldigt bra ur effektivitetssynpunkt, men det är samtidigt ett väldigt passande då det blir otroligt mycket snö fort och allt fryser väldigt fort om något går fel. Nätter med 3-4 minusgrader ger inte så mycket snö, men å andra sidan så kan man ofta lämna grejerna obemannade några timmar vid dom temperaturerna vilket ökar uthålligheten på organisationen.

Till nästa helg kommer vi köra tävling i Gimo där varvet blir ca 4,5km. Med ordinarie åkriktning så är väll ett varv ungefär 4km nu.

Våga vägra att spåra dubbelklassiskt!

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 384 inlägg
Den här vintern måste väl ändå vara ett skolboksexempel på att vi verkligen har en pågående klimatförändring. Varmare temperaturer och mer nederbörd under vintermånaderna. Aldrig förr har jag varit med om så mycket snö de få gångerna jag varit norr över som denna vinter. Men det har inte varit dessa riktigt kalla ihållande perioderna.
Och aldrig förr har jag varit med om så katastrofalt dålig tillgång på natursnö som det varit i Västerås. De som väl kom smälte bort över en natt...

Exil Mas

Exil Mas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 117 inlägg

Har varit 5dygn på sjusjøen, till och börja med vilket enorm fantastiskt skidområde ca 1.3m i terrenget :D  trase'er som riksvägar och spår prepp som räls!

Jotunheimen i det fjerne

477498d1516982644-cash-63-hifi-kino-re-b

Öss 2013/6.47. Ösm 2014/ 6.35  Ösm-15/ 6.44  Ösm-16/ 5.49  Ösm17/ 6.25  ÖSM18/ 6.12 pl131 -27 året

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 629 inlägg

När man ser den där bilden ter sig det gråbruna underlaget utomhus här nere i södra Sverige än mer tristare. :( (fast i morgon skall jag köra skidtävling på konstsnö, räddningen för många hågade skidåkare)

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

För konstsnöproduktion så tycker jag inte den här vintern har varit helt hopplös, utan snarare rättså bra. Dels så har vädret, förutom senaste dygnet, haft den goda smaken att inte vara rejält varmt och blåsigt och dels så har det varit ett par perioder med hyffsade minusgrader och längre perioder med i alla fall några minus.

Konstsnö klarar plusgrader ganska bra så länge det nöjer sig med ett vara ett par plusgrader och inte blåsa. Sju plus och blåst tar hårt på konstsnön också. Men som sagt, det har ju mest varit 1-2 plusgrader.

I södra Finland kom konstnötillverkningen igång drygt två månader senare än förra året. +5, hård vind och rikligt med regn hade vi så sent som för ett par dagar sedan.

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 42 inlägg

"Om inte människans utsläpp av växthusgaser snabbt reduceras kommer bara 8 av de 21 städer som hittills stått värd för vinter-OS att kunna arrangera spelen igen vid slutet av det här seklet"

https://www.svd.se/v...er-redan-borjat

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar