Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Silfver och Smskar fixade ny IFK Ume-dubbel

Smskar och Fahln masstartvinnare i Torsby

Dubbelt IFK Ume i Torsbyrullens sprintprolog

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Snötillgång kommande vintrar

• Vänligen logga in för att kunna svara
149 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Det har ytterst marginell betydelse, i princip noll. Ställ dig vid en stor väg på morgonen eller kvällen, så får du se vad det handlar om. Även Sveriges roll i den totala utsläppet av drivhusgasen är inte så stor,så små indragningar här saknar betydelset tex den senast planerade bensinskatte höjningen.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 114 inlägg

Appropå snömängd, här är årets obligtoriska reportage om snöläget på Vildmarksvägen. :)

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

skejterboy

skejterboy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Skönt att höra Volevedin, vi låter kineserna och indierna styra upp klimatförändringarna så kan vi köra på som vanligt. Och om dom mot förmodan misslyckas så bygger vi bara några fler tunnlar och tar flyget till svalbard om vi vill hitta natursnö 

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 809 inlägg

Skönt att höra Volevedin, vi låter kineserna och indierna styra upp klimatförändringarna så kan vi köra på som vanligt. Och om dom mot förmodan misslyckas så bygger vi bara några fler tunnlar och tar flyget till svalbard om vi vill hitta natursnö

Tur vi bor i ett litet land så vi slipper bry oss... Känns ju lagom ansvarsfullt
Vl15 placering 401
Följ min satsning mot toppen via Funbeat
/Emil

skejterboy

skejterboy

Medlem

• Members
  • Pip
  • 61 inlägg

Tur vi bor i ett litet land så vi slipper bry oss... Känns ju lagom ansvarsfullt

Jag trodde det var uppenbart men för tydlighets skull - jag var ironisk. Vill vi kunna åka skidor även i framtiden får vi nog dra vårt strå till stacken 

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 809 inlägg

Jag trodde det var uppenbart men för tydlighets skull - jag var ironisk. Vill vi kunna åka skidor även i framtiden får vi nog dra vårt strå till stacken

Jodå det var uppenbart. Gjorde ett dåligt försök att va ironiskt tillbaka ;) håller helt med.
Vl15 placering 401
/Emil

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Men om kineserna, indierna och andra stora förbrukarländer misslyckas att dra ner utsläppen hjälper det inte att hela Sverige

stannar av inklusive att stoppa alla konstsnöaggregat - då står vi där med "vår tvättade hals". Många av de små fisåtgärder som vi gör är mest för att döva det dåliga samvetet.

Men det hindrar inte att vi sparar på ändliga naturresurser annars är vi snart tillbaka på 1800-talet.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 809 inlägg
Varför klaga på länder? Om vi räknar utsläpp/capita så ligger kineser ich indier bra till jämfört med västvärlden...
Vl15 placering 401
/Emil

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Utsläpp/capita bryr sig inte naturen om.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 178 inlägg

Jag kan rekommendera när Rosling beskriver det här med Gap Minder. Det ger lite perspektiv på var utsläppen sker och vad som spelar roll. Jag lever tyvärr inte riktigt efter det jag förstår utan, men att förstå är ju en bra början

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 809 inlägg

Så vi har rätt att släppa ut mer för att vi inte är så många invånare?
Vl15 placering 401
/Emil

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 114 inlägg

Nä ingen plattbana för mig, vi snurrade på sjusjöns skidskyttebana förra året. Det är ju helt ok när varje varv har en ordentlig backe. Får väl avvakta väderprognosen lite:) lutar nog åt gällivare om det inte kommit snö längre ner. Enda tjurigheten är att man bara får ta med ett par skidor på flyget, sen blir det väl dyrt

Vad gäller Ormberget i Luleå så har Elitspåret för övrigt +/- ca 130 höjdmeter på varje 4-kilometersvarv (eller +/-1560 höjdmeter på 12 varv när jag körde vinterns mest kuperade långpass där :P, allt enligt barometriska höjdmätningen i min Garmin Forerunner 910 XT). Vill man ha lite längre varv och fortfarande kuperat så går ju även att lägga till 1,7-kilometersslingan som går ned till foten av slalombacken och upp igen. Övriga backar är lite mer utspriddda, så då blir det flackare transportsträckor mellan. Framför allt är det vid Sinksundet och obelysta delen av milspåret som man kan åka rundslinga med längre sammanhängande backar. Bra motionärsbackar eller vad man skall kalla det, inte lika branta som på elitspåret, så det hänger väl på hur brant du vill ha det. (Vad som kallas backe eller flackt kan ju skilja en del beroende på vem man frågar.)  Fast det brukar dröja till efter jul innan man kan vara någorlunda säker på att hela spårsystemet är åkbart, men det rapporteras direkt på skidspår.se när det är pistat och vilka slingor, så lätt att kolla där.

Träningsmål 2014: Må oförskämt bra + lite skidlopp och en del långlöpning i fjäll och alper.

Niklas

Niklas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 114 inlägg

Rätt, men ingen ursäkt för att vara sämre än t ex kineserna, tycker då jag i alla fall.  :)

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 178 inlägg

Vad gäller Ormberget i Luleå så har Elitspåret för övrigt +/- ca 130 höjdmeter på varje 4-kilometersvarv (eller +/-1560 höjdmeter på 12 varv när jag körde vinterns mest kuperade långpass där :P, allt enligt barometriska höjdmätningen i min Garmin Forerunner 910 XT). Vill man ha lite längre varv och fortfarande kuperat så går ju även att lägga till 1,7-kilometersslingan som går ned till foten av slalombacken och upp igen. Övriga backar är lite mer utspriddda, så då blir det flackare transportsträckor mellan. Framför allt är det vid Sinksundet och obelysta delen av milspåret som man kan åka rundslinga med längre sammanhängande backar. Bra motionärsbackar eller vad man skall kalla det, inte lika branta som på elitspåret, så det hänger väl på hur brant du vill ha det. (Vad som kallas backe eller flackt kan ju skilja en del beroende på vem man frågar.)  Fast det brukar dröja till efter jul innan man kan vara någorlunda säker på att hela spårsystemet är åkbart, men det rapporteras direkt på skidspår.se när det är pistat och vilka slingor, så lätt att kolla där.

Det låter perfekt, blir väl till att hänga på skidspår.se i slutet av oktober:)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Det är lätt att ha principer, så länge det inte drabbar en själv eller sin egen sport. Jag undrar om alla anläggningar för skidsport inomhus som utomhus stoppades pga att man skulle spara energi eller att det blev så dyrt att resa att man inte hade råd att delta i tävlingar förutom på hemmaplan, jag undrar hur många som skulle ställa upp på de vackra principerna ???

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 365 inlägg

"122 dagar oavbruten skidåkning i Tranemo denna vinter utan en enda dag på natursnö."

... får en att reflektera över vad konstsnön gör för skidåkningen i vår region.

------------------
- Hel och ren? -

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 354 inlägg

Och inte blir det sämre från och med 10 juli: www.nordicwellness.se/skidome/

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2017: Marcialonga | Åkulla | Vasaloppet | Birken | Skarverennet

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 543 inlägg

http://www.aftonblad...icle21600448.ab

Enligt dagens Aftonblaska kommer det bli en onormalt lång och svinkall vinter i år!

-Vi får hålla tummarna att det blir en repris på vintrarna 2009 och 2010!

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 307 inlägg

http://www.aftonblad...icle21600448.ab

Enligt dagens Aftonblaska kommer det bli en onormalt lång och svinkall vinter i år!

-Vi får hålla tummarna att det blir en repris på vintrarna 2009 och 2010!

Vi vet ju hur det blev i våras när meteorologen spådde rekordvärme till sommarn. . .  ;)

http://www.aftonblad...icle20517983.ab

Återstår att se hur det blir med natursnötillgångarna denna vinter! :D

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 354 inlägg
Det har ju varit osedvanligt torrt under hösten så vi kan ju ta igen den nederbörden när termometern krupit under nollan :)
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2017: Marcialonga | Åkulla | Vasaloppet | Birken | Skarverennet

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar