Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Silfver och Smskar fixade ny IFK Ume-dubbel

Smskar och Fahln masstartvinnare i Torsby

Dubbelt IFK Ume i Torsbyrullens sprintprolog

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Snötillgång kommande vintrar

• Vänligen logga in för att kunna svara
149 svar till detta ämne

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg

Jahapp då var denna vintern jinxad...

;)

Tränar alldeles för lite..

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 011 inlägg
12 grader i dag i Götaland. Text-TV idag står det om att det blir snöfritt troligen i slutet av detta århundrade i Götaland och Östra Svealand.... Antal dagar med snötäcke har minskat radikalt sedan 1961-1990 (referensperioden). För i år visar accuweather typ fem grader över det normala på dygnets max-temp så långt som de visar. De visar kring 9 grader november ut med undantag för någon enstaka dag. För december visar de 4-5 plusgrader fram till 12 dec. Sen visar de 0 grader för 13 dec och -1 för 14 dec, men 4 plusgrader och regn för 15 dec och 16 dec. Blir kärvt göra konstsnö före jul om accuweather har rätt... NAO-indexet som var negativt i flera månader fram till 1 okt, har sedan varit på plussidan... Ja det ser mörkt ut än. Vi får hoppas på mellandagarna och framåt :rolleyes: De alternativa eller parallella teorierna som kan säga emot svt text-TV:s budskap idag är väl om golfströmmen minskar i hastighet, vilket kan göra att östvindsvintrar skulle kunna ändå ge långa perioder med lite kyla. Sen finns det med en maunder minimum-period 2030-2040 också.. Solfläcksminimum.... Rejäl sådan period sägs det... Kraftigaste sen 1800-talet typ. Och ett sådant solfläcksminimum ska ge kalla vintrar... Men västvindsvintrar känns varma... Eller hur känns det i Luleå idag? :unsure:

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 354 inlägg
Dags att köpa årskort i skidhallen efter den domedagsprofetian... :(
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2017: Marcialonga | Åkulla | Vasaloppet | Birken | Skarverennet

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 339 inlägg

Tycker det ser ut som en prognosticerad negativ NAO i mitten av månaden, vilket i bästa fall skulle kunna ge vinter då ... 

http://www.cpc.ncep....dex_ensm.shtml 

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 011 inlägg
Tycker du?? Medianlinjerna klart över noll http://www.cpc.ncep....k/pna/nao.shtml

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 985 inlägg

Dags att köpa årskort i skidhallen efter den domedagsprofetian... :(

Du får hålla dig till löpningen ;)

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.

Alliansloppet -15: 2:14

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

http://www.aftonblad...icle21600448.ab

Enligt dagens Aftonblaska kommer det bli en onormalt lång och svinkall vinter i år!

-Vi får hålla tummarna att det blir en repris på vintrarna 2009 och 2010!

När jag höstgrävde grönsakslandet hittade jag två ollonborrar, den ena helt vit och den andra med lite svart i bakändan. Hur skall man tolka det ? Om det vita är milt och det svarta kallt skulle det i så fall bli kallt i slutet. Jag har letat här på forumet efter min beskrivning av ollonborren förra hösten, men kan inte hitta den. Har ett svagt minne av att den var svart från huvudet och en bit bakåt och sen vit i bakändan, men det kan ha varit tvärtom. Om det svarta är kallt så stämmer ju version ett.

Men det här med ollonborren är samma hokus-pokus som andra spåmetoderm min trogne vapenbroder som spådde efter oktoberhimlen i kombination med abborrfenor har tyvärr lämnat det jordiska. En gång gav han sin prognos vid jul och förutspådde dålig vinter fram till i mitten av februari och en kall månad därefter och det slog in på pricken. Men det skall finnas en man i Borlängetrakten som också spår väder med hjälp av aborrfenor.

Men det är säkrast att ställa in sig på en dålig vinter med många konstsnömil, så man inte blir besviken. Natursnö blir bonus mao. :) 

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 011 inlägg
Nu har det där "undantaget för någon enstaka dag" passerat och det blev visserligen någon grad kallare än de trodde, men annars stämde ju accuweathers prognos. Och nu visas mellan 3 och 8 plus typ som högsta dygnstemperatur fram t 8 januari, för södra Sverige, sen visar de inte längre. Med tanke på att det är El Nino och har annonserats vargavinter - är det inte lite varmt?.......

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 199 inlägg
Hur ser årets höst ut i jämförelse med förra året?
Tränar alldeles för lite..

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 179 inlägg

Torr och varm?

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 307 inlägg
Det kan inte bara ha med den globala uppvärmningen att göra, vi såg en liknande situation på 1930 talet, då Vasaloppet fick ställas in två år nästan på raken.
Det kommer alltid ovanligt varma och snöfattiga vintrar, då och då. Och nu ser vi ut att gå mot en tredje snöfattig vinter, hoppas nästa blir lika bra som vinter 2012/13 :)

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 864 inlägg

Det kan inte bara ha med den globala uppvärmningen att göra, vi såg en liknande situation på 1930 talet, då Vasaloppet fick ställas in två år nästan på raken.
Det kommer alltid ovanligt varma och snöfattiga vintrar, då och då. Och nu ser vi ut att gå mot en tredje snöfattig vinter, hoppas nästa blir lika bra som vinter 2012/13 :)

Skillnaden mot 30-talet är ju att Vasaloppet inte skulle gått att köra alls flera av de sista 20-25 åren om det inte var för att man hade konstsnö och en stor armé med traktorer och lastbilar som fyller spåren med snö.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 488 inlägg

Det är ju skillnad mellan klimat och väder. Det förklarade ju Neil deGrasse Tyson rätt bra i serien Cosmos, när han var ute och knallade med hunden på sandstranden.

Det som är mörkt för oss skidåkare är att alla experter främst spår mildare vintrar för oss i Norden. Själv är jag dock mer oroad globalt. Klart oroande det program som handlade om uppvärmning av världshaven häromveckan. (Tror inte det var på svt, då jag inte hittar det på play. )

En liten länk som en vän länkade till på fb häromdagen.

http://www.climatece...campaign=buffer

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Vad får dig att tro att vi "går mot en tredje snöfattig vinter" ? Förra året kom det i början av dec. en "minivinter" med skidföre några dagar, sen var det ju milt fram till en köldperiod, som genererade konstsnö iaf och den räddade ju en del av skidsäsongen, dock sämre än året före var gångna vintern.

Även om det regnat ganska mycket senaste veckan, tror jag grundvattnet är lågt pga av den torra hösten. Jag har skrivit det tidigare att jag tror att vattenreservoarerna måste vara fyllda, innan det blir vinter och där är vi inte än. Skall ringa till min bror och höra om "Svenarumsåa" svämmat över än, när det skett brukar vintern inte vara långt borta.

Jag har slutat hoppas och tar det som det kommer, bara det inte blir ett mellanting mellan vinter-höst, så man varken kan åka skidor eller rullskidor, halt överallt samt att rullet förstörs på cykelbanorna med grusning, då är det bättre med höstväder med upp till +5

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 307 inlägg

Vad får dig att tro att vi "går mot en tredje snöfattig vinter" ? Förra året kom det i början av dec. en "minivinter" med skidföre några dagar, sen var det ju milt fram till en köldperiod, som genererade konstsnö iaf och den räddade ju en del av skidsäsongen, dock sämre än året före var gångna vintern.

Även om det regnat ganska mycket senaste veckan, tror jag grundvattnet är lågt pga av den torra hösten. Jag har skrivit det tidigare att jag tror att vattenreservoarerna måste vara fyllda, innan det blir vinter och där är vi inte än. Skall ringa till min bror och höra om "Svenarumsåa" svämmat över än, när det skett brukar vintern inte vara långt borta.

Jag har slutat hoppas och tar det som det kommer, bara det inte blir ett mellanting mellan vinter-höst, så man varken kan åka skidor eller rullskidor, halt överallt samt att rullet förstörs på cykelbanorna med grusning, då är det bättre med höstväder med upp till +5

Är bara den känslan som jag fått, dock är jag helnöjd att det finns konstsnö att åka på redan nu i Västerås, som dröjde till 31 januari förra säsongen. . . 

Men om jag tänker efter så dröjde vintern länge förra året, tror att vinter kom hos oss i slutet av januari. Man kan alltid hoppas på en kall och snörik vinter! :)

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 011 inlägg
Kring tio grader idag i Götaland. Varmare i Sthlm idag (13 grader) än i midsomras (12 grader). Accuweather visar plusgrader för typ norra Götaland, alla dagar i januari utom en. Uj uj...

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 011 inlägg
Hur känns vargavintern i Luleå? Kollade på accuweather för Ottawa.... 14 plusgrader 11 dec. 14 plus på julafton enligt prognos (historisk medeltemp typ 5-12 minus lr nåt sånt...)

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 307 inlägg
Detta är onekligen en väldigt varm start på vintern, plus 10 grader nu, i Västerås. Dock verkar det som att kallare väder och snö drar in runt nyår om man ska tro accuweathers långtidsprognos, alltså en likvärdig start på året som vi fick förra säsongen.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 339 inlägg

Nu verkarr de just ha svängt till kallgrader efter jul  :-)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 995 inlägg

det är synd om människan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar