Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nytt datum fr World Cup i Ulricehamn

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

Ojala och Henry blir programledare fr Hemmavasan Live

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Snötillgång kommande vintrar

• Vänligen logga in för att kunna svara
218 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Måste rätta mig själv, det var dec 2013 som vi hade skidföre några dagar, december förra året helt snöfritt om än inte så varmt som i år.

Jag har också tittat på accuweather och deras prognos för januari verkar någon plusgrad på dagarna och en eller flera minus på nätterna, i mitten dock ett par lite varmare dagar. Hoppet står då till att det skall vara tillräckligt kallt på nätterna, så att det går att tillverka snö, någon enstaka plusgrad på dagen klarar ju konstsnön.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Nu verkarr de just ha svängt till kallgrader efter jul  :-)

Du menar yr? Jo.... Men kolla klart.se! Inte en dag för Stockholm o söderut med ens så kallt som noll grader....

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Om man ska tro accuweathers långtidsprognos så kommer det att komma rikligt med snö i mitten av januari både i Västmanland där jag bor, men framförallt uppåt Sälenfjällen! Ca 125 centimeter ska det komma i januari i Sälenfjällen, får hoppas att det stämmer!!

1496

1496

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg

Om man ska tro accuweathers långtidsprognos så kommer det att komma rikligt med snö i mitten av januari både i Västmanland där jag bor, men framförallt uppåt Sälenfjällen! Ca 125 centimeter ska det komma i januari i Sälenfjällen, får hoppas att det stämmer!!

Blir nog regn och +6 istället, det här börjar kännas jobbigt..
Tränar alldeles för lite..

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 136 inlägg
Just nu är jag i Uppsala så jag förstår till fullo er förtvivlan. Det är just i dessa lägen man inser hur gynnade vi i Luleå är med
ett numera perfekt preparerat spårsystem. Tänk på att det bara är en timmas flygresa från Stockholm om ni vill komma

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg
Natt till nyårsafton visar yr 10 plusgrader för norra Götaland!!! Artikel nr två på följande länk säger en del om hur det varit sedan vintern 87-88!!!
http://www.dt.se/all...nya-varmerekord

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg

Just nu är jag i Uppsala så jag förstår till fullo er förtvivlan. Det är just i dessa lägen man inser hur gynnade vi i Luleå är med
ett numera perfekt preparerat spårsystem. Tänk på att det bara är en timmas flygresa från Stockholm om ni vill komma

fyra timmar i bil o en timme i flyg till "närmaste snö"

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Natt till nyårsafton visar yr 10 plusgrader för norra Götaland!!! Artikel nr två på följande länk säger en del om hur det varit sedan vintern 87-88!!!
http://www.dt.se/all...nya-varmerekord

Tur att man inte bor där nere, då man inte borde förvänta sig mer än några dagar på natursnö per säsong...

fyra timmar i bil o en timme i flyg till "närmaste snö"

Bor du i Götaland? 

Då är närmaste snön definitivt inte i Luleå. 

Finns fullt åkbara spår i Västerås, och stora delar utav Dalarna, så som Lugnet, Mora, Älvdalen, Idre osv osv...

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Jag bodde i Siknäs inför årets VL. Där fanns ett högt o smalt torn, där brandväsendet förvarade sina slangar. Då tänkte jag att kanske man i framtiden bygger upp jättehöga torn och monterar in kylslingor i tornet, så att det håller kontinuerligt minusgrader. Längst upp monterar man en snökanon och sprutar ut vatten, så att innan det nått botten har snö bildats. Man tömmer sen anläggningen från botten med någon sinnrik konstruktion som inte kärvar ihop i snö och kan därifrån hämta snö och anlägga konstsnöspår.

Någon form att snötillverkningsanläggning måste till för att rädda skidsporten i en allt varmare värld.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 150 inlägg
Precis, mer koldioxidutsläpp kommer behövas.
kanske priset på co2 utsläpp måste sänkas så vi har råd tillverka snö.

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 257 inlägg
Vet inte om det kan vara sant, men yr visar massa snö o lite minusgrader för norra Götaland några dagar nu.... God jul!

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Vet inte om det kan vara sant, men yr visar massa snö o lite minusgrader för norra Götaland några dagar nu.... God jul!

God jul på er också, kanske hinner snurra några timmar under kraftledningen här hemma, innan snön är borta...

Hoppet lever för en helt okej vinter ändå :)

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Nu visar yr.no, smhi.se och klart.se, minusgrader så långt som man kan se, bara någon dag där det ligger runt 0:an som varmast! 

Att åka på ännu mer på konstsnö innan nyår i Västerås känns inte alls som en omöjlighet!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Det har kommit riktig SNÖ i natt och nu blir det att ta fram fulskidorna och försöka "asa" på det lilla som kommit. :)

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Ser onekligen väldigt lovande ut för oss skidåkare i Västmanland, finns några natursnöspår öppna, bland annat på golfbanor. Plus att vi har 2 konstsnöspår i en så pass "liten" stad som Västerås öppna! :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 843 inlägg

Deras väderprognos var inte så tokig med facit i hand. Men frågan är om de förutsåg den enorma lågtrycksvågen som svepte in över södra Sverige och rensade rent på snö på ett dygn. Jag kan knappt minnas att jag varit med om något liknande dvs att snön försvann så katatrofalt snabbt, :wacko:  kunde inte hitta någon undanskymd skogsväg eller plats, där snön klarat sig. (jag brukar annars hitta någon lite plätt) Många konstsnöspår har även farit illa i värme, regn o blåst och blivit underminerade och så lösa att stavarna går igenom. Spårskötarna får hålla huvudet kallt och vänta med att köra ut maskinerna till det blivit kallare.

Det är deprimerande att råka ut för en så total snöförlust, nu när man börjat ställa in sig på riktig skidåkning resten av vintern. :(

Så, kebabsvarvare, vad säger accuweather om fortsättningen ?

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Deras väderprognos var inte så tokig med facit i hand. Men frågan är om de förutsåg den enorma lågtrycksvågen som svepte in över södra Sverige och rensade rent på snö på ett dygn. Jag kan knappt minnas att jag varit med om något liknande dvs att snön försvann så katatrofalt snabbt, :wacko:  kunde inte hitta någon undanskymd skogsväg eller plats, där snön klarat sig. (jag brukar annars hitta någon lite plätt) Många konstsnöspår har även farit illa i värme, regn o blåst och blivit underminerade och så lösa att stavarna går igenom. Spårskötarna får hålla huvudet kallt och vänta med att köra ut maskinerna till det blivit kallare.

Det är deprimerande att råka ut för en så total snöförlust, nu när man börjat ställa in sig på riktig skidåkning resten av vintern. :(

Så, kebabsvarvare, vad säger accuweather om fortsättningen ?

Accuweather lovar ganska varmt väder fram tills på onsdag, då de ska komma in kallare luft igen, iaf över Västmanland.

Kan dock inte minnas att jag såg någonting av dessa lågtryck på deras långtidsprognos, varken lågrtycket som kom nu, eller det innan julen. Visst kom det snö i januari, men inte alls lika mycket som det var på långtidsprognosen...

Fick iaf ihop nästan 30 dagar sammanhängande skidåkning under denna period, gjorde första turen 28 december, och sista 25 januari, på den snön som kom nu!

Känns som man får ta alla väderleksrapporter med en nypa salt nu för tiden, är inte många rapporter som stämmer, speciellt inte långtidsprognoser...

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 615 inlägg

nästan 30 dagar sammanhängande skidåkning

Imponerande

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Imponerande

Oklart om du var ironisk eller inte, men 30 dagar sammanhängande skidåkning på natursnö i Västmanland får anses som väldigt bra... Vi är trots allt inte ens inne i Februari ännu, några fler dagar på natursnö lär.det bli!

Antewest

Antewest

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg
Skidåkning på natursnö söder om Mora ser jag som trevlig bonus, men inget man räknar med... Med bra konstsnöspår från december till mars överlever man i alla fall:)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar