Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Silfver och Smskar fixade ny IFK Ume-dubbel

Smskar och Fahln masstartvinnare i Torsby

Dubbelt IFK Ume i Torsbyrullens sprintprolog

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Snötillgång kommande vintrar

• Vänligen logga in för att kunna svara
149 svar till detta ämne

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 339 inlägg

Boråstrakten sitt snödjupsmax i oktober ett år? 2002?

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 011 inlägg

Boråstrakten sitt snödjupsmax i oktober ett år? 2002?

Natt till lör 19 okt 2002 (möjligt 2003 men tror 2002) kom det en halvmeter på Lassalyckan i Ulricehamn. Golfbanan där hade inte fått bort gräsklipparen, klippte inte många dagar innan typ. Gröna löv föll i mängder uppepå 50 cm snö. De körde med pistmaskin på Lassalyckan. Jag var där och åkte mån 21 okt. ☺️

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Det var en bild från Öland nu i veckan med flera cm snö och isande vindar från norr - ur led är tiden.

Antewest

Antewest

Medlem

• Members
  • Pip
  • 83 inlägg
Jag bor ju i Dalarna, och jag räknar inte längre med att kunna åka på natursnö förrän i januari, och kanske inte få så många veckor med fint vinterföre i långa natursnöspår. Som vintrarna är numera får man ställa in sig på det och förlita sig på konstsnön större delen av säsongen. Med den inställningen blir jag aldrig besviken, och när natursnön kommer blir man positivt överraskad:) Fast i ärlighetens namn är ju konstsnön roligare att åka på om det inte finns rejält med natursnö och att den har "satt sig" så det blir fasta spår.... Antal dagar med snötäcke i Falun har minskat från 130 till 110 de senaste 30 åren och snödjupet har minskat drastiskt. Å andra sidan blev det ju katastrof förr med inställda tävlingar som följd när moder natur inte var med oss.. konstsnön räddar längdsporten, annars hade sporten varit så gott som död i sydsverige vid det här laget... Orsa Grönklitts rekordsäsong från 1 nov till 10 maj är väldigt glädjande och talar egentligen mot oddsen...

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 307 inlägg

Jag bor ju i Dalarna, och jag räknar inte längre med att kunna åka på natursnö förrän i januari, och kanske inte få så många veckor med fint vinterföre i långa natursnöspår. Som vintrarna är numera får man ställa in sig på det och förlita sig på konstsnön större delen av säsongen. Med den inställningen blir jag aldrig besviken, och när natursnön kommer blir man positivt överraskad:) Fast i ärlighetens namn är ju konstsnön roligare att åka på om det inte finns rejält med natursnö och att den har "satt sig" så det blir fasta spår.... Antal dagar med snötäcke i Falun har minskat från 130 till 110 de senaste 30 åren och snödjupet har minskat drastiskt. Å andra sidan blev det ju katastrof förr med inställda tävlingar som följd när moder natur inte var med oss.. konstsnön räddar längdsporten, annars hade sporten varit så gott som död i sydsverige vid det här laget... Orsa Grönklitts rekordsäsong från 1 nov till 10 maj är väldigt glädjande och talar egentligen mot oddsen...

Ja, det är den bittra sanningen. Synd att vi som enskilda individer i ett litet land som Sverige inte kan göra någonting nämnvärt åt problemet. 

Längdsporten hade inte bara varit så gott som död, den hade nog tyvärr varit död i de södra delarna av landet vid det här laget. I Västerås har skidklubben fått ett rejält uppsving sedan man investerat i en konstsnöanläggning! Den här säsongen tror jag inte jag fått ihop 30 dagar skidåkning på natursnö, klart sämre än 2015/2016 som jag ansåg som en dålig vinter...  :(

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

På konstsnöunderlag går det bra att anordna tävlingar på traditionella distanser, men inte lika lätt att få till bra tävlingar i långlopp på en kort varvbana. När det gäller vuxna finns den stora antalet skidåkare på långlopp, varav en del även åker traditionell. Sen finns det en liten klick som endast åker traditionella distanser, klassiskt och skejt.

Om allt färre lopp kan arrangeras på natursnö och en fler lopp  arrangeras på en konstsnöslingor - hur tror ni det kommer att påverka intresset långlopp-traditionellt ?

Min personliga uppfattning är att så länge intresset är på uppgång för långlopp med motorn vasaloppet på högvarv tror jag inte bristen på natursnö kommer att stoppa utvecklingen. Planar det ut och börja vända nedåt tror jag däremot att det kommer att påverka.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

Jag åkte 12 km idag på Ormberget i Luleå, nära rekord. För ett par år sedan filmade mig Niklas när jag åkte 22 Maj så det rekordet sitter mer än löst eftersom det detta år är klart djupare snö på mitt hemliga ställe. Jag tror att det snarare kan blui fråga om 1 Juni som nytt rekorddatum. Överraskande nog har jag dock varit helt ensam som åkt skidor de senaste dagarna. Jag gissar att om ni söäderöver hade tillgång till ett sådant spår så skulle det krylla av åkare. Men Luleåborna är bortskämda med de kanonspår vi har praktiskt taget sex månader per år. Jag hoppas att Niklas igen kan filma eventuellt nytt rekordförsök med Pers(s)onliga hälsningar till er skidforumvänner. :rolleyes:

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 457 inlägg
Jag läste allt om dig i nsd! Krutgubbe! Mycket avundsjuk på er vårskidåkning. Själv fick jag ett par soliga och härliga dagar i slutet av mars i Borås och då njöt jag minsann. Nu är det rullskidor som gäller.
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Igår jobbade jag i trädgårdslandet i bara kortbyxor och min fru tog sitt premiärbad för säsongen. Det är tvära kast, för 1,5 vecka sedan var det snö i luften även här söderöver.

Jag håller inte med om att det skulle kryllat av skidåkare här i söder, ifall det funnits samma möjligheten som på Ormberget, tycker jag blir ganska ensam i spåren om det är skidföre efter Vasaloppet.....

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

Åkte skidor även idag och tangerade därmed rekordet från 2012. Jag gör rekordförsök imorgon och känner mig tämligen säker på att lyckas. Jag får dock nöja mig med ett 350 meters spår numera men där är snön tillräckligt djup för att hålla ytterligare dagar. Jag sa ju 2012 att 22 Maj rekordet aldrig skulle slås men nu får jag ändra uppfattning :rolleyes:

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

Rekordförsöket lyckades med bred marginal. Och faktum var att intervjuerskan från P4 Norbotten blev så intresserad att hon åkte med mig vid intervjun. Men på vissa ställen är det fortfarande så djup snö att jag gör nya rekordförsök de närmaste dagarna. 

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

http://sverigesradio.se/norrbotten/

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 307 inlägg

Imponerande Lars-Erik! Vad tror du det beror på, en väldigt kall vår eller att kommunen lagt en tjockare snöbädd från början, eller en kombination av de båda?

artur

artur

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 864 inlägg

Imponerande Lars-Erik! Vad tror du det beror på, en väldigt kall vår eller att kommunen lagt en tjockare snöbädd från början, eller en kombination av de båda?

Som Lulebo tar jag mig friheten att svara. Vi har haft en kall vår med minusgrader på nätterna långt in i maj och väldigt lite regn som gjort att snön blivit kvar länge även där det bara varit natursnö.

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Moderators
  • 307 inlägg

Som Lulebo tar jag mig friheten att svara. Vi har haft en kall vår med minusgrader på nätterna långt in i maj och väldigt lite regn som gjort att snön blivit kvar länge även där det bara varit natursnö.

Kunde tänka mig det, det har varit onormalt lite regn och kalla temperaturer även här i Västerås. Dock är det inte mycket med dagens klimat som är normalt... ;)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 482 inlägg

Rekordförsöket lyckades med bred marginal. Och faktum var att intervjuerskan från P4 Norbotten blev så intresserad att hon åkte med mig vid intervjun. Men på vissa ställen är det fortfarande så djup snö att jag gör nya rekordförsök de närmaste dagarna. 

Jag väntar att gratulera tills det är definitivt finito. Jag tillhör dem som försöker åka så länge det finns minsta snösträng kvar, men i takt med mildare vintrar har det blivit på konstsnö de sista vintrarna. I år var det slutåkt den 25 mars i samband med veteran-SM i Borås (14 mars här hemma) Rekordet är troligen från 1966, så jag åkte en bra bit in i april, men jag har ingen exakt data noterad från det året, annars vet jag att jag åkte skidor på en basväg 3 mil s Jönköping (föräldrahemmet) den 7 april 1980. Det blev sen ilfart till BB, då vår förstfödde son kom lite snabbare än beräknat.

oxberg

oxberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 282 inlägg
För fyra (plus minus) år sen åkte jag skidor på natursnö i Nacka i april. Det var tider det volevodin. Då investerade jag även i en snöslunga. Hittills har den gått en gång.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

Åkte idag igen och det var inga problem. Givetvis har spåret smält ihop ytterligare i den 10 gradiga värmen men jag åkte ändå 12.03 km. Jag åkte 35 varv på det spår jag nu kan åka i så dagens mattefråga blir: Hur långt är mitt spår just nu ? :rolleyes:

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 4 764 inlägg

Åkte idag igen och det var inga problem. Givetvis har spåret smält ihop ytterligare i den 10 gradiga värmen men jag åkte ändå 12.03 km. Jag åkte 35 varv på det spår jag nu kan åka i så dagens mattefråga blir: Hur långt är mitt spår just nu ? :rolleyes:

344 meter.  :rolleyes:

Du kanske kan fira Sveriges nationaldag på Ormberget?

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg

344 meter.  :rolleyes:

Du kanske kan fira Sveriges nationaldag på Ormberget?

Korrekt. Jag hade eljest tänkt att högst 1 Juni var en möjlig rekorddag, men som ju alla förstått har jag ju speciell relation av Vasa och hans speciella lopp :wub: så jag får fundera allvarligt på att försöka även om jag då troligen får utnyttja blåbär, inte soppa utan ris just denna gång. :rolleyes:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar