Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snötillgång kommande vintrar


Niklas

Recommended Posts

På konstsnöunderlag går det bra att anordna tävlingar på traditionella distanser, men inte lika lätt att få till bra tävlingar i långlopp på en kort varvbana. När det gäller vuxna finns den stora antalet skidåkare på långlopp, varav en del även åker traditionell. Sen finns det en liten klick som endast åker traditionella distanser, klassiskt och skejt.

 

Om allt färre lopp kan arrangeras på natursnö och en fler lopp  arrangeras på en konstsnöslingor - hur tror ni det kommer att påverka intresset långlopp-traditionellt ?

 

Min personliga uppfattning är att så länge intresset är på uppgång för långlopp med motorn vasaloppet på högvarv tror jag inte bristen på natursnö kommer att stoppa utvecklingen. Planar det ut och börja vända nedåt tror jag däremot att det kommer att påverka.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Jag åkte 12 km idag på Ormberget i Luleå, nära rekord. För ett par år sedan filmade mig Niklas när jag åkte 22 Maj så det rekordet sitter mer än löst eftersom det detta år är klart djupare snö på mitt hemliga ställe. Jag tror att det snarare kan blui fråga om 1 Juni som nytt rekorddatum. Överraskande nog har jag dock varit helt ensam som åkt skidor de senaste dagarna. Jag gissar att om ni söäderöver hade tillgång till ett sådant spår så skulle det krylla av åkare. Men Luleåborna är bortskämda med de kanonspår vi har praktiskt taget sex månader per år. Jag hoppas att Niklas igen kan filma eventuellt nytt rekordförsök med Pers(s)onliga hälsningar till er skidforumvänner. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Igår jobbade jag i trädgårdslandet i bara kortbyxor och min fru tog sitt premiärbad för säsongen. Det är tvära kast, för 1,5 vecka sedan var det snö i luften även här söderöver.

Jag håller inte med om att det skulle kryllat av skidåkare här i söder, ifall det funnits samma möjligheten som på Ormberget, tycker jag blir ganska ensam i spåren om det är skidföre efter Vasaloppet.....

Link to comment
Share on other sites

Åkte skidor även idag och tangerade därmed rekordet från 2012. Jag gör rekordförsök imorgon och känner mig tämligen säker på att lyckas. Jag får dock nöja mig med ett 350 meters spår numera men där är snön tillräckligt djup för att hålla ytterligare dagar. Jag sa ju 2012 att 22 Maj rekordet aldrig skulle slås men nu får jag ändra uppfattning :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Rekordförsöket lyckades med bred marginal. Och faktum var att intervjuerskan från P4 Norbotten blev så intresserad att hon åkte med mig vid intervjun. Men på vissa ställen är det fortfarande så djup snö att jag gör nya rekordförsök de närmaste dagarna. 

Link to comment
Share on other sites

Imponerande Lars-Erik! Vad tror du det beror på, en väldigt kall vår eller att kommunen lagt en tjockare snöbädd från början, eller en kombination av de båda?

Som Lulebo tar jag mig friheten att svara. Vi har haft en kall vår med minusgrader på nätterna långt in i maj och väldigt lite regn som gjort att snön blivit kvar länge även där det bara varit natursnö.

Link to comment
Share on other sites

Som Lulebo tar jag mig friheten att svara. Vi har haft en kall vår med minusgrader på nätterna långt in i maj och väldigt lite regn som gjort att snön blivit kvar länge även där det bara varit natursnö.

Kunde tänka mig det, det har varit onormalt lite regn och kalla temperaturer även här i Västerås. Dock är det inte mycket med dagens klimat som är normalt... ;)
Link to comment
Share on other sites

Rekordförsöket lyckades med bred marginal. Och faktum var att intervjuerskan från P4 Norbotten blev så intresserad att hon åkte med mig vid intervjun. Men på vissa ställen är det fortfarande så djup snö att jag gör nya rekordförsök de närmaste dagarna. 

Jag väntar att gratulera tills det är definitivt finito. Jag tillhör dem som försöker åka så länge det finns minsta snösträng kvar, men i takt med mildare vintrar har det blivit på konstsnö de sista vintrarna. I år var det slutåkt den 25 mars i samband med veteran-SM i Borås (14 mars här hemma) Rekordet är troligen från 1966, så jag åkte en bra bit in i april, men jag har ingen exakt data noterad från det året, annars vet jag att jag åkte skidor på en basväg 3 mil s Jönköping (föräldrahemmet) den 7 april 1980. Det blev sen ilfart till BB, då vår förstfödde son kom lite snabbare än beräknat.

Link to comment
Share on other sites

Åkte idag igen och det var inga problem. Givetvis har spåret smält ihop ytterligare i den 10 gradiga värmen men jag åkte ändå 12.03 km. Jag åkte 35 varv på det spår jag nu kan åka i så dagens mattefråga blir: Hur långt är mitt spår just nu ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Åkte idag igen och det var inga problem. Givetvis har spåret smält ihop ytterligare i den 10 gradiga värmen men jag åkte ändå 12.03 km. Jag åkte 35 varv på det spår jag nu kan åka i så dagens mattefråga blir: Hur långt är mitt spår just nu ? :rolleyes:

344 meter.  :rolleyes:

 

Du kanske kan fira Sveriges nationaldag på Ormberget?

Link to comment
Share on other sites

344 meter.  :rolleyes:

 

Du kanske kan fira Sveriges nationaldag på Ormberget?

Korrekt. Jag hade eljest tänkt att högst 1 Juni var en möjlig rekorddag, men som ju alla förstått har jag ju speciell relation av Vasa och hans speciella lopp :wub: så jag får fundera allvarligt på att försöka även om jag då troligen får utnyttja blåbär, inte soppa utan ris just denna gång. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Egentligen 343,7 m, men det är inte så intressant utan en annan sak. Jag antar att du mätt med GPS, eftersom du fått 12030 m och då funderar jag på en sak. Mäter GPS även i sidled dvs om du åkt med vändpunkt, så måste du vända runt. Mäter GPS bara fram och tillbaka eller räknas även den lilla snurren med i ändarna ?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen 343,7 m, men det är inte så intressant utan en annan sak. Jag antar att du mätt med GPS, eftersom du fått 12030 m och då funderar jag på en sak. Mäter GPS även i sidled dvs om du åkt med vändpunkt, så måste du vända runt. Mäter GPS bara fram och tillbaka eller räknas även den lilla snurren med i ändarna ?

Det beror på hur ofta GPS-positioner registreras. Registreras en position varje sekund så får man med små snurror i högre grad än om man registrerar en position var 10:e sekund. Sen beror en hel del på noggrannheten i GPS-mätningen och hur många satelliter man får kontakt med (sämre i tät skog tex).

Link to comment
Share on other sites

Nytt rekord igen. Jag kunde åka idag i stort sett i samma spår som igår dock lite bortsmält i ändarna. Jag åkte 40 varv och distansen var 13.14 km så dagens mattefråga blir igen: Hur långt var spåret ? Det hade dock smält betydligt och nästan smält av på ett par ställen så om det går att förlänga rekordet till imorgon vet jag inte om det går men försöka skall jag absolut. :rolleyes: 

Link to comment
Share on other sites

Ny skidtur idag. Jag sade ju 2012 när jag åkte 22 maj att det var ett rekord som aldrig skulle slås. Men nu har jag ju fem dar i rad slagit det. Och idag åkte jag först två varv när gps:en krånglade. Sedan startade jag om och den funkade som vanligt. Jag åkte ytterligare 39 varv med total längd 12.42 km så mattefrågorna idag blir: Hur långt var spåret idag ? Hur långt åkte jag totalt idag ?  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Verkar som att det blir regn, i de prognoserna jag hittar. Men det är alltid knepigt när det ligger runt 3-4 grader...

Du hade rätt kebabsvarvaren, Ine blev det någon snö idag, det har istället varit regn från tidig morgon och större delen av dagen . När det hade slutat åkte jag ändå upp för att se om det fanns något kvar av mitt spår. Givetvis hade mycket smält bort mycket i regnet men den tjockare delen i början hade klarat sig hyfsat  bra och utefter hela spåret fanns det en liten sträng jag kunde åka på. Så det blev 34 varv och 11.11 km otroligt nog. :rolleyes:  Men det är absolut dags att larma Niklas för filmning som bevis att jag verkligen åker på snö så rekordet räknas. Ett rekord som garanterat inte slås under min livstid :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Du hade rätt kebabsvarvaren, Ine blev det någon snö idag, det har istället varit regn från tidig morgon och större delen av dagen . När det hade slutat åkte jag ändå upp för att se om det fanns något kvar av mitt spår. Givetvis hade mycket smält bort mycket i regnet men den tjockare delen i början hade klarat sig hyfsat  bra och utefter hela spåret fanns det en liten sträng jag kunde åka på. Så det blev 34 varv och 11.11 km otroligt nog. :rolleyes:  Men det är absolut dags att larma Niklas för filmning som bevis att jag verkligen åker på snö så rekordet räknas. Ett rekord som garanterat inte slås under min livstid :rolleyes:

Tråkigt med regnet, men mäktigt att det fortfarande går att åka på snö!

Link to comment
Share on other sites

Du hade rätt kebabsvarvaren, Ine blev det någon snö idag, det har istället varit regn från tidig morgon och större delen av dagen . När det hade slutat åkte jag ändå upp för att se om det fanns något kvar av mitt spår. Givetvis hade mycket smält bort mycket i regnet men den tjockare delen i början hade klarat sig hyfsat  bra och utefter hela spåret fanns det en liten sträng jag kunde åka på. Så det blev 34 varv och 11.11 km otroligt nog. :rolleyes:  Men det är absolut dags att larma Niklas för filmning som bevis att jag verkligen åker på snö så rekordet räknas. Ett rekord som garanterat inte slås under min livstid :rolleyes:

Så ni fick ingen snö i Luleå. men i Gällivare var det snö på morgonen, min svägerska skickade en bild på "eländet". Men både vårsnö och regn löser upp grundsnön, så det är sak samma för rekordsättningen, det börjar väl närma sig gränsen nu.....

 

ps. här nere i söder är det bad- och linneväder fö slog jag rekord på min 12 km rullskidrunda igår 45.01 på "di rosa" i 27 gr värme. B)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...