Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snötillgång kommande vintrar


Niklas

Recommended Posts

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply
Denna vinter har Limes Norrlandicus varit väldigt tydlig, med mycket snö norr därom och misär söder om... Här i Falun har vi inte haft en bättre snövinter sedan 2013, med skidåkning på natursnö från slutet av november. Får se hur det fortsätter, det har ju inte varit särskilt kallt hittills, bara senaste dagarna med ner till -18. Var i Sthlm över jul, och sån vädermisär som rådde där då är svårslagen. Har fått känslan att den globala uppvärmningen har nått en ny nivå de senaste åren, speciellt att köldperioderna blivit kortare och färre. Hoppas det inte är så....
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Från tisdag till tisdag= härligt vinterföre och vitt överallt. Onsdag: +5-7gr, regn o blåst, åkning på snöblask och genom vattenpölar, gräs o jord= 5 km på 40 min. Idag; gröna gräsmattor och all snö borta.

 

Ingen Accuweatherprognos i världen kan stoppa den snabba snösmältningen i södra Sverige - den enda snö som finns kvar är den som tillverkats på konstgjord väg.

 

Var detta vintern för i år ? :unsure:= pessimisten

Link to comment
Share on other sites

För konstsnöproduktion så tycker jag inte den här vintern har varit helt hopplös, utan snarare rättså bra. Dels så har vädret, förutom senaste dygnet, haft den goda smaken att inte vara rejält varmt och blåsigt och dels så har det varit ett par perioder med hyffsade minusgrader och längre perioder med i alla fall några minus.

 

Konstsnö klarar plusgrader ganska bra så länge det nöjer sig med ett vara ett par plusgrader och inte blåsa. Sju plus och blåst tar hårt på konstsnön också. Men som sagt, det har ju mest varit 1-2 plusgrader.

 

För produktionen så är dygn med -10 och kallare väldigt bra ur effektivitetssynpunkt, men det är samtidigt ett väldigt passande då det blir otroligt mycket snö fort och allt fryser väldigt fort om något går fel. Nätter med 3-4 minusgrader ger inte så mycket snö, men å andra sidan så kan man ofta lämna grejerna obemannade några timmar vid dom temperaturerna vilket ökar uthålligheten på organisationen.

 

Till nästa helg kommer vi köra tävling i Gimo där varvet blir ca 4,5km. Med ordinarie åkriktning så är väll ett varv ungefär 4km nu.

Link to comment
Share on other sites

Den här vintern måste väl ändå vara ett skolboksexempel på att vi verkligen har en pågående klimatförändring. Varmare temperaturer och mer nederbörd under vintermånaderna. Aldrig förr har jag varit med om så mycket snö de få gångerna jag varit norr över som denna vinter. Men det har inte varit dessa riktigt kalla ihållande perioderna.

Och aldrig förr har jag varit med om så katastrofalt dålig tillgång på natursnö som det varit i Västerås. De som väl kom smälte bort över en natt...

Link to comment
Share on other sites

Har varit 5dygn på sjusjøen, till och börja med vilket enorm fantastiskt skidområde ca 1.3m i terrenget :D  trase'er som riksvägar och spår prepp som räls!

 

Jotunheimen i det fjerne

http://www.hifisentralen.no/forumet/attachments/mitt-anlegg-og-billedtra-der/477498d1516982644-cash-63-hifi-kino-re-birth-cool-20180126_143216.jpg

Link to comment
Share on other sites

För konstsnöproduktion så tycker jag inte den här vintern har varit helt hopplös, utan snarare rättså bra. Dels så har vädret, förutom senaste dygnet, haft den goda smaken att inte vara rejält varmt och blåsigt och dels så har det varit ett par perioder med hyffsade minusgrader och längre perioder med i alla fall några minus.

 

Konstsnö klarar plusgrader ganska bra så länge det nöjer sig med ett vara ett par plusgrader och inte blåsa. Sju plus och blåst tar hårt på konstsnön också. Men som sagt, det har ju mest varit 1-2 plusgrader.

 

I södra Finland kom konstnötillverkningen igång drygt två månader senare än förra året. +5, hård vind och rikligt med regn hade vi så sent som för ett par dagar sedan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...