Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

SM på långsamma hjul


speedzone

Recommended Posts

Jag välkomnar den förändringen på skatehjul, då behöver man inte ha två par skidor utan man kan tävla på samma par som

man tränar. Jag vill dock tillägga att detta är ett teoretiskt resonemang, då jag varken testat tävlings-PU eller PU-2orna.

 

Jag väntar därför på utvärdering från er som åker mycket, kanske i första hand då Huserlius sport, som ju borde sälja PU-tvåorna från Igus AB.

Link to comment
Share on other sites

Skatehjulen man skall tävla på är dom som redan har sålts av Elpex i flera år, inga nyheter där alltså. Utan det är samma underbara skatehjul som är standard på Elpex F1 pro eller Elpex evo Composite.
Hjultillverkaren heter föresten även IPUR och är riktigt duktiga och seriösa.
 

Föresten kan ni ju läsa det stora rullskidtestet på langd.se idag även för skate, Klassiskt har ju legat där några veckor nu. Men där ser man att hjulen som skall användas på SM är uppskattade.

 

Och så sakta går det inte att åka på tvåor även om det inte går lika fort som racehjul såklart, men det är ingen jätteskillnad.

Link to comment
Share on other sites

Tanken med långsammahjul på SM del 1 är ju ett test. Det snackas ju ofta om att dom "riktiga" skidåkarna inta vågar/kan/vill tävla på racehjul. Nu är det inga racehjul, nu är de upp till bevis om dom tävlar nu. Kommer dom inte nu heller? Ja då behöver vi inom rullskidor inte anpassa oss längre eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Tanken med pu-tvåor är väl att rullskidtävlingar på skate skall bli tillgängliga för ett större antal på samma sätt som att fler tävlar i klassiska lopp tack vare införandet av gummi-tvåor.

Jag menar om det är något enstaka lopp i skate på året, så skaffar man inte race-skidor, bara för att ställa upp där. Men har man redan ett par skateskidor för träning, som också duger att tävla på, så är chansen större att man ställer upp och i förlängningen kan det bli fler skate-lopp på rullskidor så småningom.

Sen tror jag inte det är så många som vill mixtra med att byta hjul utan man vill ta det man har inför en ev. tävling.

 

Tack för infon, Skåningen, bra att veta inför ett ev. köp av skaterullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Låt oss från Götaland åka rullskidor så kan Norrlänningarna få nöja sig med snöskidor, medans åkarna från Svealand får välja. Inte så genomtänkt inlägg men skidåkare måste inte tävla på rullskidor.

Vore det inte lite trist med ett sm utan Svanebo och Kalla?

Att det sedan åks mindre rullskidor norrut är inte så konstigt. Vi har tyvär inte sammafina vägar här som söderut.

Men det är klart. Det är alltid skönt att ha en klubb för inbördes beundran.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...