Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur tröga är OneWay 'medium-slow'-hjul?


dubbeltumme

Recommended Posts

Köpte ett par OneWay Classic 6 till bra pris efter tips på Dagens REA-tips!-tråden. Kan konstatera efter dagens premiär att de är över förväntan - visst, betydligt mer vibrationer än mina Elpex Evo X men i övrigt en positiv bekantskap så här långt. Helt klart värda sina 999:-. 

 

Enligt XXL har rullskidorna 'medium-slow' hjul, någon som kan bedöma vad det motsvarar i Elpex-siffror? De är märkbart trögare än tvåorna på mina Elpex (vilket också är vad jag var ute efter), uppskattar ca 40 sek/km långsammare. Såg att nick 'kebabsvarvare' bedömde sina OneWay till ca 30 sek långsammare per km än Swenor Finstep. 

 

Kan man påstå att 'medium-slow' motsvarar Elpex treor? 

Link to comment
Share on other sites

Har du ingen kompis i samma viktklass du kan göra ett "glidtest" i en utförsbacke med?

Jag har inte hunnit testa mina så jag har ingen åsikt ännu. Noterade att gafflarna var nitade så något snik är det.

 

Jodå, går säkert att få till ett glidtest. Men vad jag verkligen var nyfiken på är vilken siffra medium-slow kan översättas till? (Hoppas att någon säger 3:or.)

 

Noterade att även OneWays toppmodell (Classic 13 Carbon) är nitad på precis samma sätt. Så det snikas över hela linjen. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Någon mer som har erfarenhet av oneway classic 6 rullskidor. (rull, kvalitet och dämpning mm)

Hade ett par Oneway Classic 7, för två säsonger sedan. Tyckte att de rullade som ett mellanting mellan 2or och 3or. Man kände varenda ojämnhet i asfalten, om det inte var alldeles slät och nyasfalterad väg. 

Ingen skida som jag skulle rekommendera, om du vill ha en skida med bra rull och bra komfort.

Bättre att satsa lite mer pengar på ett par bra rullskidor (om ekonomin tillåter det)!

Link to comment
Share on other sites

Hade ett par Oneway Classic 7, för två säsonger sedan. Tyckte att de rullade som ett mellanting mellan 2or och 3or. Man kände varenda ojämnhet i asfalten, om det inte var alldeles slät och nyasfalterad väg. 

Ingen skida som jag skulle rekommendera, om du vill ha en skida med bra rull och bra komfort.

Bättre att satsa lite mer pengar på ett par bra rullskidor (om ekonomin tillåter det)!

 

ok tack, är inte så kräsen med dämpningen, och lite trögare rull vill jag ha.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört ett tag nu med mina OW 6. Tycker de gått lättare och lättare. Men körde senast samma tremil som jag brukar men med mina Elpex Wasa 610 2:or och det gick nästan en kvart snabbare. I början testade jag växla mellan de båda på en kortare sträcka och OW 6:orna var 20 sekunder långsammare per km.

De är lite framtunga när man diagonalar och ojämnheter känns ordentligt. Inte minst den röda friktionsbeläggningen på övergångsställen som är nästan omöjlig att köra på. Annars funkar de riktigt bra och är absolut prisvärda till xxl:s pris där man i princip får skidorna på köpet när man köper bindningar, eller hur man ser på det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...