Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet


Blek-Inge

Recommended Posts

Vad menas med detta, saxat ur Alliansloppets hemsida: "OBS! Enbart åkare som anmält sig med FIS-kod får åka i tävlingsklasser". Betyder det att VL led 1-åkare och nedåt, som sällan har FIS-kod, får nöja sig med att åka motionsklass och starta 20 minuter senare? Då blir det svårare att seeda sig för de som siktar långt fram i VL-fållorna!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Tror knappast en led 1-åkare kan ta rygg på Aukland & Co ändå så det gör väl ingen större skillnad mot tidigare.

Det kommer bli ett baktungt startfällt om texten stämmer, misstänker att det är en felskrivning.

Link to comment
Share on other sites

Var kan man kolla, om man har FIS-poäng. Vill minnas att vid MWC i Falun hade jag lite FIS-poäng, men inte tillräckligt för att få starta i de främre leden. Varifrån jag fått dessa poäng vet jag inte och om de bara gällde veteranmästerskap eller följer med

till andra tävlingar vet jag ej heller. Men jag har sett i startlistor till skidtävlingar att vissa åkare har FIS-poäng hur de nu fått dem ?

Frågan om FIS-poäng borde undersökas - är ju intressant hur de kommer till.

Link to comment
Share on other sites

Var kan man kolla, om man har FIS-poäng. Vill minnas att vid MWC i Falun hade jag lite FIS-poäng, men inte tillräckligt för att få starta i de främre leden. Varifrån jag fått dessa poäng vet jag inte och om de bara gällde veteranmästerskap eller följer med

till andra tävlingar vet jag ej heller. Men jag har sett i startlistor till skidtävlingar att vissa åkare har FIS-poäng hur de nu fått dem ?

Frågan om FIS-poäng borde undersökas - är ju intressant hur de kommer till.

Du går in på www.fis-ski.com  -> Cross Country och Athletes och där kan du söka fram alla med fis-kod. Fis-licens måste du beställa inför varje säsong. Du får FIS-poäng genom att ställa upp i FIS-tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag såg ett par herrar som körde med ett hjul jag aldrig sett förr. Dom var nedsvarvade men nån cm på båda sidor. Anläggningsytan blev således väldigt liten, kanske bara 15-20mm. Jag tyckte dom hade kanonrull. Dock blev dom tydligen så ostabila att det ej gick diagonala eller frånskjuta. Frågan är om det är tillåtet och om dessa hjul går att köpa lr var det hemmafix? Personligen tycker jag det är lite fuskigt och jag skulle sj inte kunna vara lika nöjd med min prestation om jag hade sån fördel gentemot andra.

 

Vad säger tex Huselius? Bra kört förresten av skidhandlarn från Skåne

Link to comment
Share on other sites

Såg ni ribles show - kul när någon söderifrån visar upp sig. :) 

 

Ang skidorna; Trodde inte att de skulle gå ifrån Swenor på utläggsskidorna, men tyckte redan i början att norrmannen som ledde hade Skigo och att han hade svårt att hålla kursen med skidorna. Samma sak i damloppet vid första spurtpriset, tror det var Korsgren, som vinglade och var nära att stå på näsan. Sen tycker jag att Eide

körde på gränsen med lite väl många skejtskär ibland eller om det var skidorna som stack iväg. Generellt tycker jag att det var fler som inte hade full kontroll på skidorna än vanligt, kan ha berott på skidmärket.

 

En sak tittade jag efter och det var om någon körde på de rosa PU-tvåorna, men det gick inte att se vad det var för hjul

under skidorna.

TV-sändningen var bra med växelvis bevakning av herr- och damklassen och att damerna startade en kvart före gjorde

att det blev målgång med litet mellanrum. Det jag tycker var mindre bra var sändning sista biten in i mål, skog skymde och

skuggor gjorde det svårt att se var mållinjen var. Det kan de förbättra till kommande år.

Link to comment
Share on other sites

Skigo låneskidor var det alltså för andra året irad. Swenor låneskidor har det inte varit sen 2013.
Var många rosa skidor, men i täten var det inga eftersom dom had elåne skidor, alla i elitklasser damer och herrar hade låneskidor.
Men där bak där jag själv åkte var det många rosa hjul omkring mig.

Vet inte vad det är för hjul du menar som är nedsvarade. Men jag själv sålde lite olika italienska hjul för 4-5 år sen och några av hjulen hade skåror i sig fom var någon cm breda. Men inte längst ut utan mitt på hjulen.
Men reglerna säger ju bara att hjulen måste ha en total axelbredd på 30 mm och en maxhöjd på 100 mm. det innebär i praktiken att hjulens gummi skulle kunna var 1 mm brett om man vill åka på det, rätt vingligt dock, och inte så snabbt.
På grov asfalt t.ex. går ju alltid klassiska breda hjul snabbare än vad t.ex. skatehjul gör. Så det är inte alltid en fördel att ha smala hjul med liten anläggningsyta som vissa tror.

Link to comment
Share on other sites

Under andra varvet, i den långa nedförsbacken efter Bråberg, var det en åkare som ramlade omkull. Han låg strax bakom mig och landade i räcket som spärrar av mot bilvägen. Det lät otäckt då jag uppfattade som att han slog hjälmen i räcket. Någon som vet om han kom på benen igen?

 

Vid det tillfället låg han i en klunga som gick i mål strax under 2 tim och 10 min..

Link to comment
Share on other sites

Under andra varvet, i den långa nedförsbacken efter Bråberg, var det en åkare som ramlade omkull. Han låg strax bakom mig och landade i räcket som spärrar av mot bilvägen. Det lät otäckt då jag uppfattade som att han slog hjälmen i räcket. Någon som vet om han kom på benen igen?

 

Vid det tillfället låg han i en klunga som gick i mål strax under 2 tim och 10 min..

Det låter som om det var samma klunga som jag låg med i. Om det var det så var det två åkare som låg precis framför mig som hakade ihop och gled mot räcket. Jag vände mig om efter några sekunder och uppfattade som om båda kunde resa sig upp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...