Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Björgen på tjocken


larsbern

Recommended Posts

Det var ju roligt att hon får chansen att få en egen guldklimp. Det spelar ingen roll hur många medaljer du vinner, inget går upp mot att bli mamma eller pappa Medaljer kan man titta på och glädjas åt, men barn kan man kommunicera och göra saker med.

Det känns som det är rätt tillfälle att bli mamma nu, hon har ju vunnit det mesta som går att vinna, väntar man för länge kan det

vara försent.

Jag väntar dock att gratulera tills allt är klart

Link to comment
Share on other sites

Instämmer! Barn är det käraste som finns

Jag tror dock att Marit kommer välja långloppen efter mamma ledigheten. Känns som hon redan i fjol fick lite för hårt motstånd av flera damer som är på väg upp. Marit har nog tyvärr gjort sitt i världscupen.

Vilket som så håller jag tummarna att allt går bra

Link to comment
Share on other sites

 

Känns som hon redan i fjol fick lite för hårt motstånd av flera damer som är på väg upp. Marit har nog tyvärr gjort sitt i världscupen.

Björgen var överlägsen i fjol! Segermarginalen till Johaug i totala WC var 784p..;) Bara 4 kvinnor totalt som ens kom upp i 784 poäng...

Link to comment
Share on other sites

är det inte så att kvinnor efter en graviditet har en - förhöjd - chans att träna upp hjärtats kapacitet (till en högre nivå än före graviditeten)?

Stämmer, då den uppluckring av ligamenten som ska hjälpa till för barnet att ta sig genom bäckenet inte bara sker där utan i hela kroppen.

Hos människan kan hjärtat växa till under puberteten och i kvinnans fall även under graviditet och en stund efteråt...

 

Rykten sas tidigare att ryska idrottskvinnor"gjordes" med barn och att dessa sen adopterades bort. Men vad bevisar rykten??

Link to comment
Share on other sites

Det som talar mot Marit är ålder, muskelmassa som med en graviditet kommer förvandlas till andra reserver för fostret. Jag tror ändå att hon byter till långlopp och kommer där vara drottning i många,många år. Vibeke krossade när hon körde Vasan, kowalczyk gjorde samma sak i vintras på VL.

Det är en jävla process att ta sig tillbaka efter en graviditet.

Link to comment
Share on other sites

Marits havandeskap och privatliv har jag ingenting med att göra. 
Men jag hoppas att allt går bra och att detta är vad hon själv verkligen vill.

Det är dock lite tråkigt för de andra tjejerna att Marits tid på den absoluta toppen (troligtvis) tar slut på det här viset. 
Som elitåkare vill man ju tävla (och vinna) mot de/den bästa.
Under den kommande säsongen så kommer alltid Marits frånvaro att göra sig påmind vid varje seger. 

Jag är helt övertygad om att hon skulle kunna komma tillbaka som en väldigt duktig skidåkare och platsa i landslaget i flera år till.
Troligtvis skulle hon kunna dominera skiten ur långloppscupen.

...frågan är bara varför?
 

Link to comment
Share on other sites

Om hon kommer fortsätt med skidor så tror jag dels hemmaförhållanden funkar bättre som långloppsåkare än som WC åkare.

Och det som verkligen talar för Marit med långloppen är ju den mediala vinsten i långlopp.

Tror det var Rikard Tynell som sa att vinna VL motsvarar en årslön (medialt) och kommer en åkare som Marit in i bilden (gissar att hon tjänar mest) så kommer det bli riktigt stora summor inom Långloppsåkningen från sponsorer.

Vilket Team skull inte vilja ha Marit i sitt lag??

Link to comment
Share on other sites

För att hon älskar att tävla och träna. Så varför skulle hon byta ut det mot ett "vanligt 8-17 jobb"?

Frågan är om förälskelsen att tävla består även efter att hon blivit mamma? Sedan lär hon aldrig behöva ta ett vanligt 8-17 jobb om hon inte själv vill. Erbjudande lär det inte vara brist på!

Link to comment
Share on other sites

är det inte så att kvinnor efter en graviditet har en - förhöjd - chans att träna upp hjärtats kapacitet (till en högre nivå än före graviditeten)?

Det har jag inte hört talas om, men däremot att överkropp och armar växer till vid första graviditeten. I DDR gjordes idrottskvinnor gravida främst i friidrottens kast- o stötgrenar för att förbättra sina resultat som komplement till dopning.

På en vanlig otränad kvinna märks förändringen ganska tydligt, huruvida ett kraftpaket som Marit Björgens graviditet

får denna effekt låter jag vara osagt. Anledningen sägs vara att kvinnan skall bli bättre föreberedd att bära sitt barn

under babyns första år.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Marits havandeskap och privatliv har jag ingenting med att göra. 

Men jag hoppas att allt går bra och att detta är vad hon själv verkligen vill.

 

Det är dock lite tråkigt för de andra tjejerna att Marits tid på den absoluta toppen (troligtvis) tar slut på det här viset. 

Som elitåkare vill man ju tävla (och vinna) mot de/den bästa.

Under den kommande säsongen så kommer alltid Marits frånvaro att göra sig påmind vid varje seger. 

 

Jag är helt övertygad om att hon skulle kunna komma tillbaka som en väldigt duktig skidåkare och platsa i landslaget i flera år till.

Troligtvis skulle hon kunna dominera skiten ur långloppscupen.

 

...frågan är bara varför?

 

Jag tror inte att Marit kommer att vara en sämre åkare efter graviditeten. Inte mycket i alla fall i och med att hon har så bra grundlag från tidigare år. Förmodligen är hon sitt gamla jag i VM i Lahtis, eventuellt något sämre men ändå en mycket tuff konkurrent.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...