Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Huvudvärk av carboloader?


HansMichael

Recommended Posts

Jag har de två senaste åren kört med Vitargo carboloader som förstärkning under uppladdningen inför vasaloppet. Båda gångerna har jag fått ont i skallen dagarna före loppet. Eftersom mönstret varit detsamma måste jag koppla ihop det med glykogendrickat. Någon annan som har liknande erfarenhet? Alternativ till sportdryck?
Link to comment
Share on other sites

Jag har de två senaste åren kört med Vitargo carboloader som förstärkning under uppladdningen inför vasaloppet. Båda gångerna har jag fått ont i skallen dagarna före loppet. Eftersom mönstret varit detsamma måste jag koppla ihop det med glykogendrickat. Någon annan som har liknande erfarenhet? Alternativ till sportdryck?

Det kan nog kopplas samman med en ökad kolhydratinladdning. Hoppas bara inte att loppen blev förstörda!

 

Jag vet själv att jag inför Lidingöloppet - 05 hade sprängande huvudvärk och tunga ben. Men på morgonen så var jag så pigg och laddad så det var helt otroligt!

 

Tänkt på att dricka lite mer vatten när du kolhydratladdar!! Ett gram kolhydrat binder väl 3,4 g vatten om jag inte är helt ute och sickla.. förlåt! Cyklar! :-0

Link to comment
Share on other sites

Jag har flera gånger till Vasalopept och Lidingöloppet använt Vitargo med mycket skiftande resultat. Jag blev tipsad av en skidåkare att prova Maxim och detta har jag använt till tre långlopp i år, både magen och övriga kroppen fungerar kanonbra på det, det anses vara mildare.
Link to comment
Share on other sites

Du är inte "kaffeberoende" och brukar sluta dricka innan långloppen?

Det kan om nåt ge en sjujädra huvudvärk ...

Bra inlägg, fick förut huvudvärk inför uppladdning då jag slutade dricka kaffe. Tar nu bara en liiiiten kopp per dag och huvudvärken försvinner.

Galaxer i mina braxer...

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att kaffeberoendet är riktigt jobbigt inför stundande vasalopp... Har tidigare år slutat dricka kaffe sista veckan vilket varit rejält ansträngade första 3 dagarna efter att jag slutat.

 

Kommer iår istället att fortsätta med kaffet som vanligt eftersom möjligheten till ett bra lopp redan spolierats av den uteblivna snön i götaland men kaffet borde ju minimal effekt i förhållande till träningsmängden under året. Har tyvärr endast 13 skidmil i benen men har givetvis kompletterat med löpning, rullisar och gymmet så det kanske kan bli medalj endå... =)

Link to comment
Share on other sites

Hejk Hans Michael,

 

jag har hört några få haft samma känsla, vi vet inte säkert vad det beror på, men när man kolhydratuppladdar med Vitargo Carboloader, lagras vätska och kolhydrater extra effektivt i dina muskler. Du går alltså upp i vikt. Varför vissa känner lite tryckande huvudvärk, kan bero på ökat vätsketryck, men det är bara en teori. Kan kanske också vara så att du har mineralobalans, du späder dina kroppsvätskors salthalt och har då inte inte tillräckligt med salter i kroppen. Prova ladda med Vitargo+Electrolyte(gröna påsarna), som innehåller salter som kroppen behöver. +Electrolyte rekommenderas också som uppladdare för folk som lider av krampkänningar.

De jag talat med om denna erfarenhet är att huvudvärken släpper så fort man börjar idrotta, åka skidor, springa mm.

Vitargo är annars en skonsam dryck för kroppen, sockerfri, och utvecklad för idrottare och att ge en effektiv inlagring av glykogen i musklerna.

Hoppas du blir hjälp av detta svar,

 

Jeanette Blomster

Ebergikakan AB och Vitargo

 

Jag har de två senaste åren kört med Vitargo carboloader som förstärkning under uppladdningen inför vasaloppet. Båda gångerna har jag fått ont i skallen dagarna före loppet. Eftersom mönstret varit detsamma måste jag koppla ihop det med glykogendrickat. Någon annan som har liknande erfarenhet? Alternativ till sportdryck?
Link to comment
Share on other sites

Hejk Hans Michael,

 

jag har hört några få haft samma känsla, vi vet inte säkert vad det beror på, men när man kolhydratuppladdar med Vitargo Carboloader, lagras vätska och kolhydrater extra effektivt i dina muskler. Du går alltså upp i vikt. Varför vissa känner lite tryckande huvudvärk, kan bero på ökat vätsketryck, men det är bara en teori. Kan kanske också vara så att du har mineralobalans, du späder dina kroppsvätskors salthalt och har då inte inte tillräckligt med salter i kroppen. Prova ladda med Vitargo+Electrolyte(gröna påsarna), som innehåller salter som kroppen behöver. +Electrolyte rekommenderas också som uppladdare för folk som lider av krampkänningar.

De jag talat med om denna erfarenhet är att huvudvärken släpper så fort man börjar idrotta, åka skidor, springa mm.

Vitargo är annars en skonsam dryck för kroppen, sockerfri, och utvecklad för idrottare och att ge en effektiv inlagring av glykogen i musklerna.

Hoppas du blir hjälp av detta svar,

 

Jeanette Blomster

Ebergikakan AB och Vitargo

 

Jag har de två senaste åren kört med Vitargo carboloader som förstärkning under uppladdningen inför vasaloppet. Båda gångerna har jag fått ont i skallen dagarna före loppet. Eftersom mönstret varit detsamma måste jag koppla ihop det med glykogendrickat. Någon annan som har liknande erfarenhet? Alternativ till sportdryck?

Tack för detta Jeanette!

 

Precis den info jag ville höra som kör enbart carbolader och får problem med kramp!

Link to comment
Share on other sites

Bra alternativ till Vitargo.

 

Jag har känslig mage och haft problem nästan varje gång jag laddat med Vitargo.

 

Blev tipsad av en kompis om Maxim och har under ett antal lopp testat detta med perfekt resultat, för er som är osäkra på Vitargo så kan jag varmt rekomendera Maxim, tycker också att det är mera lättdrucket.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Blir inget mer Vitargo för min del. Dels för huvudvärken, men främst för att jag spottade deras företagsbil i Mora: en Hummer. Såna bilar kör inga skidälskare!

Jag såg den också, tänkte samma tanke som du och håller fullständigt med Dig. Hur f-n kan man köra ngt dylikt. Jag har inget emot att företaget går bra och är lönsamt. Att skryta med det kan jag väl tycka bara är löjligt. Men att förpesta miljön...... där går gränsen. Skärpning Vitargo!!!!!

 

Enklaresport, som återförsäljare kan du väl ge dom en känga.

Link to comment
Share on other sites

Blir inget mer Vitargo för min del. Dels för huvudvärken' date=' men främst för att jag spottade deras företagsbil i Mora: en Hummer. Såna bilar kör inga skidälskare![/quote']

Jag såg den också, tänkte samma tanke som du och håller fullständigt med Dig. Hur f-n kan man köra ngt dylikt. Jag har inget emot att företaget går bra och är lönsamt. Att skryta med det kan jag väl tycka bara är löjligt. Men att förpesta miljön...... där går gränsen. Skärpning Vitargo!!!!!

 

Enklaresport, som återförsäljare kan du väl ge dom en känga.

Jag lovar att ge dem en känga för det. Mr. Vitargo fick förresten en liten retlig känga då han kom i mål på måndagens öppna spår med ett Enervit-bälte runt sig. Han skrattade och sade att de hade slängt på honom det i starten. Rätt långt fram kom han men det är ju inte så förvånande, flerfaldig Järnmannenvinnare. Höll på skriva SM-vinnare men är osäker om det var SM-status då.

 

Att man får huvudvärk av en uppladdningsdryck kanske man inte bara skall se som ngt negativt. Det är ju antagligen ett bevis för att uppladdningen fungerar. Med en sådan kraftig uppladdning och kanske i kombination med för lite vatten så kan man nog få huvudvärk. Problemet blir ju om den inte släpper och drar ned prestationen. Jag hade själv fetinghuvudvärk inför mitt bästa lopp som var LL ´05. Hade inte ens klarat 40 på milen då jag sprang LL, i rekordvärme, på 2.14.4X

Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat med Vitargo till förmån för Maxim med gott resultat. Både magen och huvudet känns bättre samtidigt som resultaten blivit bättre.

Jag har slutat med Maxim och börjat köpa maltdextrin vilket är samma kolhydrat som i maxim, bara det att det kostar 89kr för 2 kg. Har inte märkt någon skillnad

Link to comment
Share on other sites

Blir inget mer Vitargo för min del. Dels för huvudvärken' date=' men främst för att jag spottade deras företagsbil i Mora: en Hummer. Såna bilar kör inga skidälskare![/quote']

Jag såg den också, tänkte samma tanke som du och håller fullständigt med Dig. Hur f-n kan man köra ngt dylikt. Jag har inget emot att företaget går bra och är lönsamt. Att skryta med det kan jag väl tycka bara är löjligt. Men att förpesta miljön...... där går gränsen. Skärpning Vitargo!!!!!

 

Enklaresport, som återförsäljare kan du väl ge dom en känga.

Dementi från Energikakan! (Vitargo)

Jag blev uppringd för dryga timmen sedan av en lätt upprörd VD för Energikakan. Han var i Portugal och hade lite svårt att själv dementera och bad mig göra det.

 

Energikakan har aldrig och kommer aldrig att äga en Hummer. Energikakan kör med miljövänliga Toyota-bilar och de skulle heller inte ha råd med en Hummer, säger han.

 

Bilen i Mora var privatägd och tillhör inte alls Energikakan/Vitargo. Personen som äger bilen var i Mora och sålde då förstås bla. Vitargo men har inget direkt samröre med Energikakan.

 

Så nu vet vi det!

 

Hummer passar bäst till champagne! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Dementi från Energikakan! (Vitargo)

Jag blev uppringd för dryga timmen sedan av en lätt upprörd VD för Energikakan. Han var i Portugal och hade lite svårt att själv dementera och bad mig göra det.

 

 

 

Portugal, han kollar väl ut en lämplig yacht till sommaren :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dementi från Energikakan! (Vitargo)

Jag blev uppringd för dryga timmen sedan av en lätt upprörd VD för Energikakan. Han var i Portugal och hade lite svårt att själv dementera och bad mig göra det.

 

 

 

Portugal, han kollar väl ut en lämplig yacht till sommaren :lol: :lol:

Hi hi, jag räknade nästan med ngt sådant svar! :-) Kanske att även folk i Portugalien trycker i sig Vitargo! :-)

 

Och tro mig! Han är ingen yacht-kille! :-) Ser snarare ut som en Baywatch-kille! He he, nu får jag väl en badring i huvudet! :-0

Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat med Vitargo till förmån för Maxim med gott resultat. Både magen och huvudet känns bättre samtidigt som resultaten blivit bättre.

Jag har slutat med Maxim och börjat köpa maltdextrin vilket är samma kolhydrat som i maxim' date=' bara det att det kostar 89kr för 2 kg. Har inte märkt någon skillnad[/quote']

Intressant!

 

Slopade du Vitargo för Maxim, innan du bytte till maltdextrin? Hur upplevde du skillnaden?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...