Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

UVK RULLEN


henwale9

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Och finns det platser kvar så kan efteranmälan göras vid tävlingskansliet lördag morgon kl. 8:00-10:00 och då kostar det 150 kr extra"

 

Det verkar finnas gott om platser kvar.

Såg det nu också, saftigt pris med 650kronor om det finns plats att efteranmäla sig, såg också att man kan byta klass för 150kr, så även om det finns plats kvar på lördag och det går så kan någon sjuk få lite plåster på såren och jag lite billigare, så återupprepar jag mitt telefonnummer: 070-6738089:), kanske borde vara på köp och sälj vad vet jag?

Link to comment
Share on other sites

Förra helgen kördes Nybrorullen i ca 15-16 grader, lite duggregn på slutet. Ingen märkbar skillnad mellan pu och gummi. De riktiga experterna körde pu bak och gummi fram.....

Så nästa år kommer Northug göra en Gunde och dyka upp under uppvärmning till Alliansloppet med rosa fram till höger, gummi bak till höger och TVÄRT OM på andra sidan! Paniken sprider sig i fältet, trots att tävlingen ska gå på låneskidor. Hela United Bakeries knäcks mentalt, går och köper 21 Hawaii på lokalt pizzerian och flyr hem till Norge.

Link to comment
Share on other sites

Rosa rullade bra jämfört med dem runt om. Kul tävling, bra arrangerad. Gillar framförallt att det fanns en hamburgerrestaurang på parkeringen.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jag körde också Rosa men hade tyvärr sämre rull än genomsnittet i min klunga. Trimmade gummi 2or verkade vara framgångsreceptet denna dag :)

I övrigt ett bra arrangemang, men vansinnigt tråkig bana. Dessutom var den dåligt skyltad på vissa ställen. Min sambo lyckades åka fel, då hon tog vänster istället för höger vid sista kurvan innan man skulle åka tillbaka mot kyrkan och under E4an. Där stog inga funktionärer och ingen skyltning eller pilar. Hon tappade mycket tid innan hon insåg att hon åkt fel, så hon valde att bryta. Tråkigt!

Link to comment
Share on other sites

Nu har seedningen kommit upp, orimligt hård jämfört med Nybro, Johan Kanto var 10 minuter efter Buskvist på Alliansloppet t ex...

 

http://www.vasaloppet.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/seedning_VL-rullskidor_20170915.pdf

 

tror i princip ingen seeda sig i dom främre leden. Jag har mailat och klagat:), fler borde göra det.

Link to comment
Share on other sites

Nu har seedningen kommit upp, orimligt hård jämfört med Nybro, Johan Kanto var 10 minuter efter Buskvist på Alliansloppet t ex...

 

http://www.vasaloppet.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2015/05/seedning_VL-rullskidor_20170915.pdf

 

tror i princip ingen seeda sig i dom främre leden. Jag har mailat och klagat:), fler borde göra det.

Hoppsan...ja det var tufft seedat!!

Blir spännande att se vad Bessemerloppet ger för seedning med många starka elitåkare på startlinjen..

Link to comment
Share on other sites

Tuff seedning som så är ju o.k. Tror alla accepterar att det aldrig kommer att vara någon exakthet i seedning, alltför många faktorer spelar in för det skall vara uppnåeligt. Men det stora problemet nu, både på vintern och tyvärr också nu på sommaren, är att utfallet känns godtyckligt, och det i sin tur signalerar ointresse från ansvariga. Med tanke på det långa arv och varumärke som förvaltas så .....

Link to comment
Share on other sites

Lite lotto över seedningen,  7:42 minuter efter Johan Kanto i Nybro ger led 1, men man får max vara 6:29 efter Alfred Buskqvist i Uppsala för led 1. Johan Kanto var 10 minuter efter Alfred Buskqvist på Alliansloppet två veckor tidigare..., men det gör det ju lite roligt, nu är det spännande hur dom gör efter Bessemerrullen, känns som om dom röker på lite ibland...:)

Link to comment
Share on other sites

Gör dom inte så att de släpper in EN åkare i Led1 och sätter tiden efter det? 

På UVK var det en VL3 åkare som åkte på 1.37.50 (galet bra gjort för övrigt). Därav Led1 tid på 1.38...

Nix, genom skidresultat.se ser man att han seeda in sig i 1:an på Haldo Hanssons minne..., så ingen blev uppseedad. Han försvarade i alla fall sitt led, en av få där framme...:)

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon statistik på hur många som seedar upp sig i rullskidlopp, fast även om det inte är så många så har det goda med sig att lopp som är seedningsgrundande får ett större deltagarantal än motsvarande lopp utan seedning. För en förstagångsåkare i VL måste det vara bra att redan nu försöka seeda upp sig, ifall det blir förhinder eller dålig prestation i vinterns seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon statistik på hur många som seedar upp sig i rullskidlopp, fast även om det inte är så många så har det goda med sig att lopp som är seedningsgrundande får ett större deltagarantal än motsvarande lopp utan seedning. För en förstagångsåkare i VL måste det vara bra att redan nu försöka seeda upp sig, ifall det blir förhinder eller dålig prestation i vinterns seedningslopp.

Det är inte lättare att seeda sig i rullskidslopp, upplever att de nästan är hårdare för att det inte ska bli just en sådan diskussion. Efter en vis justering de inledande åren i Alliansloppet verkar de ha hittat rätt nivå. I år samma tabell i stort som 2016 men både 2015 och 2014 var "lättare".

Link to comment
Share on other sites

Lite lotto över seedningen, 7:42 minuter efter Johan Kanto i Nybro ger led 1, men man får max vara 6:29 efter Alfred Buskqvist i Uppsala för led 1. Johan Kanto var 10 minuter efter Alfred Buskqvist på Alliansloppet två veckor tidigare..., men det gör det ju lite roligt, nu är det spännande hur dom gör efter Bessemerrullen, känns som om dom röker på lite ibland...:)

Å andra sidan var Markus Jönsson två efter Kanto och eftersom han var 15de på Vasaloppet i vintras borde de snarare ha använt honom som riktkarl.

 

Men det aldra bästa hade såklart varit om de gick ut med hur de sätter seedning. Jag håller helt med om att den inte verkar rimlig mellan dessa lopp, försöker bara lista ut hur de tänker.

Link to comment
Share on other sites

Markus Jönsson, strulade till det för dom med Nybro kontra Uvk-rullen är den enda rimliga förklaringen, men det betyder att seedningskommiten inte har koll, Markus ubderpresterar alltid när man har egna 2or, han är sponsrad och marknadsförare av swenor och tävlar alltså på dom

 

Grattis till ett bra lopp och en led 1-placering som bonus. Hängivna skidåkare ska belönas med eller utan orättvisa :- 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...