Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kullager- och smörjningstest


Rullskatearn

Recommended Posts

Jag har nu under våren/försommaren testat hur mycket man har att tjäna på att byta kullager och smörjmedel. Testet utfördes enligt följande:

Samma par rullskidor (Elpex F1 Pro), samma hjul, samma milslånga runda, samma medelpuls. Jag har åkt 3-5 gånger med varje variant för att få en bra medeltid.

 

Test 1: Helt original (direkt från affär). Kullagren är då fettade. Enligt min mening är det på tok för mycket fett i dem. Dessutom så stod jag på näsan redan efter två meter. Hjulen var på tog för hårt åtdragna. Var tvungen att släppa dem ett kvarts varv (givetvis så skall de inte glappa heller).

Sen när det vär gick att åka så blev snittiden 3:35 /km

 

Test 2: Bytte till keramiska kullager (Reds). De är då oljade från fabrik. Snittiden blev 3:17 /km

 

Test 3: Keramiska kullager (Reds) fast nu med "Speed grease". Ett fett som är popurlär bland vissa inlinesåkare. Snittiden blev 3:10 /km

 

Test 4: Keramiska kullager (Reds) fast nu med "Tri-flowolja". En olja som innehåller Teflon (och luktar banan :lol: ). Popurlär olja hos cyklister. Snittiden blev 3:01 /km

 

Då kommer den naturliga frågan "Varför?".

Det finns säker tusen orsaker till varför och varför inte.

Men jag gör det för att jag i huvudsak tycker det är så jävla kul med rullskidor.

Kommentera gärna!

Link to comment
Share on other sites

Jag körde en mil om dagen, fördelat på 3-5 olika dagar så jag har bara listat den totala snittiden. Men skillnaden per mil är som max ca 14 sekunder mellan den bästa och den sämsta tiden. Pulsen har legat på ca 80%.

 

Men jag tror även att den stora skillnaden beror på att originallagren med fett behöver betydligt många fler mil för att köras in. De med olja behöver knappt några mil alls för att fungera optimalt.

 

Sen vad gäller Tri-flowoljan så är det nog endast intressant för tävlande eftersom den inte verkar hålla smuts borta lika bra som övriga varianter. Kan höra hur de låter lite redan efter 10 mils åkning. Och jag tvivlar på att det klarar en ordentlig regnskur.

Link to comment
Share on other sites

Skall man göra rulltest måste väder och vind vara samma, tror det har större betydelse än olika oljor.

 

För några år sedan åkte jag en hel del till jobbet och kunde märka ganska stor skillnad på olika väderförhållanden. Några grader upp eller ned eller ändrade vindförhållanden kunde göra skillnad på flera minuter i slutändan.

Link to comment
Share on other sites

Intressant det där med att även vädret spelar in. Tyvärr är det lite väl jobbigt att byta kullager flera gånger under samma dag för att få ett mer rättvisande test. Får återkomma när orken och framför allt tiden finns.

Dock tror jag att rullskidåkare har mycket att lära av inlinesåkare när det kommer till kullagersmörjning.

Link to comment
Share on other sites

Intressant det där med att även vädret spelar in. Tyvärr är det lite väl jobbigt att byta kullager flera gånger under samma dag för att få ett mer rättvisande test. Får återkomma när orken och framför allt tiden finns.

Dock tror jag att rullskidåkare har mycket att lära av inlinesåkare när det kommer till kullagersmörjning.

Temperaturen i asfalten spelar väldigt stor roll. Jämför en varm sommardag mot kallare temp tex +10 i luften så märker du stor skillnad på rull.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...