Rullskatearn Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Efter cirka en mils åkning kommer ett krön och sen svänger vägen svagt vänster i lite nedförslut. Ser helt plötsligt att en bil står tvärs hela vägen och backar in sin husvagn på tomten. Framför bilen är ett dike med cirka en meters djup. Jag bromsar så gått jag kan men kolliderar med bilen. Klarar mig till allas förvåning helt oskad. Känner mig lite lite öm i höften men då känner jag verkligen efter. Dock ingen skråma. Inte ett blåmärke. Fast på bilen blir det en stor buckla ovanför bakdäcket och en lite ovanför rutan (där staven tog). Jag skulle uppskatta min fart till 18 km/h. Men vems är felet? Vems försäkring? PS. Jo jag är överlycklig över att jag inte skadade mig. Blir till att köpa en triss ikväll :D DS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Nu är jag inte jurist eller kan alla körregler, men jag tippar på att det är du som gjort fel. Om det var klart när hen började backa in så tycker jag nog att det är solklart. Vad skulle bilisten annars göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lazer Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Är man inte alltid ansvarig om man backar? Jag tror de och då är de hans fel och hans försäkring... Skönt att du ej skadade dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lazer Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Sant som Klas säger. Du körde in i honom tyvärr Link to comment Share on other sites More sharing options...
HW Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Det är absolut inte glasklart. Inte ens om du kört in i honom med bil. Må vara att det är hans tomt men om sikten är dålig, vilket verkar fallet, kan det vara direkt trafikfarligt att ens försöka backa in en husvagn där. Han kanske borde satt ut varningsskylt eller åtminstone triangel?Skriv ned en eller varsin(om ni är oense) beskrivning av vad som skedde, ta massor med bilder och skicka in det till båda era försäkringsbolag så får de bedöma hur ansvaret ska fördelas. Kan tex bli delat ansvar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dubbeltumme Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Hmmm... Du har väl ansvar att anpassa din hastighet efter omständigheterna, bl.a. efter sikten. Så du ska kunna stanna på den sträckan du kan överblicka. Mina fem cent. Skönt att det gick så bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted July 23, 2015 Author Report Share Posted July 23, 2015 Jag tycker också det är lite oklart. Dock är det inget jag kommer att strida för. Mest glad att inget är brutet. Kunde ju t o m fortsätta hem efter smällen. Dock fattar jag ännu inte hur jag lyckades undkomma utan en skråma. :huh: Såg på loggen från klockan att jag lyckades få ner farten från 28 km/h till 19 innan smällen. Och det var väl min räddning... :)Det enda som gick sönder på min utrustning var ena bindningen och framskärm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dubbeltumme Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Tillägg: det kanske kan vara så att bilisten gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik och då blir läget kanske ett annat. Men jag är inte jurist. Som sagt, skönt att det gick bra - inte ens en bruten stav! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted July 23, 2015 Author Report Share Posted July 23, 2015 Antar att jag får ut på en runda redan imorgon, så att det inte sätter sig i huvudet på en...dock på lite större vägar denna gången. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HW Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Jag tycker också det är lite oklart. Dock är det inget jag kommer att strida för. Mest glad att inget är brutet. Kunde ju t o m fortsätta hem efter smällen. Dock fattar jag ännu inte hur jag lyckades undkomma utan en skråma. :huh: Såg på loggen från klockan att jag lyckades få ner farten från 28 km/h till 19 innan smällen. Och det var väl min räddning... :)Det enda som gick sönder på min utrustning var ena bindningen och framskärm.Hur långt hade du till husvagnen när du såg den tror du, 100-200m? Vilken hastighet är det på vägen? Är det en 70 väg verkar risken uppenbar att även en bil skulle kört in i husvagnsekipaget. Självklart förstår jag att du är helt överlycklig över att vara oskadd men om du tänker ta på dig ansvaret så tänk igen. Bättre att låta försäkringsbolagen avgöra det. Om det är vårdslöshet i trafik från bilisten är det nog bra att han blir medveten om det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted July 23, 2015 Report Share Posted July 23, 2015 Om du haft Elpex med broms, hade du hunnit stanna och undvika krock ? Hade det gått att köra ner i diket och lagt sig där ? Jag vet att allt sker mycket snabbt och man måste fatta ett beslut inomnågra sekunder. Spontant känns det som att det är ditt fel, då du kört ett "fordon" utan bromsar, men jag är inte 100% säker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted July 24, 2015 Author Report Share Posted July 24, 2015 Hur långt hade du till husvagnen när du såg den tror du, 100-200m? Vilken hastighet är det på vägen? Är det en 70 väg verkar risken uppenbar att även en bil skulle kört in i husvagnsekipaget. Självklart förstår jag att du är helt överlycklig över att vara oskadd men om du tänker ta på dig ansvaret så tänk igen. Bättre att låta försäkringsbolagen avgöra det. Om det är vårdslöshet i trafik från bilisten är det nog bra att han blir medveten om det. Från krönet till bilen var det ca 100 meter men jag upptäckte bilen först när jag hade ca 50 meter kvar. Sträckan är en 50 väg.Har pratat med försäkringsbolaget och de kommer att utreda ärendet om jag får ett betalningskrav från bilägaren. Återkommer när jag vet mer. Om du haft Elpex med broms, hade du hunnit stanna och undvika krock ? Hade det gått att köra ner i diket och lagt sig där ? Jag vet att allt sker mycket snabbt och man måste fatta ett beslut inomnågra sekunder. Spontant känns det som att det är ditt fel, då du kört ett "fordon" utan bromsar, men jag är inte 100% säker.Kanske broms hade säkert hjälpt. Men det får nog i fortsättningen bli ett pass bromsträning varje vecka i fortsättningen. ;)Jag bedömde att diket inte var ett alternativ eftersom det var ganska djupt och mitt i allt så var det en liten avfart med ett plaströr. Så det hade med stor sannolikhet resulterat i benbrott...tror jag. Är lite mer öm i höften men ändå inget alvarligt. Bilens buckla:http://www.ladda-upp.se/bilder/berqsefbrghyx/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted July 24, 2015 Report Share Posted July 24, 2015 Från krönet till bilen var det ca 100 meter men jag upptäckte bilen först när jag hade ca 50 meter kvar. Sträckan är en 50 väg.Har pratat med försäkringsbolaget och de kommer att utreda ärendet om jag får ett betalningskrav från bilägaren. Återkommer när jag vet mer. Kanske broms hade säkert hjälpt. Men det får nog i fortsättningen bli ett pass bromsträning varje vecka i fortsättningen. ;)Jag bedömde att diket inte var ett alternativ eftersom det var ganska djupt och mitt i allt så var det en liten avfart med ett plaströr. Så det hade med stor sannolikhet resulterat i benbrott...tror jag. Är lite mer öm i höften men ändå inget alvarligt. Bilens buckla:http://www.ladda-upp.se/bilder/berqsefbrghyx/Snygg tackling! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted July 24, 2015 Report Share Posted July 24, 2015 För att inte bli missförstådd så först och främst, skönt att ingen blev skadad. Men med den hastigheten (50 km/h) är det en reaktionstid på c:a 8 sek från krönet och 4 från det att du såg bilen. Ett fordon med broms får nog antas kunna stanna, att vi sen faromkring utan broms kan nog inte bilisten lasts för. Ska bli intressant att höra vad bolaget säger Link to comment Share on other sites More sharing options...
dubbeltumme Posted July 24, 2015 Report Share Posted July 24, 2015 Bilens buckla:http://www.ladda-upp.se/bilder/berqsefbrghyx/Ouch. Säker på att du inte brutit något? Då kan du knappast lida av benskörhet i alla fall. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rullskatearn Posted July 25, 2015 Author Report Share Posted July 25, 2015 Ouch. Säker på att du inte brutit något? Då kan du knappast lida av benskörhet i alla fall. :-) Nä det är ju skönt att veta. Skidåkning gör bevisligen en hård i kroppen. :) Nu är pappren inlämnade till försäkringsbolagen. Skall bli intressant att få veta utgången av allt.Jag har även pratat med en polis och det verkar inte alls helt självklart vem som är skyldig. Men bilägaren är i alla fall helt hundra på att allt är mitt fel. To be continued... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted July 27, 2015 Report Share Posted July 27, 2015 I krock mellan bil o cyklist läggs oftast "ansvaret" mer åt bilisten pga att det anses vara ett typ farligare trafikslag / mer lämpligt - tex pga försäkring - att bära ansvaret. i ett gammalt rättsfall, som jag minns det, var cyklisten 2/3 vållande, men bilisten fick bara 1/3 ersättning från cyklisten i linje med ovan regel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT Posted July 30, 2015 Report Share Posted July 30, 2015 Nästa gång det står en bil i vägen kan du göra som cyklisten i bifogad länk, https://www.youtube.com/watch?v=luNGjffDjCs Link to comment Share on other sites More sharing options...
dubbeltumme Posted August 10, 2015 Report Share Posted August 10, 2015 Nä det är ju skönt att veta. Skidåkning gör bevisligen en hård i kroppen. :) Nu är pappren inlämnade till försäkringsbolagen. Skall bli intressant att få veta utgången av allt.Jag har även pratat med en polis och det verkar inte alls helt självklart vem som är skyldig. Men bilägaren är i alla fall helt hundra på att allt är mitt fel. To be continued...Nyfiken på om det har hänt något mer med detta? Intressant att se vad utfallet blir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted August 11, 2015 Report Share Posted August 11, 2015 När du backar ett fordon så skall du alltid ha uppsikt bakåt och det är du som backar som måste lämnaföreträde.så fort du för ditt fordon bakåt så är det din skyldighet att se till att man inte krockar.Samma sak gäller vid stopp på väg, parkeringsplatser. du ska inte hindra eller vara trafikfara för andra fordon.Gällande krockar med gående eller cyklister så blir alltid den som kör det största fordonet den skyldiga för det är den som gör mest skada även om gående eller cyklist gör fel i trafiken.Ansvaret i detta fall tycker jag är solklart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted August 11, 2015 Report Share Posted August 11, 2015 TrafikreglerFörare får backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter PraxisFörare som backar får oftast ensam eller till största delen bära skulden. Det ligger i sakens natur att den som backar har väjningsplikt mot andra trafikanter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted August 11, 2015 Report Share Posted August 11, 2015 När du backar ett fordon så skall du alltid ha uppsikt bakåt och det är du som backar som måste lämnaföreträde.så fort du för ditt fordon bakåt så är det din skyldighet att se till att man inte krockar.Samma sak gäller vid stopp på väg, parkeringsplatser. du ska inte hindra eller vara trafikfara för andra fordon.Gällande krockar med gående eller cyklister så blir alltid den som kör det största fordonet den skyldiga för det är den som gör mest skada även om gående eller cyklist gör fel i trafiken.Ansvaret i detta fall tycker jag är solklart.Även om cykeln saknar bromsar ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted August 11, 2015 Report Share Posted August 11, 2015 Om du backar och hindrar eller utsätter någon för fara så gör du fel. lätt att förstå tycker jag. 1: Han hindra trafik genom att backa med husvagn och tar upp vägbanan.2: Han Utsätter även de som kommer för en risk med tanke på platsen. Jag hade aldrig tagit på mig det där!Som någon skrev tidigare så skulle han varnat med en skylt. Inte så kul om det kommit ett 20-tal cyklister i 40 knyck som måste tvärnita.Jag hade anmält skiten! Dessutom står det någon stans om var du inte får framföra rullskidor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted August 11, 2015 Report Share Posted August 11, 2015 Hastighet14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm Fast samtidigt kanske inte rullskidor var något fordon utan räknas som gående. Bestämmelserna om gående gäller även den som 1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Folkesson Posted August 11, 2015 Report Share Posted August 11, 2015 Bestämmelserna om gående gäller även den som 1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,Innebär det att vi ska rulla runt på vänster sida som gående väl ska? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.