Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Silfver och Smskar fixade ny IFK Ume-dubbel

Smskar och Fahln masstartvinnare i Torsby

Dubbelt IFK Ume i Torsbyrullens sprintprolog

Elva lopp i Ski Classics 2017/2018

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

De nya rosa PU-tvåorna

• Vänligen logga in för att kunna svara
168 svar till detta ämne

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 077 inlägg

Man bör då byta bakaxel helt enkelt

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 985 inlägg

Men alutech har 45mm julbredd och elpex 40mm, hur fixar man det? Är inte jätteteknisk och har aldrig varken shimsat eller slipat en bakaxel...

Jag har inte testat heller, gick bara på vad jag såg på Daniels blogg. Min polare kör Elpex 4or på sin Alutechstomme, men jag har inte kollat hur han har gjort.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.

Alliansloppet -15: 2:14

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 543 inlägg

........ rundan tog idag 1:50 vilket är 10min snabbare än i fredags på Swenorskidorn.

Tanken var väl att man skulle kunna delta med samma förutsättningar utan att behöva köpa en massa olikfärgade hjul?!

Om nu de rosa rullar 10 minuter snabbar så betyder detta att de rullar fortare än vanliga gummitvåor.

Om de nu rullar fortare och alla "måste" köpa dem för att kunna delta på samma vilkor, vad är då skillnaden mot förrut? Då kan man väl lika gärna gå tillbaks till de gula, blå eller oranga hjulen igen?!

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg

Tanken var väl att man skulle kunna delta med samma förutsättningar utan att behöva köpa en massa olikfärgade hjul?!

Om nu de rosa rullar 10 minuter snabbar så betyder detta att de rullar fortare än vanliga gummitvåor.

Om de nu rullar fortare och alla "måste" köpa dem för att kunna delta på samma vilkor, vad är då skillnaden mot förrut? Då kan man väl lika gärna gå tillbaks till de gula, blå eller oranga hjulen igen?!

I en ren "rulltest" rullar de inte snabbare, jag hade samma fart i de utförslöpor jag körde. Det som händer för mig som väger 86kg som gör kommer är att hjulen inte "säckar ihop" som gummi 2or gör vid stakning. Det märks tydligt vid "attackstakning" i brantare uppförsbacker. Om en person som väger 70kg får samma effekt kan jag inte svara på men jag tror inte det. Så min poäng är att om det skall vara samma förutsättningar kan man inte sätta begränsning vid gummi 2or heller, jag som tyngre får ju en nackdel!

Sedan kan jag tycka att hela grejen med att försöka skapa "samma förutsättningar" är ett omöjligt projekt men det är kanske en annan fråga än vad tråden handlar om. 

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 995 inlägg
Ar det samma axeldiameter och endast smalare hjul torde ju bara vara att lägga brickor mellan. Funkat finfint för mig på ngra olika hjul o skidor.

strom

strom

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

För att det skall bli bäst för alla skidåkare så kan man väl slopa det här med seedning till Vasaloppet på diverse rullskidslopp. Sen att man försöker få in mer motionärer till rullskidslopp generellt är ju bra men blanda inte ihop det med seedningar till skidor på snö.

Det väl inte meningen att man skall behöva ha div  hjuluppsättningar a F1 stall för att hävda sig på sommarens lopp.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 809 inlägg

För att det skall bli bäst för alla skidåkare så kan man väl slopa det här med seedning till Vasaloppet på diverse rullskidslopp. Sen att man försöker få in mer motionärer till rullskidslopp generellt är ju bra men blanda inte ihop det med seedningar till skidor på snö.

Det väl inte meningen att man skall behöva ha div  hjuluppsättningar a F1 stall för att hävda sig på sommarens lopp.

Fast tack vara seedningen på asfalt har ju sporten växt enormt. Om bara en standard kommer nu så är allt bra... typ ;)

Vl15 placering 401
Följ min satsning mot toppen via Funbeat
/Emil

Skidtokig

Skidtokig

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Någon som vet om dom går att sätta på ett par swenor fibreglas?

Bergslagsbjörn

Bergslagsbjörn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

Någon som vet om dom går att sätta på ett par swenor fibreglas?

Funderar i samma banor. Fibreglass har ju 45 breda hjul så ngn form av distanser eller brickor på 2,5 mm på varje sida hjulet borde väl fungera.

Blek-Inge

Blek-Inge

Medlem

• Members
  • Pip
  • 374 inlägg

Fick mina hjul idag och kunde montera dem på mina Alutech (som ju har samma bredd som Fiberglass) med hjälp av vanliga brickor från järnhandeln (kostade 4 kr). Det behövdes två brickor på varje sida på varje hjul, totalt 16 st. Framaxeln bytte jag mot en Swenor för att få rätt längd. På bakaxeln funkade inte det eftersom bromstrumman är bredare på den, men det gick bra att dra åt muttrarna även med Elpex-axeln. Sköna hjul att åka på, stabila och riktningssäkra, inget svajande vid höga farter. På minussidan finns att det skakar på dålig asfalt, samt att det är svårare att korrigera när man kör på lutande väggren. Dessutom gick de kanske aningen för snabbt! Om de blir godkända är det många som kommer att ha rosa hjul under fötterna på Alliansloppet!

VL 1992: 5:20:42 plac 695. VL 2013: 4:57:05 plac 618. VL 2014: 5:05:41 plac 723. VL 2015: 5:34:12 plac 744. VL 2016: 4:57:21 plac 792. VL 2017: 25-års jubileum sedan första gången i VL2!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 354 inlägg
Kanske ska investera i ett par bakhjul då? Där ligger ju ändå 75% av påverkan. Nej, men 3or eller 4or kan vara intressant när jag nött ut mina Skigo 3or-bakhjul.
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)
Planerat 2017: Marcialonga | Åkulla | Vasaloppet | Birken | Skarverennet

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

MD

MD

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg

Jag skulle inte blanda ! körde en skida med ett Bakhjul i gummi och det är så sjukt bättre fäste i pu hjulen ! så när ett av hjulen glider lite så var det inte så trevligt när det gick utför iaf...

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 985 inlägg
Jag tycker mina rullar precis som mina andra nya 2or har gjort i början. Men man förlorar ju betydligt mindre fart på spårig asfalt, när man använder benen och utför tack vare stabiliteten.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.

Skidtokig

Skidtokig

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Fick mina hjul idag och kunde montera dem på mina Alutech (som ju har samma bredd som Fiberglass) med hjälp av vanliga brickor från järnhandeln (kostade 4 kr). Det behövdes två brickor på varje sida på varje hjul, totalt 16 st. Framaxeln bytte jag mot en Swenor för att få rätt längd. På bakaxeln funkade inte det eftersom bromstrumman är bredare på den, men det gick bra att dra åt muttrarna även med Elpex-axeln. Sköna hjul att åka på, stabila och riktningssäkra, inget svajande vid höga farter. På minussidan finns att det skakar på dålig asfalt, samt att det är svårare att korrigera när man kör på lutande väggren. Dessutom gick de kanske aningen för snabbt! Om de blir godkända är det många som kommer att ha rosa hjul under fötterna på Alliansloppet!

Perfekt! Då ska jag skaffa mig ett par nya hjul! verkar som fördelarna är störst för oss tyngre åkare.. :)

Stefan Sand

Stefan Sand

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 079 inlägg

. På minussidan finns att det skakar på dålig asfalt, samt att det är svårare att korrigera när man kör på lutande väggren. Dessutom gick de kanske aningen för snabbt! Om de blir godkända är det många som kommer att ha rosa hjul under fötterna på Alliansloppet!

Jag har Elpex Evolution så där märkte jag faktiskt ingen skillnad i vibrationer mot mina Swenor Fibreglass. Nu är väl dock inte asfalten speceillt dålig där jag kör så kanske det märks mer på oljegrus. Ska försöka åka rundan över Sturehof i helgen, dels för att testa i de vådliga utförsbackarna men där är också asfalten, eller snarare oljegruset, sämmre.

Dock kan jag inte hålla med om korrigering på lutande väg utan upplever precis tvärtom. Eller rättare sagt, jag behöver inte korrigera utan skidorna är så riktingsstabila så de går rakt fram även om vägbanan lutar åt höger. Med mina Swenor är det ett ständigt justerande. 

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 985 inlägg
Jag upplever också att PU är lättare när det sluttar. Gummihjulen kan liksom kana utåt mot diket när man stakar på. Jag har kört med PU på Teamstommen på oljegrus och det är inte mycket värre än med gummi på samma stomme. PU på Evostommen borde vara det perfekta för träning. Ska skifta och testa i helgen.

Jag har Elpex Evolution så där märkte jag faktiskt ingen skillnad i vibrationer mot mina Swenor Fibreglass. Nu är väl dock inte asfalten speceillt dålig där jag kör så kanske det märks mer på oljegrus. Ska försöka åka rundan över Sturehof i helgen, dels för att testa i de vådliga utförsbackarna men där är också asfalten, eller snarare oljegruset, sämmre.

Dock kan jag inte hålla med om korrigering på lutande väg utan upplever precis tvärtom. Eller rättare sagt, jag behöver inte korrigera utan skidorna är så riktingsstabila så de går rakt fram även om vägbanan lutar åt höger. Med mina Swenor är det ett ständigt justerande.

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg

Va f-n måste man köpa nya hjul nu igen ! Väger 73 så funkar mina gummitvåor på Allians utan att tappa allt för mkt ? Utför tappar man ju alltid som lättare åkare, så de köper jag.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 985 inlägg
Tror inte att du tjänar nåt på att byta till PU med så lätt kropp.

Va f-n måste man köpa nya hjul nu igen ! Väger 73 så funkar mina gummitvåor på Allians utan att tappa allt för mkt ? Utför tappar man ju alltid som lättare åkare, så de köper jag.

SlaB

SlaB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 241 inlägg

Va bra ! Tack.

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 519 inlägg
Mina godkända tvåor krossade dom rosa fick jag höra igår. Så spring inte benen av er inför Alliansloppet, dom går rakare och stadigare men är dom snabbare? Den saken är det enda som betyder något på tävling

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar