Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

De nya rosa PU-tvåorna


andreasjarblad

Recommended Posts

Hallojsan!

Har varit inne i en intensiv period med mässor så har inte kollat här på ett tag!

Problemen lösta! Finns gott om hjul till handlarna!

Alla hjul ute är de nya utan blandningsfelet!!

Skidorna tillverkar vi med stolthet i Sverige med så många svenska komponenter som det bara går!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallojsan!

Har varit inne i en intensiv period med mässor så har inte kollat här på ett tag!

Problemen lösta! Finns gott om hjul till handlarna!

Alla hjul ute är de nya utan blandningsfelet!!

Skidorna tillverkar vi med stolthet i Sverige med så många svenska komponenter som det bara går!!

Hur är dom nya rosa hjulen kontra den första versionen av evo 40 mm hjul? Hört dom gamla rullar bättre? Hur är stabiliteten mellan dom två?

Link to comment
Share on other sites

Hallojsan!

Har varit inne i en intensiv period med mässor så har inte kollat här på ett tag!

Problemen lösta! Finns gott om hjul till handlarna!

Alla hjul ute är de nya utan blandningsfelet!!

Skidorna tillverkar vi med stolthet i Sverige med så många svenska komponenter som det bara går!!

Tack för infon, det låter lovande. :)

 

Om det stämmer kan ni fortsätta att skriva "pride" på sidorna, då det enl mitt lexikon betyder "stolt"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Alla tillverkare har väl sina hjul. Menar du att vissa andra borde följa efter???

Jag har ingen koll på de olika fabrikanternas hjul om det är bättre, sämre eller likvärdiga med  "de rosa" utan jag menar att

Elpex fick ett marknadsförsprång gentemot dem pga den stora efterfrågan i höstas, då lagren tog slut. Det brukar ofta inte

dröja länge innan konkurrenterna kommer med ett motdrag för att inte tappa marknadsandelar, snart kanske det dyker upp PU-2or i en annan färg än den rosa, dock inte samma färg som tävlingshjulen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen koll på de olika fabrikanternas hjul om det är bättre, sämre eller likvärdiga med  "de rosa" utan jag menar att

Elpex fick ett marknadsförsprång gentemot dem pga den stora efterfrågan i höstas, då lagren tog slut. Det brukar ofta inte

dröja länge innan konkurrenterna kommer med ett motdrag för att inte tappa marknadsandelar, snart kanske det dyker upp PU-2or i en annan färg än den rosa, dock inte samma färg som tävlingshjulen.

Nu skall man komma ihåg att Elpex har jobbat med dom rosa i många år innan dom släpptes till försäljning, det är ju inte bara bara för en annan tillverkare och producera hjul, det tar ju även för dom många år att göra nåt liknande, om dom är intresserade.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har skaffat en uppsättning rosahjul men är inte alls så nöjd som många andra. Visst, mycket bättre utför då de inte svampar.

Jag har däremot problem att få skidorna att gå rakt. Ena skidan envisas med att styra ut och man får trampa rätt ganska ofta. Med gummihjul kan jag styra upp detta på ett bättre sätt. 

Link to comment
Share on other sites

Menar du att det alltid är tex skidan på höger ben som styr ut?

Hjulen är ju mer "kompakta" och svarar ju därför mer exakt. Om man tex står snett på en skida så ökar sannorlikheten att den drar iväg lättare med "de rosa"

En kompleterande fråga, sliter du dina vanliga skor (löparskor, vardagsskor) sent/olika?

Link to comment
Share on other sites

Håller med han som vaktar skogen. Jag tycker de är bättre men ingen revolution. Dock om de jämnar ut skillnaderna mellan tunga o lätta åkare är det en "smärre revolution" i den aspekten.

 

jag upplever de som markant svårare att ploga med (väl pga att de har mkt bättre grepp), kanske det är det som gör att Bergslagsbjörn upplever att de inte går rakt; att man inte som på de vanliga kan "slira/sladda" dem till rätt kurs lika enkelt...?

Link to comment
Share on other sites

Vad som kan betraktas som en smärre revolution är väl kanske en fråga om hur "nördig" man är. För den inbitne nörden kan ju en liten liten justering få kropp och sinne att gå i extas :)

 

Skillnaden är garanterat större ju tyngre du är. Jag väger idag runt 87kg och för mig är det en stor skillnad mellan gummithjulen och PU hjulen. Väger du 70kg kanske inte det är så stor skilland, har svårt att testa det ;)

Link to comment
Share on other sites

Har skaffat en uppsättning rosahjul men är inte alls så nöjd som många andra. Visst, mycket bättre utför då de inte svampar.

Jag har däremot problem att få skidorna att gå rakt. Ena skidan envisas med att styra ut och man får trampa rätt ganska ofta. Med gummihjul kan jag styra upp detta på ett bättre sätt.

 

Enda gången mina har dragit snett var av den första batchen och hade fått en liten punka (bula) på ett bakhjul. Annars går de spikrakt hur än vägen lutar jämfört med gummi som glider lite i sidled.
Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att de rosa är mer känsliga för felställningar i foten än gummihjulen. Om en person testar dem och de går spikrakt, kan de dra snett för en annan person med felställning i en eller båda fötterna.

 

Samma sak mellan olika rullskidmärken att vissa är med förlåtande för felställningar i fot eller ben.

 

Så jag velar lite fram och tillbaka, om jag skall välja svarta eller rosa hjul på de nya skidorna jag skall köpa, då jag har en felställning i vänster ben. Fördelen är slitstyrkan, då jag sliter hjulen på insidan, nackdelen är att jag kanske får svårt att få vänsterskidan att gå rakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...