Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

De nya rosa PU-tvåorna


andreasjarblad

Recommended Posts

Kan det vara så att de rosa är mer känsliga för felställningar i foten än gummihjulen. Om en person testar dem och de går spikrakt, kan de dra snett för en annan person med felställning i en eller båda fötterna.

 

Samma sak mellan olika rullskidmärken att vissa är med förlåtande för felställningar i fot eller ben.

 

Så jag velar lite fram och tillbaka, om jag skall välja svarta eller rosa hjul på de nya skidorna jag skall köpa, då jag har en felställning i vänster ben. Fördelen är slitstyrkan, då jag sliter hjulen på insidan, nackdelen är att jag kanske får svårt att få vänsterskidan att gå rakt.

Tycker det verkar så. Har haft lite snedställning i bäckenet så benen är lite olika långa. Har inte märkt det med gummihjulen då det går lättare att kompensera, men de rosa drar lite mer som jag upplever det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

PU:orna är något rundare i formen och förlåter mer än de nya gummihjulen om du frågar mig. Sen är det fantastiskt bra grepp när det blir blött! Jag hade valt rosa

Menar du att "de rosa" inte är så platta som de nya gummihjulen, som Vasa i tråden bredvid haft så stora problem med mao mer lika gummihjulen från 2014 o tidigare ?

Link to comment
Share on other sites

Yes Volevodin, profilen på de rosa påminner mer om de tidigare gummihjulens profil, vilket är nödvändigt eftersom den mycket högre stabiliteten i polyuretanet skulle göra rosa hjul med den plattare profilen närmast omöjligt svårmanövrerade. Om du är orolig över hur PU-hjulen svarar på en snedställning av ena benen rekommenderar jag att du testar dem! Många butiker har ju prova-på-dagar där de olika tillverkarna medverkar (och Elpex brukar oftast vara på plats), dessa tillfällen är jättebra om man vill provåka och jämföra olika modeller och hjul. Exempelvis har ju Alewalds ett sådant event nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

Har skaffat en uppsättning rosahjul men är inte alls så nöjd som många andra. Visst, mycket bättre utför då de inte svampar.

Jag har däremot problem att få skidorna att gå rakt. Ena skidan envisas med att styra ut och man får trampa rätt ganska ofta. Med gummihjul kan jag styra upp detta på ett bättre sätt. 

Så där ja. Problemet löst. Skaffade ett par Elpex Team stommar till de rosa hjulen och det blev fantastiskt bra! Jätte nöjd. Går rakt och fint och stadigt nedför. Fibreglass med gummihjul känns enormt svampigt och sladdrigt i jämförelse. Mer känsligt för vibrationer dock.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet flera nybörjare som tyckt det varit lättare att diagonala med Elpex team än med Elpex Wasa. Men det var innan rosa hjulens tid och innan platta hjul. Så om dem har jag eller de som var med mig nog ingen åsikt. (Sedan vet jag inte om jag eller de personer jag åkte med var så märkvärdiga. ;) )

 

Alltså har jag inte testat de nya rosa. Men kommer förhoppningsvis göra snart ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är lustigt, vad du än tycker DK så verkar det som jag alltid tycker tvärtemot. Därför har jag slutat kommentera dina inlägg. Särskilt när du evigt tjatar om samma sak i stålsicklingsdebatten

Nu var ju inte detta ur mitt perspektiv ;) Sen har jag ju köpt på mig på alla skimaterias sicklar, nu när jag verkar ha slarvat bort min Kuzmin. Så om vi är så himla oense återstår väl att se ;) Men jag tänker inte sickla mina tävlingsskidor på ett bra tag framåt. Men nu spårade nog tråden iväg. Jag skulle gärna testa de nya rosa, samt se om de är svårare att diagonala med. Men jag ska börja med att testa de gamla carbonfibrena som jag gjorde ordning till sonen. Så han lär nog behöva lära sig diagonala på 40 mm i alla fall ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan det vara så att de rosa är mer känsliga för felställningar i foten än gummihjulen. Om en person testar dem och de går spikrakt, kan de dra snett för en annan person med felställning i en eller båda fötterna.

 

Samma sak mellan olika rullskidmärken att vissa är med förlåtande för felställningar i fot eller ben.

 

Så jag velar lite fram och tillbaka, om jag skall välja svarta eller rosa hjul på de nya skidorna jag skall köpa, då jag har en felställning i vänster ben. Fördelen är slitstyrkan, då jag sliter hjulen på insidan, nackdelen är att jag kanske får svårt att få vänsterskidan att gå rakt.

 

Jag valde rosa och har kört på dem två ggr. De rullar på ganska bra, men känns lite hårda (väger 80 kg) och studsiga och lite vingliga, tycker nog att gummihjul är skönare att åka på.

Sen blev det som jag befarade, högra skidan går rakt men vänstra vill dra inåt. Nu tror jag inte det beror på hjulen utan att jag trycker mer på vänstran och att jag lutar lite åt det hållet. Jag försökte knacka, men det var inte bra, så jag skall försöka justera med att flytta bindningen lite snett utåt.

Nu åker jag inte så mycket rullskidor pga min dåliga fot, annars hade det nog varit bra att ha två par, ett par med rosa, ett par med gummi och något trögare, (med mina gamla låg jag på ung 45 min mot 40 min på milen på de nya)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur märker man om man har problemet med "punka" på rosa däcken. Syns det optiskt när man tittar på dom. Eller måste man åka på däcket och det märks först då?

 

Jag märke i går efter rundan att mina bakdäck var ganska varma. Jag tror även att dom blir vingliga i höga farter i nedförsbackarna efter en stund och jag har inget minne av att dom gamla gummihjulen blev så varma.

 

Jag är tung ca 110 kg och även fast jag tycker att dom blir vingliga i höga farter efter en stund så är dom fortfarnade mycket bättre än vanliga gummihjul främst när vägen lutar i sidled. Nu med dom rosa slipper man problemet med att ytterskidan drar inåt när det lutar i sidled.

 

Ska kolla däcken med värmekamera i morgon efter rundan för att se temperaturen.

Link to comment
Share on other sites

Vad är orsaken att de blir så varma trots att de rullar på bra = låg friktion?

 

Tröga hjul typ 4or blir ju riktigt heta och är tydligen de som är svårast att tillverka så att de inte ska separera gummit från "fälgen". Men det är ju förståeligt då det blir så hög friktion.

Link to comment
Share on other sites

Vad är orsaken att de blir så varma trots att de rullar på bra = låg friktion?

 

Tröga hjul typ 4or blir ju riktigt heta och är tydligen de som är svårast att tillverka så att de inte ska separera gummit från "fälgen". Men det är ju förståeligt då det blir så hög friktion.

 

Rullmotståndet från hjulen kommer inte i första hand från friktion (de glider ju inte nämnvärt mot underlaget) utan det handlar om hur hårda de är och hur mycket dämpning materialet har.

Dämpning innebär att materialet absorberar energi. När hjulet rullar så trycks det in i framkant mot underlaget och expanderar ut (tillbaka) i bakkant. Dämpningen gör att det inte expanderar ut med samma kraft som det trycktes in utan lite av energin blir kvar i hjulet och blir värme.

Är hjulen hårda så kommer de inte deformeras så mycket och därmed så kommer de inte absorbera så mycket energi,  däremot så kommer vibrationer och ojämnheter överföras i högre grad till stommen och åkaren som istället får absorbera denna energi. Om det stämmer att rosa hjul blir varmare än svarta gummihjul med samma rullmotstånd så har de troligen mer dämpning. För att uppnå samma rullmotstånd får man göra dem hårdare istället. Detta förklarar ju också varför folk upplever dem som mer riktningsstabila, mindre känsliga för åkarens vikt men med sämre komfort.

Link to comment
Share on other sites

Kör med Team610 både gummi 2:or och de nya rosa.

När jag kör med gummihjulen så blir dom rejält varma = normalt

Dom rosa känns knappt varma efter likvärdiga pass, mina rosa rullar bättre och bättre ju längre jag åker jämfört med gummihjulen.

Gummihjulen blir för varma efter en stunds åkning och rullar då mycket sämre...

 

När det är kallt ute rullar gummi mycket bättre...

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag vart ute och åkt med rosa PU2 åkte 16 km på 48 min dvs 20 km/h.

Temperaturen på bakhjulen blev 46 grader och framhjulet 30 grader.

http://forumbilder.se/FB3HF/varmekamera-rosa-pu2.png?width=150

Det kanske inte är för varmt som jag trodde. Ska testa med gummihjul på ena skidan och dom rosa på andra skidan nästa gång för att jämföra.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag vart ute och åkt med rosa PU2 åkte 16 km på 48 min dvs 20 km/h.

Temperaturen på bakhjulen blev 46 grader och framhjulet 30 grader.

http://forumbilder.se/FB3HF/varmekamera-rosa-pu2.png?width=150

Det kanske inte är för varmt som jag trodde. Ska testa med gummihjul på ena skidan och dom rosa på andra skidan nästa gång för att jämföra

Jag har aldrig känt på mina hjul varken rosa eller svarta, så jag vet inte om de blir varma. I söndags åkte jag på mycket fin asfalt och i första nedförsbacken efter 1 km kändes det som jag tappade kontrollen över skidorna. Körde ytterligare två ggr i samma backe och då kändes det ngt bättre. Jag tror dock inte det beror på att de blivit varmare utan min rädsla (=åldern) minskade för varje varv. Samma backe har jag åkt många gånger och fortare med inlines utan att känna minsta rädsla.

Tyvärr får jag ont i foten efter varje rullskidpass, så det är tveksamt hur länge jag kan fortsätta med den typen av träning, annars skulle jag skaffa 3:or för att få lite mer träning och kunna diagonala mer avslappnat. Med de rosa blir det mest stakning pga att de rullar lättare och för att spara foten.

Ang temperatur så brukar det rulla lättare  i värme, men det kanske finns en övre gräns, då den fördelen upphör.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag körde jag samma bana och sträcka som ovan. Det var första gången i kallare väder +7-8 gr och rullet var betydligt sämre. Det tog 8 min längre tid på 17 km och de kändes ung lika tröga som mina gamla skidor. Undrar om rullförsämringen varit lika stor med Elpex gummi 2 or ?

Nej det hade det inte. Mycket mindre skillnad mellan varmt och kallt rullmotstånd på gummi 2 or jämfört med Rosa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...