Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

De nya rosa PU-tvåorna


andreasjarblad

Recommended Posts

Hej på er!

 

Jag har nu under några veckor åkt på Elpex nya rosa PU-tvåor, de som användes på SM. På grund av att det är många som visat intresse för dem efter SM, och då jag själv fått flera förfrågningar om vad jag tycker om dem, tänkte jag dela med mig lite kort om mina intryck här.

 

Tanken från Elpex sida med den här produkten var nog, om jag förstått saken rätt, inte endast att skapa ett hjul för enhetlig tävlingsåkning på långsammare PU-hjul utan också att ha i sin produktlinje ett träningshjul med delvis andra egenskaper än gummihjul, som bland annat ger ett bättre grepp, inklusive bättre våtgrepp. De får rätta mig om jag har fel.

 

Jag har testat hjulen monterade på en Elpex Team 610-skida, på landsväg, cykelväg och på rullskidbana, både i torrt och vått väder. Ett första intryck var att våtgreppet var avsevärt bättre än traditionella gummihjul (och jag har åkt med de flesta fabrikat genom åren), så där har de lyckats bra, inte mycket mer att säga om den saken. Men även i torr väderlek känns hjulen avgjort annorlunda. Det är förstås svårt att beskriva en så subtil känsla som distinktionen mellan olika rullskidhjul (och jag jämför nu i första hand PU-tvåorna med gummitvåor av motsvarande dimensioner) men jag tänkte ändå försöka. När man åker med gummihjul kan många, olika mycket beroende på åkarens vikt, modellen på hjulen, åkförhållanden och så vidare, uppleva att hjulen känns lite "svampiga", i brist på bättre uttryck. De beter sig inte alls som längdskidor och man blir medveten om att man står på något som har en konsistens som påminner om studsbollar. Det behöver inte nödvändigtvis upplevas som ett bekymmer, men det kan vara det, eftersom det ibland ger en känsla av att åkningen inte är så stabil som man skulle önska, bland annat i kurvtagningar och andra riktningsförändringar. Det jag själv tyckte var allra bäst med de rosa hjulen var att detta inte existerade. Överhuvudtaget. Åkgreppet är otroligt bra, och det går att trycka ifrån i kurvorna på ett helt annat sätt. Men känslan i all åkning är påverkad, inte bara i kurvor. Det är som sagt svårt att beskriva, men när man sätter ned skidan i marken (vid exempelvis diagonalåkning) blir det ett lite mer "dovt" isätt, som faktiskt påminner mer om skidåkning på snö än gummihjulen gör. Samma trygga känsla infinner sig vid stakning i både normalt och högt tempo där skidorna utmanas lite mer, men även i utförsåkningarna. Ett helt annat grepp och en, enligt åtminstone min uppfattning, mycket mer skidlik och stabil känsla. Kontakten med underlaget känns helt annorlunda med andra ord.

 

Jag tycker inte att de enkelt kan översättas till ett par långsammare PU-ettor. Polyuretan är ju ett material som man kan ge många olika slags egenskaper, och här har man satsat på att tillhandahålla bra grepp och åkstabilitet (såvitt jag förstår), medan många PU-ettor endast handlar om att maximera farten, och gärna på bekostnad av våtgrepp och andra egenskaper man kanske önskar sig av ett par träningshjul.

 

Men hur är de att tävla på då, det vill säga hur snabbt rullar de? Jag mätte upp hastigheterna på sträckor som jag brukar åka med mina Elpex gummitvåor (också Teamstomme) och kunde inte urskilja några skillnader överhuvudtaget. Min bestämda uppfattning är att de rullar precis lika snabbt som gummitvåorna, men jag har förvisso inte testat dem i ett laboratorium. Om man är en åkare som väger mycket misstänker jag dock att de kanske möjligen kan vara lite snabbare än gummihjul i praktiken eftersom man då påverkas lite oftare av egenskaperna som kan göra gummihjulen en aning mindre stabila vid riktningsförändringar, men det är bara en aning jag har, och något som gärna får kommenteras av någon som väger mer än mig (jag väger 73 kg).

 

När det gäller komforten skulle jag vilja säga att de både är bättre och sämre. På en grovbelagd landsväg är komforten en aning lägre än Elpex gummihjul ifråga om stötupptagning, åtminstone om man åker på en Teamstomme av aluminium (något som jag dock misstänker att de som åker mycket landsväg inte använder - då är nog en kompositstomme av något slag roligare). Men samtidigt tar de sig över ojämnheter som stenar och revor i asfalten på ett mycket mer kontrollerat och jämnt sätt - sättet de rullar på underlaget gör att de alltså samtidigt har fördelar att överväga även på mindre optimala vägar. På de långa cykelvägarna i Uppsala, där jag ofta åker, är komforten helt fantastiskt bra, och där kommer jag sannolikt inte att åka på något annat än PU-tvåor framöver. Som jag nämnde ovan har jag också testat dem på rullskidbana. Och så roligt har jag inte haft på ett par klassiska rullskidor på mycket länge - känslan slår utan tvekan allt jag åkt på förut i rullskidväg, och den måste nog upplevas för att förstås. Men mitt omedelbara intryck var: detta känns närmare längdskidåkning på snö än något jag förut varit med om på rullskidor.

 

Som ni märker är jag mycket positiv till de nya hjulen, och för att inte låta min recension färgas alltför Elpex-rosaskimrande har jag väntat några veckor med att skriva, men känslan består och jag ÄR fortsatt mycket entusiastisk över vad Elpex och Ipur lyckats åstadkomma. Det ska bli intressant att se om andra tillverkare tänker följa efter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alla hjul tappar fart vid våt vägbana, det är jag med på men har hört av hyfsat säkra källor att de nya platta tappar mer fart än vanligt, antagligen pga den ökade anläggningsytan (?). Vanliga PU (race) tappar väl också lite fart vid regn om jag inte minns fel så borde va samma på dessa (?). Personligen gillar jag de rundade bättre och om man nu slipper "våtförlusten" så är det verkligen ett bra hjul :) Synd att jag har så många olika redan...

Link to comment
Share on other sites

Ibland dyker det upp produkter som sätter en ny standard. Som när plastskidan kom, eller kontrollrem till stavarna eller Kuzmin sockeln :). Efter kort tid är det ingen som skulle fundera på att gå tillbaka till det som gällde innan. Jag vill påstå att dessa rosa härligheter är just en sådan produkt!

 

Jag gjorde min premiär idag på nya Elpex Evolution och de rosa PU 2orna. Allt föredömligt, som vanligt, levererat av Husselius. Jag åkte min standardrunda som är 34km och går genom Viksberg och Högantorp här i Södertälje. Jag bor vid foten av slalombacken så jag har alltid en fin start direkt från garaginfarten, 650m uppför och ca 50 höjdmeter. Redan här märker jag en stor skillnad mot mina Swenor Fibreglass då jag diagonalar uppför. De nya skidorna går så stabilt och framförallt utan de irriterande små "snedsvängarna" gummirtvåorna gör. När jag lägger kroppsvikten på en skida i glidfasen går de rosa så fint och känslan att åka på snö är mycket närvarande. Därefter är rundan relativt flack men en del stakbackar finns där, både slakmotor och kortare brantare partier. Även i stakningen är skillnaden stor, jag får ett helt annat stäm och den inledande stakfasen. Skidorna svarar och säckar inte ihop. På flacken känns det inte lika mycket och farten upplevs som samma som gummitvåor. Ner till Högantorp golfklubb går det undan, runt 50 km/h men det är spikrakt så det har aldrig varit några problem på Swenorskidorna heller men dessa ny går så mycket tryggare. Samma sak när man trampar runt vid vändpunkterna. 

 

Nu väger jag 86 kg (enbart stenhårda muskler.....) så jag misstänker att jag har en större fördel med dessa hjul jämfört med en som väger kanske 70kg. Men skillnaden är så stor så att det är som en helt ny upplevelse. Känslan är att rullmotståndet är det samma som gummitvåor men uppför betalar sig stakningen och farten känns högre. Det visar också klockan, rundan tog idag 1:50 vilket är 10min snabbare än i fredags på Swenorskidorn. Samma snittpuls, 141 men nu en lägre "toppuls", 162 mot 166. Nu ska jag inte dra för stora växlar efter ett pass men jag har aldrig tidigare varit under 2h med samma intensitet. Och då jag åkt denna runda många gånger.

 

Så hatten av för Johan och Elpex, detta är solklart det bästa jag kört någonsin på rullskidor :)

Link to comment
Share on other sites

låter som en bra utveckling och ett fantastiskt steg framåt för oss som väger lite mer!!

 

MEN, det låter inte som att de är likvärdiga och jämförbara med gummi-tvåor så om folk kör på dessa på Alliansloppet blir det ännu mera diskussion om hjul...

 

Personligen ser jag framemot 3:or och 4:or i detta material

 

// 

Link to comment
Share on other sites

Om dessa hjul inte blir godkända kan de lägga ner hela skiten med godkända hjul hit och dit. De nya PU 2orna rullar inte bättre än gummittvåor men för en som väger lite mer, som i mitt fall 86kg, slipper jag nackdelen med säckande gummihjul i stakningen. Skulle man då hävda att: "nej, det ska vara gummit 2or" ger man en fördel till de som väger mindre och en stor nackdel för de som väger lite mer. Hela tjaffset med hjulen är väl att skapa rättvisa förutsättningar? Var någon tråd för något år sedan där en forummedlem kraftigt argumenterade just kring nackdelen för tyngre åkare och gummihjulen och du ville att PU 1or skulle vara standard.

 

Nu har jag bara åkt 1 pass på dessa nya hjul men jag är övertygad om att det är PU som kommer att gälla framöver. Varför skulle det inte vara så? De går stabilare och tryggare i fart, de har ett bättre grepp på våta vägbanor och de funkar oavsett vikt. Jag kan inte se varför gummihjulen ska överleva helt enkelt. Skulle vara för att de andra märkena inte har kapacitet/intresse i att ta fram egna hjul.

 

Måste säga att jag imponeras över Elpex som på de senaste åren verkligen jobbat och utvecklat sina produkter. Evolutionskidan, Offroad skidan och nu PU 2or. När gjorde Swenor något åt sina produkter?  

Link to comment
Share on other sites

Men alutech har 45mm julbredd och elpex 40mm, hur fixar man det? Är inte jätteteknisk och har aldrig varken shimsat eller slipat en bakaxel...

Jag har inte testat heller, gick bara på vad jag såg på Daniels blogg. Min polare kör Elpex 4or på sin Alutechstomme, men jag har inte kollat hur han har gjort.

Link to comment
Share on other sites

........ rundan tog idag 1:50 vilket är 10min snabbare än i fredags på Swenorskidorn.

Tanken var väl att man skulle kunna delta med samma förutsättningar utan att behöva köpa en massa olikfärgade hjul?!

Om nu de rosa rullar 10 minuter snabbar så betyder detta att de rullar fortare än vanliga gummitvåor.

Om de nu rullar fortare och alla "måste" köpa dem för att kunna delta på samma vilkor, vad är då skillnaden mot förrut? Då kan man väl lika gärna gå tillbaks till de gula, blå eller oranga hjulen igen?!

Link to comment
Share on other sites

Tanken var väl att man skulle kunna delta med samma förutsättningar utan att behöva köpa en massa olikfärgade hjul?!

Om nu de rosa rullar 10 minuter snabbar så betyder detta att de rullar fortare än vanliga gummitvåor.

Om de nu rullar fortare och alla "måste" köpa dem för att kunna delta på samma vilkor, vad är då skillnaden mot förrut? Då kan man väl lika gärna gå tillbaks till de gula, blå eller oranga hjulen igen?!

I en ren "rulltest" rullar de inte snabbare, jag hade samma fart i de utförslöpor jag körde. Det som händer för mig som väger 86kg som gör kommer är att hjulen inte "säckar ihop" som gummi 2or gör vid stakning. Det märks tydligt vid "attackstakning" i brantare uppförsbacker. Om en person som väger 70kg får samma effekt kan jag inte svara på men jag tror inte det. Så min poäng är att om det skall vara samma förutsättningar kan man inte sätta begränsning vid gummi 2or heller, jag som tyngre får ju en nackdel!

Sedan kan jag tycka att hela grejen med att försöka skapa "samma förutsättningar" är ett omöjligt projekt men det är kanske en annan fråga än vad tråden handlar om. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...