Stefan Sand Posted August 13, 2015 Report Share Posted August 13, 2015 I kväll körd jag rundan över Vällingen-Norsborg och intrycket består. Rullskidorna är så riktningsstabila att det är en fröjd. Asfalten från Stuerehof till Norsborg är inte speciellt bra men PU hjulen går rakt fram oavsett sprickor och andra skavanker i asfalten. Kanske att de blir lite mer vibrationer i underbenen jämfört med gummihjulen men vi pratar små små nyanser. I de vådliga utförslöporna noterar jag att min "plogningsteknik" från gummihjulen inte riktigt funkar utan jag måste kantställa skidorna mer istället för Attmar pressa utåt. Det var onekligen lättare att dämpa farten med gummihjulen eller så måste jag utveckla tekniken Vid diagonal går det som en dans, likaså vid stakning med frånskjut. Allt beror på riktningsstabiliteten som gör att du inte "wobblar" runt helt enkelt. I högfart behåller de sin riktning utan att "orma" sig fram men det är en mental spärr som gör att man blir lite nervös när det går fort. Nu registrerade GPS klockan 1:10/km som snabbast vilket väl blir lite drygt 51 km/h och när det då svänger är det med viss panik i blicken kan jag säga. Men skidornagår dit jag vill utan krusidull så det är som sagt mer att jag mental måste lita på grejerna. Mitt intryck av dessa hjul är så nära kärlek man kan komma. Det har helt plötsligt blivit jäkligt kul att åka rullskidor igen och det är lätt den bästa uppgradering jag gjort på många år. Och för mig som väger 86-87 kg går det fortare, det är inget tvivel om det. Men det är inte hjulen som rullar lättare utan det är att stakningen "biter" på ett helt annat sätt och jag slipper ständig riktnigsjusteringar och "sned steg" vid diagonal och stakning med frånskjut. Det ger 2-3 min/10 km Så fanns det en "Bragdmedalj" i skidutveckling skulle Elpex vara given Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT Posted August 13, 2015 Report Share Posted August 13, 2015 Det här börjar ju mer och mer lika ett religiöst bönemöte än en recension om de nya hjulen! Är det någon skillnad på de rosa hjulen jämfört med de tidigare PU-hjulen, t.ex de gula eller oranga.Har ett par gula som jag använder ibland när jag vill ut och finåka utan allt för mycket besvär. Trots att jag åkt ett stort antal mil på dem så ser hjulen fortfarande nya ut. Har även monterat på en hemmagjord vadbroms som används flitigt men det syns inte ett slitagemärke på hjulet.Det borde väl vara samma egenskaper på de rosa, om man bortser från att de gula rullar fortare. Egenskaper jag märkt på de gula PU-hjulen jämfört med gummihjul är att de rullar bättre i vått underlag, vätan suger inte så mycket som hos gummihjulen. De blev dock ganska hala vid regn och man fick ta de lugnt i kurvorna.De gula hjulen var även känsligare mot ojämn asfalt pga sin hådhet, antar att även de rosa är hårda och inte så sköna att åka på vid skrovlig asfalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekis Posted August 13, 2015 Report Share Posted August 13, 2015 Det här börjar ju mer och mer lika ett religiöst bönemöte än en recension om de nya hjulen! Håller med!Dessutom har jag svårt att förstå varför vana skidåkare skulle ut och träna på 2or i någon större utsträckning, speciellt om man kategoriserar backarna på Vällingevägen som vådliga och måste ploga. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 13, 2015 Report Share Posted August 13, 2015 Det här börjar ju mer och mer lika ett religiöst bönemöte än en recension om de nya hjulen! Är det någon skillnad på de rosa hjulen jämfört med de tidigare PU-hjulen, t.ex de gula eller oranga.Har ett par gula som jag använder ibland när jag vill ut och finåka utan allt för mycket besvär. Trots att jag åkt ett stort antal mil på dem så ser hjulen fortfarande nya ut. Har även monterat på en hemmagjord vadbroms som används flitigt men det syns inte ett slitagemärke på hjulet.Det borde väl vara samma egenskaper på de rosa, om man bortser från att de gula rullar fortare. Egenskaper jag märkt på de gula PU-hjulen jämfört med gummihjul är att de rullar bättre i vått underlag, vätan suger inte så mycket som hos gummihjulen. De blev dock ganska hala vid regn och man fick ta de lugnt i kurvorna.De gula hjulen var även känsligare mot ojämn asfalt pga sin hådhet, antar att även de rosa är hårda och inte så sköna att åka på vid skrovlig asfalt.Rosa släpper inget i väta när jag har testat och jag upplever dom som skonsammare på grov/spårig asfalt än mina gula Eagle. Hållbarheten verkar vara som du skriver om dina gula. Mina ser knappt använda ut efter 10 mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted August 14, 2015 Report Share Posted August 14, 2015 Håller med!Dessutom har jag svårt att förstå varför vana skidåkare skulle ut och träna på 2or i någon större utsträckning, speciellt om man kategoriserar backarna på Vällingevägen som vådliga och måste ploga. :)Är väl för klen i armarna för 3:or helt enkelt :-) Men jag träffar dig gärna och ser hur du tar backe nr2, sett från Ladviksvägen som har en 90 graders kurva i botten, i fartställning från toppen. Jag fixar det inte, särskilt inte med tanke på att det kan komma en bil från andra hållet som jag inte ser och därmed inte kan "skära" kurvan. Men även om trafiken var avstängd tar jag inte den backen utan att dämpa farten över krönet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekis Posted August 14, 2015 Report Share Posted August 14, 2015 Är väl för klen i armarna för 3:or helt enkelt :-) Men jag träffar dig gärna och ser hur du tar backe nr2, sett från Ladviksvägen som har en 90 graders kurva i botten, i fartställning från toppen. Jag fixar det inte, särskilt inte med tanke på att det kan komma en bil från andra hållet som jag inte ser och därmed inte kan "skära" kurvan. Men även om trafiken var avstängd tar jag inte den backen utan att dämpa farten över krönet.Om du är för klen för 3or så borde det väl då vara omöjligt för dig att åka skidor på snö? ;) Jag vill på intet sätt skryta om min utförsförmåga på rullskidor, jag brukar nog oftast ses/se mig som ganska feg och försiktig av mig men på Vällingevägen har jag kört testrace många gånger fram och tillbaka och inte sparar jag något över krönen då. Dock kan jag hålla med om att den kurvan du beskriver kan vara lite småläskig då det ibland kan ligga massa grus i den. Det förvånar mig dock att du mätte upp maxfart 51km/h, det låter ganska mycket det. Vet att det börjar kännas "lagom" när jag vart uppe i runt 45km/h sista säsongerna häruppe i Falun men har inte reflekterat att det går lika fort nere i Sthlm. Är väl nån säsong sen jag åkte förbi Sturehof nu så man kanske börjat bli gammal och feg. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted August 14, 2015 Report Share Posted August 14, 2015 Om du är för klen för 3or så borde det väl då vara omöjligt för dig att åka skidor på snö? ;) Jag vill på intet sätt skryta om min utförsförmåga på rullskidor, jag brukar nog oftast ses/se mig som ganska feg och försiktig av mig men på Vällingevägen har jag kört testrace många gånger fram och tillbaka och inte sparar jag något över krönen då. Dock kan jag hålla med om att den kurvan du beskriver kan vara lite småläskig då det ibland kan ligga massa grus i den. Det förvånar mig dock att du mätte upp maxfart 51km/h, det låter ganska mycket det. Vet att det börjar kännas "lagom" när jag vart uppe i runt 45km/h sista säsongerna häruppe i Falun men har inte reflekterat att det går lika fort nere i Sthlm. Är väl nån säsong sen jag åkte förbi Sturehof nu så man kanske börjat bli gammal och feg. :)Är ju en överdängare på snö så då kanske jag inte är för klen :)Har inte provat 3:or vad jag kan påminna mig och aldrig känt något sug att köpa dem heller. Har aldrig varit något bra stakåkare utan har alltid klarat mig bäst på banor med kuppering och knix. Ingen långloppsåkare med andra ord så det spelar väl också in, har liksom inte haft sug att staka på sega hjul i 2-3h. Har ju läst om att tyngre åkare haft det svårare på gummihjul än lättare men egentligen funderat så mycket på det. Att tävla på rullskidor har inte lockat så jag har kört på med mina Swenor Fibreglass. Nu när jag testat PU 2:or har det blivit en "aha upplevelse" och det har blivit roligare igen. Ser fram emot PU 3:or för det kan jag definitivt tänka mig Drygt 51-52 km/h känns definitivt som en "nu räcker det" gräns. Jag mätte det på tillbaka vägen i backen som då är nedför mot andra hållet jämfört med den "vådliga backe 2". Den är ju ganska rak och svänger svagt uppåt höger på slutet så där är det inte samma obehag att släppa på. GPS:en är väl kanske inte 100% tillförlitlig men den registrerade då 1:10 min/km som högts i den backen. Ska kolla vad den registrerade i kurvan i backe 2 men gissar kanske 40 km/h. 51-52 km/h i den kurvan känns omöjligt men kanske går. Lite drygt 50 mäter jag även i backen ner mot Högantorp golfklubb men där är det spikrakt så det känns helt OK, framförallt med PU 2:orna. Sedan bor jag ju i botten av Slalombacken i Södertälje. Bilvägen ner är 650m lång till min garageinfart och "droppar" ca 50 höjdmeter. Åka nedför där skullen nog innebära döden :) Den är i alla fall en mysig start på varje träningsrunda när man skall uppför. När jag kommer tillbaka åker jag en annan väg så att jag kommer in i backen ca 100 längre ner, rullar ner kanske 100m och kör in på en gräsyta för att stanna. Sedan går jag ner sista biten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted August 14, 2015 Report Share Posted August 14, 2015 Kollade nu filen från igår och nedför "backe 2" registrerades 42,3 km/h (1,25min/km) strax innan kurvan. Fortare än så vill jag nog inte åka i den backen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyno Posted August 14, 2015 Report Share Posted August 14, 2015 Idag körde vi ett rulltest mellan icke inkörda (1km) PU-tvåor, inkörda swenortvåor och inkörda elpextvåor för att sen avsluta med 5min×6st HI-intervaller på pu-tvåorna. Vi blev förvånade hur fint och långt PU-tvåorna rullade i förhållande till de båda andra. Dock väger vi relativt mycket 86kg och 92kg. Detta pass sammanfattas med att jag är riktigt nöjd nya inköpet och PU-hjulen går riktigt fint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blek-Inge Posted August 14, 2015 Report Share Posted August 14, 2015 Ungefär så vill jag nog också sammanfatta mina erfarenheter av de Rosa hjulen! Största skillnaden är att det är lättare att bibehålla farten på pu-hjul än på gummi 2:or, tycker jag i alla fall! Sedan kanske gummi rullar snabbare på ett rulltest, men de känns svampigare när man åker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted August 19, 2015 Report Share Posted August 19, 2015 Rosa PU-2orna vs Marwes hjul i urethan - skillnad ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 19, 2015 Report Share Posted August 19, 2015 Marwe har rätt dåligt grepp på våt asfalt och är lite stötigare. Elpex rosa hjul har väldigt bra grepp och känsla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted August 19, 2015 Report Share Posted August 19, 2015 Det står på Rullskidspecialistens hemsida att lagret av rosa PU-tvåor är slut och en ny omgång förväntas in i mitten av september. Gäller det mao att boka för att vara säker på att få några eller är leveransen så stor då att det inte är någon risk att vänta. Kollade på TP,s hemsida, men där nämns inte ord om de rosa hjulen, fö vet jag inte om de finns att köpa på andra ställen. Passar de rosa PU-tvåorna i Marwes stomme ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted August 19, 2015 Report Share Posted August 19, 2015 Känns inte som om Pölder sport är riktigt på bettet så här års... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 19, 2015 Report Share Posted August 19, 2015 Dom rosa hjulen har dom flesta stora butiker med rullskidor sålt, och gjort reklam för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyno Posted August 19, 2015 Report Share Posted August 19, 2015 När vi gjorde rulltester mellan PU-tvåor, Elpex gummitvåor och Swenortvåor var PU-hjulen markant bättre utom på en sak. Vi upplevde att de suger fast mer än vad gummihjulen gör på svettig (blödande) asfalt. Den yta som ofta uppstår i hjulspåren en väldigt varm sommardag. Någon mer som upplevt det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bommen Posted August 19, 2015 Report Share Posted August 19, 2015 När vi gjorde rulltester mellan PU-tvåor, Elpex gummitvåor och Swenortvåor var PU-hjulen markant bättre utom på en sak. Vi upplevde att de suger fast mer än vad gummihjulen gör på svettig (blödande) asfalt. Den yta som ofta uppstår i hjulspåren en väldigt varm sommardag. Någon mer som upplevt det?Hur gjorde ni testerna? Har gjort några enkla test på de rosa mot mina Elpex och de senare blir det nog på lördag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Sand Posted August 20, 2015 Report Share Posted August 20, 2015 När vi gjorde rulltester mellan PU-tvåor, Elpex gummitvåor och Swenortvåor var PU-hjulen markant bättre utom på en sak. Vi upplevde att de suger fast mer än vad gummihjulen gör på svettig (blödande) asfalt. Den yta som ofta uppstår i hjulspåren en väldigt varm sommardag. Någon mer som upplevt det? Väntar fortfarande på den där väldigt varma sommardagen då asfalten svettas......... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted August 24, 2015 Report Share Posted August 24, 2015 De rosa PU-2orna har fått lysande recensioner förutom en del problem i varmt väder och verkar ha kommit för att stanna.Trådskaparen lämnade inledningsvis en utförlig rapport om sina tester och de har kompletterats bl a av Stefan Sand. Min så småningom kommer kallare tider och frågan är hur de kommer att fungera när tempen börjar sjunka ner motnollan, blir de hårda och stötiga eller behåller de sina goda egenskaper ? Det skulle därför vara intressant att få en rapport framåt hösten hur de klarar sig mot gummihjul vid kallare förhållanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted August 25, 2015 Report Share Posted August 25, 2015 Som vanligt har Stefan Sand en fantastisk förmåga att plocka fram och beskriva det man själv tänker, men sällan lyckats få ner på pränt :) Jag tänker på beskrivningen av PU-tvåornas mer jämna beteendemönster mellan lätta- och tunga åkare.Att väga mycket och attackstaka på rullskidor känns för mig som när man gör detsamma på mjuka snöskidor som inte orkar hålla spannet uppe. Man stakar fast och kraften går spårlöst bort till ingen nytta och polarna passerar, undrande ”vad håller han på med” :D Sen kör man ju ifrån lättviktarna utför, det är ju lite plåster på såren, men så kommer en uppförsbacke igen…Om beskrivning av dessa PU-hjul stämmer, med en mindre skillnad för de tyngre uppför och ingen skillnad nerför, så börjar man hoppas på PU-treor. Då kanske vi tyngre åkare också kan börja prata om ”mer snölik åkning”. Som det är nu vågar man ju inte ens tänka på gummitreor då man erfarit känslan av gummitvåor som kapsejsar uppför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted August 25, 2015 Report Share Posted August 25, 2015 Men brukar ni känna att treor verkligen svampar så som tvåor? Treor är ju mycket hårdare från början så den känslan finns inte där enligt mig. Men intressant att höra att det finns dom som verkligen upplever svampighet även på treor, trodde inte det var så nämligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HJN Posted August 25, 2015 Report Share Posted August 25, 2015 Men brukar ni känna att treor verkligen svampar så som tvåor? Treor är ju mycket hårdare från början så den känslan finns inte där enligt mig. Men intressant att höra att det finns dom som verkligen upplever svampighet även på treor, trodde inte det var så nämligen.Nä nu var jag nog otydlig.Jag har ingen erfarenhet av treor över huvud taget utan har, utan att funderat särskilt mycket, tänkt att om tvåor går tungt så går ju treor alltför tungt, men det kanske är så som du säger att treor står emot bättre så de kanske t.o.m. upplevs av mig som lättare uppför.Vi pratar 100 kg plus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjornfromstockholm Posted August 26, 2015 Report Share Posted August 26, 2015 Jag känner nog att 2:ornat svampar mera än 3:or och 4:or för mig som väger runt 90 och det gör de nästan lättare att åka på 3:orna. Sen hoppas jag ändå på 3:or i PU för att det låter bra med hållfastheten, våtgrepp och att de går rakare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mario Posted August 26, 2015 Report Share Posted August 26, 2015 Jag känner nog att 2:ornat svampar mera än 3:or och 4:or för mig som väger runt 90 och det gör de nästan lättare att åka på 3:orna. Sen hoppas jag ändå på 3:or i PU för att det låter bra med hållfastheten, våtgrepp och att de går rakare! Frågade Elpex om det efter AL. Det är inte på gång. Går tydligen inte att blanda till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonzzon79 Posted August 27, 2015 Report Share Posted August 27, 2015 Bör man vara orolig om hjulen har små små håligheter i hjulytan eller är det fullt normalt?Har åkt ca 15mil på mina Rosa utan tecken på punka än så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.