Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

De nya rosa PU-tvåorna


andreasjarblad

Recommended Posts

Rosa går trögare i kyla än om det är 20 plus (särskilt om det dessutom är ojämn asfalt), så frågan är väl mest hur Pro-Ski går. Du får väl låna några slitna gummitvåor med lite fett i o smörja m lite cykelolja typ? Fast du får väl rulltesta? Någon som vet ungefär vid vilken temp rosa går generellt trögare än lättrullande svarta??
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad tror ni om rosa PU vs gummi 2or i höstkylan (5-10 grader) om man väger 85+?  Har Evo X med Rosa PU och planerar att åka lite rullskidtävlingar under hösten. Bör jag åka på mina rosa PU alt. mina gamla ProSki C2or eller köpa nya gummihjul?

Inget kul att tävla och bli frånrullad...

Du ska helt klart inte tävla på ProSki om du vill ha bra rull.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nu har även jag fått "punka" på ena bakhjuet på Elpex Rosa PU2. Har upplevt en tid att dom rullat trögt och att det varit vingligt. Men i dag så började det låta konstigt om hjulet och det bildades en mjuk blåsa på däcket.

 

Det gick att staka hem sista 5 km men det var inte roligt i nedförsbackarna.

Jag som trodde att mina var OK (köpta aug 2016) och att detta skulle inträffa de första milen på däcken som det var problem med.

Link to comment
Share on other sites

Det låter lite om mitt högra framhjul, ung som det gick emot skärmen lite. Är det risk att det är punka på gång och i så fall hur märker man det ? Hur länge har man garanti på de rosa hjulen ?

 

Så lät mitt bakhjul under en tid innan punkan.

Enligt konsumentköplagen verkar det vara 3 år på tex. fabrikationsfel om jag förstår rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tvivlar på att det skulle vara en punka på gång på mitt framhjul. Jag har tryckt både på rullytan runt om och på sidorna, men kan inte känna någon defekt i materialet. Det är när jag svänger vänster och och tar ett skejtskär med högerskidan, som ljudet hörs mest ung som om gummit gick emot. Har Swenor Carbonfibre som har något mindre hjul som orginal.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir punka, vart skall man vända sig, butiken eller Elpex direkt ?

 

I dag låg det 4 st nya kompletta Rosa Pu2 däck i brevlådan :)

Jag kontaktade butiken (skistart) som skickade det vidare till Elpex.

 

När jag inte behövde skicka tillbaka däcket med punka skar jag sönder det för att se hur det ser ut inuti. Visade sig att det är en stor luftbubbla, ser mycket konstigt ut. Borde inte kunna uppstå av sig själv utan borde funnits hela tiden samt att det bara är 1 bubbla på ena sidan., se bild.

 

http://forumbilder.se/G8BFG/punka-elpex-rosa.jpg?width=150

Link to comment
Share on other sites

Varför är de rosa förresten? Jag gillar rosa, men det krävs lite ballar för att våga välja rosa.

Ja att ha rosa hjul på sina rullskidor är ju i de närmaste som att gå i kjol tänkte du?

 

Dom är snygga ! Och kolla färgen på ledartröjan i girot. Det är ju hyfsat macho o ha den!

Link to comment
Share on other sites

Kan nämna att jag köpte ett par elpex team 610 med rosa PU hjul förra sommaren. Fick ganska omgående byta bägge bakhjulen då gummit släppte från metallen vilket medförde "hugg".

Igår hände detta igen på ett av de nya PU. Udens sport bara byter så det är inga problem. Är ju förjävla sköna hjul.

Link to comment
Share on other sites

Varför är de rosa förresten? Jag gillar rosa, men det krävs lite ballar för att våga välja rosa.

Elpex kör den designen för att sticka ut och synas antar jag. Hela Lager 157 har ju rosaa Evo-stomme och mycket annat kring Elpex är rosa. Hoppas dom har fått bukt med barnsjukdomarna iom årets tillverkning av rosa hjul. Skitgoa hjul att åka på!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Fick hem mina nya Elpex team 610 pu i fredags,sugen som f-n på premiärtur.Ut på test,rullade trögt i början men d släppte.Men ett jävulskt oljud från ena framhjulet,låter som billga inlines...pinsamt!!!har ju läst om problems med dom rosa... nån som känner igen min beskrivning..lagret eller hjul??Har klämt o kännt inget är löst..
Link to comment
Share on other sites

Är Du säker att det är framhjulet. Jag har oljud i ett av mina hjul på höger skida och efter att först trott att det var framhjulet är jag mer böjd att tro att det är bakhjulet. När jag kör rakt fram hörs nästan ingenting, men vid vänstersvängar då jag tar skejtskär med högerskidan hörs det. Jag tror det beror på att jag vinklar mina skidor inåt, mycket lite på vänster och desto mer på höger.Men jag ser inga defekter i gummit, vänster bak är lite svart på sidan. Jag kör vidare så länge hjulet verkar OK.

ps. hörs mer vid varmt väder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...