Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

De nya rosa PU-tvåorna


andreasjarblad

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Elpex kör den designen för att sticka ut och synas antar jag. Hela Lager 157 har ju rosaa Evo-stomme och mycket annat kring Elpex är rosa. Hoppas dom har fått bukt med barnsjukdomarna iom årets tillverkning av rosa hjul. Skitgoa hjul att åka på!

Om jag inte är färgblind så är det violett färg Elpex kör med, ej rosa.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det, var det lager som spökade Mr.T? Låter väldigt som det på beskrivningen.

 

Har de annars fått ordning på hjulen, någon som drabbats i närtid av bulor/luftbubblor? Edit: Läser lite bättre och ser att Goopen verkar fått det på relativt nya hjul.

En kompis är på gång att köpa nya hjul inför Alliansloppet och man vill ju inte lura på honom något skumt.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är mycket prat nu om hjulen.

Elpex hade problem med sina hjul som tillverkades förra sommaren, det var av dom hjulen haveri på säkert 90 % och det hände direkt. Försäljningen stoppades i slutet av augusti och alla butiker inkl oss skickade tillbaka alla hjul vi hade på lager. Alla kunder som då hade problem har fått nya hjul direkt från Elpex.

Sen utvecklade och testade Elpex och hjultillverkaren hela hösten, dom hittade problemet som var att dom släppte från fälgen. Man löste problemet och tillverkade nya hjul som också testades och dom fungerade fint, och försäljningen av dom bra hjulen startade igen i april i år.

 

Men det har också sålts massor av hjul före förra sommaren som var hur bra som helst. Dom som såldes förra våren var det inga problem med t.ex.
Så köpte ni förra året och har åkt mer än 5-10 mil så är det nog troligen inga som helst problem.
Och nu är det problemet löst.

Det är vår mest sålda hjul genom alla tider, säljs och används oerhört mycket.

Vet att både vi (Huselius Skidsport), Skistart och Pölder har sålt massor av hjulen.

Link to comment
Share on other sites

va det nya hjul,brynäs15??åker xx antal mil bara för loppet så det FÅR inte ske

Det var förra årets hjul.Och jag gick till Elpex tältet och visade upp hjulet( Kan ha varit Johan) och jag fick ett nytt rosa direkt +att jag fick 4 svarta av han med. mycket bra service!! Men jag tvekar att köra med dom i år, för att det är förra årets hjul jag har vill inte bli stående igen.men dom är helt grymma att åka på :) 

Link to comment
Share on other sites

Stämmer inte riktigt med min erfarenhet Skåning. Mario fick haveri på sina Rosa på Alliansloppet förr förra året efter att åkt mer än 15 mil innan. Jag fick haveri på mina Rosa i slutet av förra sommaren efter att ha åkt jättemånga mil innan, på hjul utan färgskiftningar som det skulle vara på felfabrikationen. Att många får problem på just Alliansloppet är att man åker snabbare där än någonsin annars och att det ofta är varmt ute.

 

Men att Johan och Elpex har superservice och ger nya hjul när något händer är sant! Samt att hjulen är fantastiska i övrigt och nästan är outsliga är också sant!

Link to comment
Share on other sites

Hämtade ut nytt framhjul på fm som anlänt från småland,snabbt hjulskifte o ut testrunda.tystare o snabbare gick skidorna med nytt pers på rundan så jag är NÖJD!!!lite svåra o åka rakt med,vänsterfoten vill driva utåt men ja har ju bytt pjäxor oxå.Nu tar vi lite semester me familjen sen gasar vi på inför alliansloppet.
Link to comment
Share on other sites

Stämmer inte riktigt med min erfarenhet Skåning. Mario fick haveri på sina Rosa på Alliansloppet förr förra året efter att åkt mer än 15 mil innan. Jag fick haveri på mina Rosa i slutet av förra sommaren efter att ha åkt jättemånga mil innan, på hjul utan färgskiftningar som det skulle vara på felfabrikationen. Att många får problem på just Alliansloppet är att man åker snabbare där än någonsin annars och att det ofta är varmt ute.

 

Men att Johan och Elpex har superservice och ger nya hjul när något händer är sant! Samt att hjulen är fantastiska i övrigt och nästan är outsliga är också sant!

Undantag finns det alltid såklart, jag pratar om det vanligaste.

Finns nog inget hjul-typ som inte har något typ av problem någon gång. Inget hjul är 100 %, vi har ju årligen vanliga gummihjul från alla möjliga fabrikat som har navsläpp också. Men det är så extremt få av alla som säljs. Så undantag finns alltid.

 

Jag har ju också fått hjulhaveri på en tävling så jag fick bryta, för några år sen, på rosa. Jag har också brutit tävling när hela backspärren gav upp för ett par år sen och låste hjulet helt. Har även haft lager som havererat under tävling. För tävling är lite extremt ibland.

Så att testa och köra in ordentligt är inte fel. Även stavspetsar går ju av olyckligt ibland :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mina första rosa PU-2 i september förra året och hann åka ca 50 mil innan jag fick punka.

Fungerade utmärkt tills värmen kom nu i maj då jag fick punka direkt.

 

Fick nya däck utan problem och sedan när det var riktigt varmt förstörde jag båda bakdäcken genom att plogbromsa ner för en brant backe. Dom blev avfasade på insidan samt att flisor lossnade från kanten. Det fanns lite grus på asfalten kanske var det som gjorde att det lossnade bitar.

 

Ska man inte kunna plogbromsa med däcken?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en runda där jag måste ploga en längre bit och det sliter en del på PU-hjulen tyvärr. Men inte mer än att det blir fasat som på ett par gummihjul. Dock så är dom rosa inte så bra att ploga med för det bromsar dåligt(säger även Elpex själva)

Jag köpte mina första rosa PU-2 i september förra året och hann åka ca 50 mil innan jag fick punka.

Fungerade utmärkt tills värmen kom nu i maj då jag fick punka direkt.

 

Fick nya däck utan problem och sedan när det var riktigt varmt förstörde jag båda bakdäcken genom att plogbromsa ner för en brant backe. Dom blev avfasade på insidan samt att flisor lossnade från kanten. Det fanns lite grus på asfalten kanske var det som gjorde att det lossnade bitar.

 

Ska man inte kunna plogbromsa med däcken?

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på att om det är riktigt varmt ute så går PU snabbare än Skigos 2or. Iaf för en tung åkare. Skåningen kan säkert svara på detta :)

Måste fråga om dessa rosa pu är de snabbaste 2:orna? Eller är tex skigo 2-or från 12-13 fortfarande snabbast?

Säkert ointresserant fråga för många av er men ändå relevant då många fortfarande har dessa kvar!

Link to comment
Share on other sites

Ja om det är varmt är dom rosa snabba, men är det kallt under 20 t.ex, är dom inte alltid snabbast, beror på asfalten och åkarens vikt.

Är det säg 10 grader varmt är dom riktigt tröga

Men i känsla är dom underbara

dock inte så bromsvänliga, men man tränar väl inte för att kunna bromsa :)

Link to comment
Share on other sites

Märks redan vid 15 grader tycker jag att dom går trögt.

Fördelen är att man åker säkrare ut för på dom rosa jämfört med gummihjul s0 man slipper ploga lika ofta :)

Ja om det är varmt är dom rosa snabba, men är det kallt under 20 t.ex, är dom inte alltid snabbast, beror på asfalten och åkarens vikt.

Är det säg 10 grader varmt är dom riktigt tröga

Men i känsla är dom underbara

dock inte så bromsvänliga, men man tränar väl inte för att kunna bromsa :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, en följdfråga, är de rosa pu 2:orna likvärdiga varandra oavsett årsmodell frånsett de som havererar? Jag väger idag 115kg och har just skigo 2012-13. Men Skulle jag tjäna på elpex rosa?

 

Väger själv strax under115 kg och kan bara åka på Rosa PU2:or. Har provat vanliga gummihjul men dom drar bara snett när vägen lutar i sidled och så börjar dom vobbla när det börjar gå fort speciellt i nedförsbackar. Mitt tips är att köpa dom rosa om du vill ha stabila och säkra hjul. Dom känns även mycket snabbare speciellt om det är varmt.

 

Enda problemet med dom rosa är att man inte kan ha vadbroms och att dom slits mycket fort när man plogromsar. Förr med gummihjulen åkte jag ofta ner för en brant backe med vadbroms för att stakträna uppför, men nu med dom rosa kan jag inte åka ner pga dom slits för fort om jag plogbromsar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...