Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur undviker man blåsor på bästa sätt?


HampusE

Recommended Posts

Hur undviker jag blåsor i händerna vid rullskidsåkning? 

 

Förstår att det är svårt att undvika helt men hur undviker man blåsor i händerna på bästa sätt? Har rullskidhandskar men det hjälper inte jätte bra. Har testat vanliga handskar som hjälper lite bättre men får fortfarande mycket blåsor.. Hur gör ni? Alla tips mottages!

Link to comment
Share on other sites

Jag har också testat det mesta och det enda som ger skapliga resultat är att smörja in händerna rejält med vaselin innan skidhandske tas på. 

Jag får fortfarande skav men inte alls som jag får utan vaselin.

Jag misstänker att det bästa är att härda händerna sakta men säkert.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare tips är att ändra tekniken till stakningen sker med öppen hand. Vid returen fångar man upp staven med handen som vanligt men öppnar handen vid stavisättningen. Sedan görs allt om igen. Risk för blåsa på handloven men för övrigt minskar man risken för blåsor och golfarmbåge (tennisarm men på insidan av underarmen).
Link to comment
Share on other sites

Går det att testa Madshus remmar till Swix handtag?

 

Jag brukar tejpa händerna i början av säsongen tills de är härdade nog. Men tar jag bara paus en vecka från rullskidorna så kommer blåsorna tillbaka.

Det är lite tajt, men ta en skruvmejsel och tryck igenom remmen med så funkar det.

 

Håller med om att ett mer avslappnat grepp ger mindre blåsor. Sätt remmen rätt tajt mot handen så blir det inte fladdrigt i återpendlingen. Brukar tänka att jag bar ska styra stavarna till isättningen och sen trycka/dra i remmen. Man glömmer det lätt när man vill driva på lite. Sen ska man passa sig för stavar mot pjäxorna eller mellan skidorna...

Link to comment
Share on other sites

Hade stora problem med blåsor förra året. Tejpade och grejade hur mycket som helst men inget funkade. Köpte madshus small rem till vintern och sen försvann problemet. Jag drar åt remmen hårt så handen är stabiliserad. Provade som sagt även att släppa staven tidigare men tycker detta var jobbigt då det blåser.

Har inte provat Palm protector men hört gått om dessa. Nu i år har jag inte fått några blåsor och är ganska säker på att det beror på storleken på remmen samt hur den är inställd på handtaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig haft en blåsa på händerna varken vid rullskidåkning eller inlines med stavar, men så kör jag med läderremmar o skinnhandskar. Men ni vill väl inte vara så omoderna som jag, men för mig är huvudsaken att det funkar och jag har kontroll på staven. Men frågan är om det öht går att få tag på läderremmar nuförtiden, sista paret beställde jag från Swix via Stadium. Men jag monterar om remmarna så att jag får den släta sidan mot handen och sen har jag lagat några handtag genom att skära ut remmen ur ett läderbälte eller läder jag köpt på en väskaffär.

Fast det går inte att ta bort ett fabrikshandtag och sätta dit ett läderhantag, ty staven kortas med 2,5 cm, jag har köpt längre stavar och kapat dem till rätt längd före montering.

 

Jag hade hoppats att det skulle komma enkelremmar i läder till konventionella hantag, men ännu har inget dykt upp trots influenser från skidskytte.

Link to comment
Share on other sites

Jag känner tvärtemot många andra här i trådet att jag får värre blåsor av lösare stakning. Har prövat använda potatismjöl i handskarna och det tycker jag hjälper. Potatismjölet både smörjer och binder fukt vilket förhindrar den där sunkiga känslan i handsken. Borde även gå bra att använda babypuder, har dock inte prövat.

Link to comment
Share on other sites

Lös stakning? Handen ska vara öppen om du ska slippa blåsor eller golfarmbåge. Endast remmen ska ta upp kraften. Men det är nog individuellt vilket som passar bäst och alltid en inlärningsperiod. För min del var det golfarmen som gjorde att jag var tvungen att lära mig, blåsorna slapp jag på köpet. Diagonal ger fortfarande blåsor då jag inte klarar att ha öppen hand då...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...