Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 500 vasaloppet 2016?


HampusE

Recommended Posts

Tänkte åka mitt tredje Vasalopp 2016 och har satt upp ett mål på topp 500. 

 

Vilka mer än jag har samma mål och hur har ni lagt upp er träning för att lyckas?

 

Själv så kör jag mycket rullskidor (självklart) och ska börja löpträna lite mer + gym ett par gånger i veckan. I antal timmar blir det mellan 8-13 per vecka.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Jag tror att långloppseliten lägger betydligt fler timmar i gym än i Elghufs och myrar nuförtiden. Dom lever starkt på en stark överkropp. Det får man inte på myr/elghufs.

En traditionellt satsande åkare som lever på åkning med hela kroppen och hjärta/lungor tränar nog mer myr/elghufs. Eller?

Sen att myr och elghufs är roligare är en annan femma =)

Link to comment
Share on other sites

Det är nog få som är hyfsat uppdaterade om träningslära och fysiologi som skulle rekommendera Stefanssons upplägg(vad är det som säger att han inte skulle blivit ännu bättre med en mer varierad träning?)- särskilt som skidåkningen utvecklats den senaste tiden... Styrketräning borde vara en naturlig del i ett seriöst träningsupplägg!

Link to comment
Share on other sites

varför måste det ena utesluta det andra tänker jag? Kan det inte rimligtvis vara så att gym och elghufs kompletterar varandra? Varför välja när man kan få båda? Gratis är gott

Håller med! Variation är det bästa för egen del. Blir roligare att träna då.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör inget på gym då jag finner nog med övningar som funkar bra att göra i hemmet. Alla typer av plankan är bra. Stabilitet i bål som någon skrev är väldigt viktigt.

Alla styrke övningar som man kan göra länge är att föredra och inte försöka maxa som det oftast blir på gym.

Stora muskler kräver väldigt mycket syre och blir man trött så är det jobbigt att ta sig tillbaka.

Konditionsträning är ett måste om du ska lyckas syresätta det du bygger på gym och jag är inte helt säker på att det är rätt väg att gå om du ska ner på plats 500. Jag hade lagt fokus på intervaller på rullskidor samt kondition inför 2016.

Link to comment
Share on other sites

Först lite om styrka:

Vid Maxstyrka görs så få lyft att förhållandevis lite muskeltillväxt sker trots styrkeökning.

Vid explosivstyrkan är det förhållandevis låg vikt och få lyft, så samma sak här.

 

Träningsmässigt har jag alltid kört mycket högintensivt. I år har jag dragit ned på intervallerna och kört fler långa lugna pass. Framåt oktober blir det mer vo2max träning.

Mer periodiserat än tidigare.

 

I år har jag testat skidtunneln. 8 dagar och 45mil totalt. Fler snömil redan i augusti än jag fick ihop totalt innan VL14 när jag kom 509:a.

Borde ju inte vara negativt.

Tog en skidlektion av bores Rasmus Blom också. Det gav mycket! Lärde mig att staka uppför energisnålt. Riktig aha-upplevelse

Link to comment
Share on other sites

För den som tillhör elit som ligger och nöter maxstyrka har mer än 8 timmars träning i veckan och tillbringar väldigt mycket tid till att att just syresätta de muskler som byggs upp. Skulle man enbart syssla med skidåkning och fick lägga ner tiden till att träna på heltid så skulle man kanske lägga 20%av träningstiden till maxstyrka. Tidsmässigt så krävers det rätt många timmar för att lyckas med kapillär träning som är nödvändigt för att kunna syre sätta sig. En annan sak är också att kollar man elit åkarna och deras kroppsvikt så talar mycket emot att de är villiga att lägga på sig för mycket muskelmassan som faktiskt ofta är direkt kopplat till gym träning och vikter. Northug är ofta ett riktmärke på en lite för tung skidåkare.
Link to comment
Share on other sites

Alla är väl överens om att majoriteten av all träning är olika intensiteter av cirkulationsträning med syfte att öka konditionen.

När vi pratar vinster av Maxstyrka gissar jag att det handlar om ca 40h på ett år. Då eliten tränar ca 800h snackar vi snarare 5% av tiden. Men viktiga 5%. Att lägga även de% på konditionspass gör mindre skillnad på prestationen.

Tänk på att om du ökar maxstyrkan kan du ta i lite mindre varenda staktag och få fler mikropauser. Det sparar kraft och förbättrar åkekonomin. Att kunna åka energisnålt är en aspekt som många glömmer bort. Den förmågan handlar om teknik, styrka och lokalkapacitet, dvs förmåga att syresätta musklerna lokalt (kapillärer, mitokondrier, oxidativa enzymer- tränas långt och lugnt till skillnad mot centrala kapaciteten där pulsen måste upp)

Link to comment
Share on other sites

Jo det stämmer väl men man växer ju inte nämnvärt i muskelmassa om man kör maxstyrka. Personligen har jag typ gått upp 1-2 kg av maxstyrketräning ...

Det beror väl på hur mycket du äter det. Negativ energibalans kommer inte ge någon viktuppgång hur mycket maxstyrka (eller hypertrofistyrka) du än tränar. 

Om man tränar 8h per vecka kan det nog ev. vara värt att lägga uppemot 1h av dem på styrketräning. Men det beror såklart på individen, om man är muskulärt stark kan det vara bäst att lägga all tid man har på konditionsträning, är man klen som en räka (som Madshusracer) så tjänar man säkert mer på att bygga upp styrkan.

Link to comment
Share on other sites

... Och om du ligger lite plus på energiintaget och kör ett 20-tal maxstyrkepass på ett år går du kanske upp ett kilo på ett år och det är inte direkt nån dödvikt.

Säg att du kan lyfta 100kg i en övning.

På ett

Hypertrofipass kör du då kanske 5 serier med 10 lyft på 80kg. = 4000kg

På ett maxstyrkepass 3•3•90kg = 810kg

På ett explosivstyrkepass 3•5• 60kg = 900kg

Det är förklaringen att du bygger volym i det första passet men nästan bara "kvalité" på de två senare.

Link to comment
Share on other sites

Hur tänker du nu Sammy? 8-12timmars träning/vecka och gym ska bakas in i dessa och kroppsvikten kommer inte öka? Hur mycket kapillär träning tror du kommer vara nödvändigt för att få en bra balans om eliten ändats kör 5% Max styrka. 30min på gymmet i veckan känns som bortkastad tid faktiskt. Tror nog konditionen är mer rätt väg att gå om man nu ska jaga effekt på den tiden.

Skulle snarare lägga mycket gym på försäsongen för att sedan avveckla det under sommaren och börja med kondition och skidlik träning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...