Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Fakta infr 32:a Tjejvasan p lrdag

Ebba i Sveriges trupp till JVM och U23-VM

Statistik infr Vasaloppets vintervecka

Johaug och Klbo starkast i re-sprinten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sub 500 vasaloppet 2016?

• Vänligen logga in för att kunna svara
131 svar till detta ämne

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Jo det stämmer väl men man växer ju inte nämnvärt i muskelmassa om man kör maxstyrka. Personligen har jag typ gått upp 1-2 kg av maxstyrketräning ...

Det beror väl på hur mycket du äter det. Negativ energibalans kommer inte ge någon viktuppgång hur mycket maxstyrka (eller hypertrofistyrka) du än tränar. 

Om man tränar 8h per vecka kan det nog ev. vara värt att lägga uppemot 1h av dem på styrketräning. Men det beror såklart på individen, om man är muskulärt stark kan det vara bäst att lägga all tid man har på konditionsträning, är man klen som en räka (som Madshusracer) så tjänar man säkert mer på att bygga upp styrkan.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg
http://www.svd.se/da...v-styrketraning

Som sagt... Förbättrad arbetsekonomi och minimal viktuppgång.
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Men om man inte balanserar upp styrketräningen med kost så blir ju effekten negativ och då har du just kastat bort en timmes träning som du kunde lagt på något annat. Det är väl ändå en förbättring man vill åt om man kör gym och inte viktminskning som top500 åkare?
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

sammylees svett

sammylees svett

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
... Och om du ligger lite plus på energiintaget och kör ett 20-tal maxstyrkepass på ett år går du kanske upp ett kilo på ett år och det är inte direkt nån dödvikt.
Säg att du kan lyfta 100kg i en övning.
På ett
Hypertrofipass kör du då kanske 5 serier med 10 lyft på 80kg. = 4000kg
På ett maxstyrkepass 3•3•90kg = 810kg
På ett explosivstyrkepass 3•5• 60kg = 900kg
Det är förklaringen att du bygger volym i det första passet men nästan bara "kvalité" på de två senare.
ÖS2013: 5h 27min plac. 30VL2014: 4h 56min plac 491 (509 totalt)<p>VL2015: 5h 40min plac 928 (964 totalt) - 20 sjukdagar sista 2 mån var inte optimal toppning...
VL2016 4.44 placering 451 VL2017 4.42 pl 338 VL2018 ska placering starts Med en 1:a

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Hur tänker du nu Sammy? 8-12timmars träning/vecka och gym ska bakas in i dessa och kroppsvikten kommer inte öka? Hur mycket kapillär träning tror du kommer vara nödvändigt för att få en bra balans om eliten ändats kör 5% Max styrka. 30min på gymmet i veckan känns som bortkastad tid faktiskt. Tror nog konditionen är mer rätt väg att gå om man nu ska jaga effekt på den tiden.
Skulle snarare lägga mycket gym på försäsongen för att sedan avveckla det under sommaren och börja med kondition och skidlik träning.
<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg

Eddie, du verkar dra många slutsatser här... kroppsvikten ökar...krav på kapillär träning (gör du inte det på all övrig träning?)...bortkastad tid... gym på försäsongen... Har du några belägg för detta? 

sammylees svett

sammylees svett

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Jag tycker att Emils länk från SvD var tydlig och lättläst om man är nybörjare på träningslära.
Du får självklart träna hur du vill Eddie. Många vägar bär till Rom. Vi bara talar om vad forskning och erfarenhet säger.
En annan intressant vinkel är ju att motionärer oftast förbättrar sig mer av att lägga ner 20-30 lediga timmar över året på att träna än att skriva på skidforum och försöka optimera sin träning. Mer träning är ofta bättre...
I alla fall upp till 20h/vecka
Med det sagt skriver jag också här, på funbeat och Garmin, så jag lever ju inte som jag lär, ha ha
ÖS2013: 5h 27min plac. 30VL2014: 4h 56min plac 491 (509 totalt)<p>VL2015: 5h 40min plac 928 (964 totalt) - 20 sjukdagar sista 2 mån var inte optimal toppning...
VL2016 4.44 placering 451 VL2017 4.42 pl 338 VL2018 ska placering starts Med en 1:a

sammylees svett

sammylees svett

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Jag undervisar för övrigt i träningslära på ett idrottsgymnasium och är även ansvarig för fysträningen om det betyder något.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg
Jag ifrågasätter bara det som skrivs som förslag här i tråden. Slutet på Augusti och hösten står för dörren vilket oftast betyder högre kvot av skidlik träning. Med en begränsad träningstid så här nära på säsongen så tycker jag detta med att lägga tiden på att dels åka till gymmet och sedan köra ett kortpass verkar lite bortkastat. Hade frågan kommit i April så ser ju läget annorlundaut då man är mer i en uppbyggnadsfas. Träningslära i allära men detta med forskning går i vågor och det är väl verkligen något alla vet om när man kollar bakåt i tiden. Det var inte så länge sen det var bort kastat att köra A2 pass vilket tydligen har ändrats pga forskning.
Jag har ingen utbildning i träningslära eller speciellt insatt i nya metoder. Jag lägger upp min träning efter vad min kropp klarar av. Långa, korta, hårda, sakta, blandade längder och bålstabilitets träning. Det funkar för mig.
Jag tror att man ska kolla på träningen över en längre tid om man vill få ut en vettig effekt.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg
Du får köra precis hur du vill, givetvis ska du prioritera kondition. Om du läser artikeln jag länkade till så står det också att om man tränar lite ska man skita i gym MEN är man ambitiös så gör tung styrketräning skillnad. I stort sätt alla elitåkare gör det och väldigt många elitmotionärer. Trots det ser de flesta inte ut som belgian blue

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 276 inlägg
Det står säkert redan i tråden:), men vilka övningar rek ni som styrkrträning där man kör som maxpass?

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jo jag vet Folkesson att Eliten sysslar med mycket gym och det förstår jag. jag förstår också varför de inte är några gigantiska muskelpaket. Men faktor kvarstår ändå att Elit skidåkare som i världskuppen jobbar med träning och gör inget annat än att träna. 2 timmar gym för dem i veckan är inget kontra någon som har en stram tidsplan att följa. effekt mässigt har jag svårt att försvara detta så här sent in på försäsongen. som jag skrev tidigare så tror jag det hade blivit bättre om detta tagits upp i April och kanske rent av kört många pass styrka i veckan för att öka muskel massa och sedan bara lagt fokus på att trimma in syresättning och bibehålla det som är upp byggt.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 229 inlägg
Nu handlar väl denna tråd om top 500 till Vasaloppet, och jag skulle säga det är få av dessa åkare som inge lägger tid i gymmet. Det är i stort sätt ett krav idag för att nå den nivån.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg
Eddie, du skriver ju om muskelmassa men om jag har förstått det rätt så påverkas den inte nämnvärt av maxstyrketräning. Du blir alltså starkare men inte så mkt biffigare... Styrla är inte det viktigaste men som skåningen skrev så handlar denna tråd om rätt duktiga åkare som rimligtvis lägger en del tid på träning

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 251 inlägg

Det är ju inte primärt muskelmassa man är ute efter utan muskelstyrka vilket inte med nödvändighet är samma sak. Maxstyrka bygger inte i första hand massa utan styrka.

Tror många motionärer har nytta av detta framförallt när man blir äldre har man normalt lättare upprätthålla och bygga styrka kontra kondition. I de flesta lopp är stakning primärt viktigast även för motionärer, styrka är en inte oväsentlig del för att lyckas med stakning. Det handlar heller inte om några långa pass i gymmet för att uppnå effekt.

Madshusracer

Madshusracer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg
Det är klart att vi kan ägna denna tråd till att diskutera madshusracers muskelmassa. Faktum är att jag kört en hel del gym senaste åren. I snitt 1/ggr veckan. Då ofta maxstyrka. Och precis som Folkesson varit inne på har muskelmassan varit oförändrad men styrkan förbättrats. Min erfarenhet och känsla är att om man ska köra styrketräningen bör man göra det kontinuerligt och rätt ofta utan längre avbrott annars blir det lätt bortkastat om man kör typ 30 min varannan vecka.

Rastamorp

Rastamorp

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Hejsa, 

Skriver på dansk. Håber alle forstår :). En spændende tråd som jeg gerne vil biddrage til / være med i. Hvad angår maxstyrke tænker jeg, at det må op til den enkelte at vurdere, hvad der virker. Personligt tror jeg helt sikkert, at en gang maksstyrke på 30-60 minutter med fordel kan "afløse" en tilsvarende rolig tur på rulleski eller løb. Om jeg kan nå sub 500 er jeg ikke sikker på, men nu må vi se :). Grundskabelonen for mine træningsuger i den kommende tid vil se nogenlunde sådan ud:

1*korte intervaller (ex. 4*4 min ip. 3 min / 10*2-3 min ip. 1-2 min) - løb, skidgang eller rulleski

1*lange intervaller (ex. 3*15 min ip 4-5 min / 3*10 min ip 3-4 min / 4-5 * 8 min ip 3 min / alternativt et testløb - løb, skidgang eller rulleski

1*lang tur på minimum 2 timer / en gang om måneden + 3 timer - rulleski ell. kombi med løb  

1*maksstyrke  

Herudover vil jeg fylde på med rolige ture på rulleski eller løb. Målet vil være minimum 3 gange rulleski per uge og min, 5 træningspas per uge.

Hilsen Rastamorp 

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jag håller med er alla om det ni skriver och sätter mig verkligen inte emot att gym är nyttigt ur flera aspekter.

om jag nu maxar 50kg bänkpress så borde jag inte klara av att lyfta mer. om jag nu vill bli starkare och lyfta mer än 50kg så krävs det ju mer styrka och för att göra detta så behövs mer muskler eller annan teknik.

Tyngdlyftning är ju en rätt bra parallell till detta tycker jag. Massor av teknik i det som gör att du blir bra. skulle de bara bli starkare utan att behöva gå upp i vikt så skulle de lyfta hur mycket som helst i de lättare klasserna. 

Om jag gör chins eller dips så kommer jag att få större muskelmassa så är det. Någon skrev att träna gym med energi underskott, vilket verkar ologiskt men det är nog ända sättet för att inte lägga på dig mer muskler. 

Detta gäller ju även fart i spåret eller löpning. om du helatiden tränar i komfort zone så blir du inte snabbare utan du hamnar i samma lunk oavsett. Man kanske kan köra längre distanser men farten är det samma. därför är intervaller viktigt för att få ut en fart ökning.

sedan är det ju en förutsättning att man vidhåller det man byggtupp annars är det snart ogjort.

Detta gäller ju alla som tränar för att förbättra sig oavsett ambitions nivå, sen är kanske vägarna lite olika till rätt recept.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 878 inlägg
Du tar ju fortfarande för givet att styrka plus mat innebär viktuppgång men så är ju inte fallet! Om du maxar 50 i bänk så behöver du starkare muskler inte mer (menar du större?) muskler... Styrketräning med inriktning på maxlyft gör inte att muskelmassan växer nämnvärt oavsett kaloriintag. Det gör dig däremot starkare och borde ge dig en bättre åkekonomi.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jag måste verkligen inte alls förstå detta?? när jag började göra chins hemma i våras så fixade jag 5st med helt raka armar. idag gör jag 10st med raka armar, nästa elva. Jag ligger då på max varje gång jag gör detta och mina t-shirts sitter i varje fall tajtare idag runt armarna än vad det gjort tidigare och det beror på att jag fått mer muskel massa.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar