Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 500 vasaloppet 2016?


HampusE

Recommended Posts

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Jag tycker att Emils länk från SvD var tydlig och lättläst om man är nybörjare på träningslära.

Du får självklart träna hur du vill Eddie. Många vägar bär till Rom. Vi bara talar om vad forskning och erfarenhet säger.

En annan intressant vinkel är ju att motionärer oftast förbättrar sig mer av att lägga ner 20-30 lediga timmar över året på att träna än att skriva på skidforum och försöka optimera sin träning. Mer träning är ofta bättre...

I alla fall upp till 20h/vecka

Med det sagt skriver jag också här, på funbeat och Garmin, så jag lever ju inte som jag lär, ha ha

Link to comment
Share on other sites

Jag ifrågasätter bara det som skrivs som förslag här i tråden. Slutet på Augusti och hösten står för dörren vilket oftast betyder högre kvot av skidlik träning. Med en begränsad träningstid så här nära på säsongen så tycker jag detta med att lägga tiden på att dels åka till gymmet och sedan köra ett kortpass verkar lite bortkastat. Hade frågan kommit i April så ser ju läget annorlundaut då man är mer i en uppbyggnadsfas. Träningslära i allära men detta med forskning går i vågor och det är väl verkligen något alla vet om när man kollar bakåt i tiden. Det var inte så länge sen det var bort kastat att köra A2 pass vilket tydligen har ändrats pga forskning.

Jag har ingen utbildning i träningslära eller speciellt insatt i nya metoder. Jag lägger upp min träning efter vad min kropp klarar av. Långa, korta, hårda, sakta, blandade längder och bålstabilitets träning. Det funkar för mig.

Jag tror att man ska kolla på träningen över en längre tid om man vill få ut en vettig effekt.

Link to comment
Share on other sites

Du får köra precis hur du vill, givetvis ska du prioritera kondition. Om du läser artikeln jag länkade till så står det också att om man tränar lite ska man skita i gym MEN är man ambitiös så gör tung styrketräning skillnad. I stort sätt alla elitåkare gör det och väldigt många elitmotionärer. Trots det ser de flesta inte ut som belgian blue
Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet Folkesson att Eliten sysslar med mycket gym och det förstår jag. jag förstår också varför de inte är några gigantiska muskelpaket. Men faktor kvarstår ändå att Elit skidåkare som i världskuppen jobbar med träning och gör inget annat än att träna. 2 timmar gym för dem i veckan är inget kontra någon som har en stram tidsplan att följa. effekt mässigt har jag svårt att försvara detta så här sent in på försäsongen. som jag skrev tidigare så tror jag det hade blivit bättre om detta tagits upp i April och kanske rent av kört många pass styrka i veckan för att öka muskel massa och sedan bara lagt fokus på att trimma in syresättning och bibehålla det som är upp byggt.

Link to comment
Share on other sites

Eddie, du skriver ju om muskelmassa men om jag har förstått det rätt så påverkas den inte nämnvärt av maxstyrketräning. Du blir alltså starkare men inte så mkt biffigare... Styrla är inte det viktigaste men som skåningen skrev så handlar denna tråd om rätt duktiga åkare som rimligtvis lägger en del tid på träning
Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte primärt muskelmassa man är ute efter utan muskelstyrka vilket inte med nödvändighet är samma sak. Maxstyrka bygger inte i första hand massa utan styrka.

Tror många motionärer har nytta av detta framförallt när man blir äldre har man normalt lättare upprätthålla och bygga styrka kontra kondition. I de flesta lopp är stakning primärt viktigast även för motionärer, styrka är en inte oväsentlig del för att lyckas med stakning. Det handlar heller inte om några långa pass i gymmet för att uppnå effekt.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att vi kan ägna denna tråd till att diskutera madshusracers muskelmassa. Faktum är att jag kört en hel del gym senaste åren. I snitt 1/ggr veckan. Då ofta maxstyrka. Och precis som Folkesson varit inne på har muskelmassan varit oförändrad men styrkan förbättrats. Min erfarenhet och känsla är att om man ska köra styrketräningen bör man göra det kontinuerligt och rätt ofta utan längre avbrott annars blir det lätt bortkastat om man kör typ 30 min varannan vecka.
Link to comment
Share on other sites

Hejsa, 

 

Skriver på dansk. Håber alle forstår :). En spændende tråd som jeg gerne vil biddrage til / være med i. Hvad angår maxstyrke tænker jeg, at det må op til den enkelte at vurdere, hvad der virker. Personligt tror jeg helt sikkert, at en gang maksstyrke på 30-60 minutter med fordel kan "afløse" en tilsvarende rolig tur på rulleski eller løb. Om jeg kan nå sub 500 er jeg ikke sikker på, men nu må vi se :). Grundskabelonen for mine træningsuger i den kommende tid vil se nogenlunde sådan ud:

 

1*korte intervaller (ex. 4*4 min ip. 3 min / 10*2-3 min ip. 1-2 min) - løb, skidgang eller rulleski

1*lange intervaller (ex. 3*15 min ip 4-5 min / 3*10 min ip 3-4 min / 4-5 * 8 min ip 3 min / alternativt et testløb - løb, skidgang eller rulleski

1*lang tur på minimum 2 timer / en gang om måneden + 3 timer - rulleski ell. kombi med løb  

1*maksstyrke  

 

Herudover vil jeg fylde på med rolige ture på rulleski eller løb. Målet vil være minimum 3 gange rulleski per uge og min, 5 træningspas per uge.

 

Hilsen Rastamorp 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med er alla om det ni skriver och sätter mig verkligen inte emot att gym är nyttigt ur flera aspekter.

om jag nu maxar 50kg bänkpress så borde jag inte klara av att lyfta mer. om jag nu vill bli starkare och lyfta mer än 50kg så krävs det ju mer styrka och för att göra detta så behövs mer muskler eller annan teknik.

 

Tyngdlyftning är ju en rätt bra parallell till detta tycker jag. Massor av teknik i det som gör att du blir bra. skulle de bara bli starkare utan att behöva gå upp i vikt så skulle de lyfta hur mycket som helst i de lättare klasserna. 

 

Om jag gör chins eller dips så kommer jag att få större muskelmassa så är det. Någon skrev att träna gym med energi underskott, vilket verkar ologiskt men det är nog ända sättet för att inte lägga på dig mer muskler. 

Detta gäller ju även fart i spåret eller löpning. om du helatiden tränar i komfort zone så blir du inte snabbare utan du hamnar i samma lunk oavsett. Man kanske kan köra längre distanser men farten är det samma. därför är intervaller viktigt för att få ut en fart ökning.

sedan är det ju en förutsättning att man vidhåller det man byggtupp annars är det snart ogjort.

Detta gäller ju alla som tränar för att förbättra sig oavsett ambitions nivå, sen är kanske vägarna lite olika till rätt recept.

Link to comment
Share on other sites

Du tar ju fortfarande för givet att styrka plus mat innebär viktuppgång men så är ju inte fallet! Om du maxar 50 i bänk så behöver du starkare muskler inte mer (menar du större?) muskler... Styrketräning med inriktning på maxlyft gör inte att muskelmassan växer nämnvärt oavsett kaloriintag. Det gör dig däremot starkare och borde ge dig en bättre åkekonomi.
Link to comment
Share on other sites

Jag måste verkligen inte alls förstå detta?? när jag började göra chins hemma i våras så fixade jag 5st med helt raka armar. idag gör jag 10st med raka armar, nästa elva. Jag ligger då på max varje gång jag gör detta och mina t-shirts sitter i varje fall tajtare idag runt armarna än vad det gjort tidigare och det beror på att jag fått mer muskel massa.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste verkligen inte alls förstå detta?? när jag började göra chins hemma i våras så fixade jag 5st med helt raka armar. idag gör jag 10st med raka armar, nästa elva. Jag ligger då på max varje gång jag gör detta och mina t-shirts sitter i varje fall tajtare idag runt armarna än vad det gjort tidigare och det beror på att jag fått mer muskel massa.

 

Om jag förstog det hela med maxstyrka rätt så handlade det om att ha så pass stor belastning att man klarade "max 3 repetitioner", dvs precis max av vad musklerna klarade av. Det skulle ge en ökning av antalet nervändar/synapser som kopplade till musklerna, det skulle leda till en effektivare aktivering av musklerna utan muskeltillväxt. Jag vet inte om det gjorts några långtidsstudier eller om det enda är de "kortare" tester som presenterats i de artiklarna som länkats i artiklarna det länkats till. Så hur mycket extra synapser man får, och hur fort den ökningen stannar av och hur mycket maxstyrketräning man måste underhålla med vet jag inte om någon vet. Men det verkar rimligt att man kan få en begränsad ökning av styrka genom maxstyrketräning, och gissningsvis behöver man inte så mycket för att underhålla den (mer i början för att stimulera tillväxten av nervändar, inte så mycket för att hindra dom från att försvinna).

 

Vill man bli starkare tror jag man bäst kombinerar styrketräningspass med antigen 3 eller 30 repetitioner i övningarna, ingenting däremellan...

Link to comment
Share on other sites

Men om 5 var början så är ju resultatet hos mig tillväxt av muskelvävnad tydlig då jag ökat min kapacitet med 100% aja jag kommer nog aldrig begripa detta oavsett vad som skrivs då jag inte har ett öppetsinne för detta.

En bifråga nu när ämnet ändå är påtal, skaderisken med att köra maxstyrka där man maximalt klarar 3 rep finns det någon statistik på det? Jag tänker eftersom tyngden av vikter tycks öka?

Link to comment
Share on other sites

Nej.

Att du blivit starkare innebär inte att du fått mer muskelvävnad, det innebär att dina muskler har blivit just starkare...!

 

Läs BjornG´s inlägg ovan ang. synapser. 

 

 

Om du inte har ett öppet sinne för att lära dig något ska du inte ge dig in i debatt/diskussion! 

 

 

Givetvis finns det risk med tung styrketräning men det handlar väl mest om att inte göra nåt dumdristigt

Link to comment
Share on other sites

Tror vi måste definiera maxstyrka för att få en korrekt diskussion. I min värld innebär det Max 5 reps och lång vila. Till skillnad från uthållighetsstyrka som är från 8reps och uppåt. Maxstyrkan har som tidigare nämnts fördelen att man blir stark med marginell muskeltillväxt. Sedan huruvida några kilon extra skulle vara negativt går alltid att diskutera. Dessa kilon skulle nog gå att kapa för dom allra flesta här genom att hoppa över fredagsmyset också.
Link to comment
Share on other sites

Det jag inte riktigt får med mig är varför maxstyrka skulle vara så viktigt för ett lopp som tar 4-5 timmar att köra?

Jag skulle kunna tänka mig att maxstyrkan är viktig för sprinters som ska vara snabba och explosiva under en kort tid medans ett vasalopp ju handlar mer om att nöta under lång tid.

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte riktigt får med mig är varför maxstyrka skulle vara så viktigt för ett lopp som tar 4-5 timmar att köra?

Jag skulle kunna tänka mig att maxstyrkan är viktig för sprinters som ska vara snabba och explosiva under en kort tid medans ett vasalopp ju handlar mer om att nöta under lång tid.

Utan på något sätt vara expert på området, så handlar det väl i teorin att om du höjer din maxkapacitet kommer du att kunna åka fortare med samma belastning, alternativet är att höja belastningkapaciteten dvs kunna åka med högre belastning. Helst vill man ju förbättra både ock. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte riktigt får med mig är varför maxstyrka skulle vara så viktigt för ett lopp som tar 4-5 timmar att köra?

Jag skulle kunna tänka mig att maxstyrkan är viktig för sprinters som ska vara snabba och explosiva under en kort tid medans ett vasalopp ju handlar mer om att nöta under lång tid.

Tja, om det stämmer att man får fler närvändar som aktiverar/kontrollerar muskelaktiviteten så kanske musklerna arbetar något lite bättre.

 

Om man däremot lägger till lite muskelceller av typ II så borde det betyda (om jag forstått fysiologin rätt) att man har lite mer styrka under en begränsad tid 10-40 s eller så. Efter det så måste man släpa fram den vikten resten av tiden, då arbetet bäst utförs av muskelfibrer typ I.

 

Min (kanske ohövliga) gissning är att folk som skriver här ganska säkert har större nytta av ett ordentligt intervallpass istället för maxstyrkepass. Men å andra sidan ska man träna det man tycker är skoj när man idrottar för nöjjes skull.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...